Permalänk
Medlem

1000 kr i matkostnader!

Hej läste lite snabbt på MSN hemsida om en kvinnlig ekonom som handla mat för 1000 kr per månad.
Vidare står det att hon äter god och hälsosam mat.
Häpnadsväckande, men när man läser att det handlar om planering och att lista allt, samt undvika impulsköp, så blir det mer trovärdigt.

För att normen man läser hos ensamstående är ju runt 2000 till 3000 kr per månad.
Så 1000 kr är ju verkligen åtråvärt om man kan uppnå en bra standard på måltider.

Sedan tidigare känner jag till sidan Under Tian som gör 300 kr veckor för 4 personer med total 28 middagar.
Det blir 1200 kr per månad.

Jag tror nyckeln ligger i mat planeringen för det blir ett visst swing när man ska handla då allt inte finns i små förpackningar.
Utan får handla på ett sätt där man använder samma sak vid fler tillfällen till andra måltider.

För det framgår att om man handlar för en 300 kr vecka enligt Under Tian så hamnar notan på cirka 750 kr.
Där den huvudsakliga orsaken är storleken på förpackningarna.

Men jag tror med lite magiska fingrar att man kan matcha flera måltider under en vecka att använda samma saker fast helt olika måltider och på så sätt utnyttja hela förpackningar till fullo med mindre swing.
Sedan använda ytterligare inför nästkommande vecka.

Tycker denna princip är intressant och tror om man är ensam att man kan pressa priserna ytterligare och kanske strax under 1000 kr strecket.

Kommentarer på det...
Med impulsköp tänker jag att man har bestämda dagar då man unnar sig något och köper det i förväg.
Sedan att man äter frukost, lunch och middag för att inte få hungerkänslor som kan leda till impulsköp.

MVH

EDIT det finns pengar att tjäna här känner jag rent spontant, såsom 2500 kr per månad vore inte helt omöjligt.

MVH

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att vara tjej, kort och smal för att hålla nere ditt BMR så mycket som möjligt. Behöver du mindre kcal så blir det billigare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pompado:

Hej läste lite snabbt på MSN hemsida om en kvinnlig ekonom som handla mat för 1000 kr per månad.
Vidare står det att hon äter god och hälsosam mat.
Häpnadsväckande, men när man läser att det handlar om planering och att lista allt, samt undvika impulsköp, så blir det mer trovärdigt.

För att normen man läser hos ensamstående är ju runt 2000 till 3000 kr per månad.
Så 1000 kr är ju verkligen åtråvärt om man kan uppnå en bra standard på måltider.

Sedan tidigare känner jag till sidan Under Tian som gör 300 kr veckor för 4 personer med total 28 middagar.
Det blir 1200 kr per månad.

Jag tror nyckeln ligger i mat planeringen för det blir ett visst swing när man ska handla då allt inte finns i små förpackningar.
Utan får handla på ett sätt där man använder samma sak vid fler tillfällen till andra måltider.

För det framgår att om man handlar för en 300 kr vecka enligt Under Tian så hamnar notan på cirka 750 kr.
Där den huvudsakliga orsaken är storleken på förpackningarna.

Men jag tror med lite magiska fingrar att man kan matcha flera måltider under en vecka att använda samma saker fast helt olika måltider och på så sätt utnyttja hela förpackningar till fullo med mindre swing.
Sedan använda ytterligare inför nästkommande vecka.

Tycker denna princip är intressant och tror om man är ensam att man kan pressa priserna ytterligare och kanske strax under 1000 kr strecket.

Kommentarer på det...
Med impulsköp tänker jag att man har bestämda dagar då man unnar sig något och köper det i förväg.
Sedan att man äter frukost, lunch och middag för att inte få hungerkänslor som kan leda till impulsköp.

MVH

EDIT det finns pengar att tjäna här känner jag rent spontant, såsom 2500 kr per månad vore inte helt omöjligt.

