Hur bygger jag en tystare dator?

Permalänk
Medlem

Hur bygger jag en tystare dator?

Jag har Fractal Design Define S som chassi.

Min CPU är en Ryzen 9 7900x och den kyls av en Artic Liquid Freezer II 360. AIOn är monterad i fronten och fläktarna suger in luft i chassit (dvs chassivägg, element, fläktar).

Jag har Radeon 7900 XTX som grafikkort och på sidan av chassit (vid grafikkortet) har jag en 120 fläkt som blåser ut den varma luften som fläktarna från grafikkortet blåser mot chassifläkten.

Längs bak i lådan har jag en till 120 fläkt som blåser ut den varma luften (så att det ska bli någon form av cirkulation där AIO blåser in luft (som dock värms upp) och luft blåses ut baktill och på sidan vid grafikkortet.

Eftersom båda chassifläktarna är av den tysta sorten så har jag ställt in att de ska öka i varv ganska snabbt för att börja motverka varmare luft i lådan.

Allting funkar hyffsat bra, men när jag drar igång spel så blir datorn ganska snabbt varm och låter som en best från mörkaste vildmarken.

Finns det något jag kan göra för att effektivisera kylningen och därmed motverka värmen som till slut öppnar helvetes portar?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det blir kanske svårt i ett Define-chassi. Jag gick från ett Fractal Design R4 med liknande front som du har, dvs ett smalt galler som inte får in så mycket kalluft. Mitt 3080 blev asvarmt där inne, så fläktarna fick jobba järnet.

Bytte till ett Torrent Compact, och datorn blev markant tystare, för då var det helt öppen en öppen front med två stooora fläktar där framme.

Så öppnare chassi, som på pappret ska vara högljuddare, men eftersom komponenterna inne i chassit är svalare så gör jag en nettovinst i ljudnivå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Luftflödet i Define S är inge vidare, så endera ett nytt chassi eller modning i stil med:

https://www.mnpctech.com/blogs/news/how-to-fractal-design-def...

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Jag har Fractal Design Define S som chassi.

Min CPU är en Ryzen 9 7900x och den kyls av en Artic Liquid Freezer II 360. AIOn är monterad i fronten och fläktarna suger in luft i chassit (dvs chassivägg, element, fläktar).

Jag har Radeon 7900 XTX som grafikkort och på sidan av chassit (vid grafikkortet) har jag en 120 fläkt som blåser ut den varma luften som fläktarna från grafikkortet blåser mot chassifläkten.

Längs bak i lådan har jag en till 120 fläkt som blåser ut den varma luften (så att det ska bli någon form av cirkulation där AIO blåser in luft (som dock värms upp) och luft blåses ut baktill och på sidan vid grafikkortet.

Eftersom båda chassifläktarna är av den tysta sorten så har jag ställt in att de ska öka i varv ganska snabbt för att börja motverka varmare luft i lådan.

Allting funkar hyffsat bra, men när jag drar igång spel så blir datorn ganska snabbt varm och låter som en best från mörkaste vildmarken.

Finns det något jag kan göra för att effektivisera kylningen och därmed motverka värmen som till slut öppnar helvetes portar?

Du måste först identifiera :
- vad som blir varmt och hur varmt
- vilken/vilka fläktar är det som varvar upp

Nu går jag på lite gissningar här:
Jag gissar att gpun är det som blir varmt och tyvärr är aio i fronten inte optimalt i det fallet. Dessutom har du bara utblås, så den varma aio luften kommer dras runt i lådan och ut bl.a invid gpun, som redan är i varmaste laget.
Vänder du fläkten i sidan så den blåser in sval luft mot gpun så kan det kanske sänka tempsen en del. Låt den i bak förbli utblås.

En annan sak, har du inte undervoltat gpun så är det hög tid att göra detta - det kan göra en enorm skillnad på temperaturen utan att du tappar prestanda.

Permalänk
Medlem

Mer välventilerat chassi kombinerat med tystare fläktar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit i tråden.

En låda som har många fläktar, då får man mer luftflöde genom lådan trots att fläktarna snurrar på lågt varvtal. Det kan också vara bra med två 80 eller 92mm fläktar som monteras i en enklare ram nära grafikkortet, dessa fläktar hjälper till att flytta luft mot de redan befintliga fläktarna på grafikkortet. Det minskar oljud och hjälper grafikkortet som blir varmt. En bra kylare för CPUn behövs också men det är ett mindre problem numera då dessa ofta är grovt tilltagna, speciellt om man inte överklockar processorn.

