Apple tar bort webbappar från Iphone i EU

Permalänk
Melding Plague

Apple tar bort webbappar från Iphone i EU

EU-förordningen DMA ligger bakom beslutet att slopa stödet för progressiva webbappar på Iphone säger Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist för oss som fortsättningsvis kommer att använda Safari på iOS

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Ingenting jag använder mig av, men tråkigt för dem som drabbas.

Permalänk
Medlem

Skulle ha större respekt för Apple om dom inte vore så extremt småaktiga i sitt beteende när det gäller vissa policys.

Permalänk
Medlem

Exempel på några appar som man kanske använder?

Permalänk

Fantastiskt! Kommer drabba vårt företag, detta kommer innebära att den mjukvara vi använder av oss idag måste utveckla en applikation. Helt ärligt har jag inte förstått hur apple ens tillåtit detta från början?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Fantastiskt! Kommer drabba vårt företag, detta kommer innebära att den mjukvara vi använder av oss idag måste utveckla en applikation. Helt ärligt har jag inte förstått hur apple ens tillåtit detta från början?

Tillåtit det? EU's reglemente står såklart över Apples önskan. Oavsett vad man tycker om det.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Heja EU, äntligen kommer någon myndighet å tvingar min iphone bli mer lik android som jag valde bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Heja EU, äntligen kommer någon myndighet å tvingar min iphone bli mer lik android som jag valde bort

Nu är det ju faktiskt Apple som tar bort funktionalitet från sina användare, inte EU.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om det är priset för att få köra en riktig Firefox med uBlock origin så betalar jag gärna.

Det hade dock varit kul att läsa ett utvecklat resonemang om ifall det här är en juridiskt nödvändig konsekvens av att släppa in alternativa webbläsare eller inte. Dvs om det hade varit juridiskt möjligt för Apple att fortsätta köra progressiva webappar i endast Safari utan möjlighet att låta användaren byta renderingsmotor för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Heja EU, äntligen kommer någon myndighet å tvingar min iphone bli mer lik android som jag valde bort

Finns inget tvingande i att ha möjligheten att välja olika webbläsare eller möjligheten att installera från andra källor än app store.
Safari kommer finnas kvar och app store kommer finnas kvar.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Heja EU, äntligen kommer någon myndighet å tvingar min iphone bli mer lik android som jag valde bort

PWA finns på Android också... Så vad snackar du om? Lustigt att Google klarar av att stödja PWA OCH samtidigt tillåta flera olika webläsarmotorer... Nästan som att det är ett svepskäl av Apple för att kunna plocka bort funktionalitet som konkurrerar med App Store...

Permalänk
Medlem

Gäller det här appar från appstore som egentligen verkar vara packeterade websidor eller bara sådana man själv lagt till en länk som en app?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte vet vad ”progressiva appar” är?
Innebär det bara webbläsare som nämns i texten eller är det fler appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Är det bara jag som inte vet vad ”progressiva appar” är?
Innebär det bara webbläsare som nämns i texten eller är det fler appar?

Tydligen är mellan 1-3% av alla appar som existerar sådana. Dvs av alla appar som någonsin utvecklats till samtliga enheter och OS på planeten.

Kort och gott kan man säga att det är en app som streamas till telefonen. Och de enda jag hittar verkar ha släppts för nästan 10 år sedan och är väldigt enkla och onödiga "appar". Som namn-generatorer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

PWA finns på Android också... Så vad snackar du om? Lustigt att Google klarar av att stödja PWA OCH samtidigt tillåta flera olika webläsarmotorer... Nästan som att det är ett svepskäl av Apple för att kunna plocka bort funktionalitet som konkurrerar med App Store...

Det här var precis min tanke med när jag läste det....

Permalänk

lol, jag visste inte alls att det fanns* tills nyligen och började använda tex ngn egen webserver hemma som jag då kör som "app" på telefonen.
Nåväl, det var roligt så länge det varade.

*många features som läggs till tycker jag allmännt drunknar i allat annat om man inte "är på" vid varje uppdatering. Vissa saker kanske nämns specifikt, men inte allt?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av dlq84:

PWA finns på Android också... Så vad snackar du om? Lustigt att Google klarar av att stödja PWA OCH samtidigt tillåta flera olika webläsarmotorer... Nästan som att det är ett svepskäl av Apple för att kunna plocka bort funktionalitet som konkurrerar med App Store...

Men samtidigt har Android mera säkerthetsproblem än iOS? Kan ju vara en urban legend visserligen, har ingen referens för en sådan utalande.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Är det bara jag som inte vet vad ”progressiva appar” är?
Innebär det bara webbläsare som nämns i texten eller är det fler appar?

Kort är det en webbapp som tar på sig kostymen för det operativsystem den installeras på och framstår som en vanligt app fast den körs i webbläsare eller i eget skal. Kan köras offline och kommunicera med andra appar och/eller tjänster, därav progressiv. Twitter/X-appen i iPhone är ett exempel på PWA.
Genom att använda webbteknologi (HTML, CSS, och JavaScript) så behöver utvecklaren inte kompilera kod för varje unik plattform.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Är det bara jag som inte vet vad ”progressiva appar” är?
Innebär det bara webbläsare som nämns i texten eller är det fler appar?

Det är en sjukt intressant teknik där du utvecklar en webbsida som öppnas som om det vore en app. Kan installeras med en egen ikon på hemskärmen osv. Den största fördelen jämfört med en vanlig app är att du slipper göra en app för iOS, en för Android osv utan det bara funkar överallt. En nackdel är att du inte riktigt får samma prestanda som en native app så det passar tex inte till snabba spel. Till skillnad från en vanlig hemsida som endast funkar med internetuppkoppling använder en PWA en service som typ cachar data och servar även om internet är borta.

