Antipiratbudskap har motsatt effekt på män

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med tanke på ämnet så är det högst relevant att posta detta antipiratbudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=PLzy-IJg4_4

Jag vill så klart påminna om att det är *starkt* olagligt att piratkopiera, och är straffbart med böter och fängelse upp till två år. Nu vet ni alla det!

Jag ville "BARA" lägga till:
"Don't copy this floppy!"
"Don't copy this floppy!"
"Don't copy this floppy!"
"Don't copy this floppy!"
....

Permalänk
Medlem

Får en att tänka på b-kändisar som Henrik Pontén

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Ja man behöver ju inte dra det så långt. Men står så här i våran grundlag.

"Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten"

Att många börjar känna sig fängslade av moderna samhällets regler där den enskildes vilja nedprioriteras för "the greater good" är inte orimligt.

Ja, och att staten bestämmer var man får gå är ju något som då sticker ut mycket mer än att man inte får piratkopiera då det är oerhört mycket mer invasivt för individen då det påverkar något mycket mer grundläggande i livet än att få tillskansa sig andra människors arbete gratis. Det finns naturligtvis en enorm mängd andra exempel än att få gå var man vill som också är mycket mer grundläggande i livet än piratkopiering.

Vid sidan av det argumentet finns det för övrigt inget som säger att "the greater good" inte utgår från individers välfärd. Man kan ju inte glömma något så uppenbart som att om en person tycker denne har rätt att göra något så kan en annan person tycka att den har rätt att slippa påverkas av den handlingen. Det är en individuell tanke, även om handlingen förbjuds för att många fler inte vill utsättas för den än vad det finns folk som vill utföra den. Men visst, jag säger inte emot att det finns personer som har problem med att ta hänsyn till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag ville "BARA" lägga till:
"Don't copy this floppy!"
"Don't copy this floppy!"
"Don't copy this floppy!"
"Don't copy this floppy!"
....

Rättelse: "Don't copy THAT floppy!"

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hela meningen med "that" är redan patent skyddad...
Jag ville inte piratkopiera den upphovsrätts skyddade egendomen... 🤫

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dyluck:

Får en att tänka på b-kändisar som Henrik Pontén

Han lämnade oss tyvärr år 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Ja, och att staten bestämmer var man får gå är ju något som då sticker ut mycket mer än att man inte får piratkopiera då det är oerhört mycket mer invasivt för individen då det påverkar något mycket mer grundläggande i livet än att få tillskansa sig andra människors arbete gratis. Det finns naturligtvis en enorm mängd andra exempel än att få gå var man vill som också är mycket mer grundläggande i livet än piratkopiering.

Vid sidan av det argumentet finns det för övrigt inget som säger att "the greater good" inte utgår från individers välfärd. Man kan ju inte glömma något så uppenbart som att om en person tycker denne har rätt att göra något så kan en annan person tycka att den har rätt att slippa påverkas av den handlingen. Det är en individuell tanke, även om handlingen förbjuds för att många fler inte vill utsättas för den än vad det finns folk som vill utföra den. Men visst, jag säger inte emot att det finns personer som har problem med att ta hänsyn till andra.

Ja, nej vi står nog på samma sida där.

Mitt svar var mot raljerandet av "stick it to the man" människor, jag har förståelse för den känslan.

Sen det här ta "hänsyn till andra"? den som vill förbjuda tar ju inte hänsyn till den personens frihet. Så vem har problem med hänsyn egentligen.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan röra sig om ett typiskt fall av korrelation utan kausation, det vill säga att även om slutsatsen är korrekt så behöver inte vara på grund av att personerna är just män som skillnaden uppstår.

Det är väl till exempel ganska okontroversiellt att säga att män är extremt överrepresenterade inom IT, och min gissning skulle vara att den egentliga kausationen här är att ju mer tekniskt kunskap man har om frågan, desto mer sannolikt är det att man sätter sin personliga moral och kunskap över uppmaningen om vad som är rätt och fel.