MVH

Matolja, vetemjöl och havregryn är rätt billigt i kalori-per-krona perspektiv, släng i lite linser så överlever du.
Går även att köpa ris, är rätt bra ratio även på det livsmedlet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror knappast maten blir så god för 1000 kr i månaden. Vill gärna se vad en veckas middagar och frukost ser ut som kostar så lite och hur mycket tid man lägger på att göra dem och det är något man kan förvänta sig att faktiskt leva på under mer än en vecka som bara ett test.

Men visst, en liten smal tjej, antagligen anorektiker kan nog klara sig på 1000 kr i månaden. Men då är ju typ under tredje världens förhållanden. Det är ju ingen person i Sverige som ska behöva leva på så lite matpengar, isf spenderar man ju för mycket på annat håll.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tror det är viktigt att försöka göra ett medvetet klokt val när det gäller mat.
Det finns absolut pengar att spara genom att planera matlagning och också fokusera på att inte slänga mat. Planerar man matlagningen så kan kanske även få till en liten hälsosammare liftsstil, man vet ju vad som är i maten man äter.

Men, det jag inte kan tumma på är kvalitet på de råvaror jag köper, hur det påverkar djur och natur men även hur hela processen ser ut från ax till limpa. Där har man förklaringen varför ibland vissa varor är dyrare än andra.
Skulle t.ex. aldrig köpa fulägg för att spara 5 kronor utan köper ekoägg som ett exempel.

Men den stora kostnaden ligger nog inte i att köpa bra produkter som sagt utan att planera matlagning, inköp och inte slänga mat.

Permalänk

Mat != mat. Dvs om du utgår ifrån dig och vad som är mättande mat för dig så äter du mindre och har det behagligare utan att känna lika mycket hunger. Är lätt att stirra sig blind på bara kostnad/energi behov och därefter ofta äta mycket mat som inte mättar lika länge och svänger humöret en hel del.

Sedan om du redan har en del massa på kroppen så kan du ju slänga in en fastande/matfri dag per vecka också.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att läsa allt.. Får ju frukost å lunch på jobbet t. Ex? Då är 1000:- för kvällsmat inte så farligt, betalar hennes man middag så hon bara betalar lunch?
Eller är det personen med 10 frysar i källaren och lagar mat för hela året? Dvs. Lägger 15000:- på mat första månaden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

som ovan skriver så handlar det nog väldigt mycket om hur man är byggd, ämnesomsättning porttionsstorlekar osv.

jag äter troligen för minst 2000:-/mån själv bara i hemlagat och då lagar jag mycket husmanskost och känner man för en kebabpizza nån dag så är det ty 150:-/pizza ovanpå det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

ris pasta potatis, falukorv kyckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej läste lite snabbt på MSN hemsida om en kvinnlig ekonom som handla mat för 1000 kr per månad.
Vidare står det att hon äter god och hälsosam mat.
Häpnadsväckande, men när man läser att det handlar om planering och att lista allt, samt undvika impulsköp, så blir det mer trovärdigt.

För att normen man läser hos ensamstående är ju runt 2000 till 3000 kr per månad.
Så 1000 kr är ju verkligen åtråvärt om man kan uppnå en bra standard på måltider.

Oftast när man ser såna beräkningar så glömmer personen nämna att de t.ex har gratis frukost och lunch på jobbet.
Eller så räknar de inte restaurangbesök (ganska vanligt att folk inte gör det). Utan räknar bara sin matkostnad på vad man handla för i matbutiker.

Kollar man på konsumentverket så räknar de på närmare 4k i månaden om man lagar all mat hemma och är i 30 års åldern.
https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/berakn...

Det räknar också på medel av kalorier så ~2200-2500, någon som tränar kan ju dubblera det.

