Permalänk

Hur sitter ni framför datorn?

Är lite nyfiken på hur ni sitter framför datorn samt hur datorskärmen är justerad för att inte få ont i nacken. Själv så börjar man men rak stolsrygg och ögonen i höjd med ovankant på skärmen. För att sedan tillslut släppa på stols spärren och glida ned till halvliggnas position.

Vore kul och jämnföra lite se om någon har något unikt sätt för sig.

MVH Andreas

Permalänk
Medlem

Antingen så står jag upp eller så ligger jag i soffan med benen på soffbordet. Har aldrig problem med ont i nacken.

Permalänk
Medlem

Sitter allt för ofta som en ostbåge vilket resulterar i en del nackproblem. Försöker åtgärda det med att tänka på det och övningar men så fort jag hamnar i någon typ av "zone" så åker jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Sitter lite bakåtlutad, enda gången jag har fått ont någonstans är när man haft en kass stol på jobbet, då väljer jag hellre att stå upp, då får jag istället ont i knäna efter några dagar.

Har nackstöd men lutar aldrig huvudet mot det, har jag inte nackstöd i en stol så känns det skumt, tror jag undermedvetet justerar min position med hjälp av den.

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre...

Visa signatur

i7-8700K @ 4.8 GHz | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

När jag läste inlägget satt jag underfär som @jadjaf's bild, med hakan tungt vilandes på vänsterhanden och armbågen på bordet.

Varierar dock rätt mycket mellan "räkposition", upprätt ställning där jag i princip endast har svanken mot ryggstödet, eller halvliggandes med ryggstödet fällt åt endera sida (antar att detta är mitt "unika" sätt att sitta). Har en skräpstol från Ikea just nu, utan huvudstöd, eller ställbart motstånd och lås på ryggstödet, så att sitta med ryggstödet fällt delvis bakåt funkar inte riktigt, blir hela vägen ner, eller hela vägen upp med lätt tryck mot det.

Ögonen är strax ovanför mitten av skärmen i upprätt ställning, och 1/4 från botten i räkställning. Bordet är i armbågshöjd i upprätt sittställning, skärmen står på en hylla 15-20cm ovanför, med skärmen så högt det går.

Har inte haft ryggproblem sedan i yngre tonåren. Är lång och tror det är ett vanligt problem för oss, så vi lär oss tidigare att hantera det. Variation i sittställning, samt skärmen i ögonhöjd (eller så nära som det går) löste det för mig

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Antingen så står jag upp eller så ligger jag i soffan med benen på soffbordet. Har aldrig problem med ont i nacken.

Samma, sen jag tillslutade 75" skärmen och fick trådlöst mekanisk rgb tagentbord som fungerar i veckor utan laddning, har jag blivit en soffgamer. Det är underbart, återvänder aldrig till "kontorsställning" förutom på arbetet då, då löper jag kring o fixar grejer överallt ändå, rikligt med motion.

Ingen problemen med värken näcken eller ryggen (och jag är inte 20, bara i min fantasi).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Samma, sen jag tillslutade 75" skärmen och fick trådlöst mekanisk rgb tagentbord som fungerar i veckor utan laddning, har jag blivit en soffgamer. Det är underbart, återvänder aldrig till "kontorsställning" förutom på arbetet då, då löper jag kring o fixar grejer överallt ändå, rikligt med motion.

Ingen problemen med värken näcken eller ryggen (och jag är inte 20, bara i min fantasi).

Yes, att sitta på en stol med rak rygg är faktiskt klart mer ansträngande för ryggraden än att ligga ner. Vet andra i min ålder som har problem med ryggen och den gemensamma nämnaren är att de sitter ner mycket med rak rygg. Jag är närmare 35 själv så jag är inte direkt purung jag heller.

Kör med MX Keys S själv, underbart tangentbord. Ligger på 75 % batteri efter snart tre månaders användning.

Permalänk
Medlem

Min nya bästa vän: Ryggkudde
Sitter riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Yes, att sitta på en stol med rak rygg är faktiskt klart mer ansträngande för ryggraden än att ligga ner. Vet andra i min ålder som har problem med ryggen och den gemensamma nämnaren är att de sitter ner mycket med rak rygg. Jag är närmare 35 själv så jag är inte direkt purung jag heller.

Kör med MX Keys S själv, underbart tangentbord. Ligger på 75 % batteri efter snart tre månaders användning.

Ska dock tillägga att jag "ligger" i en hög av kuddar, det gör att allt formas efter hur jag sitter, och det är underbart.
Jag har 2 små soffbord (pyttesmå), en till tangentbordet och en till musen, det ena bordet går att rikta in så tangentbordet går över benen/kroppen så det är så behagligt och komfortabelt att spela i du tror inte det är sant. Man tänker nästan att man har hittat nåt revolutionerande sätt att sitta/spela på, då jag aldrig får ont nånstans vid detta, ingen "mus-arm" heller då armen vilar lite på det andra bordet, och båda borden är vinklat så det anpassas det sätt man sitter/ligger på. Underbart. Haft det så i 5 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ska dock tillägga att jag "ligger" i en hög av kuddar, det gör att allt formas efter hur jag sitter, och det är underbart.
Jag har 2 små soffbord (pyttesmå), en till tangentbordet och en till musen, det ena bordet går att rikta in så tangentbordet går över benen/kroppen så det är så behagligt och komfortabelt att spela i du tror inte det är sant. Man tänker nästan att man har hittat nåt revolutionerande sätt att sitta/spela på, då jag aldrig får ont nånstans vid detta, ingen "mus-arm" heller då armen vilar lite på det andra bordet, och båda borden är vinklat så det anpassas det sätt man sitter/ligger på. Underbart. Haft det så i 5 år nu.

Låter kanon det. Själv ligger jag i en skinnsoffa med tangentbordet i knät och så har jag musen på en musmatta i soffans högra säte. På så vis får hela underarmen bra stöd hela tiden så får aldrig någon musarm heller.

Permalänk
Medlem

Som en jävla räka, för det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag har helt slutat med att sitta vid skrivbordet då det var obekvämt och att skärmarna var för små. Nu sitter jag i soffan med trådlöst tangentbord och mus, eller i schäslongen med trådlös handkontroll, och spelar på en 85-tums stor TV. Skrivbordet, stolen och skärmarna är sålda för länge sedan och kommer aldrig in i min bostad igen.

Permalänk

datorbord med hjul vid soffan. Liggande på sida, halvliggande, halvsittande med fötterna på en pall, eller sittande beroende på vad jag gör/humör