Krönika: Hur hinner Svensson med alla 100-timmarsspel?

Permalänk
Medlem

Är väl stolt då att jag inte är en vanlig Svensson.

Har en fru, inga barn, ingen bil. Jobbar natt, kan jobba 3 nätter - ledig 4 - jobba 4 - ledig 7 osv. Mer ledighet än jobb.

Permalänk

Tycker de fortfarande ofta att spelen är för korta, skulle gärna sett att Mass Effect, Horizon, Uncharted, Tomb Raider, Resident Evil, Splinter Cell-spelen var längre....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Man ska inte hinna, om du spelar spel bara för du ska kunna spela x antal spel så kanske det är dags att fråga sig varför man ens spelar.

Men, håller med dig av en annan anledning. Spel tar otroligt mycket tid, inte för att det är intressant gameplay, utan för att det är repetitiv skit. Ta hogwarts legacy, designen, mekaniker osv bäddar för 20-30 timmars underhållning som mest. Visst kan man köra allt och då tar det hiskeligt mycket tid, men så förpillat kul är det inte att gå in i samma tråkgrotta 20 gånger med samma "pussel" där enda skillnaden är visuell.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag och min fru spelade Zelda: Tears of the Kingdom 1-2h per kväll i sju månader. Annars brukar vi beta av spel på ca 2-3 månader. Har inte bråttom, njuter av äventyret istället.

Permalänk

Ni som pratar om prioritering. Det påminner mig om ett teknikstrul en gång, teknikern som hade gjort arbetet låg på BB och snart skulle föda. Ingen av vi andra fega tekniker vågade ringa henne då och förklara hur allvarligt problemet är och att hon måste prioritera oss.

Skämt åsido, jag överdrev det lite hur stort vårt behov var av hennes hjälp. Det var mer ironisk att vi behövdes hennes hjälp just då.

I vilket fall om man prioriterar ens tid så kommer spel typ allra längst ner, man kan jämföra det med som konsument har förskottsbetalat till en butik som gick i konkurs. Precis var enda kotte ska ha pengar före.

Däremot kan spel vara bra för att koppla av, "komma bort från vardagen". Många vill då ha väldigt enkla spel, dessa spel som säljer så bra på Apples och Googles appstore.
De mer krävande spelen blir det ingen avkoppling av.

Permalänk
Medlem

"Å nej, jag hinner inte spela alla spel!"

Du slipper köpa nya spel stup i kvarten.
Du kan glädjas över en längre tidsperiod av ett spel.
Du har (sannolikt) själv valt de alternativa "tidstjuvarna".
Det finns och kommer att finnas andra såväl kortare som längre spel.

Frågan bör nog skifta fokus lite, från "hur hinner Svennson med alla 100-timmarsspel" till antingen "vad offrar Svensson för att spela alla dessa 100-timmarsspel", "vem gör allt åt Svensson så att han hinner att spela alla 100-timmarsspel" eller "Spelar Svensson verkligen alla dessa 100-timmarsspel (eller är det något jag fått för mig)".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har slutat med att köpa spel p.g.a tre anledningar:

1: Har bara tid att spela ett spel seriöst. Så nöjer mig med streamers.
2: 99% av dagens spel är eraly acc alt använder marknaden som test.
3: 99% av spelen man "köper" äger man inte längre på samma sätt som förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Är väl stolt då att jag inte är en vanlig Svensson.

Har en fru, inga barn, ingen bil. Jobbar natt, kan jobba 3 nätter - ledig 4 - jobba 4 - ledig 7 osv. Mer ledighet än jobb.

Allt jag läser i den här tråden hittills är ursäkter och svaghet. Vill man så kan man!

Jag har 5 barn varav 4 st är små. Jobbar mer än 100%. Hus med allt vad det innebär. Förra året spelade jag genom Cyperpunk 2 varv, Zelda TotK ett varv, BG3 3 varv, och några till spel. Men jag har fått skära ner på det mesta annat trams så som träning och vänner.

Permalänk
Medlem

Anser att krönikören gör 2 misstag i sitt resonemang.

1. Spelet göra kanske inte till dig, och din situation kan vara mycket olika 16 åringen som köpt samma spel. För denne är det guld att få plöja ned 100 timmar i ett fantastiskt spel.