Jag tänker att det finns två delar i detta, där den första handlar om etiken ("är det fel"), och den andra handlar om risken ("kommer jag åka fast"). Jag tror inte ens den första behöver skilja (dvs om vi för sakens skull utgår från att alla har ungefär samma åsikt om etiken), det räcker att den andra gör det, och då uppstår en tydlig skillnad.

TL;DR folk med teknisk kunskap vet att risken att åka fast är låg, och detta "folk" är ofta män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med tanke på ämnet så är det högst relevant att posta detta antipiratbudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=PLzy-IJg4_4

Jag vill så klart påminna om att det är *starkt* olagligt att piratkopiera, och är straffbart med böter och fängelse upp till två år. Nu vet ni alla det!

Japp den är riktigt fet minns varje vhs och vissa dvd filmer har detta.

Men samtidigt undrar jag hur dessa bolag tänker, för det bakas inte bra in detta budskap utan också reklam innan filmen börjar. Medans pirat kopia innehåller endast filmen och du betalar inte ens för det. Så vad är logiken? Egentligen straffas du som betalar med mer reklam för köpa ännu mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kanske kunde göra en version av den gamla Dr. Alban-klassikern Tio små mopepojkar (sic!) som Tio små copypojkar? "En kopierade, sedan kom Pontén och de var bara nio!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det är väl lite samma i andra områden också, i politikens värld exempelvis, folk, och förmodligen till största del del män, röstar på partier/politiker bara för att de trotsar de etablerade normerna.

Så är det absolut. Vad gäller politik lyckas jag hålla mig någorlunda sansad, men all form av reklam har motsatt effekt på mig. Ser jag Ica-stig i rutan går jag banne mig tlll Hemköp dagen därpå. För att inte tala om reklamblad från mäklare. Samlar dem på hög, så att jag den dag jag flyttar kan välja någon annan.

Fullständigt befängt beteende, jag vet. Men det ger väl någon slags känsla av kontroll.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Känns ändå ganska logiskt.

Om man försätter kontexten till ett större företag och tänker sig att man där vill driva igenom en förändring. Då försöker man ju motivera "what's in it for me" gentemot det nya beteendet, inte "vafan sluta med [gamla beteendet], annars jävlar!". Tänker typ hur Spotify har fått de flesta att sluta piratkopiera musik (källhänvisning saknas, ett sk. guesstimate) tack vare flertalet fördelar vid användning av deras tjänst t.ex.

Permalänk
Musikälskare

Vem längtar inte efter lite saltstänk när streamingtjänsterna börjar kosta tusenlappar att prenumerera på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Han lämnade oss tyvärr år 2020.

Ja, som en följd av en cykelolycka. Det förändrar dock inte direkt den synnerligen offentliga roll han under början av 2000-talet valde att ha och de metoder och kommunikationssätt framförallt Antipiratbyrån använde.

Permalänk
Medlem

Jag visste det! Henrik Pontén var en plant hela tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Japp den är riktigt fet minns varje vhs och vissa dvd filmer har detta.

Men samtidigt undrar jag hur dessa bolag tänker, för det bakas inte bra in detta budskap utan också reklam innan filmen börjar. Medans pirat kopia innehåller endast filmen och du betalar inte ens för det. Så vad är logiken? Egentligen straffas du som betalar med mer reklam för köpa ännu mer.

Det finns många anledning till att folk piratkopierar. Bristen på respekt för sina kunder som mediabolag har är absolut en av dessa anledningar.

Om den som piratkopierar ofta får en bättre upplevelse än den som gör rätt för sig så gör det absolut något med betalningsviljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Ja, nej vi står nog på samma sida där.

Mitt svar var mot raljerandet av "stick it to the man" människor, jag har förståelse för den känslan.

Sen det här ta "hänsyn till andra"? den som vill förbjuda tar ju inte hänsyn till den personens frihet. Så vem har problem med hänsyn egentligen.

Vad gäller hänsyn kan jag hålla med om att det är lite komplicerat då det beror på vad man pratar om för handling. Jag har inte mycket till övers för t ex en rökare som kräver att denne ska få röka överallt, men jag har heller inte mycket till övers för en person som kräver att grannen aldrig ska få föra något oväsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det handlar förmodligen mer om oviljan att låta andra bestämma över en som ett skock får, det går säkert att hitta svar i evolutionspsykologin här.