Sedan är det bra om man har lådan på golvet eller att man inte sitter med huvudet precis bredvid lådan, bara genom att öka avståndet till lådan gör att befintligt ljud blir mindre störande. Även om man har sin dator igång hela tiden så är det variationer i ljudet som stör mest, har man konstant ljud (dock inte för högt) vänjer man sig med det och uppfattar det inte som störande.

Permalänk

Vänd nätagget med fläkten uppåt så det hjälper till att dra ut varmluften under grafikkortet.

Gjorde underverk på gpu tempsen i min dator och jag slipper bamma ur nätaggsfiltret stup i kvarten.

Har ett define r3.

Kör mina chassifläktar typ på 35% eller nått upp till strax under 75°c och vid 80°c nånting gpu eller cpu temp öser de på 100% men typ bara syntettester som får dem att lämna 35%

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

AIOn är monterad i fronten och fläktarna suger in luft i chassit (dvs chassivägg, element, fläktar).

Är inte detta hela problemet. Den värme som ska drivas bort från CPU och chassit trycker du istället in u chassit.

Define S har möjlighet för utblås i toppen av chassit. Så första steg är nog att flytta AIOn till taket och blåsa upp. Då lär temperaturerna gå ner och fläktarna kan gå långsammare

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Är inte detta hela problemet. Den värme som ska drivas bort från CPU och chassit trycker du istället in u chassit.

Define S har möjlighet för utblås i toppen av chassit. Så första steg är nog att flytta AIOn till taket och blåsa upp. Då lär temperaturerna gå ner och fläktarna kan gå långsammare

Ja det kan göra flera grader på gpun. Bättre sätta den i toppen som utblås, så går gpun svalare, plus att motståndet för insugsfläktarna i fronten blir mindre och därmed blir luftombytet i hela lådan större.

Permalänk
Medlem

Har experimenterat ordentligt med detta typ av chassi (har Define R7) och det är en del grejjer som behöver klaffa för att få det tyst på riktigt.

Det enkla svaret med dina komponenter är att helst byta chassi till ett mer öppet chassi som tidigare nämnt. Något med en öppen front. Om du tar bort framkåpan på chassit så ser du hur temperaturerna kommer störtdyka direkt. De 2 spalterna på Define-serien ger inte mycket luftgenomdragning - och de sätts igen rätt fort med damm som också stökar till det.

Det svåra svaret är att byta ut alla fläktar i chassit och att undervolta allt så gott det går. Det borde du göra ändå iofs - att undervolta. Det hjälper ordentligt. Som tidigare nämnt så hjälper det också att vända nätagget uppåt så att det hjälper till att suta ut värme vid belastning.

Själv har jag väldigt effektiva komponenter i chassit, med alla fläktar utbytta till be quiets tystaste fläktar. Det sitter kryonaut kylpasta på en av de tystaste kylarna på marknaden. Tillsammans med en undervolt på ett redan effektivt grafikkort och sen att nätagget hjälper till att suga ut värme vid belastning. Med allt detta så går datorn extremt tyst även vid full belastning, och temperaturerna är inom ett rimligt spann. Runt 80 Grader för CPU & 70 för GPU.

Jag har alltså fått betala ett dyrt pris för att få det väldigt tyst. Det enklare valet hade bara varit ett mer öppet chassi. Men jag ville ta det till en nivå där man knappt hör datorn.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Försök sektionera värmekällorna och led ut varmluften så fort som möjligt ut ur chassit. Jag tycker inte att chassiutvecklingen är särskilt smart just nu, tvärtom verkar allt fler släppa en helt tom låda med lite skruv- och kabelhål här och där. Det började väl med att DVD-platsen försvann, sedan togs liggande diskar bort. Det sistnämnda är väl ok för SSD-diskar, men lagren i roterande diskar mår bäst av att placera disken horisontellt.

Nu finns det ju plats för liggande diskar framför PSU med nackdelen att hela chassit är 5 cm högre helt i onödan. De chassin jag letar efter har placerat PSU i framkanten. Jag har inget emot att chassit blir några centimeter bredare för kabelkanaler, bättre luftcirkulation och vettiga fläktar om jag kan kapa dessa 5 cm på höjden.

Fläktarnas uppgift skall vara att leda ut luft, inte att blåsa runt den. Grafikkorten skapar ju bara kaos, samtidigt som de är den största värmekällan.

