Stora framgångar i realistisk AI-genererad video

Permalänk
Melding Plague

Stora framgångar i realistisk AI-genererad video

Snart kan du generera dina egna videos från textkommandon och uppladdade stillbilder med hjälp av OpenAI:s "Sora".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om några år kan man kanske generera en hel spelfilm med ett prompt. ”Dark realistic pirate movie with treasure maps and adventure”, framtidens video on demand. Blir filmen bra skriver man bara make sequel 😁

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt. Ska bli kul då vem som helst kan skapa hög kvalité videos.

Undra hur de kommer gå för stora företag som Disney. När vem som helt kan konkurrera mot de utan att behöva följa deras exakta guidelines som ofta verkar skjuta de själva i foten rätt ofta.

Hur somhelst är de spännande att se. Problemet är väll dock att dessa antingen lär bli över censurerade eller helt ocensurerade (vilket gör de för användbara för scams). Hoppas dock på de senare och att alla får börja lära sig att inte lita på det som man ser på en skärm.

Permalänk
Medlem

Otroligt häftigt. Jag kör lite stable diffusion XL hemma på egen maskin. Gud vad jag hade velat ha Sora att testa med just nu.

Jag kan se problem med detta framför mig men jag ser också fördelarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt SKITCOOLT, men kalla mig gubbe men jag gillar inte ALLS det här. Hela AI-grejen kommer gå så snabbt i svängarna att vi inte kommer hinna med, så många jobb som kommer gå förlorade o dom som kommer tjäna på det är dom som redan är rika o så kommer kunna producera ÄNNU mer content som vi arbetslösa ska konsumera dagarna i ända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Om några år kan man kanske generera en hel spelfilm med ett prompt. ”Dark realistic pirate movie with treasure maps and adventure”, framtidens video on demand. Blir filmen bra skriver man bara make sequel 😁

Jo men eller hur känns ju närmare och närmare. Speciellt då ai tek redan finns som kan läsa tankar och känslor. Då kan de snabbt anpassa materialet till något promtern gillar, samt lära känna sin användare och vad den gillar. Kanske de de stora företagen vill bli, entertiment on demand. Dock utan något som håller fast historien lär de flesta spåra ut helt och kanske inte bli så roligt ändå. För får man exakt se de man vill hela tiden försvinner ju spänningen.

Men kan säkert lösas och de som blir bra på att skapa genererade filmer kan få reklam intäkter om de delar sin skapelse som "kvalité kontrolled generation" på Disney + AI.

Permalänk
Medlem

Hoppas starkt på snabb utveckling så att snabb avveckling kan ske i Hollywood.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

En gång för länge sedan funderade jag lite på spelutvecklare för Symbian mobiler. Det var på den tiden då det var så mycket debatt om YH vs högskola inom spelutveckling på forumet.

Ett hinder för mig att blir spelutvecklare var att skapa grafiken och ljudet. Att bara ta random populär låt, så hindrar copyrigt.

Jag tänker att snart kan vi få fler unga kodare som kan utveckla populära spel till iPhone/android nu. Det grafiska hindret är inte längre likastort. Detsamma gäller andra applikationer där det grafiska är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker att snart kan vi få fler unga kodare som kan utveckla populära spel till iPhone/android nu. Det grafiska hindret är inte längre likastort. Detsamma gäller andra applikationer där det grafiska är viktigt.

Fast snart kan AI även koda stora delar av spelen själv, samt förklara existerande kod. Googles Gemini 1.5 är ett steg på vägen:
https://www.youtube.com/watch?v=SSnsmqIj1MI

Permalänk
Skrivet av Ureet:

Fast snart kan AI även koda stora delar av spelen själv, samt förklara existerande kod. Googles Gemini 1.5 är ett steg på vägen:
https://www.youtube.com/watch?v=SSnsmqIj1MI

Och då kan ännu fler koda.
Jag tror inte på framtidsscenariet att folk snart har robotar och Ai som sköter om alla uppgifter, man kan bara ligga där på stranden och njuta. Snarare kommer vi få jobba som bara tusan och inte ha tid att vila då heller.

Sedan förändras såklart arbetsmarknaden.

Btw jag har Gemini Pro. Och den suger på programmering. Jag ber den gör väldigt enkla saker och den hittar på moduler som man ska importera som inte finns. Såklart denna blir bättre för varje år, men det dröjer länge innan man kan sätta datorn på Auto, sedan gå till badet och njuta och datorn har kodat ihop det som behövs.

Permalänk
Musikälskare

Fler jobb som försvinner inom kort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Läskigt att tänka på hur farligt detta är när det kommer i orätta händer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Fler jobb som försvinner inom kort

Det finns inget som skrämmer mig så mycket i världen som den hypersnabba utvecklingen av AI. Vi kommer snart ha gjort oss själva helt onödiga. Bra jobbat! Bara att hoppas att man inte lever då. Dumma, dumma människor

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Rent tekniskt SKITCOOLT, men kalla mig gubbe men jag gillar inte ALLS det här. Hela AI-grejen kommer gå så snabbt i svängarna att vi inte kommer hinna med, så många jobb som kommer gå förlorade o dom som kommer tjäna på det är dom som redan är rika o så kommer kunna producera ÄNNU mer content som vi arbetslösa ska konsumera dagarna i ända.