2. Ett spela längd avgör ej om det är ett bra spel. Hur långt är dota 2? Jag har nog över 2000 speltimmar i dota 2, men jag har ännu inte "spelat igenom det". Jämför med böcker. En del böcker är korta noveller på 50 sidor, en del böcker är långa romaner på nära 1000 sidor i en bokserie. Der olika långa för att kreatörerna VALDE att göra de olika, men likväl försökte göra ett bra verk. En del spel är korta, andra långa, en del är mästerverk andra är dåliga upplevelser på ett eller flera sätt.

Spela de spel du uppskattar i den omfattning du tycker är lagom. Var nöjd.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Spels längd är inte problemet, problemet är spel som har massa meningslös transporttid, meningslösa sido-quests för att ”fylla ut” o.s.v., när man är vuxen med familj och har 1-2h att spela så blir man tokig när man måste springa runt hälften av den tiden till ”ingen nytta”. Hatar openworld spel av den anledningen, de är oftast gjorda för att man ska slösa bort sin tid på att springa fram och tillbaka… det är inte valuta för pengarna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Varför tror skribenten att en vuxen Svensson har tid med långa spel? Snarare tonåringar o barn som lägger sån tid på det.
Och varför tror han att mobilspelen växer i popularitet för varje år?
Det är det som hinns med

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En observation är att jag gått från att spela Mario / Zelda / lättillängliga spel som barn, dyka ned i mer komplexa spel som vuxen, för att sen gå tillbaka till just spel som är enkla att bara hoppa in i.

Spel som underhållning kan vara "easy entertainment" och samtidigt ha djup och story. Nintendo är mästare på detta.

Permalänk
Medlem

Jobbat/studerar 100% har fru och två barn (5år och 7år) Hinner med att spela det jag vill och äldsta barnet sitter gärna med och spelar Barn, fru och jobb har nästan aldrig varit något problem för mig.

Permalänk
Medlem

För att frigöra mera speltid. Skaffa en disk-, städ- och matlagningsmaskin. Jag har en hemma.
Alla borde ha en.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt lönt att försöka hinna med "alla" spel. Bara ta sikte på ett eller två spel som du blir exalterad över och spela de. Det är typ vad jag gör, ett eller två fantastiska spel om året med lite mindre spel mellan.

Detta är bara min egen känsla. Men jag känner att jag väljer spelen som jag är intresserad utav med mer omsorg och får faktiskt upplevelser som jag kommer minnas längre än när jag jagade flera massa många olika spel för att slippa ha FOMO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Produkterna och branschen har ändrat inrikting och utvecklats ifrån vad det var för säg en 30-35 år sen. Förr var den mycket mindre och normen var väl nånstans mellan 10-20 timmar grovt räknat, några gånger längre än en film, kanske som en bok eller ett par-tre seriealbum eller nåt.

Man kunde plocka ett okänt spel på slump nästan och i 80-90% av fallen så slutade det på grovt räknat lika många timmar, eller ska vi säga snitttiden för att "klara av det" var kortare. Nu är utbudet sååå mycket större och flera produkter är som nämnt designade för att försöka stimulera folk att ta upp mer tid än det såg ut vid första anblicken.

Så man får forska mer innan man köper och fundera "är detta för mig? gillar jag sånt här? är det min typ av spelmekaniker/upplevelse? hur fort vill jag komma igenom det - två veckor, två månader, två år?".

Själv så köper jag nåt fullprisspel per år, kanske två, och tiden däremellan på spel blir nåt som man kan köra i en 15-30 minuter.

Det får vara bra så.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen alls med artikeln.

Målet är väl ändå inte att klara ut spelet?

Målet när man slår igång ett spel är att följa med på en resa, och om resan är bra och innehållsrik så är längre bättre.

Permalänk
Medlem

Tror folk glömmer saker som sin egen ungdom, när iaf jag var ung hade jag mer tid till spel och då drömde jag om att spel skulle vara längre än 20 timmar, vet att jag plöjde genom quake 1, 2 och 3 samma dag som de kom men då kände jag mig blåst, då tänkte jag var det inte mer?
Men då fanns iaf multiplayer delen som jag spenderade 15år så som quake 1 :).
De spel som kunde ta lite tid var civ och andra turbaserade spel.

