Krönika: Hur hinner Svensson med alla 100-timmarsspel?

Permalänk
Medlem

Tidspress

Skrivet av Nyhet:

FZ-redaktören Tomas Helenius tycker att något är skevt när man inte ens hinner med att spela storspelen.

Läs hela artikeln här

Barnen växer upp och du får mer tid och kanske en bättre ekonomi, detta gäller de flesta av oss och när den tiden kommer så vill du nog inte betala en massa pengar för ett 20 timmars spel.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig, duckar ofta långspelen nuförtiden och när jag inte gör det så spelar jag sällan klart. Tappar helt enkelt suget av vetskapen att spelet kommer kräva all min fritid framledes.

Brukade älska långa jrpg's när jag var yngre, spelade mycket mmo rpgs och andra tidskrävande spel. För mig tror jag den största anledningen är att jag sällan är spelsugen på kvällarna efter en heldags jobb. Det lämnar helger, och det är inte säkert att jag känner för att spela något då heller.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ju äldre människor blir, desto tydligare blir generellt (och förhoppningsvis) det som är verkligt meningsfullt, och det kräver prioritering för ett gott mående.

Spel, film, serier osv är blott distraktioner, precis som skuggorna i Platons grotta.

Det är sunt tecken att tiden inte räcker till (i skribentens fall)

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Spelar väldigt sällan spel som man "spelar igenom". Det blir mer simulatorspel eller andra helt öppna spel där man själv bestämmer vad man vill göra och när man har spelat klart.

Skulle jag spela ett spel med linjär story skulle jag nog vilja att det höll sig under 20 timmar. Finns liksom ingen story som är värd mer tid att berätta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ju äldre människor blir, desto tydligare blir generellt (och förhoppningsvis) det som är verkligt meningsfullt, och det kräver prioritering för ett gott mående.

Spel, film, serier osv är blott distraktioner, precis som skuggorna i Platons grotta.

Det är sunt tecken att tiden inte räcker till (i skribentens fall)

Mvh

Om någon känner att tiden inte räcker till innebär det dock att personen önskade att den gjorde det, vilket då är ett tecken på att det som du tycker är mer meningsfullt inte räcker för denne person för att känna sig helt tillfreds. Tycker man att annat är viktigare och är nöjd med det uttrycker man det bara som att man tappat intresse för att spela, eftersom annat fyller funktionen som spel gör.

Ett vanligt fel många gör är att anser att det som de tycker är viktigt, eller vad som är normen, är det som alla ska göra.

Permalänk

Personligen hade jag en bra speldator från ASUS, hade fått hjälp av en kompis att bygga ihop den.
Riktigt bra dator, och man kunde sitta uppe länge och spela. Tiden var aldrig något problem.
Spelade mycket BR, som t e x PUBG, och kunde sittar i timmar eller merparten av dagen och spela.

Sedan man fick barn, och som så många nämnt så finns helt enkelt inte tiden att spela.
Nu har man ett helt annat liv, vilket man måste vara inställd på när man skaffar barn.

Mitt tips: passa på att spela, resa mm INNAN man skaffar barn, då är det ett nytt liv som väntar.
Sedan får man kanske 1-2 timmar max till egentid, då man skall prioritera vad man vill / måste göra.

Permalänk
Medlem

Sedan är det en social prioritet. Efter 30 så försvinner folk man spelar med ”varje kväll” i rask takt. De har barn, jobb, partners osv. Nu blir det man träffas och gör andra aktiviteter istället.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Om någon känner att tiden inte räcker till innebär det dock att personen önskade att den gjorde det, vilket då är ett tecken på att det som du tycker är mer meningsfullt inte räcker för denne person för att känna sig helt tillfreds. Tycker man att annat är viktigare och är nöjd med det uttrycker man det bara som att man tappat intresse för att spela, eftersom annat fyller funktionen som spel gör.

Ett vanligt fel många gör är att anser att det som de tycker är viktigt, eller vad som är normen, är det som alla ska göra.

Jag lade ingen personlig värdering i detta, utan skrev endast "verkligt meningsfullt". I krönikörens fall så verkar det som att familjen går först, vilket då antagligen är mer meningsfullt för honom än att spela datorspel.

Däremot så kan det också tyda på att han inte har reflekterat djupt nog innan, eftersom tiden "inte räcker till". Vid full insikt och acceptans så hade det inte funnits en obekvämlighet i att ge upp en distraktion.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har det inte alltid varit så, att man behöver prioritera mellan familj och hobby? Folk i min bekanskapskrets har i alla tider har gnällt om att familjen tar tid, men jag tycker det är en ganska underlig inställning. Är det viktigaste i livet din hobby, prioritera den då, annars prioritera familjen och sen får hobbyaktiviteterna dra ut på tiden.

