Apple tar bort webbappar från Iphone i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Nja, jag är nog snarare av uppfattningen att Apple gör allt för att streta emot när andra (läs EU) vill tvinga Apple att öppna för flera webbläsare, flera appstores osv. för de ser att då kommer deras del av kakan minska något. Med allra största sannolikhet använder du flera PWAs redan idag, bara att du tror att det är vanliga appar.

EU gör allt för att förhindra monopol och det är exakt det som det här handlar om. Apple har ett monopol som EU försöker bryta och då blir de sura och hittar på ursäkter och skyller ifrån sig.

Jag tror att du killgissar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

EU kan dra åt helvete. PWA är grymt bra om man vill slippa bygga in det i en app.

The Apple Fanboism is strong in this one.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

EU kan dra åt helvete. PWA är grymt bra om man vill slippa bygga in det i en app.

Citat:

"Beslutet att helt skrota stödet för progressiva webbappar på IOS förklarar Apple med att man skulle behöva bygga en "helt ny integrationsarkitektur som för närvarande inte finns i IOS""

Progressive Web Apps (PWA) finns för Android och kommer inte att försvinna där så vitt jag vet, så du ska nog rikta din kritik till Apple som inte vill tillhandahålla en bättre lösning till ~450 miljoner människor.

Apple som är ett av de rikaste bolagen i världen väljer att kasta in handduken istället för att investera i oss i EU.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med funktionalitet som plockas bort bara för att.
Känns som apple kanske inte vill att någon annan kommer in och gör en bättre upplevelse för webbapplikationer här. Samt konkurrerar med deras nya vansinniga prissättning för fristående appstores.

Däremot är dessa webbapplikationer, precis som på datorn något jag verkligen inte gillar.
Electron-appar på datorn, why! en native app är så mycket bättre och stora företag som spotify etc. väljer detta alternativ bara för att....

Så inget jag kommer sakna öht på telefonen och hade varit skönt om det försvann från datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, så samma som sker på desktop nu med nya Outlook t.ex? Webbversion wrappad med Windows gui.

Ja, precis!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Progressive Web Apps (PWA) finns för Android och kommer inte att försvinna där så vitt jag vet, så du ska nog rikta din kritik till Apple som inte vill tillhandahålla en bättre lösning till ~450 miljoner människor.

Apple som är ett av de rikaste bolagen i världen väljer att kasta in handduken istället för att investera i oss i EU.

Handlar endast om att Apple vill kontrollera så mycket som möjligt av appmarknaden på ios.
Pwa gör att folk inte köper appar och apple inte kan ta en del av intäkter från köp i appen.
Handlar inte alls om oss eller ens EU - bara pengar.
Nackdelen med att få en monopolställning för apples del.

Personligen ser jag egentligen inget problem så länge android finns som alternativ. Gillar man inte ios och apple så byt. Annorlunda när det inte direkt finns något annat att använda.

Sedan är det väl ingen som förväntar sig att företag agerar för konsumenternas bästa? Lol

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

PWA finns på Android också... Så vad snackar du om? Lustigt att Google klarar av att stödja PWA OCH samtidigt tillåta flera olika webläsarmotorer... Nästan som att det är ett svepskäl av Apple för att kunna plocka bort funktionalitet som konkurrerar med App Store...

det dom säger är att, dom tycker att det skulle kosta dom utvecklingstid att få in det. Vilket dom anser inte vara värt det pgr det låga andvändandet av det.

"Beslutet att helt skrota stödet för progressiva webbappar på IOS förklarar Apple med att man skulle behöva bygga en "helt ny integrationsarkitektur som för närvarande inte finns i IOS" för att hantera de "komplexa säkerhets- och integritetsfrågor som är förknippade med webbappar som använder alternativa webbläsarmotorer". Företaget förklarar vidare att det inte vore meningsfullt att genomföra i och med att få människor faktiskt ens använder sig av progressiva appar på Iphone."

sen kan man ju tycka vad man vill om det.... men dom får ju göra vad dom vill med sin egen app.

Permalänk
Medlem

Här satt jag och hoppades att Apple skulle ta tummen ur du vet vad och faktiskt fixa så att PWA stöds mer ordentligt nån dag. Istället så slopar de det helt. Apple tog verkligen över rollen av Internet Explorer.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Apple gör bedömningen att deras kunder hellre vill ha säkerhet och personlig integritet än stöd för de här webapparna. Jag kör inga appar av den här typen såvitt jag vet, och jag är inte direkt insatt i tekniken eller problemet, men argumentet låter ju inte orimligt. Största anledningen till att jag kör iPhone istället för Android är pga personlig integritet, så oavsett hur liten fördel det är tar jag hellre bort möjligheten till webappar som jag ändå inte använder.

Tråkigt dock att EU-politikerna ska tvinga fram såna här idiotiska regler gång på gång. Det går ju inte att använda internet utan att störa sig på EU varje gång man besöker en ny site.

MEN om apple hade släppt efter så är det väl upp till användaren? Om nu användare vill ha apples "säkerhet och personlig integritet" så är det INGEN Som tvingar en att använda appar/stores osv från någon annan än apple.