Tror barn idag har kanske istället för mycket att välja på men de har iaf mer tid än en vuxen och det är nog ändå främst avsett för barn att spela spel.

Sedan är ju spel och precis som filmer idag vi hinner inte med att se all filmer utan där måste också prioritera vilka vi ska se, vilket kan ses som mediaöverflöd eller lyx.

Så länge filmerna och spelen är bra så ser jag inget problem att de är långa, det kanske kunde lösas med att ta in tv-serie tekniken för vissa spel men tror inte det bra för sådana som vill streckspela precis som de som vill se hela serien på än ggr.

Kanske en lösninng för den vuxna indeviden är att sätta ett schema att 1-2 ggr i veckan ska Pappa/Mamma spela 2-3 timmar och då får tvätta/disken vänta

Permalänk
Medlem

Spel skall vara så långa som de behöver. Spel som försöker förlänga eller trycka ihop det känns direkt och blir ofta negativt.
Allt är en prioritering i slutändan. Sedan kan jag inte tänka mig hur man hinner med de spelen om man jobbar 80%+ och har familj, måste vara en spelgalen familj isåfall.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det finns för många TV-program! När det bara fanns en kanal kunde man åtminstone någorlunda hänga med. Vad är poängen med fler TV-program om jag ändå aldrig hinner titta på alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju inte möjligt att kolla på alla tv-kanaler eller alla videos på youtube heller, troligen inte porren som produceras heller… man måste alltid välja och prioritera vad man tycker är värt, kommer aldrig någonsin kunna göra allt

Ja, exakt så

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Beror på vart du kollar, om du bara fokuserar på super populära titlar från AAA studios så håller jag med, men det skapas så otroligt mycket indie spel idag i alla möjliga kategorier av spel.

Nu kan jag inte ge dig några specifika exempel men känns som det är många FPS spel som har en singel player kampanj har en tendens att vara relativt korta, sen har de en multiplayer del som är betydligt längre inom samma spel men det måste man ju inte spela om man inte gillar det.

En snabb sökning hittar att Titanfall 2 kampanjen är 6-8 timmar lång så där har du ett exempel.

Jag har inte grävt speciellt mycket i steam på sistone men det enda du nämner släpptes för 8år sedan. Säger inte att det är omöjligt att hitta något. Min poäng är att utbudet idag är inte vad det en gång var. Andra kategorier har istället exploderat.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jag har inte grävt speciellt mycket i steam på sistone men det enda du nämner släpptes för 8år sedan. Säger inte att det är omöjligt att hitta något. Min poäng är att utbudet idag är inte vad det en gång var. Andra kategorier har istället exploderat.

Det var det första jag kom och tänka på som jag visste hade en kampanj och kollade upp, har inte följt fps spel alls på rätt många år. Tvivlar på att alla fps spel har börjat gjort 20+ timmars kampanjer när de historiskt sett haft korta kampanjer men sen multiplayer delen är där folk lägger hundra/tusentals timmar och de säljer massa live service grejer. Det påverkar inte den som bara vill köra kampanjen och inget mer.

Men ja industrin har så klart ändrats, men som du säger så finns det mycket andra kategorier med mer val nu, många som inte ens existerade för några år sen. Om inget hade ändrats så hade jag varit betydligt mycket mer besviken än vad det är idag. Är viktigt att folk faktiskt väljer mer försiktigt vilka spel de faktiskt kör än det var förut på grund av så mycket mer val existerar.

Folk får det att verka som att det är nån sorts domedag för spelindustrin och att allt håller på och dör och "det var bättre förr" i olika former och jag tycker det är bs, det finns mer valmöjligheter än någonsin för mer typer av spelare. Sen kan man ha nån specifik preferens som inte möts men det betyder inte att industrin håller på och dör (menar inte att du påstår det, men det är rätt vanlig åsikt att se)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till varför jag inte vill ha barn. De tar upp otroligt mycket tid och resurser, något som varken jag eller min fru vill spendera på någon annan än oss själva. Det är så förbaskat skönt att inte vara bunden till något, kunna spendera tid på det vi tycker är kul och inte behöva oroa sig för ännu ett mänskligt liv. Nu spelar jag inte lika mycket som förr, men jag får ändå in några timmar per dag och det är något jag planerar att fortsätta med långt in i pensionen.