Man kan väl lika gärna ställa frågorna:
Varför är inte alla spelfilmer 15 minuter, det kommer ju så många.
Varför är inte alla plastmodeller färdigmålade och snäpp-ihop med 5 delar så det bara tar 10 minuter.
Varför är inte en golfrunda bara 1 hål så det inte tar så lång tid.....

Sen kan jag meddela från säkra källor att det finns en möjlighet att komma tillbaka, när barnen blivit stora, tagit körkort, flyttat ut så kan man återgå till lite mer tid med sin hobby (tills barnbarnen dyker upp och då är det dags att prioritera om igen).

Jag håller dock med om att det vore bra om vissa spelutvecklare la lite mer tid på att fixa buggar och andra problem istället för att maximera speltiden.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Fan. Jag blev lite mer provocerad än jag vill erkänna av denna krönika.

Jag kommer dock lägga band på mig själv för att inte reta upp er andra.

Hoppas dock att de flesta fattar att detta är ett icke-problem.

Livsval.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ens tid är begränsad. Kan eller vill man kunna spendera tid med att spela kan de 100 timmarna vara mer värd är 1-10 timmar utspridda på en massa andra spel. Viktigt att prioritera sin tid, den är mer begränsad än de flesta kanske inser.

Personligen är spel ett stort intresse och något jag gärna prioriterar när jag är ledig. Är singel och har inga barn vilket annars hade begränsat ledig tid rejält. Nu gillar jag längre spel ofta då de brukar vara lite matiga men samtidigt uppskattar jag kortare spel emellan för lite variation.

Nu spenderar jag väldigt lite tid, relativt spel, på film och serier då dessa sällan ger mig så mycket. Film kan hålla rätt bra kvalitet fortfarande även om det är glest mellan intressanta filmer för mig. Serier upplever jag vara onödigt långa med mycket meningslöst innehåll som mest verkar vara till för att få serien att framstå som längre för att ge content till streamingtjänster. Sällsynt att jag tittar fokuserat på en serie idag, oftast är det något jag har igång när jag gör annat.

100 timmar spel? Helt okej för mig! 100 timmar serier? Slöseri med tid, om jag inte gör något annat medans.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Samma inflation har ju skett med filmer. När Titanic släpptes -97 tyckte man den var brutalt lång med sina 2,5 timme speltid. Idag släpps ju knappt en film kortare än 2 timmar, och 3 timmar är långtifrån ovanligt. Den ultimata filmlängden är egentligen 1,5 timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Den ultimata filmlängden är egentligen 1,5 timme.

Generaliserar du inte lite hårt där? Menar du att det existerar inte någon film som är bättre av att vara över 1.5 timmar? Alla filmer som kan skapas kommer automatiskt vara sämre av att vara längre än så?

Jag tar hellre att några filmer ibland är för långa över att de tvingas att ge upp saker som är viktig för storyn för att nå en arbiträr runtime, men så har jag också totalt slutat se filmer på bio utan allt konsumeras hemma där längre tid inte är något problem, det går alltid att pausa om man behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av Implor:

Sedan är det en social prioritet. Efter 30 så försvinner folk man spelar med ”varje kväll” i rask takt. De har barn, jobb, partners osv. Nu blir det man träffas och gör andra aktiviteter istället.

Det kallas att bli vuxen.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Jag hinner spela 2h om dagen om jag vill och om sambon går med på det. Men jag vill inte. Det ger mig inte så mycket längre. Hur mycket sömn får du? Får jag inte 7-8h är jag en zombie dagen efter... Så jag måste lägga mig 22 då jag ska upp kl 06.

Personligen har jag gett upp spelandet för tillfället, jag har en 1,5-åring som somnar kring kl 19-20 och efter det kan jag antingen ta det lugnt och göra vad jag vill eller skynda mig till datorn för att spela. Jag ser inte längre spel som avkoppling, i de spel jag brukade spela är det jämt massor av events och liknande vilket får spelen att kännas mer som jobb än underhållning.

Nä, hade jag varit ungkarl utan barn hade jag förmodligen suttit och spelat varje kväll men så är ej fallet längre.

Om sambon ber om att få se en film på teven är jag vanligtvis på. Familjelyckan är viktig.
Jag hinner spela ändå, efter filmen. Dessutom gillar 10 och 11 att titta på när jag spelar ett lite mer spännande spel, om de inte spelar själva på min gamla Xbox.
Jedi Fallen order och Survivor orsakade ibland slagsmål om vem som skulle få bästa titta-på-när-pappa-spelar-fåtöljen.
Frun fastnade lite för Red dead 2 medan jag spelade.
Jag tror vi har ett väl avvägt och fungerande system om spelandet.