Permalänk
Medlem

stoppa dina komponenter i valfritt ljuddämpat chassi utan fönstersida, byt ut alla medföljande fläktar till noctua.
köp noctua tornkylare.
köp noctua edition grafikkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/FgUlAYDFcscrF-VIvdH6kvTDTQ4/namnlos

https://www.inet.se/produkt/5414134/asus-geforce-rtx-4080-sup...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

stoppa dina komponenter i valfritt ljuddämpat chassi utan fönstersida, byt ut alla medföljande fläktar till noctua.
köp noctua tornkylare.
köp noctua edition grafikkort

Låter som det skulle bli billigare och tystare att skaffa ett ok meshchassi

Permalänk
Medlem

CPU: PBO med curve optimizer, min sjönk med 8c under load med bättre prestanda.
GPU: Undervolta med Afterburner tills du börjar tappa prestanda (kör testloops)

Sen sist men inte minst så hade jag kört CPU fläkten på ett statiskt varvtal.
Jag kör min Artic Freezer 240 på 60% konstant och den maxar ut på 72c, behagligt ljud utan några toppar.

EDIT: såg också att du har AIO i fronten, om möjligt flytta till toppen annars bjuder du din GPU på konstant varmluft.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Låter som det skulle bli billigare och tystare att skaffa ett ok meshchassi

Så är det, men hans GPU kommer aldrig bli tyst.

byggt mitt egna system runt BeQuiet! prylar rakt igenom så det enda som gör sig tillkänna är min GPU vid intensivt spelande annars är den 100% tyst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

kan säga direkt: omöjligt med 7900xtx ifall du vill använda hela prestandan. (i generella termer, klart skulle man kunna ha en egenbyggd kylare som är 5x större och inte använda chassi)

Runt 200w kan de stora grafikkortkylarna klara, beroende på miljö&chassi m.m.

Typ 4070 super eller 7700xt max. Eller att man underclockar 7900xtx'n / använder fps cap som vsync

Skrivet av Keffmode:

Har experimenterat ordentligt med detta typ av chassi (har Define R7) och det är en del grejjer som behöver klaffa för att få det tyst på riktigt.

Det enkla svaret med dina komponenter är att helst byta chassi till ett mer öppet chassi som tidigare nämnt. Något med en öppen front. Om du tar bort framkåpan på chassit så ser du hur temperaturerna kommer störtdyka direkt. De 2 spalterna på Define-serien ger inte mycket luftgenomdragning - och de sätts igen rätt fort med damm som också stökar till det.

Det svåra svaret är att byta ut alla fläktar i chassit och att undervolta allt så gott det går. Det borde du göra ändå iofs - att undervolta. Det hjälper ordentligt. Som tidigare nämnt så hjälper det också att vända nätagget uppåt så att det hjälper till att suta ut värme vid belastning.

Själv har jag väldigt effektiva komponenter i chassit, med alla fläktar utbytta till be quiets tystaste fläktar. Det sitter kryonaut kylpasta på en av de tystaste kylarna på marknaden. Tillsammans med en undervolt på ett redan effektivt grafikkort och sen att nätagget hjälper till att suga ut värme vid belastning. Med allt detta så går datorn extremt tyst även vid full belastning, och temperaturerna är inom ett rimligt spann. Runt 80 Grader för CPU & 70 för GPU.

Jag har alltså fått betala ett dyrt pris för att få det väldigt tyst. Det enklare valet hade bara varit ett mer öppet chassi. Men jag ville ta det till en nivå där man knappt hör datorn.

och vad har du för gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det, men hans GPU kommer aldrig bli tyst.

byggt mitt egna system runt BeQuiet! prylar rakt igenom så det enda som gör sig tillkänna är min GPU vid intensivt spelande annars är den 100% tyst.

Nej tyst lär den aldrig bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

kan säga direkt: omöjligt med 7900xtx ifall du vill använda hela prestandan. (i generella termer, klart skulle man kunna ha en egenbyggd kylare som är 5x större och inte använda chassi)

Runt 200w kan de stora grafikkortkylarna klara, beroende på miljö&chassi m.m.

Typ 4070 super eller 7700xt max. Eller att man underclockar 7900xtx'n / använder fps cap som vsync

och vad har du för gpu?

Kör 7800X3D + 4070 Super

Tänkte skaffa 7800 XT först. Det går att undervolta till runt 200W, och det hade funkat. Dock ändrade jag mig när jag fick nys på att Super skulle släppas. Drar runt 165W nu i full load tror jag, något sånt. Kanske något mer.

7900 XTX drar betydligt mer tyvärr och kommer bli lite svår att tämja för TS.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Kör 7800X3D + 4070 Super

Tänkte skaffa 7800 XT först. Det går att undervolta till runt 200W, och det hade funkat. Dock ändrade jag mig när jag fick nys på att Super skulle släppas. Drar runt 165W nu i full load tror jag, något sånt. Kanske något mer.

