Denon AVR-X2800, Pioneer VSX-935 eller Yamaha R6-VA. Vilken ska man ha, om någon?

Permalänk
Medlem

Denon AVR-X2800, Pioneer VSX-935 eller Yamaha R6-VA. Vilken ska man ha, om någon?

Min receiver (Onkyo 626) verkar vara på fallrepet (se min andra tråd) och jag börjar spana lite desperat efter en ersättare.

Jag har snabbt sett tre stycken som verkar vara intressanta.
Det är Denon AVR-X2800, Pioneer VSX-935 eller Yamaha R6-VA.
Som jag förstår det är 2.1 problemet med Yamaha R6-VA löst sedan något år?

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5487314,5949816,7054139

Jag har en Samsung Q90T och Series X samt PS5 jag vill koppla in och är prioriterade.
Till detta tillkommer en Switch och Chromecast samt en del annat om det får plats.

Högtalarna i surround-systemet är ganska gamla (minst 16 år) men är 5.1 och Canton Movie CD 151

Vad är bästa lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Min receiver (Onkyo 626) verkar vara på fallrepet (se min andra tråd) och jag börjar spana lite desperat efter en ersättare.

Jag har snabbt sett tre stycken som verkar vara intressanta.
Det är Denon AVR-X2800, Pioneer VSX-935 eller Yamaha R6-VA.
Som jag förstår det är 2.1 problemet med Yamaha R6-VA löst sedan något år?

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5487314,5949816,7054139

Jag har en Samsung Q90T och Series X samt PS5 jag vill koppla in och är prioriterade.
Till detta tillkommer en Switch och Chromecast samt en del annat om det får plats.

Högtalarna i surround-systemet är ganska gamla (minst 16 år) men är 5.1 och Canton Movie CD 151

Vad är bästa lösningen?

Vet jag läste om 2.1 HDMI problemet (tror det var bl.a Panasonic:s HDMI chip?) med Yamaha:s A/V recievers med HDMI 2.1 på Hembiobutiken för några år sen. Står inget om det nu, så ska vara fixat.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Denonen är ju den starkaste ser det ut som om man bara kollar på hur många watt nätdelenär på, men okså den mest dyraste just nu. Och Panasonic värkar leverera mer per kanal än denon, men det beror på hur de mäter de. Det finns ingen standard för hur tillvärkarna ska mäta, så de kan mäta på lite olika sätt.

Men har sett (i andra trådar här) att det går att köpa Denon från Tyskland där Hi-fi klubben inte har monopol på de, och där är de något biligare.
Annars finns Marantz Cinema okså, men de är nog ännu dyrare beroende på modell och funktion mot de du kollar på.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Gjorde ungefär samma resa som du för styvt ett år sedan.
Min Onkyo packade ihop (oxå en 626:a) och jag valde att byta ut den till en Yamaha RX-V4A.

Upplever Yamahan som något "klenare" (inte samma tryck ur mitt biosystem som med Onkyon) men på intet vis ett problem.
Däremot är Yamahan ungerfär 100 ggr mera lättanvändlig och intuitiv än vad Onkyon någonsin var!

Är väldigt nöjd med mitt byte!

Permalänk
Medlem

Bättre att satsa på Denon även om den är dyrare?
Finns Hifi butik här i Falun och man får 5 års garanti som medlem verkar det som?

Pioneer är billigast hos Power men känns som att rean är lite påklistrad jämfört med vad andra säljer den för? Är inte Power på väg i kk ellet bara något jag fått för mig?

Yamaha är närmare 4 år gammal, medan de andra släpptes förra året. Kanske inte lika framtidssäker?

Några andra alternativ i denna nivå eller lägre?
Vill helst inte ha mindre än 6 HDMI portar.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt Denon. Kör en x2400 just nu och kunde inte vara nöjdare. Det var en uppgradering från en äldre Yamaha och det var verkligen stor skillnad. Denon verkar supportera sina system med mjukvaruuppdateringar löpande också, rätt trevligt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.
Har bokat en Denon 2800 på lokala Hifi butiken.
Funderar på att leta efter begagnade högtalare för att få 7.2 och Atmos.
Som jag nämnde ovan har jag Canton högtalare nu. Är det bara att leta efter liknande satteliter och komplettera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Tack för alla tips.
Har bokat en Denon 2800 på lokala Hifi butiken.
Funderar på att leta efter begagnade högtalare för att få 7.2 och Atmos.
Som jag nämnde ovan har jag Canton högtalare nu. Är det bara att leta efter liknande satteliter och komplettera?