Anarki?

Lag: regler som får konsekvenser för enskilda medborgare och företag måste finnas i form av lagar, vilket innebär att riksdagen fattar beslut om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med tanke på ämnet så är det högst relevant att posta detta antipiratbudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=PLzy-IJg4_4

Jag vill så klart påminna om att det är *starkt* olagligt att piratkopiera, och är straffbart med böter och fängelse upp till två år. Nu vet ni alla det!

När jag var ung kunde jag ingen engelska och jag förstod knappt vad det var jag kollade på, gick faktiskt aldrig in i mig vad de här klippen hade för mening då, så jag tyckte bara att det var lite kul med sån ball musik när man skulle se lite film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns många anledning till att folk piratkopierar. Bristen på respekt för sina kunder som mediabolag har är absolut en av dessa anledningar.

Om den som piratkopierar ofta får en bättre upplevelse än den som gör rätt för sig så gör det absolut något med betalningsviljan.

Haha, jadu nog känner man igen sig 😂
Som finnig tonåring satt jag och drog samma lögner för att på något sätt föröska rättfärdiga mina handlingar, vilket såklart är och förblir nonsens.
Vill du ta del av underhållning så du antingen köpa produkten som erbjuds eller låta bli, du har ingen rätt att åka snålskjuts på andras hårda arbete bara för att du ex. ogillar formatet, upplösning eller webbsida.

Den dagen du börjar jobba kommer du också få lov att tänka om. Du skulle bli tokig om din chef sa "kunden gillade inte ditt jobb så du får ingen lön denna månad. Du har arbetet gratis".
Men när det gäller film och spel så är diskursen en annan, troligen för att du inte behöver se personerna som arbetat för dig och skapat underhållning...som du inte betala för.

Vote with your wallet, köp då först när produkten finns i ett format du gillar. Men att piratkopiera leder inte till bättre releaser eller mer filmer/spel du gillar, tvärt om. Ju fler som piratar death mindre pengar till just det du gillar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Haha, jadu nog känner man igen sig 😂
Som finnig tonåring satt jag och drog samma lögner för att på något sätt föröska rättfärdiga mina handlingar, vilket såklart är och förblir nonsens.
Vill du ta del av underhållning så du antingen köpa produkten som erbjuds eller låta bli, du har ingen rätt att åka snålskjuts på andras hårda arbete bara för att du ex. ogillar formatet, upplösning eller webbsida.

Fast det där är ju en väldigt förenklad syn på det hela. Det finns alltid en balansgång mellan ekonomi, hur mycket man känner sig villig att betala och vad alternativen är sett till hur komplicerat det är att få saker billigare och vad riskerna med det är.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Haha, jadu nog känner man igen sig 😂
Som finnig tonåring satt jag och drog samma lögner för att på något sätt föröska rättfärdiga mina handlingar, vilket såklart är och förblir nonsens.
Vill du ta del av underhållning så du antingen köpa produkten som erbjuds eller låta bli, du har ingen rätt att åka snålskjuts på andras hårda arbete bara för att du ex. ogillar formatet, upplösning eller webbsida.

Den dagen du börjar jobba kommer du också få lov att tänka om. Du skulle bli tokig om din chef sa "kunden gillade inte ditt jobb så du får ingen lön denna månad. Du har arbetet gratis".
Men när det gäller film och spel så är diskursen en annan, troligen för att du inte behöver se personerna som arbetat för dig och skapat underhållning...som du inte betala för.

Vote with your wallet, köp då först när produkten finns i ett format du gillar. Men att piratkopiera leder inte till bättre releaser eller mer filmer/spel du gillar, tvärt om. Ju fler som piratar death mindre pengar till just det du gillar..