Sen vill jag hålla mig uppdaterad i spelvärlden då jag försöker bryta mig in i den industrin(även fast den är brutal just nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det var det första jag kom och tänka på som jag visste hade en kampanj och kollade upp, har inte följt fps spel alls på rätt många år. Tvivlar på att alla fps spel har börjat gjort 20+ timmars kampanjer när de historiskt sett haft korta kampanjer men sen multiplayer delen är där folk lägger hundra/tusentals timmar och de säljer massa live service grejer. Det påverkar inte den som bara vill köra kampanjen och inget mer.

Men ja industrin har så klart ändrats, men som du säger så finns det mycket andra kategorier med mer val nu, många som inte ens existerade för några år sen. Om inget hade ändrats så hade jag varit betydligt mycket mer besviken än vad det är idag. Är viktigt att folk faktiskt väljer mer försiktigt vilka spel de faktiskt kör än det var förut på grund av så mycket mer val existerar.

Folk får det att verka som att det är nån sorts domedag för spelindustrin och att allt håller på och dör och "det var bättre förr" i olika former och jag tycker det är bs, det finns mer valmöjligheter än någonsin för mer typer av spelare. Sen kan man ha nån specifik preferens som inte möts men det betyder inte att industrin håller på och dör (menar inte att du påstår det, men det är rätt vanlig åsikt att se)

Du berör nästan också ett annat problem i din text. Focus. När man har spel som primärt är multiplayer med singelplayer kampanj så är sällan kampanjen något fantastiskt. COD, BF osv är primärt multiplayer spel idag.

Väldigt synd att Valve inte gör spel regelbundet nu för tiden. HL:Alyx var det senaste spelet jag var intresserad av. Tyvärr var det VR men otroligt välpolerat och exakt vad jag vill ha :). Välpolerat, linjerat och kort. Gå att spela igenom innan intresset svalnat som småbarns far.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har märkt att jag överger spel någonstans runt 10-timmarsstrecket. Senaste undantaget var bg3, men har som regel tröttnat långt innan tidsbrist blir ett problem…

Permalänk
Medlem

Problemet är att det finns en period i sitt liv då man förväntas göra exakt allt samtidigt. hitta en partner, få barn, göra karriär, ordna större bostad. uppfostra barnen. Förr löstes detta genom att en stannade hemma på heltid men även den möjligheten har tagits bort då det idag ofta krävs två löner för att få ihop försörjningen. Inte undra på att många går in i väggen...

Permalänk
Medlem

Tur jag bara har fokus på ett spel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tja finns så mycket spel där ute att du aldrig kommer att kunna spela alla bra spel, så det är bara att ge upp på en gång och inte ens försöka tänka tanken, sedan skulle jag rekommendera dig att sluta följa "storspel" många av dom är bara "stora" på grund av hur mycket pengar som pumpas ut till mediesiter, två av spelen du listade dog stenhårt vid release är allt annat än ett storspel. Finns så mycket bättre spel när du börjar gräva ner dig i din egen niche av spel du faktiskt gillar.

Förövrigt så är också 3 av spelen du listade ungefär 25-30 långa timmar med oändlig med fillers, så går ganska lätt att ta sig igenom dom om man vill klara av dom snabbt eller ta sin tid, bara två riktigt långa dvs BG3 samt Zelda.

Spelade ca 70 spel förra året, klarade igenom 50 av dom, totalt la jag ner ~800 timmar på ett år, och bara ett av spelen spenderad jag över 100 timmar på, BG3 ( ~113 timmar )

800h per år är i princip 2.5~h per dag.

I mitt liv har jag max 0~4h per vecka om jag ska hinna med allt runt barn, partner, hinna träffa vänner och jobba.

Så att enkelt ta sig igenom ett "kort" 30h spel kan ta ett kvartal för mig, och ibland kan det vara en månad mellan sessioner och man glömt bort kontrollen, story och hur items fungerar.

Jag spelade total 65h~ förra året och har inte spelat något alls sedan 29:e November.

Jag vill spela mer men finns inte tid till det just nu!

Permalänk
Medlem

Jag hinner med 2-3 timmar per vecka 😂😁, Witcher 3 tog mig över ett halvår att köra färdigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!