Iaf, lägger mig runt kl 22-23 och går upp ca 05-06.
Spelar ibland till kl 01-02 men då bara fredags- och lördagskvällar; tiden bara flyter iväg ibland när sido-uppdragen dimper ner (spelar mest RPG). Vaknar iaf runt kl 05-06... Spelar jag till sent in på natten vardagskvällar blir morgonen efter jobbig.

Uppdatering: Jag spelar mer under de mörka årstiderna, typ från november-mars. Resten av året ägnas mer åt motorcyklandet. Filmtittningskvoten är ganska konstant året om, beror lite på om det finns ett eller flera spel som tar mer av min tid. Vintern 2023/2024 kom Jedi Survivor som jag sett fram emot länge. Dessutom släpptes Bioshock 1-3, RDR2, Grim Fandango, Full throttle, Fable Anniversary mfl spel till väldigt låga priser och som jag velat ha en längre tid. Splurgade mao, och spelar också mer än vanligt just nu.

<Ett mindre gnäll> En viktig pusselbit i mitt spelande är en bra sparfunktion. Vissa spel, som tex Red dead redemption 2 som jag spelar nu, har en sparfunktion som suger. Varje gång jag slår på konsolen och laddar in senaste sparningen tar det några minuter att orientera sig och komma på vad man pysslade med senast - RDR2 sparar inte exakt ställe, utan man hamnar en bit ifrån där man senast sparade...
Kom senare på att Xboxen sparar en ögonblicksbild av spelet när man stänger av boxen (Quick resume) utan att stänga av spelet, detta gör att man hamnar på samma ställe där man slutade. </Ett mindre gnäll>

Tilläggsinfo.
Permalänk
Medlem

Tidigare hade jag bättre tid fast även jag fortfarande är singel så har nu 2 katter + hobby (musikpromotande) tagit över. Kommer inte ihåg senast när jag skulle ha spelat och då är jag ändå sån nattuggla som går (för) sent och sova typ kl 2 på natten...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Av de spel som dykt upp de senaste månaderna är det bara BG3 som verkar intressant.
Är ju inte någon större gamer längre, men inte ens när jag spelade mycket var det särskilt många spel som drog, testade många men de flesta rata jag snabbt, hellre ett bra spel jag gillar med lång speltid än 100 spel med kort speltid men som jag inte gillar.

Permalänk
Medlem

Tror vi måste börja reflektera mer över vilka spel vi faktiskt tycker är kul och som respekterar vår tid, och vad som är rena psykologiska fällor konstruerade för att ta upp din tid.

Exempelvis spelar jag 90% enbart Baldurs Gate 3 för tillfället. Resterande 10% går till valfritt multiplayer-spel med kompisar eller barnen.

Jag känner inga problem med att enbart lägga 1-2 timmar åt gången på BG3. Där kan jag spela mina egna villkor, och tar spelet lång tid är det för att jag gillar att spela på ett visst sätt. Inget i spelet känns som utfyllnad eller tvång. Jag hade tekniskt sett kunnat köra igenom det på säg under 20 timmar om jag hade velat.

Skillnaden är stor mot exempelvis Battlefield 2042. Ett spel som jag egentligen inte tyckte var så himla kul. Men ändå har jag lagt över hundra timmar på det. Varför? Dels är det ju kompis-faktorn såklart - Det är kul i stunder om man spelar tillsammans.

Men främst är det ju för att testa och låsa upp allt som säsongen har att erbjuda. Hade man inte haft de morötterna hade det inte blivit lika mycket spelande kan jag säga. Spelet utnyttjar FOMO och endorfinkicken man får av att ständigt låsa upp saker. Din hjärna blir lurad att komma tillbaka.

Det är bara ett exempel på spel som är utformade för att bara hålla kvar din uppmärksamhet under längre tid. Assassins Creed serien är ett annat bra exempel där den öppna spelvärlden utnyttjas till 90% med meningslösa sysslor. Att grinda i Diablo eller WoW är andra exempel. Jämför med exempelvis Zelda, Witcher 3 eller Skyrim, där det mesta man gör känns meningsfullt trots att det kanske inte är det.

Jag säger inte att single player är svaret på allt. Däremot måste spel designas mindre cyniskt och fokusera på att ge spelaren mer värde - inte utgivaren/aktieägaren.