Så även om Apple skulle öppna upp deras ekosystem så behöver det inte påverka användare som dig på något vis.

Detta är bara ett sätt för Apple att fortsatt försöka mjölka skiten ur deras kunder med deras slutna ekosystem och ett försök att få det att framstå som om dom gör det för kundernas skull istället för pengarnas skull.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

jag sa vel inte att det inte fins på Android?! det var mer en comment om detta detalj styrandet som ni verkar tycka EU ska hålla på med.

"Detaljstyrandet" Va? Det här kommer av att EU säger att Apple inte får neka andra webbläsare från att tävla med Safari på lika villkor, alltså få ersätta Safari som default webläsare på en iPhone. Apples reaktion blir då "då tar vi med oss bollen hem!"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Då är det väl Apple som kan flyga och fara, det är dom som tar bort stödet.

Apple gör det enbart för EU:s Digital MArket Act. Inget annat. Så jo, det är EU man ska beskylla i detta fall.
EU är ett jävla skit. Det var en bra idé på papper, men i verkligheten har det bara blivit korrupt och försöker centralisera all makt och bestämmande. Så i framtiden kommer det inte finnas länsder i EU, bara stater som ska lyda dom allsmäktiga få ledarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Apple gör det enbart för EU:s Digital MArket Act. Inget annat. Så jo, det är EU man ska beskylla i detta fall.
EU är ett jävla skit. Det var en bra idé på papper, men i verkligheten har det bara blivit korrupt och försöker centralisera all makt och bestämmande. Så i framtiden kommer det inte finnas länsder i EU, bara stater som ska lyda dom allsmäktiga få ledarna.

Nej bättre att företaget styr och bestämmer allt
Låter det bra på papperet ens?
🤡🤡😂😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Att Apple tar bort stödet för progressiva webappar innebär att samtliga appar framöver kommer att behöva publiceras och distribueras genom deras app store. Apple får bestämmanderätt kring vad som publiceras och kan efter eget godtycke välja att blockera appar de inte gillar eller som konkurrerar med deras egna intressen.

Effekten blir alltså motsatsen till den som DMA eftersträvade. Detta är både lustigt, ironiskt och smått skrämmande på samma gång.

Permalänk
Medlem

Det är en tråkig utveckling och uppenbart att Apple bara vill sätta sig
på tvären. Vi pratar om funktionalitet för att skapa ett bokmärke
som startar i helskärm.

Skrivet av Julin:

Exempel på några appar som man kanske använder?

Jag använder deepbreathe.app, ett gratisalternativ till Wim Hofs app.
Utvecklaren är webbutvecklare utan någon licens för att släppa appar.

Har också använt funktionen för utvecklare som haft bättre websida än app.
Exempelvis hade biluppgifter en utmärkt hemsida för mobiler, medan
deras app krävde inloggning. Då la jag in deras hemsida som webapp.

Har också använt det till egna små projekt där utvecklarlicens varit
överkurs.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Apple gör det enbart för EU:s Digital MArket Act. Inget annat. Så jo, det är EU man ska beskylla i detta fall.
EU är ett jävla skit. Det var en bra idé på papper, men i verkligheten har det bara blivit korrupt och försöker centralisera all makt och bestämmande. Så i framtiden kommer det inte finnas länsder i EU, bara stater som ska lyda dom allsmäktiga få ledarna.

Nej, Apple gör det för att behålla kontrollen dom nu har över sina Iphoneanvändare. Du äger inte din Iphone, du leasar den mot en engångsbetalning. Hade du varit ägare av den så hade du själv kunnat bestämma över vad du vill installera på din telefon.

Hail corporate! 🤡

Permalänk
Medlem

Borde inte denna ändring även gälla för MacOS? För övrigt så kan det väl inte vara så svårt för utvecklare att själva paketera sina webbappar som en vanlig applikation och lägga den på app store. Får känslan av att Apple har surnat till och sätter sig på tvären i hopp om att vända opinionen när folk undrar varför saker inte fungerar som vanligt.

I vissafall tycker jag dock att EU börjar gå lite för långt. På sikt finns nog en risk att EU inte ses som en lika attraktiv marknad om det innebär att företag måste göra dyra specialanpassningar. Gissar att EU tycker att amerikanska jättar har för mycket makt, men EU borde istället investera i forskning och göra det mer gynnsamt att starta och driva företag i EU så att vi på sikt kan få t.ex. vettiga alternativ till AWS och Azure som dominerar fullständigt och varifrån, gissningsvis, en stor del av EUs IT driftas.