Att ens få ner kostnaden till 2k i månaden för bra mat är i dag nära ett mirakel. Om man inte har gratis mat på olika sätt (t.ex får all frukt gratis på jobbet, kör dumpsterdiving på fritiden, äter hemma hos mamma osv).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alla kan äta kostnadseffektivt, oavsett kroppsstorlek. Sen tror jag mål om exempelvis 1000kr blir konkret men missvisande mål. Impulsköp är aldrig bra för ekonomin, oavsett om det är mat eller något annat. Planera Inköp är oftast en ekonomisk vinning

Mitt förslag, om man vill äta nyttigt, ekonomiskt och gott så titta runt efter meal prep. Planera matlådor och laga i förväg, då planerar du dina inköp, vad du äter och hur mycket. Du är också ekonomisk med tiden du lägger på matlagningen, inklusive disk, undviker spontant att småäta, du har redan planerat dina måltider

Om det handlar mer om ekonomi än om bra mat, då föreslår att för ekonomins skull så gör en budget eller uppställning över dina historiska kostnader och utgifter. Inte bara mat, men bostad osv, alla utgifter. Kolla över hösten, innan jul och ledigheter, ta 3-4 månader, skriv upp vad saker kostar, titta i vilka butiker du drar kort och blippar osv. Gör en uppställning av kategorier och se vart dina pengar tar vägen. Fikar du upp halva lönen, går det till öl, teknik, bilar eller resor? Du har inte gjort någon ändring eller satt mål, men är mer medveten om att hur du spenderar din lön. Något de flesta inte vill göra av olika anledningar, men alla med ekonomiska intressen och mål så är det ofta en bra start för många, att utbilda sig och bli medveten

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Oftast när man ser såna beräkningar så glömmer personen nämna att de t.ex har gratis frukost och lunch på jobbet.
Eller så räknar de inte restaurangbesök (ganska vanligt att folk inte gör det). Utan räknar bara sin matkostnad på vad man handla för i matbutiker.

Kollar man på konsumentverket så räknar de på närmare 4k i månaden om man lagar all mat hemma och är i 30 års åldern.
https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/berakn...

Det räknar också på medel av kalorier så ~2200-2500, någon som tränar kan ju dubblera det.

Att ens få ner kostnaden till 2k i månaden för bra mat är i dag nära ett mirakel. Om man inte har gratis mat på olika sätt (t.ex får all frukt gratis på jobbet, kör dumpsterdiving på fritiden, äter hemma hos mamma osv).

Portionen under tian säger det mesta, frukost, lunch och middag, 30kr dagen. En månad kommer under 1000kr, livskvalité ligger strax där under också kan jag tänka mig... Det är ganska extrema lösningar, passar väldigt få, mer som ett experiment

Klarar sig hennes recept fortfarande under tian efter inflationen? Inte tittat på recepten på flera år nu, men mat för långt under 3-4000 på en månad är klart görbart, men kanske inte helt rekommenderat alltid

Permalänk
Medlem

Innan inflationen drog iväg klarade jag och frugan oss på typ 1500 kr månaden ibland, inget medvetet men vi gjorde månadsahandling då, hon är inte jättestor i maten men jag tränar och äter rätt mycket. Veganskt dock så mycket bönor,linser osv. Tilläggas är att hon ibland äter på jobbet som förskolelärare så blir ju lite "fusk". Men bara ibland.

Vi tröttnade dock senare på att göra matlista för en hel månad, nu kör vi veckohandling och blir ibland även impulsköp så har kostnaden har givetvis ökat efter det.

Men blir lite sugen på att testa nästa vecka och se vad vi kan komma undan med och vad för mat vi kan få.
Förra veckan gjorde vi en linsgryta som nog kostade runt 400 på sin höjd för 16 matlådor. Vi käkar bara samma måndag fram till fredag lunch sedan lagar vi vad vi vill på helgen.