Så tänk på det nästa gång en NPC vill att du gör ett fetch-quest, eller dagens digitala säsongsutmaning inte fyller dig med glädje.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Inget som säger att man måste spela alla spel som kommer ut. Själv skulle jag inte ens titta på Zelda, Hogwarts, Starfield eller Diablo4 av olika skäl.
Sen väljer man själv om man vill skaffa familj med allt det innebär.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag tror på ett det är ett psykologisk fenomen som spökar. Man läser forum om spel och adderar alla spel till en summa, som man sedan jämför sig med. Men ingen spelar alla. Lennart Svensson kanske bara spelar ett enda långt spel om året.

Permalänk
Medlem

Ser helt klart hellre att spelen blir rimligt prissatta och ligger runt 10-15 timmar. Körde igenom hela Half-Life-serien under mellandagarna och blev glatt överraskad över hur lagom långa spelen var. Man hann gå igenom en story på ett bra sätt, utforska olika spelmekaniska idéer till fullo utan att tjata sönder dom, och hann få ett bra avslut, lämna mersmak men inte lämna en med känslan att man inte fått ut nåt av spelet.

Sen gillar jag många spel som är längre, men när man ska ha en utstakad single player-story som tar 60 timmar så hinner man ju bli less. I TotK där utforskandet är spelets huvudsakliga styrka så gör det inget att det finns enormt mycket att utforska. Likaså Mario Odyssey vinner mycket på dess stora skala, men där är det lätt att bryta ner spelandet i små portioner och det tycker jag inte gör något.

Permalänk
Medlem

Spelen blir ju kortare..?

Känns som alla nysläpp är AAA-action som man bränner på 3 kvällar.

BG3 är ju ett undantag och ska ju vara långt, det är liksom grejen.

Permalänk
Medlem

Om nu ett spel är Riktigt långt och du är engagerad hela resen igenom, vad är då problemet ?
Jag har aldrig hört någon klaga på en bra bok även om den är tjock som en tegelsten.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Lättare att hålla sig till multiplayer spel. Då kan man aldrig klara av det och man behöver inte känna ångest över att man spelade för lite på ett spel.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Spelen blir ju kortare..?

Känns som alla nysläpp är AAA-action som man bränner på 3 kvällar.

BG3 är ju ett undantag och ska ju vara långt, det är liksom grejen.

Elden Ring

Diablo 4

FF16

Armored Core 6

Zelda

Xenoblade 3

rdr2

GTA6

Etc. Ärligt talat vet jag inte vad du dillar om. Jag gillar korta spel. Men att nya spel är kortare är ju helt enkelt inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Elden Ring

Diablo 4

FF16

Armored Core 6

Zelda

Xenoblade 3

rdr2

GTA6

Etc. Ärligt talat vet jag inte vad du dillar om. Jag gillar korta spel. Men att nya spel är kortare är ju helt enkelt inte sant.

Jag gör skillnad på stora spel, och på långa spel.
Jag kan klara Elden Ring på ett par timmar. Men det är väldigt stort.
Jag kan inte klara BG3 på ett par timmar. Och det är väldigt stort.

Och som jag skrev, rollspel ska väl ändå vara stora. Som att läsa en tegelsten fantasy. Eskapism att återvänta till under en längre period, med mer trådade stories och karaktärer.

Armored Core fick väl kritik för att vara kort.

Permalänk
Medlem

Här har du antagligen den bästa statistiken att gå på
https://howlongtobeat.com/stats

Väljer man bort rollspel så är nyare spel kortare från vad jag kan se. Ex Action.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jag gör skillnad på stora spel, och på långa spel.
Jag kan klara Elden Ring på ett par timmar. Men det är väldigt stort.
Jag kan inte klara BG3 på ett par timmar. Och det är väldigt stort.

Och som jag skrev, rollspel ska väl ändå vara stora. Som att läsa en tegelsten fantasy. Eskapism att återvänta till under en längre period, med mer trådade stories och karaktärer.

Armored Core fick väl kritik för att vara kort.

Det där utspelet känns ju märkligt ut. Man kan vrida och vända på det hur man vill så att det passar ens tes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det där var ett märkligt utspel må jag säga. Men du har tyvärr fel.

Saker kan upplevas märkliga när det kognitiva sviker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Saker kan upplevas märkliga när det kognitiva sviker.

Du måste skoja? Den där sidan är inte på något vis belägg för att du har rätt. Du vänder ju och vrider på allt så att det ska passa din tes. Att det somliga år kommer något kortare spel kan vara rena tillfälligheter. Vilket är ditt tidsperspektiv f.ö.?