7900 XTX drar betydligt mer tyvärr och kommer bli lite svår att tämja för TS.

ja 4070 super är typ perfekta kortet om man som oss vill ha grym (1440p?) prestanda men heltyst och ok pris.

Jag har rx6800 just nu och det räcker bra men tänker kanske skaffa ett begagnat 4070super när 50 serien kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Jag har Fractal Design Define S som chassi.

Min CPU är en Ryzen 9 7900x och den kyls av en Artic Liquid Freezer II 360. AIOn är monterad i fronten och fläktarna suger in luft i chassit (dvs chassivägg, element, fläktar).

Jag har Radeon 7900 XTX som grafikkort och på sidan av chassit (vid grafikkortet) har jag en 120 fläkt som blåser ut den varma luften som fläktarna från grafikkortet blåser mot chassifläkten.

Finns det något jag kan göra för att effektivisera kylningen och därmed motverka värmen som till slut öppnar helvetes portar?

Define S har plats för 360mm radiatorer i toppen så det finns ingen anledning att ha den i fronten. I fronten sätter du 2st 120/140mm fläktar som insug. Sidofläkten vänder du på så att den suger in kall luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Define S har plats för 360mm radiatorer i toppen så det finns ingen anledning att ha den i fronten. I fronten sätter du 2st 120/140mm fläktar som insug. Sidofläkten vänder du på så att den suger in kall luft.

Jo, för att Liquid Freezer II är för djup.

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt ett quiet! Silent Base 802 chassi.

Gjort hittills:
* Det ingick tre 140mm fläktar som sitter i fronten.
* En 140m längt bak
* Satt AIOn i toppen och vänt fläktarna så de suger ut.
* Vänt PSU så den suger ut luft.
* Aktiverat HYPR-RX ECO i Adrenaline och satt FPS-begränsning på 100 (för att testa).
* Rensat gammal pasta och använt cryonaout.

Todo:
* Som standard så går AIO fläktar och pump på samma ström, men tänkte dela upp så pumpen alltid går 100% och fläktarna efter en kurva.
* Kolla underklockning för CPU och GPU
* Justera kurvor för alla fläktar.

Fick jag med allt ni skrev, eller missade jag något?

btw, tack för all hjälp

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

Nu har jag köpt ett quiet! Silent Base 802 chassi.

Gjort hittills:
* Det ingick tre 140mm fläktar som sitter i fronten.
* En 140m längt bak
* Satt AIOn i toppen och vänt fläktarna så de suger ut.
* Vänt PSU så den suger ut luft.
* Aktiverat HYPR-RX ECO i Adrenaline och satt FPS-begränsning på 100 (för att testa).
* Rensat gammal pasta och använt cryonaout.

Todo:
* Som standard så går AIO fläktar och pump på samma ström, men tänkte dela upp så pumpen alltid går 100% och fläktarna efter en kurva.
* Kolla underklockning för CPU och GPU
* Justera kurvor för alla fläktar.

Fick jag med allt ni skrev, eller missade jag något?

btw, tack för all hjälp

Kul! Du fick alltså ett litet ryck och åkte och handlade ett nytt chassi, snyggt!

Du har helt rätt om din AIO att den delar PWM-signal mellan pump & fläktar. Alltså kan inte fläktarna gå tillräckligt lågt då pumpen måste ha sin PWM-signal också, och går man för lågt så stannar pumpen. Delar du upp dom 2 så har du mycket bättre inviduell kontroll. Du tänker helt rätt.

När du sen kännt på hur systemet beter sig med nya chassit så kan du börja ställa in fläktkurvorna. Jag hade dock undervoltat åtminstone grafikkortet innan (tar inte lång stund, här är en länk för en lättförstådd guide: https://www.youtube.com/watch?v=kh1QsSCt4Xk ) och sen stallt på fläktkurvorna efter sen. Då vet du vad som gäller från början.

Sen ställer du in så platta fläktkurvor du kan för att få ett så jämt ljud som möjligt. Helst helt platt på chassifläktarna om det går. Kör det ett tag och sen höjer du % på PWM (högre hastighet) och ta upp hastigheten lite om det behövs. Ta en något resande fläktkurva på CPU, sen ställer du in grafikkortet sist om det behövs.

Det kan ta några dagar av testande för att se vad som funkar. Gå inte in för djupt på första inställningen utan sätt något bara och testa. Sen finjusterar du med tiden.

Lycka till!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440