Den har bara 7 kanaler. Så du får välja själv om du vill ha 7.2 eller 5.2.2 . Vill du ha 7.2.2 (9 kanaler) eller 7.2.4 (11 kanaler) så behöver du fler kanaler och steg.
Två av kanalerna på den recivern (och många andra med) kan antingen vara surround eller höjd, men du kan bara välja det ena eller andra.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Den har bara 7 kanaler. Så du får välja själv om du vill ha 7.2 eller 5.2.2 . Vill du ha 7.2.2 (9 kanaler) eller 7.2.4 (11 kanaler) så behöver du fler kanaler och steg.
Två av kanalerna på den recivern (och många andra med) kan antingen vara surround eller höjd, men du kan bara välja det ena eller andra.

Tack, jag får nog läsa på lite...
Tänkte i första hand 5.1.2.
har nog inte utrymme till 2 subs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Tack för alla tips.
Har bokat en Denon 2800 på lokala Hifi butiken.
Funderar på att leta efter begagnade högtalare för att få 7.2 och Atmos.
Som jag nämnde ovan har jag Canton högtalare nu. Är det bara att leta efter liknande satteliter och komplettera?

Finns Dolby Atmos/DTS:X certifierade högtalare för bl.a inbyggnad i tak/vägg eller sk "Takstudsare", läggs ovanpå Frontarna/kan även monteras på vägg (bl.a nyckelfäste, helst ur samma serie för passform å klangmatching). Finns ,, sateliter är Atmos/DTS:X certiferade. Funkar även med vanliga sateliter/högtalare. Kör själv 5.2.2. Antar att det är samma sorts "BIOS" då Denon å Marantz är "systrar" (samma företag). På min Marantz NR 1711 går man in i "Menyn - Högtalare - Manuell inställning - Högtalarkonfig - Frontar - Små, Center - Liten, Subwoofer - Ja, Surround - Små, Främre Dolby (Atmoshögtalare) - Små. I "Först.tilldeling - Tilldelingsläge" - Främre Dolby* (Atmos).Nu är detta min inställning. Har inte kört med kalibernings micken.* = finns dessa högtalarval "Surround Dolby", "Surround bak", "Främre höjd", "Främre top", "Mittersta top".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Och Panasonic värkar leverera mer per kanal än denon, men det beror på hur de mäter de. Det finns ingen standard för hur tillvärkarna ska mäta, så de kan mäta på lite olika sätt.

Annars finns Marantz Cinema okså,

1. Jodå, visst finns det standarder som tillverkarna kan rätta sig efter när de gör sina angivelser för uteffekt. Den mest rättvisa är den enligt FTC. I Europa använder man gärna IEC ibland men idag, tyvärr den gamla DIN-normen.
Utöver det visar tillverkarna gärna PP-värdet eller det som också kallas för "Musikeffekt".
Inte nog med det, vanligtvis när det rör sig om flera kanaler visar tillverkarna helst uteffekten med en eller två kanaler drivna samtidigt.

Bäst är att se hur hög förbrukningseffekten är. Om en förstärkare har en uppgiven uteffekt på t.ex. 60W per kanal över 8 Ohm och 7 kanaler men med en förbrukningseffekt på 300W kan man lugnt se att den inte klarar av att leverera 60W per kanal med alla kanaler drivna samtidigt.

2. Undvik Marantz! Deras mjukvara i receivrarna är allt annat än bra! De lever ett eget liv! Har tyvärr köpt en för ett år sedan och det är det sämsta köp jag någonsin gjort!

Permalänk
Skrivet av Benedict:

Är inte Power på väg i kk ellet bara något jag fått för mig?

Power är inte på väg i KK! De jobbar hårt för att ta marknadsandelar från Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

1. Jodå, visst finns det standarder som tillverkarna kan rätta sig efter när de gör sina angivelser för uteffekt. Den mest rättvisa är den enligt FTC. I Europa använder man gärna IEC ibland men idag, tyvärr den gamla DIN-normen.
Utöver det visar tillverkarna gärna PP-värdet eller det som också kallas för "Musikeffekt".
Inte nog med det, vanligtvis när det rör sig om flera kanaler visar tillverkarna helst uteffekten med en eller två kanaler drivna samtidigt.

