Läsa - Platta eller Papper ?

Permalänk
Medlem

Läsa - Platta eller Papper ?

Jag läser mycket och har alltid läst mycket. Har travar med böcker och bokhyllorna är smockfulla. Just på grund av platsbrist började jag läsa på platta. Först Ipad med Kindle appen, sedan Galaxy tab, och ja fortfarande med Kindle appen, men också någon annan app allt eftersom man samlar på sig pdf och epub filer.

När jag läser digitalt så använder jag mörkare eller svart bakgrund för att avlasta ögonen och minska ljuset på den där strålkastaren som alla bildskärmar trots allt är.

Men det är tyvärr ändå inte smärtfritt. Över tid så märker jag att mina ögon nog ändå mår bättre av papper, så jag undrar hur ni upplever det, om ni haft möjlighet att jämföra?

Har inte testat plattor som är direkt avsedda för läsning och undrar om det skulle vara någon skillnad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En riktig e-bokläsare är som natt och dag jämfört med surfplatta.
Det är en helt annan upplevelse och något som i alla fall jag bedömer mycket mer vilsamt för ögonen.

Jag läser lite tidningar via surfplattan (morgontidning etc) men för bokläsning använder jag en Kobo Clara 2E.
Min fru läser en hel del på sin Kindle (tror det är första generationens paperwhite hon har, den fungerar fortfarande bra).

Dock är de flesta e-bokläsare rätt usla på just PDF, epub fungerar bra. Om man har en Kindle så behöver man konvertera epub till Amazons format, kan rekommendera Calibre för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har inte testat plattor som är direkt avsedda för läsning och undrar om det skulle vara någon skillnad?

Ja, läsplattor med eInk-skärm är något helt annat än vanliga surfplattor eftersom de likt papper inte är bakbelysta. Det låter definitivt som något du borde prova. Jag gick själv över till läsplattor för säkert 15 år sedan och har aldrig ångrat det.

Men man får som sagt tänka lite på att PDF ofta fungerar rätt dåligt på läsplattor eftersom PDF:er oftast är gjorda för A4-format och är svåra att visa på ett vettigt sätt på en läsplatta med 6-7" skärm. Riktiga bokformat som epub är mer bara text som går att flöda om som man vill.

Permalänk
Medlem

Läser mest på läsplatta för att det är smidigt, har en remarkle och en Boox Nova C, men får jag välja så är det absolut riktiga böcker som gäller

Skrivet av perost:

Ja, läsplattor med eInk-skärm är något helt annat än vanliga surfplattor eftersom de likt papper inte är bakbelysta. Det låter definitivt som något du borde prova. Jag gick själv över till läsplattor för säkert 15 år sedan och har aldrig ångrat det.

Men man får som sagt tänka lite på att PDF ofta fungerar rätt dåligt på läsplattor eftersom PDF:er oftast är gjorda för A4-format och är svåra att visa på ett vettigt sätt på en läsplatta med 6-7" skärm. Riktiga bokformat som epub är mer bara text som går att flöda om som man vill.

Tycker absolut att PDF fungerar på min remarkable, men kan ha med storleken att göra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har både en Remarkable som jag mest använder för anteckningar, och även en Kobo Libra 2. Tidigare hade jag en Kobo Aura HD som jag dock lyckades glömma på flyget. Jag har tidigare läst mycket böcker och även läst en del böcker sedan jag skaffade läsplattan, men numera blir det bara läsplatta.

Anledningen till att jag gillar läsplattan:
- Den är lätt. Mycket lättare än en bok.
- En läsplatta med eInk kan läsas var som helst, även i en solstol. Det funkar även med OLED-skärmar, men inte alla plattor har OLED.
- Min läsplatta har även bakgrundsbelysning. Jag kör den på 1%, och kan då läsa även om min bättre hälft ligger och sover i sängen bredvid.
- Läsplattan klarar sig typ en månad på en laddning, även om jag läser mer eller mindre dagligen med bakgrundsbelysning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker absolut att PDF fungerar på min remarkable, men kan ha med storleken att göra

Ja, problemet är som jag skrev storleken. En reMarkable är ju nära A4-storlek och fungerar förstås bra för att läsa PDF-filer gjorda för den storleken. Men det är ju en helt annan produkt än vanliga läsplattor.