Sanningen är likväl att företagen i branschen har en tendens att jävlas med de faktiska kunderna som har betalat. Rootkit på ljud-CD, ljud-CD som inte fungerar i vissa spelare för att kopieringsskyddet gör att specifikationen inte följs, tvång att ha en tjutande CD/DVD bredvid örat (tänk vad tyst med en monterad avbild istället), olika krav på kopieringsskyddssystem mellan enheter så att det inte går att få bild från en enhet till en annan eller att det bara går i lägre upplösning, tvångsinstallerad antikopieringsmjukvara som ringer hem och/eller snor prestanda osv. Det går att fortsätta länge... Inget av detta drabbar den som sitter med piratkopian* och inte har betalat, utan det är den betalande kunden som råkat ur för jäkelskapet.

*Visst, sedan kan den ju fått någon spännande extralast beroende på källa, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Vad är förvånande med att killar generellt tar mer risker. Kan vara bra(ex entreprenörskap), kan vara dåligt(trafiken ex. ) men vi är olika.

Ang. piratkopiering, finns alltid en skön känsla av att pissa på överheten. Speciellt på storbolag...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det handlar förmodligen mer om oviljan att låta andra bestämma över en som ett skock får, det går säkert att hitta svar i evolutionspsykologin här.

Måste handla om något annat eftersom folk i grupp (varning: generalisering) är får, gör samma saker, tycker samma sak, har samma typ av kläder o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumbledock:

Haha, jadu nog känner man igen sig 😂
Som finnig tonåring satt jag och drog samma lögner för att på något sätt föröska rättfärdiga mina handlingar, vilket såklart är och förblir nonsens.
Vill du ta del av underhållning så du antingen köpa produkten som erbjuds eller låta bli, du har ingen rätt att åka snålskjuts på andras hårda arbete bara för att du ex. ogillar formatet, upplösning eller webbsida.

Den dagen du börjar jobba kommer du också få lov att tänka om. Du skulle bli tokig om din chef sa "kunden gillade inte ditt jobb så du får ingen lön denna månad. Du har arbetet gratis".
Men när det gäller film och spel så är diskursen en annan, troligen för att du inte behöver se personerna som arbetat för dig och skapat underhållning...som du inte betala för.

Vote with your wallet, köp då först när produkten finns i ett format du gillar. Men att piratkopiera leder inte till bättre releaser eller mer filmer/spel du gillar, tvärt om. Ju fler som piratar death mindre pengar till just det du gillar..

Tror inte att du känner mig särskilt väl.

Jag jobbar, tjänar bra med pengar, och lägger gott om pengar på media, inklusive att jag lägger pengar på Patreon för att stödja skapare på Youtube och andra ställen, innehåll jag skulle kunna få gratis, och här hemma betalar jag för flera streamingtjänster. Jag har råd att betala för mig, och det gör jag också. Det är bara att jag ser inget problem med att kopiera saker, rent generellt, och särskilt inte om man inte har råd.

Om något var jag betydligt mer idealistisk och absolutistisk om det här med upphovsrätt när jag var typ 13-15, men när man växer upp så fattar man att systemet är helt upp åt väggarna.

Det finns flera tillfällen de senaste månaderna då streamingbolag som "sålt" filmer till sina kunder lägger ner, eller tar tillbaka köpen utan kompensation. Det visar på att mediabolagen som kollektiv inte värdesätter intellektuell egendom eller äganderätt, som mer än ett sätt för dem att driva in pengar på, och betala om och om igen för samma sak man redan betalat för en gång, vare sig det gäller spel som man får köpa flera gånger på olika plattformar, eller kopieringsskydd som hindrar att man flyttar sitt media till nya bibliotek, eller streamingstjänster som godtyckligt väljer att ta bort saker.

Mer fundamentalt är grunden i kapitalism är att samhällets ändliga resurser ska tilldelas på ett rättvist sätt utifrån arbetsinsats. Det är inte byggt för en verklighet där information och media kan kopieras oändligt till självkostnadspris. En film är inte som en bil, om jag stjäl en bil så blir någon annan utan, men om jag kopierar en film är det ingen som blir utan något, förutom då möjligen den som skapat mediat i fråga som blir utan ersättning för ett exemplar som han inte ens framställt.

