Datorn startar inte utan tjuvstart via nätaggregat

Permalänk

Datorn startar inte utan tjuvstart via nätaggregat

Hej,

Jag har en stationär dator som är fyra år gamal.
Den har fungerat fint sen dag ett. Men nu startar den inte längre när jag trycker på on/off. Men om jag håller inne on/off knappen samtidigt som jag slår till/från på nätaggregatet så startar datorn och fungerar som vanligt.

Vad kan det bero på? Kan det vara dags för nytt PSU?

Tack

Windows 11 Pro
Intel i7 9700 @ 3,60 GHz
ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming
WD 500GB SN750 NVMe SSD Gen3 PCIe, M.2 2280
870 QVO SATA III 2.5" SSD 1TB
VENGEANCE RGB 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16 Memory Kit
Asus Hardrock GeForce RTX 3070

Permalänk
Medlem

Hmm trasig knapp kanske?

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Kolla knappen. Sonens stationära hade en knapp vars plastpigg gick sönder efter ett antal år. Det var lätt att fixa så den höll lite till.

Permalänk
Medlem

Det är alltså det enda symptomet? Vad har du för nätagg?

Har du provat att kortsluta pinnarna för PWRSW direkt på moderkortet för att utesluta att det är brytaren på ditt chassi som spökar?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Det är alltså det enda symptomet? Vad har du för nätagg?

Har du provat att kortsluta pinnarna för PWRSW direkt på moderkortet för att utesluta att det är brytaren på ditt chassi som spökar?

Jag tänker att det är nästa steg i felsökningen. Beställde en cool knapp nu https://www.webhallen.com/se/product/364221-Kolink-External-P...

ny länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_Lund:

Strömbrytaren, on/off, som är kopplad till moderkortet. Ger den en snabb "starta puls" eller är det en krets som skall vara sluten så länge datorn skall vara igång?

Knappen kortsluter pinnarna så länge som den är intryckt, så du kan starta datorn genom att kortsluta pinnarna med t.ex. en skruvmejsel en kort stund.