Permalänk
Medlem

Läser en del, både i bokform och frugans kindle, föredrar kindle pga jag slipper vinkla ljuset rätt, kan justera styrkan och mycket lättare. Väldigt behaglig att läsa på.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har skippat fysiska böcker helt, använder en Kobo Libra 2 + en Kobo Sage.
Läsplattor är nära lika behagliga att läsa som på papper, man kan också använda vilket typsnitt som helst och i den storlek man vill ha

Surfplatta skulle jag inte stå ut med för böcker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För mig så har ljudböcker tagit över nästan helt när de finns att välja på. Det låter mig vila ögonen och "läsa" samtidigt, använder det dock inte för att lyssna och göra annat samtidigt då jag tappar upplevelsen i boken tycker jag, kan sitta/ligga bekvämt och ta mig igenom en bok samtidigt så det är win/win.

Började lyssna betydligt mycket mer efter jag hittade ett bra app till mobilen (Smart AudioBook Player) vilket gjorde att hålla reda på vart man är eller att den pausar om man råkar somna till, det plus att man kan spela upp böckerna lite snabbare om läsaren är lite för långsam gör att jag tagit mig igenom väldigt mycket mer böcker än tidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag använder Storytels läsplatta! Skillnaden mot mobil/ipad är enorm! Rekommenderar starkt, oavsett märke!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Jag läser både på papper och läsplatta (Kobo). Och ja, om du blir trött i ögonen av att läsa på en padda så blir det stor skillnad om du skaffar en dedikerad läsplatta. Mycket behagligare, särskilt om du inte använder bakgrundsbelysningen. Med det inte sagt att man blir trött i ögonen med den på, men det är en märkligt behaglig känsla att läsa då. Jag tycker faktiskt att det är behagligare än papper. Kan dock inte förklara varför

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det var ju tydligt att jag underskattat tekniken bakom "läs"-plattor, har lagt till det som valbart alternativ i omröstningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, läsplattor med eInk-skärm är något helt annat än vanliga surfplattor eftersom de likt papper inte är bakbelysta. Det låter definitivt som något du borde prova. Jag gick själv över till läsplattor för säkert 15 år sedan och har aldrig ångrat det.

Det går väl i princip alltid att koppla på bakgrundsbelysning i någon form, vilket jag själv nästan alltid brukade göra även om jag ofta körde den ganska lågt ställd.

Föredrar den absolut mot papper, skulle nog också säga att jag föredrar en bra oled-display mot papper också för den delen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det går väl i princip alltid att koppla på bakgrundsbelysning i någon form, vilket jag själv nästan alltid brukade göra även om jag ofta körde den ganska lågt ställd.

Föredrar den absolut mot papper, skulle nog också säga att jag föredrar en bra oled-display mot papper också för den delen...

Riktiga läsplattor har inte bakgrundsbelysning, men däremot har många sidbelysning som kan belysa framsidan av skärmen. D.v.s. det är mer som att läsa en bok med en lampa som belysning än en skärm som lyser rakt i ögonen på en.

Permalänk
Medlem

Häpp, många läsplattor är inte billiga: https://www.prisjakt.nu/c/lasplattor

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions

Jag antar att 'Särskild "läs"-platta' innebär e-bokläsare, så jag röstade på den. Helt överlägset allt annat, särskilt om man läser mycket.

Har haft två från Kobo, och de funkar bägge utmärkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Förutsatt att texten inte är för liten i boken och jag själv har god belysning så föredrar jag faktiskt boken. I så fall mest beroende på att jag inte behöver vara rädd för att batteriet plötsligt är slut.
Äger ingen riktig e-boksläsare utan läser annars via surfplatta eller dator dvs laptop eller stationär dator och det är väl inte så roligt. Största nackdelen med surfplattan är strömförsörjningen. Fördelen med dator är ju att de går att köra via 230V AC.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Förutsatt att texten inte är för liten i boken och jag själv har god belysning så föredrar jag faktiskt boken. I så fall mest beroende på att jag inte behöver vara rädd för att batteriet plötsligt är slut.
Äger ingen riktig e-boksläsare utan läser annars via surfplatta eller dator dvs laptop eller stationär dator och det är väl inte så roligt. Största nackdelen med surfplattan är strömförsörjningen. Fördelen med dator är ju att de går att köra via 230V AC.

Läsplattor klarar sig i regel flera veckor på en laddning, så det är sällan det är ett problem. Och man slipper t.ex. släpa med sig flera böcker och oroa sig över att läsmaterialet tar slut när man är ute och reser.

Permalänk
Medlem

Föredrar pappersböcker. Tycker det är jobbigare för ögonen att läsa mycket text på skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Riktiga läsplattor har inte bakgrundsbelysning, men däremot har många sidbelysning som kan belysa framsidan av skärmen. D.v.s. det är mer som att läsa en bok med en lampa som belysning än en skärm som lyser rakt i ögonen på en.