Permalänk
Medlem

Många här som tydligen gillar att ha äpplet nerstoppat så långt ner i halsen att de får syrebryst och hallucinerar. . . Inte bara har detta inget annat än med Apples kontrollbehov att göra, det är också ett väldigt bra "självmål" då de helt enkelt säger "vår implementering av PWA:er är, av sekretessbelagda skäl, så pass kass och mer ihålig än schweizerost från ett säkerhetsperspektiv, att vi därför inte litar på att någon annan ska kunna använda den och därav tar vi bort funktionaliteten", och av någon oförklarlig anledning så sväljer dess kultmedlemmar detta resonemang som ett tecken på att Apple tar "säkerhet" på allvar. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Apple gör bedömningen att deras kunder hellre vill ha säkerhet och personlig integritet än stöd för de här webapparna.* Jag kör inga appar av den här typen såvitt jag vet, och jag är inte direkt insatt i tekniken eller problemet, men argumentet låter ju inte orimligt. Största anledningen till att jag kör iPhone istället för Android är pga personlig integritet, så oavsett hur liten fördel det är tar jag hellre bort möjligheten till webappar som jag ändå inte använder.

Tråkigt dock att EU-politikerna ska tvinga fram såna här idiotiska regler gång på gång. Det går ju inte att använda internet utan att störa sig på EU varje gång man besöker en ny site.

*Apple gör bedömningen att det skulle vara för liten vinst att ge deras kunder det dom vill ha och tar bort stöder för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Borde inte denna ändring även gälla för MacOS? För övrigt så kan det väl inte vara så svårt för utvecklare att själva paketera sina webbappar som en vanlig applikation och lägga den på app store. Får känslan av att Apple har surnat till och sätter sig på tvären i hopp om att vända opinionen när folk undrar varför saker inte fungerar som vanligt.

I vissafall tycker jag dock att EU börjar gå lite för långt. På sikt finns nog en risk att EU inte ses som en lika attraktiv marknad om det innebär att företag måste göra dyra specialanpassningar. Gissar att EU tycker att amerikanska jättar har för mycket makt, men EU borde istället investera i forskning och göra det mer gynnsamt att starta och driva företag i EU så att vi på sikt kan få t.ex. vettiga alternativ till AWS och Azure som dominerar fullständigt och varifrån, gissningsvis, en stor del av EUs IT driftas.

macos räknas inte som gatekeeper vad jag vet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Struntar egentligen i PWA på iOS då jag kör Android. Men en sak som är väldigt smidigt med PWA versioner av appar på datorn är att man kan använda tilläggen i webbläsaren i appen. Exempelvis använder jag Telegram som PWA även om den finns som app. Vilket gör att jag kan använda Google Translate att översätta chattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Borde inte denna ändring även gälla för MacOS? För övrigt så kan det väl inte vara så svårt för utvecklare att själva paketera sina webbappar som en vanlig applikation och lägga den på app store. Får känslan av att Apple har surnat till och sätter sig på tvären i hopp om att vända opinionen när folk undrar varför saker inte fungerar som vanligt.

I vissafall tycker jag dock att EU börjar gå lite för långt. På sikt finns nog en risk att EU inte ses som en lika attraktiv marknad om det innebär att företag måste göra dyra specialanpassningar. Gissar att EU tycker att amerikanska jättar har för mycket makt, men EU borde istället investera i forskning och göra det mer gynnsamt att starta och driva företag i EU så att vi på sikt kan få t.ex. vettiga alternativ till AWS och Azure som dominerar fullständigt och varifrån, gissningsvis, en stor del av EUs IT driftas.

PWA är ett bra sätt att slippa hålla på med massa krångel som att behöva skaffa utvecklarlicens och betala för något som idag fungerar alldeles utmärkt. Sen inte alla som vill hålla på att börja paketera sina webbappar til len store app heller. Man behöver dessutom en Mac för att kompilera det till en IOS app för App store. Så var det iaf förut.

Google verkar fortfarande kunna använda PWA trots EU:s Digital Market Act. Men så är ju Chrome överlägset Safare som ligger på IE6 nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Apple gör bedömningen att deras kunder hellre vill ha säkerhet och personlig integritet än stöd för de här webapparna. Jag kör inga appar av den här typen såvitt jag vet, och jag är inte direkt insatt i tekniken eller problemet, men argumentet låter ju inte orimligt. Största anledningen till att jag kör iPhone istället för Android är pga personlig integritet, så oavsett hur liten fördel det är tar jag hellre bort möjligheten till webappar som jag ändå inte använder.

Tråkigt dock att EU-politikerna ska tvinga fram såna här idiotiska regler gång på gång. Det går ju inte att använda internet utan att störa sig på EU varje gång man besöker en ny site.

Apple gör bedömningen att detta inte gick att tjäna pengar på punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Google verkar fortfarande kunna använda PWA trots EU:s Digital Market Act. Men så är ju Chrome överlägset Safare som ligger på IE6 nivå.

. . . för att PWA:er inte är någon som helst låst funktion på Android och fungerar lika bra på de få webbläsarna utöver Firefox baserade på Gecko via Android Components som på de dominanta Chromium-baserade webbläsarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Hur kan man ha et monopol när alternativet fins i Android ? Eller får man inte bygga closed plattforms i EU om dom har mer en X antal användare ?

Att det finns alternativ hindar inte att du har ett monopol. Dock är det inte iPhone vs Android som monopolet här handlar om utan att App Store har ett monopol på iPhones i kombination med att Apple har så pass stor del av marknaden inom EU att de räknas in i gruppen "gatekeepers" och för gatekeepers gäller speciellt regler.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|