Sedan ska man leva och må bra, i perioder så kanske vi lagar till något mitt veckan för vi är sugna på det, och fortsätter med låda nästa dag. Men att testa och se kan man alltid göra

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Oftast när man ser såna beräkningar så glömmer personen nämna att de t.ex har gratis frukost och lunch på jobbet.
Eller så räknar de inte restaurangbesök (ganska vanligt att folk inte gör det). Utan räknar bara sin matkostnad på vad man handla för i matbutiker.

Kollar man på konsumentverket så räknar de på närmare 4k i månaden om man lagar all mat hemma och är i 30 års åldern.
https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/berakn...

Det räknar också på medel av kalorier så ~2200-2500, någon som tränar kan ju dubblera det.

Att ens få ner kostnaden till 2k i månaden för bra mat är i dag nära ett mirakel. Om man inte har gratis mat på olika sätt (t.ex får all frukt gratis på jobbet, kör dumpsterdiving på fritiden, äter hemma hos mamma osv).

exakt bara en omgång hemmlagad pannbiff med potatis och sås för mig går ju lätt på iaf ~70:- nånting per måltid ingredienser om man inte köper det absoluta bottenskrapet kvalitetsmässigt men ändå håller sig borta från de stora märkena.

och ändå tveksamt att jag skulle komma under 70:-/måltid även om jag körde absoluta bottenskrapet (svårt att uppskatta exakt värde på typ kryddor, mjöl, osv som räcker till större mängder måltider)

en måltid (uppskattade lokala priser vet inte exakt pris på allt separat)

1l mjölk ~10-15:-,
potatis, ~5-10:- eller nått för 1/4 påse,
250g köttfärs ~25-30:-,
ett ägg ~4:-
kryddor, havregryn, en skvätt mjöl, m.m säg 10:-

säkert glömt nått jag inte tänker på nu.

men blir ändå typ 60:- för en måltid och ska du ha lite kaninmat ovanpå det eller lingonsylt så kostar det nog iaf 5-10:- extra minst.

och säg att du snittar samma kostnad på hemlagat blir det ändå 1800:-/månad med endast 1 måltid per dag.

1000:- på en månad skulle knappt täcka köttfärsen för en måltid panbiffar med relativt lågt pris på köttfärsen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nyfiken om folk räknar in snacks mm i matkostnader?
Jag och sambon handlar ofta saker som är på erbjudande, men vi försöker inte komma ner så lågt som möjligt, bara hålla nere det vi väljer att köpa

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Skippa frukost, ha kokosfett i kaffet för energi. Smör, ost och bröd kostar för mycket.

Skippa lunch, svindyrt ju. Ersätt med kaffe. Mera kokosfett bara.

Middag, skippa grönsaker, kött, fisk, fågel och allt som är dyrt. Linser, bönor och ris är allt du får äta.
Kör på med röd peppar tills det brinner i munnen, så slipper man kväljningar av att äta ensidigt. Att skippa lunchen gör att du är så hungrig vid det här laget att det blir lättare att äta.

Kvällsmål, haha nej.
Gå och lägg dig, du är inte hungrig när du sover.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Nyfiken om folk räknar in snacks mm i matkostnader?
Jag och sambon handlar ofta saker som är på erbjudande, men vi försöker inte komma ner så lågt som möjligt, bara hålla nere det vi väljer att köpa

jag undrar mestadels vad ni handlar för att genomsnitta 33:- /dag

en paket 7-10:- snabbnudlar 3-4 ggr om dan?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag undrar mestadels vad ni handlar för att genomsnitta 33:- /dag

en paket 7-10:- snabbnudlar 3-4 ggr om dan?

Haha ja man undrar ju, kanske odlar hon en massa saker själv?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Skippa frukost, ha kokosfett i kaffet för energi. Smör, ost och bröd kostar för mycket.

Skippa lunch, svindyrt ju. Ersätt med kaffe. Mera kokosfett bara.

Middag, skippa grönsaker, kött, fisk, fågel och allt som är dyrt. Linser, bönor och ris är allt du får äta.
Kör på med röd peppar tills det brinner i munnen, så slipper man kväljningar av att äta ensidigt. Att skippa lunchen gör att du är så hungrig vid det här laget att det blir lättare att äta.