Bäst är att se hur hög förbrukningseffekten är. Om en förstärkare har en uppgiven uteffekt på t.ex. 60W per kanal över 8 Ohm och 7 kanaler men med en förbrukningseffekt på 300W kan man lugnt se att den inte klarar av att leverera 60W per kanal med alla kanaler drivna samtidigt.

2. Undvik Marantz! Deras mjukvara i receivrarna är allt annat än bra! De lever ett eget liv! Har tyvärr köpt en för ett år sedan och det är det sämsta köp jag någonsin gjort!

Har inga problem med Marantz mjukvaran, har en Marantz NR 1711. Finns sämre märken. Vad menar du med att mjukvaran lever sitt eget liv?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Har inga problem med Marantz mjukvaran, har en Marantz NR 1711. Finns sämre märken. Vad menar du med att mjukvaran lever sitt eget liv?

Jag har en NR1510. Den startar inte alltid när jag startar TVn, vilket den gjorde i ett par månader efter att jag köpte och konfigurerade den.
Den lämnar inte ut något ljud via subbasutgången utom när den själv får för sig att göra det. När den skickar ljud är inget jag lyckats komma på hur jag skall styra över. Jag har givit upp när det kommer till att få ljud via subbas. Inte ens Septons support (Septon har supporten för Marantz) kan förklara varför den gör som den gör.

Ibland, när jag stänger av TVn, vilket också stänger av (standby) receivern, startar receivern upp igen precis när den stängt av sig. Då drar den också igång TVn på nytt vilket innebär att jag måste stänga av allt igen.

När jag startar upp receivern och skall lyssna på radio via internet står den och visar "Tunnelin" konstant. Enda sättet för att få den att börja "jobba" är att utföra en "norskeresett".

När jag byter radiostation (internetradio) hittar den en station. När jag väljer den funna stationen vill den inte alltid "ta emot" signalen utan den står bara och gör inget! Ibland fryser den på den valda stationen och återigen är det en "norskeresett" som gäller.

Den får för sig att dra igång "mute" när jag byter kanal på TVn! När den "mutar" är också något som inte går att styra över. Inget som händer jämt utan det sker utan att jag förstår varför. Kanalbyte på TVn har inget med receivern att göra.

Vill du att jag fortsätter?

Permalänk

Jo, NR1510 har den senaste mjukvaran installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag har en NR1510. Den startar inte alltid när jag startar TVn, vilket den gjorde i ett par månader efter att jag köpte och konfigurerade den.
Den lämnar inte ut något ljud via subbasutgången utom när den själv får för sig att göra det. När den skickar ljud är inget jag lyckats komma på hur jag skall styra över. Jag har givit upp när det kommer till att få ljud via subbas. Inte ens Septons support (Septon har supporten för Marantz) kan förklara varför den gör som den gör.

Ibland, när jag stänger av TVn, vilket också stänger av (standby) receivern, startar receivern upp igen precis när den stängt av sig. Då drar den också igång TVn på nytt vilket innebär att jag måste stänga av allt igen.

När jag startar upp receivern och skall lyssna på radio via internet står den och visar "Tunnelin" konstant. Enda sättet för att få den att börja "jobba" är att utföra en "norskeresett".

När jag byter radiostation (internetradio) hittar den en station. När jag väljer den funna stationen vill den inte alltid "ta emot" signalen utan den står bara och gör inget! Ibland fryser den på den valda stationen och återigen är det en "norskeresett" som gäller.

Den får för sig att dra igång "mute" när jag byter kanal på TVn! När den "mutar" är också något som inte går att styra över. Inget som händer jämt utan det sker utan att jag förstår varför. Kanalbyte på TVn har inget med receivern att göra.

Vill du att jag fortsätter?

Du behöver inte fortsätta. Har aldrig haft klabb med min. Set upen är följande: 4K Apple TV (32 GB), Blu ray - Reavon UBR - X110, TV - Panasonic TX - 58HX810E.Både ATV å Blu ray spelaren är inkopplade i recievern. Kör Atmos/DTS:X 5.2.2. Senaste updates (finns inga nya till NR 1711).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.