Okej, jag funderade inte på om det kom från sidan. Jag tror till och med dom kallade det bakgrundsbelysning i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Föredrar pappersböcker. Tycker det är jobbigare för ögonen att läsa mycket text på skärm.

Vilket är anledningen till denna tråd. Uppenbarligen finns det bättre grejor än "skärm". Viken typ av skärm syftar du på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vilket är anledningen till denna tråd. Uppenbarligen finns det bättre grejor än "skärm". Viken typ av skärm syftar du på?

Typ "vanliga" datorskärmar/TV, mobiler och surfplattor upplever jag som jobbiga att läsa på i längden. Det är möjligt att dedikerade läsplattor är bättre och mer skonsamma mot ögonen, men jag har faktiskt inte testat nån sån. Kanske skulle kunna vara ett alternativ till papper om dom är "snällare" mot ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Typ "vanliga" datorskärmar/TV, mobiler och surfplattor upplever jag som jobbiga att läsa på i längden.

Precis samma erfarenhet / frågeställning. Men jag måste erkänna att när jag köpte min Samsung S9 så trodde jag verkligen inte att det skulle bli så här. Skall det behöva kosta 2-4 tusen till för att kunna läsa bekvämt? Kanske en begagnad läsplatta...

Trodde Kindle appen, eller liknande, skulle funka som "filter" och ge en bra lösning, men uppenbarligen inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Skall det behöva kosta 2-4 tusen till för att kunna läsa bekvämt? Kanske en begagnad läsplatta...

Begagnat? Visst, mer för pengarna.
Annars är jag inne på min andra Kobo-platta av billigaste sort. Funkar utmärkt, en hemma och en på jobbet.
1300 spänn: Kobo Nia

Inga 2-4 tusen således.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk

Läsplatta alla dagar i veckan. Kollar för stunden på en större i färg för serie-tidningar.
Däremot har jag matt film på alla datorer , telefon och platta för att underlätta vanlig läsning på skärm.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Libra-75:

Typ "vanliga" datorskärmar/TV, mobiler och surfplattor upplever jag som jobbiga att läsa på i längden. Det är möjligt att dedikerade läsplattor är bättre och mer skonsamma mot ögonen, men jag har faktiskt inte testat nån sån. Kanske skulle kunna vara ett alternativ till papper om dom är "snällare" mot ögonen.

Det är stor skillnad på en skärm som lyser resp inte. En läsplatta med eink har inget ljus. Den reflekterar ljuset i rummet precis som en vanlig bok. Och det känns därför som att läsa en bok. Det blir inte riktigt samma kontrast som ett papper med text (Pappret är inte lika vitt och texten är inte lika svart), men har många andra fördelar som redan listas i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Precis samma erfarenhet / frågeställning. Men jag måste erkänna att när jag köpte min Samsung S9 så trodde jag verkligen inte att det skulle bli så här. Skall det behöva kosta 2-4 tusen till för att kunna läsa bekvämt? Kanske en begagnad läsplatta...

Trodde Kindle appen, eller liknande, skulle funka som "filter" och ge en bra lösning, men uppenbarligen inte.

Ja, man är ju inte jättesugen på att lägga extra pengar (upp till några tusen) på en dedikerad läsplatta bara för att kunna läsa utan bli trött i ögonen. Lutar åt att man fortsätter med pappersböcker ett tag till.

Skrivet av giplet:

Det är stor skillnad på en skärm som lyser resp inte. En läsplatta med eink har inget ljus. Den reflekterar ljuset i rummet precis som en vanlig bok. Och det känns därför som att läsa en bok. Det blir inte riktigt samma kontrast som ett papper med text (Pappret är inte lika vitt och texten är inte lika svart), men har många andra fördelar som redan listas i tråden.

Låter ju bra utifall det är betydligt bättre för ögonen. Men i dagsläget blir det nog ingen övergång för min del.

Permalänk
Medlem

Har en Kobo sedan 2017, har läst ett antal böcker på den men överlag fördrar jag riktiga pappersböcker.

Här är några av fördelarna som jag upplevt med läsplatta:

  • Vattentät (Om man köper en som är det).

  • Lättare att ta med då man reser (Fenomenal batteritid dessutom).

  • Enkelt & snabbt sätt att köpa nya böcker på.

  • Väger mindre än tjocka böcker.

  • Mycket behagligare att läsa på än telefon-/paddskärm.

Kan väl tillägga att jag ändå skulle rekommendera att skaffa en dedikerad-läsplatta. Eftersom tekniken är så "simpel" så upplever jag inte att den direkt åldrats under de år jag haft den.