Det intressanta var att Ai skulle ta bort grovarbetet men vi ser kontors personal och konstnärer försvinna.
Jag gillar inte utvecklingen oavsett vem som blir av med jobbet men inte vilka jag hade väntat mig att stå ute i regnet.

Skrivet av Mocka:

Läskigt att tänka på hur farligt detta är när det kommer i orätta händer.

Såg Ai Weiwei prata om hur censureringen här i "väst" är lika hemsk som Kinas. Den är redan i orätta händer. Allt är. Vi är bara inte den direkta målgruppen som står i vägen, för stunden :upside_down_smiley:

Permalänk
Medlem

Imponerande och skrämmande på samma gång.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Rent tekniskt SKITCOOLT, men kalla mig gubbe men jag gillar inte ALLS det här. Hela AI-grejen kommer gå så snabbt i svängarna att vi inte kommer hinna med, så många jobb som kommer gå förlorade o dom som kommer tjäna på det är dom som redan är rika o så kommer kunna producera ÄNNU mer content som vi arbetslösa ska konsumera dagarna i ända.

Exakt. Kommer bara öka klyftorna ännu mer. Jag bävar för framtiden

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Coolt, snart kanske man kan göra en egen bra uppföljare på return of the Jedi. Men Byggarbetsplatsen var inte övertygande, människor som rör sig konstigt och personer som blir överkörda...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Exakt. Kommer bara öka klyftorna ännu mer. Jag bävar för framtiden

Jag är också orolig för framtiden..

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska känna. Det är otroligt imponerande men hur ser vår framtid ut? Vem och vad kan vi lita på?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Det intressanta var att Ai skulle ta bort grovarbetet men vi ser kontors personal och konstnärer försvinna.
Jag gillar inte utvecklingen oavsett vem som blir av med jobbet men inte vilka jag hade väntat mig att stå ute i regnet.

Ja, man borde blivit hantverkare istället. Det lär dröja innan det är möjligt och ekonomiskt gångbart att ersätta vissa hantverksyrken med robotar.

Permalänk
Medlem

Avancerad AI måste regleras stenhårt annars går det åt helvete. Så enkelt är det. Människan klarar inte av att hantera sånt här på ett bra sätt

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Vet inte hur jag ska känna. Det är otroligt imponerande men hur ser vår framtid ut? Vem och vad kan vi lita på?

Lita på mig, jag gör prisbelönta pannkakor, mitt eget pris som jag själv delar ut och jag vinner jämnt.
Men iaf, pannkakor är inte enbart för torsdagar. Igen, lita på mig. Ät ett par pannkakor så blir det bättre.

Permalänk
Medlem

Framtidens rubriker redan idag:
"Random kändis chockerad över porrfilm på 4chan!"
"Politiker tar avstånd från video: "måste vara AI genererad""
"Ylva Johansson föreslår EU lag som bara tillåter "rätt folk" att generera AI filmer"

Permalänk
Medlem

Domstolar får börja att se om sina bevisvärderiingar, filmbevis lär väl snart vara 0 värt efter att dessa verktyg blir tillgängliga

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Domstolar får börja att se om sina bevisvärderiingar, filmbevis lär väl snart vara 0 värt efter att dessa verktyg blir tillgängliga

Den här är väl i princip en meme numera:

Permalänk
Medlem

Genialt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Helt fantastiskt. Ska bli kul då vem som helst kan skapa hög kvalité videos.

Undra hur de kommer gå för stora företag som Disney. När vem som helt kan konkurrera mot de utan att behöva följa deras exakta guidelines som ofta verkar skjuta de själva i foten rätt ofta.

Hur somhelst är de spännande att se. Problemet är väll dock att dessa antingen lär bli över censurerade eller helt ocensurerade (vilket gör de för användbara för scams). Hoppas dock på de senare och att alla får börja lära sig att inte lita på det som man ser på en skärm.

Ja förhoppningsvis så behöver man inte begränsa sig till "säkra" filmer utan kan ta ut svängarna lite mer när den potentiella förlusten inte alls är lika hög. Demokratiserar också filmskapandet!

Trist för i princip alla i filmindustrin.

Skrivet av Svensktiger:

Framtidens rubriker redan idag:
"Random kändis chockerad över porrfilm på 4chan!"
"Politiker tar avstånd från video: "måste vara AI genererad""
"Ylva Johansson föreslår EU lag som bara tillåter "rätt folk" att generera AI filmer"

Jag är överraskad av att politiker inte skriker fake/AIgenerated varje gång det kommer upp en video där de säger något olämpligt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tänk typ en framtida version av Black Mirrors Bandersnatch med detta

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Framtiden kanske blir ljus ändå. Spel och film kan helt anpassas efter användarens intresse och behov.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Lita på mig, jag gör prisbelönta pannkakor, mitt eget pris som jag själv delar ut och jag vinner jämnt.
Men iaf, pannkakor är inte enbart för torsdagar. Igen, lita på mig. Ät ett par pannkakor så blir det bättre.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4