Permalänk
Medlem

Gammal laptop och spel (AMD E1-1200)

Tjenare!
Jag har installerat win 8 på en gammal laptop, tror den är från tidigt 1800-tal (AMD E1-1200 4GB RAM) och undrar ifall det finns något spel att spela som skulle fungera?
Testade att installera Terraria, men det gick alldeles för långsamt. Tänkte ev, testa Sims 4 man det kanske inte heller är någon idé?
Emulatorer har jag redan tänkt på, men då det inte finns någon kontroll än så skippar jag det för tillfället.
Tar tacksamt emot förslag. Gärna något som bara använder mus och tangentbord.
Tack!

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Är de äldre än 2003 så borde de fungera bra. Kolla på GOG, där hittar du hundratals äldre spel du kan köra.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Är de äldre än 2003 så borde de fungera bra. Kolla på GOG, där hittar du hundratals äldre spel du kan köra.

Tack för tipset!

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Om du inte bytt ut HDD till SSD så gör det. Sen skulle jag valt nåt äldre OS än Win8. T.ex win98se.

Sen köper du gamla dataspelstidningar begagnat från millenieskiftet o läs lyriska recensioner av spel o sen köper du dem på gog

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, tycker nästan synd om "gamla AMD" när folk rekommenderar OS från 1999 till en CPU från 2012, för att den är så långsam.

Kan dock hålla med om att de är fruktansvärda. Har använt en laptop med en E3 (tror jag) och även den var helt absurt seg. Uppdateringar som tog typ under 5 minuter på en bättre dator kunde ta timmar på den där...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schattiz:

Tjenare!
Jag har installerat win 8 på en gammal laptop, tror den är från tidigt 1800-tal (AMD E1-1200 4GB RAM) och undrar ifall det finns något spel att spela som skulle fungera?
Testade att installera Terraria, men det gick alldeles för långsamt. Tänkte ev, testa Sims 4 man det kanske inte heller är någon idé?
Emulatorer har jag redan tänkt på, men då det inte finns någon kontroll än så skippar jag det för tillfället.
Tar tacksamt emot förslag. Gärna något som bara använder mus och tangentbord.
Tack!

<Uppladdad bildlänk>

Det kommer inte klara av några spel utöver spindelharpan. AMDs E serie var en bärbar kontorsdator på extreme budget. Enda platsen den hör hemma år 2024 är som elskrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du inte bytt ut HDD till SSD så gör det. Sen skulle jag valt nåt äldre OS än Win8. T.ex win98se.

Sen köper du gamla dataspelstidningar begagnat från millenieskiftet o läs lyriska recensioner av spel o sen köper du dem på gog

Bytt till SSD har jag redan gjort. Gog ska jag ta å kika på! Tack!

Skrivet av Thomas:

Haha, tycker nästan synd om "gamla AMD" när folk rekommenderar OS från 1999 till en CPU från 2012, för att den är så långsam.

Kan dock hålla med om att de är fruktansvärda. Har använt en laptop med en E3 (tror jag) och även den var helt absurt seg. Uppdateringar som tog typ under 5 minuter på en bättre dator kunde ta timmar på den där...

Ja det e inget roligt! Uppdateringarna tog nog hela natten. Haha!

Skrivet av Joshua2024:

Det kommer inte klara av några spel utöver spindelharpan. AMDs E serie var en bärbar kontorsdator på extreme budget. Enda platsen den hör hemma år 2024 är som elskrot.

Ja du har så rätt. Saken e väl den att hon vill kunna kolla på film och kunna skriva lite, det e bara jag som är nyfiken på vad man skulle kunna göra mer.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schattiz:

Tjenare!
Jag har installerat win 8 på en gammal laptop, tror den är från tidigt 1800-tal (AMD E1-1200 4GB RAM) och undrar ifall det finns något spel att spela som skulle fungera?
Testade att installera Terraria, men det gick alldeles för långsamt. Tänkte ev, testa Sims 4 man det kanske inte heller är någon idé?
Emulatorer har jag redan tänkt på, men då det inte finns någon kontroll än så skippar jag det för tillfället.
Tar tacksamt emot förslag. Gärna något som bara använder mus och tangentbord.
Tack!

<Uppladdad bildlänk>

Om inte Terraria funkar bra nog så lär inte Sim 4 funka. Datorn är trots allt en 14 år gammal lågbudget-maskin som inte ens på den tiden var till för spel, frågan är om den ens dög till att surfa på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schattiz:

Ja du har så rätt. Saken e väl den att hon vill kunna kolla på film och kunna skriva lite, det e bara jag som är nyfiken på vad man skulle kunna göra mer.

Det är knappt att den duger till filmtittande så pass värdelös var AMDs E serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Det är knappt att den duger till filmtittande så pass värdelös var AMDs E serie.

Ja snabb e den då f_n inte..

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om inte Terraria funkar bra nog så lär inte Sim 4 funka. Datorn är trots allt en 14 år gammal lågbudget-maskin som inte ens på den tiden var till för spel, frågan är om den ens dög till att surfa på nätet.

SIMS 4 funkade hur bra som helst. Utan att pilla nåt i inställningarna, men det såg ut att vara low settings på det mesta. Kanske gör SSDn någon nytta här..?

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)