Snabbkoll: Använder du lösenordshanterare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Hur kommer du åt grejer från mobilen då?

Jag är av den där generationen som använder mobilen att prata i, eller möjligtvis kolla väderkartan på smhi osv. Nån enstaka gång per år kollar jag mailen på den om jag vet det ska komma nåt ovanligt viktigt när jag är ute och åker och mailinlogget kan jag utantill, men det är kanske i snitt 2-5 minuter surf och mailtittande per månad med den, om ens så mycket. Delvis är det för jag ser så dåligt på nära håll att jag inte kan läsa texten på den och inte vill hålla på och trassla med glasögonen, men jag har aldrig varit så hågad av det hela, det är för liten skärm, för pillrigt med de små "tangenterna", det är så mycket bättre med en stationär dator med en rejält tilltagen monitor, riktigt tangentbord mm.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ja, jag kör Apples variant som funkar prima även på PC med Chrome-plugin.

Permalänk
Medlem

Hur hanterar bitwarden multipla account? Tidigare har jag haft lastpass på både jobb och privat vilket hanteras väldigt bra där laspass kan autofylla från båda med linked accounts.
En av dem har switchat till bitwarden så sitter nu med två olika speciellt på telefonen där iphone bara har autofyll från en hanterare, så vill hålla mig till en. Att ha både autofyll från både lastpass och bitwarden är kaos men samtidigt verkar man manuellt behöva switcha konto om man skulle ha två bitwarden konton istället, kan få båda i bitwarden om jag vill.
Kan man få bitwarden att hantera både jobb och privat och fylla från båda automatiskt utan att behöva manuellt switcha?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Räknas inbyggda i browsers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det finns massvis med internettjänster och alla behöver unika lösenord för att hålla dig säker på nätet. Använder du lösenordshanterare för att hålla koll på alla lösenord?

Läs hela artikeln här

Behövs inte, jag använder det mest använda lösenordet, "123456".
https://www.sweclockers.com/nyhet/37617-popularaste-losenorde...
Det många använder kan ju inte vara dåligt?
Och glömmer man bort sitt lösenord är det bara att fråga någon

eller....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Räknas inbyggda i browsers?

Rimligen tycker jag att de gör det.
De har ju nackdelar i form av inlåsning men de är ju samma sorts djur...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bitwarden både privat och på jobbet.

Permalänk
Medlem

Har precis börjat. Blev keepass för mig. Ska konfa en yubikey till databasen också vid senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Ja, chrome. Smidigt, och synkar automatiskt till telefon etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bitwarden tillägget + vaultwarden servern för selfhosting.
Aldrig i helvete att jag lägger lösenorden i molnet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Kör iCloud Keychain och det fungerar bra. Tycker om integrationen och ekosystemet Apple har de utvecklat så att den känner av lösenordsfält/kod för 2-stegsverifering både på hemsidor och appar.
Önskar att de kunde bryta ut den från Inställningar och gör den självständig.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Bitwarden + MFA överallt där det går.

För känsliga grejer (Bitwarden, mail, DNS, google) 3 st Yubikey, för mindre känsliga grejer TOTP genom Google Authenticator.

Permalänk
Medlem

Keepass på jobbet och chrome privat

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bitwarden sedan några år tillbaka. Lyckades även flytta över allt till att köra self Hosted variant, så nu ligger alla mina lösenord hemma hos mig, nöjd med den lösningen.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Bitwarden ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Kör Bitwarden men har inte riktigt hunnit med att föra över alla lösenord ännu. På mobilen funkar det kanon men tycker att det är lite krångligt på Windows. Behöva öppna programmet och sen kopiera lösenordet sen tillbaka till det andra programmet. Är lite omständigt, kanske är jag som gör fel eller på något krångligt sätt. Något som har tips?

Jag använder Bitwardens plugin/tillägg till min webbläsare och pluginen kan ju autofylla lösenordsfält på olika hemsidor genom att trycka Ctrl+Shift+L. För i Windows så är det i 99% av fallen en inloggning till en hemsida som jag behöver få lösenordet till. Om jag behöver lösenordet i ett annat program som körs i Windows så öppnar jag pluginen i webbläsaren och söker rätt på korrekt lösenord genom att skriva in namnet jag gett dom och sedan klicka på knappen för att kopiera lösenordet så jag kan klistra in det i det andra programmet.