Kvällsmål, haha nej.
Gå och lägg dig, du är inte hungrig när du sover.

Ja det låter ju,...fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Bra att bli ekonomiskt medveten absolut, men när jag hör sånt här tänker jag:

- Någon som äter ganska simpel mat eftersom de inte är så intresserade av matlagning helt enkelt.
- Får omväxling i maten på annat håll, bjuden på lunch, frukt varje dag på jobbet osv. Då är det kanske inte så farligt med tråkig mat hemma på kvällen. Inte helt rättvis jämförelse med andra som inte har samma möjligheter.
- Glädjekalkyl med bara snåla månader och "glömmer" räkna med restaurangbesök, fika ute med kompisarna osv, sånt som måste räknas in i snittkostnaden förr eller senare.
- Inte har barn och familj att göra glada med god mat och mys.

Samt att personen nog inte "sparar" några pengar egentligen, som i att det hamnar på nåt konto. Istället för pengar på god mat lägger de bara mer än genomsnittet på något annat.

Permalänk
Medlem

Man märker direkt om det är någon som lever på under 1000kr/mån.
De svävar fram på ett pruttmoln pga all gasbildande linser och bönor.

Permalänk
Medlem

Jag lagade en så billig röd-curry i helgen som jag kunde mest för att testa hur billigt det kan bli.

Kryddblandning på extrapris 13.33:- (3 för 40)
750g frysta grönsaker 17:- på extrapris
Färska morötter och lök på extrapris ~10kr
500g färska champinoner på extrapris 25kr (4x250g = 50kr)
2x400ml kokosmjölk på extrapris 25kr (2 för 25:-)
2.5x 140g bacon på extrapris 25kr (5 för 50:-)
Ris 4 portioner + extra kryddor (ja extrapris) ~10kr

13
17
10
25
25
25
10
___
125

Summa 125kr för 4 portioner och då har jag fan mig gjort mitt bästa och bytt ut en del kött mot grönt. Kryddblandningen för 13:- är enda utsvävningen.

Det ÄR svårt att komma under 100kr om dagen.

Permalänk
Medlem

Om det nu ska räcka till allt man äter så känns det extremt svårt med dagens priser utan att behöva ta till extrema metoder.

Pluggade dock med en vars matbudget låg däromkring. Gick och handla för tusenlappen varje månad, gjorde sen gryta/ris storkok varje söndag som han åt lunch/middag nästan hela veckan. Supertråkigt, men var iaf ordentligt lagad, relativ nyttig mat i normal mängd. Frågan är om ens det är möjligt med dagens priser.

Permalänk
Medlem

Man måste ju förstå skillnaden mellan personer som knappt rör sig, 1200 kcal, och folk som tränar och mår bra, 3-5k kcal. Blir en enorm skillnad och att dricka matolja för att kompensera kcal är ju ren idioti

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Ja det låter ju,...fruktansvärt.

Det som gör mest ont är när man tänker på tacofredag eller pizza. Själva hungern går över, det sliter mest på psyket i längden. Men ja, när man får bekräftat att det är fruktansvärt så motiverar det lite faktiskt. Får försöka hårdare helt enkelt. Tror jag behövde det, så tack!

Det som är roligt med såna här trådar är att man hittar lite tips ibland.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Man måste ju förstå skillnaden mellan personer som knappt rör sig, 1200 kcal, och folk som tränar och mår bra, 3-5k kcal. Blir en enorm skillnad och att dricka matolja för att kompensera kcal är ju ren idioti

Jag tränar typ inget men bara att ha ett fysiskt jobb 8h om dan där man rör sig mycket utför lyft osv osv gör att man äter som en häst man är typ konstant hungrig...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har stenkoll på allt jag köper, försöker hitta en kombo mellan billigt, gott och näringsriktigt.
Lagar all mat hemma, inga dagens lunch, restaurangbesök eller hämtmat. För mig så blir det runt 3000 månaden, dock så är jag stor 100kg+ så det går åt en del (Nej inte fet).
Ett tips är köp en ny eller begagnad bakmaskin, jag bakar allt bröd själv och det blir betydligt billigare än köpebröd.
Sen det vanliga med storkok och utnyttja extrapriser, nästan utgånget datum och utnyttja frysen.