En kollega byggde en sådan till en kund som inte alltid är inom internettäckning. De använder sidan och matar in information oavsett om de har täckning eller inte. Det lagras lokalt på mobilen/plattan och sen syncar servicen upp det automatiskt så fort de kommer inom täckningsområde eller wifi. Kunden kan sen sitta med en PC, iPad, Android mobil eller vad som helst. Alla system kan ju hantera webbtekniker så det "bara fungerar". Hade han varit tvungen att utveckla native appar till allt hade det tagit enormt mycket längre tid och kostat väldigt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

PWA finns på Android också... Så vad snackar du om? Lustigt att Google klarar av att stödja PWA OCH samtidigt tillåta flera olika webläsarmotorer... Nästan som att det är ett svepskäl av Apple för att kunna plocka bort funktionalitet som konkurrerar med App Store...

jag sa vel inte att det inte fins på Android?! det var mer en comment om detta detalj styrandet som ni verkar tycka EU ska hålla på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kort är det en webbapp som tar på sig kostymen för det operativsystem den installeras på och framstår som en vanligt app fast den körs i webbläsare eller i eget skal. Kan köras offline och kommunicera med andra appar och/eller tjänster, därav progressiv. Twitter/X-appen i iPhone är ett exempel på PWA.
Genom att använda webbteknologi (HTML, CSS, och JavaScript) så behöver utvecklaren inte kompilera kod för varje unik plattform.

Ok, så samma som sker på desktop nu med nya Outlook t.ex? Webbversion wrappad med Windows gui.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, så samma som sker på desktop nu med nya Outlook t.ex? Webbversion wrappad med Windows gui.

’Appen’ är typ som en webbläsarflik och helt byggd med webbtekniker och körs via Safari. Men för användaren ser det ut som en vanlig app och öppnas inte i webbläsaren. Egentligen är det inte så mycket bättre än ett bokmärke i webbläsaren, men vissa grundläggande saker som att skriva filer och sånt finns tillgängligt, för att som andra nämnt fungera lite bättre om man blir offline

Permalänk
Medlem

EU kan dra åt helvete. PWA är grymt bra om man vill slippa bygga in det i en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Appen’ är typ som en webbläsarflik och helt byggd med webbtekniker och körs via Safari. Men för användaren ser det ut som en vanlig app och öppnas inte i webbläsaren. Egentligen är det inte så mycket bättre än ett bokmärke i webbläsaren, men vissa grundläggande saker som att skriva filer och sånt finns tillgängligt, för att som andra nämnt fungera lite bättre om man blir offline

Det är bättre än ett djävla bokmärke i webbläsaren. Man slipper faktiskt själva webbläsaren och det irriterande försvinnandet av top/bottom bar som webbläsaren sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Det är bättre än ett djävla bokmärke i webbläsaren. Man slipper faktiskt själva webbläsaren och det irriterande försvinnandet av top/bottom bar som webbläsaren sysslar med.

Ja, kanske lite, men en vanlig webbapp kan ju använda localStorage och i mycket få liknande upplevelse

Stora skillnaden är ju om man behöver hantera andra lokala saker som öppna appar och pushnotiser

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

EU kan dra åt helvete. PWA är grymt bra om man vill slippa bygga in det i en app.

Då är det väl Apple som kan flyga och fara, det är dom som tar bort stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Då är det väl Apple som kan flyga och fara, det är dom som tar bort stödet.

Apple gör bedömningen att deras kunder hellre vill ha säkerhet och personlig integritet än stöd för de här webapparna. Jag kör inga appar av den här typen såvitt jag vet, och jag är inte direkt insatt i tekniken eller problemet, men argumentet låter ju inte orimligt. Största anledningen till att jag kör iPhone istället för Android är pga personlig integritet, så oavsett hur liten fördel det är tar jag hellre bort möjligheten till webappar som jag ändå inte använder.

Tråkigt dock att EU-politikerna ska tvinga fram såna här idiotiska regler gång på gång. Det går ju inte att använda internet utan att störa sig på EU varje gång man besöker en ny site.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Apple gör bedömningen att deras kunder hellre vill ha säkerhet och personlig integritet än stöd för de här webapparna. Jag kör inga appar av den här typen såvitt jag vet, och jag är inte direkt insatt i tekniken eller problemet, men argumentet låter ju inte orimligt. Största anledningen till att jag kör iPhone istället för Android är pga personlig integritet, så oavsett hur liten fördel det är tar jag hellre bort möjligheten till webappar som jag ändå inte använder.

Tråkigt dock att EU-politikerna ska tvinga fram såna här idiotiska regler gång på gång. Det går ju inte att använda internet utan att störa sig på EU varje gång man besöker en ny site.

Nja, jag är nog snarare av uppfattningen att Apple gör allt för att streta emot när andra (läs EU) vill tvinga Apple att öppna för flera webbläsare, flera appstores osv. för de ser att då kommer deras del av kakan minska något. Med allra största sannolikhet använder du flera PWAs redan idag, bara att du tror att det är vanliga appar.

EU gör allt för att förhindra monopol och det är exakt det som det här handlar om. Apple har ett monopol som EU försöker bryta och då blir de sura och hittar på ursäkter och skyller ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

EU gör allt för att förhindra monopol och det är exakt det som det här handlar om. Apple har ett monopol som EU försöker bryta och då blir de sura och hittar på ursäkter och skyller ifrån sig.

Hur kan man ha et monopol när alternativet fins i Android ? Eller får man inte bygga closed plattforms i EU om dom har mer en X antal användare ?