Jag har själv inte installerat Windows-programmet för Bitwarden i och med att jag i stort sett alltid har ett webbläsarfönster öppet på datorn.

Permalänk
Medlem

Använder Bitwarden, 1Password och KeepassXC i olika sammanhang i privat och jobb.
För "vanligt" folk som inte är
1. Bitwarden - Open source, gratis
2. 1Password - Prenumerationstjänst

Båda tjänsterna har bra rykte, är cross platform och har funktionalitet för att dela lösenord med andra.

Kika in dem och se vad som lockar mest. Börja enkelt med att lägga in och byt lösenord på de viktigaste kontona som mail etc.

Permalänk
Medlem

Japp, har använt Bitwarden sen 2018 och innan dess Lastpass i några år och innan dess Roboform i några år. Kommer inte ihåg när jag började egentligen. Det är ju så enkelt och blixtsnabbt, i alla fall i datorns webläsare där jag använder den mest och bara behöver trycka på en musknapp för att det ska fyllas i, eller ja en musknapp till blir det ju om sajten accepterar TOTP.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

iPhones keychain med genererade lösenord genom Iphonen.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Hur gör ni som inte använder lösenordshanterare? Jag kan inte förstå hur man skulle kunna klara sig utan

Det är rätt få lösenord för mig att komma ihåg men dom jag har, har jag i huvudet.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Livsnjutare 😎

… alltså 🤨

Oroväckande många som svarat nej ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Edin_II:

Känner att det är ganska lägligt att skaffa sig en lösenordshanterare, har ni några bra tips?

Jag skulle rekommendera dig att skaffa Bitwarden (använder det själv) då det är gratis, har öppen källkod, säkerhet i toppklass samt så genomförs årligen säkerhetsrevisioner av tredjepart. Det enda negativa är användargränssnittet som ser rätt så tråkigt ut.

Permalänk
Medlem

KeePass på alla maskiner inklusive telefonen, sedan väldigt länge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

1Password… bäst, dyrast & numera enbart som tillägg i webbläsaren (dator), app i iOS 👍
Apple har kommit långt med sina lösningar tex. slumpade e-post adresser

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Använder faktiskt inte lösenordshanterare.. Det lösenord jag använder, i olika varianter, fick jag med min första internetleverantör 1994. Lösenordet har modifierats under åren, men är i princip samma, fast ibland längre. Upp till 14 tecken. Rätt så slumpat. 😋
Så firar 30 år i höst! 🤣

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Lord Blackadder:

*För att kunna använda Yubikey krävs att man köper Premium versionen som kostar $10 per år.

Jag har glädjande nyheter. Sedan i höstas kan även åtkomsten till Bitwardens gratiskonton skyddas med Yubikey. I inställningsgränssnittet ser det lite rörigt ut eftersom det både finns den gamla ”Yubikey-metoden” och den moderna Webauthn-metoden. Det är den sistnämnda som ska väljas och som är gratis.

https://bitwarden.com/blog/fido2-webauthn-2fa-in-all-bitwarde...

Permalänk
Medlem

Enpass sedan 2017 då köpte pro för 65e ca. Det ska vara livstids..closed source men kan ha lösenordsvalvet lokalt eller hos en rad molnlev. Det är krypterat ( https://support.enpass.io/docs/security-whitepaper-enpass/vau... ). Lås upp med tumme på iOS och kod på (Linux) desktop. Gillar.

På jobbet är det Bitwarden som gäller.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Apple key chain

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av nikka:

Jag har glädjande nyheter. Sedan i höstas kan även åtkomsten till Bitwardens gratiskonton skyddas med Yubikey. I inställningsgränssnittet ser det lite rörigt ut eftersom det både finns den gamla ”Yubikey-metoden” och den moderna Webauthn-metoden. Det är den sistnämnda som ska väljas och som är gratis.

https://bitwarden.com/blog/fido2-webauthn-2fa-in-all-bitwarde...

Å fasen, det visste jag inte. Får redigera det jag skrev tidigare.

Jag är ingen säkerhetsexpert, men som jag förstår det så kan både säkerhet och flexibilitet bli bättre om man kombinerar WebAuthn och YubiKey, så det är ju rätt så konstigt att Bitwarden fortsätter att låsa in den "sämre" lösningen bakom en betalvägg när den bättre metoden görs tillgänglig gratis.