Edit: I min kostnad räknar jag enbart mat. Alltså ingen läsk eller godis toapapper osv.
En slowcooker är suverän till billiga köttbitar. Ju segare kött desto större nytta med en slowcooker.

Permalänk
Medlem

Du kan spara massor med pengar genom att välja bort mataffärer där butikscheferna har miljonlöner, ja jag tittar på dig (sn)ICA.
Jag handlar grönsaker, kött och bröd på invandraraffärer, de har knappt höjt någonting på dessa varor och en plastpåse kostar fortfarande 2kr.
Hur kan de slippa undan matkartellerna? Eller är de stora jättarna bara överdrivet giriga och skor sig på folks LIVSmedel....

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag tränar typ inget men bara att ha ett fysiskt jobb 8h om dan där man rör sig mycket utför lyft osv osv gör att man äter som en häst man är typ konstant hungrig...

Det kan ju också vara så att om du äter mycket kolhydrater att ditt blodsocker går upp en massa, vilket leder till att din kropp producerar mycket insulin som gör att kroppen lagrar sockret, som sedan leder till att du blir snabbt hungrig igen för att blodsockret blir så lågt av att kroppen jobbar så hårt (producerar mycket insulin) med att få bort en stor mängd blodsocker.

Ju oftare man äter desto värre blir problemet då insulinnivån inte går ner till normala nivåer emellan.

Nu vet jag ju inte om det gäller dig, men värt att fundera på om man är hungrig hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej läste lite snabbt på MSN hemsida om en kvinnlig ekonom som handla mat för 1000 kr per månad.
Vidare står det att hon äter god och hälsosam mat.
Häpnadsväckande, men när man läser att det handlar om planering och att lista allt, samt undvika impulsköp, så blir det mer trovärdigt.

För att normen man läser hos ensamstående är ju runt 2000 till 3000 kr per månad.
Så 1000 kr är ju verkligen åtråvärt om man kan uppnå en bra standard på måltider.

Sedan tidigare känner jag till sidan Under Tian som gör 300 kr veckor för 4 personer med total 28 middagar.
Det blir 1200 kr per månad.

Jag tror nyckeln ligger i mat planeringen för det blir ett visst swing när man ska handla då allt inte finns i små förpackningar.
Utan får handla på ett sätt där man använder samma sak vid fler tillfällen till andra måltider.

För det framgår att om man handlar för en 300 kr vecka enligt Under Tian så hamnar notan på cirka 750 kr.
Där den huvudsakliga orsaken är storleken på förpackningarna.

Men jag tror med lite magiska fingrar att man kan matcha flera måltider under en vecka att använda samma saker fast helt olika måltider och på så sätt utnyttja hela förpackningar till fullo med mindre swing.
Sedan använda ytterligare inför nästkommande vecka.

Tycker denna princip är intressant och tror om man är ensam att man kan pressa priserna ytterligare och kanske strax under 1000 kr strecket.

Kommentarer på det...
Med impulsköp tänker jag att man har bestämda dagar då man unnar sig något och köper det i förväg.
Sedan att man äter frukost, lunch och middag för att inte få hungerkänslor som kan leda till impulsköp.

MVH

EDIT det finns pengar att tjäna här känner jag rent spontant, såsom 2500 kr per månad vore inte helt omöjligt.

MVH

Som vanligt med det mesta är det bara billigt om din tid är värdelös.
Men gillar man att laga mat så kör på