Ingen skulle bli utan något om alla i hela världen fick ta del av vilken film som helst, köra vilket program som helst, läsa vad som helst, lyssna på vad som helst, utan kostnad. Det som utvecklar vår värld är arbete, inte folk som lever på kapital, vare sig fysiskt eller intellektuellt. Allt åt alla är orealistiskt när det handlar om fysiska varor, men när det handlar om digitalt så ställer jag absolut upp på det. Jag har råd att betala, och det gör jag också, det betyder inte att andra ska vara utan.

Det grundläggande samhällsproblemet är hur man ser till att skapa samhällsstrukturer och incitament som möjliggör det för folk att leva på att utbilda, skapa underhållning, eller programmera, utan att man för den skull låser in vår kollektiva arbetsinsats och gärning bakom idel betalväggar och gör tillgång till media till en klassfråga. Jag har inga bra svar på exakt hur man ska göra för att få till ett sådant samhälle, och om det fanns några enkla svar så hade det redan varit löst för länge sedan. Jag vet bara att den här ekonomiska modellen för vårt informationssamhälle inte kommer funka.

Däremot kan jag konstatera att vi långsamt rör oss mot en värld som fungerar på det här sättet. Open Source-mjukvara är ett bra exempel som visar att gratis inte behöver betyda att ingen får betalt. De som är intresserade av att utveckling görs betalar. Kommersiell TV är totalt ointressant numera, i princip allt som är värt att titta på av dokumentär karaktär kommer ut på plattformar som Youtube, gratis för allmänheten. Kvar på TV är dokusåpor och "reality TV", utformat för att konstant "clickbaita" folks hjärnor att titta vidare, så man kan smyga med annonser i pauserna.

Det är bara en tidsfråga tills att film, serier och musik utvecklas åt samma riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vill du ta del av underhållning så du antingen köpa produkten som erbjuds eller låta bli, du har ingen rätt att åka snålskjuts på andras hårda arbete bara för att du ex. ogillar formatet, upplösning eller webbsida.

Samtidigt så finns det många filmer, serier och spel som aldrig skulle gått att få tag på i Sverige enbart på grund av att någon enskild person sitter på rättigheterna och vägrar släppa det varken fysiskt eller digitalt.
Då är piratkopiering den enda lösningen för att ens få konsumera media.
Utan det så hade jag t.ex. aldrig fått avnjuta spel som Earthbound, Final Fantasy VI eller Chrono Trigger.
Jag är tacksam för den "snålskjutsen" då många utgivare inte ens vill låta oss åka på de vägarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant könsdistinktion att kvinnor följer lydigt medans män reagerar motsatt.
Säger kanske mer om PR än pirater.

Många kanske inte visste om att piratkopiering var möjligt innan de sett reklamen och fick därför motsatt effekt genom att folk blev nyfikna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Med tanke på ämnet så är det högst relevant att posta detta antipiratbudskap:

https://www.youtube.com/watch?v=PLzy-IJg4_4

Jag vill så klart påminna om att det är *starkt* olagligt att piratkopiera, och är straffbart med böter och fängelse upp till två år. Nu vet ni alla det!

Filmen är verkligen en ögonöppnare. Nästan alla jag känner slutade piratkopiera efter att ha sett den!

Permalänk
Medlem

Om det inte varit för piratkopiering hade Streamingtjänster aldrig funnits. Man hade troligen inte ens kunnat köpa serier på en box. Man hade fortfarande suttit med någon sunkig katalog och beställt CD skivor. Och bänkat sig varje vecka framför Rederiet.

Branshcen var tvungen att förändra sig för att bli enklare än piratkopiering, och till stor del har man lyckats. Men det är en moving target, vill man behålla sin publik måste man vara innovativ.

Permalänk
Medlem

Eftersom kön är en social konstruktion och det inte finns någon som helst skillnad mellan könen så är detta fake news. Dessutom är det kränkande mot de som är gender fluid och inte identifierar med något kön. Liksom, hur kränkande som helst att de bara antar mina egenskaper.