Playstation 5-försäljningen på väg ned

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5-försäljningen på väg ned

Sony säger att spelkonsolen har börjat nå slutet av sin produktcykel och räknar med betydligt färre sålda konsoler än tidigare prognoser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De får det att låta som det gått lång tid och nästa konsoll ligger runt hörnet, det bör åtminstone dröja till slutet av 2027 innan nästa Playstation-generation lanseras? Nuvarande har funnits sen november 2020 och de brukar köra 7-års cykler.. Alltså har vi knappt kommit halvvägs in i dess livslängd...

Ett humanare pris kan ju dock inte skada för dess spridning såklart..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Förmodligen lite mättat och priset är fortfarande väldigt högt. Bristen på exklusiva måste ha spel gör ju knappast saken bättre.
Tror även att satsningen på GAAS som verkar ha gått väldigt snett håller tillbaka antalet titlar, speciellt för det kommande året.
Marknadsföringen och hur ledningen behandlar fansen verkar också ligga på riktigt låg nivå. Jim Ryan har väl till och med kommenterat att de knappt behövt marknadsföra.

Det är inte värdelöst, men det skulle kunna varit väldigt mycket bättre. Skulle gärna se mer fokus på konsumenterna, tydligare mål och bättre marknadsföring.

Men det är ju förmodligen bra för prisutvecklingen i alla fall, konsolerna borde ju drastiskt sjunka i pris nu, lär vara väldigt hög marginal där. Hoppas att det hinner sjunka mycket till hösten så att PS5 Pro inte blir så dyr. De fanns ju i höstas för 5000-5500Kr så ett standardpris borde ju kunna landa på 5K framöver(i sommar/höst?).

April nästa år känns dock väldigt långt fram, de har väl rätt många studios som inte släppt något på väldigt länge?
PS6 är förutspått(ryktats om) till 2027-2028 och april 2025 och framåt känns då nästan som late-gen titlar.

Känns som något hänt här i alla fall, är det GAAS och Corona som har skakat om branchen? Då menar jag inte bara för spelutvecklingen i sig utan för hur tillexempel Playstation styrs. Coronan gjorde säkert många tillverkare/utvecklare bortskämda med extrema försäljningsiffror som blir väldigt svåra att upprätthålla nu.

Permalänk
Medlem

PS5 känns ganska ovärt just nu, jag använder främst min för PS-exklusiva spel numera. Nu när PS+ har blivit så våldsamt mycket dyrare har jag även sagt upp det och spelar nästan enbart på PC.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Tror Sony behöver prisjustera PS5:an snart. Den har nått ut till alla som verkligen velat ha den, oavsett pris. Halvknasigt att "slim"-modellen är dyrare än den gamla. Blir ju extra mycket här i Sverige med vår kära kemikalieskatt, vilket man inte kan skylla Sony för.

Själv är jag väldigt nöjd med konsolen och spelar så gott som varje dag på den.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa befintlig modell av PS5 när PS5 Pro ryktas komma under året?

Permalänk
Medlem

Ganska otroligt att både Ps5 och framförallt Switch har sålt så bra utan några prissänkningar. Priset på Ps5 har t.o.m gått upp.

Ps4 efter lika lång tid kostade ju nästan hälften vad den gjorde på release.

Permalänk
Medlem

Undrar on deras satsning på att släppa sina stora titlar även på pc kommer löna sig över tid. Om dem ville sälja fler konsoler skulle dem hålla på titlarna tänker jag. Men de kanske tjänar mer på spelen än på konsolen så det kanske finns en smart taktik i det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

De skalar upp priset trots effektivare tillverkning och mindre konsol…

I normala fall hade väl konsolen kostat halva lanseringspriset nu?

Permalänk
Medlem

En prissänkning i kombination med något storspel (som GTA VI) kommer få rejäl fart på försäljningen igen. Nu verkar det dock vara ett ganska torrt år för Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tror Sony behöver prisjustera PS5:an snart. Den har nått ut till alla som verkligen velat ha den, oavsett pris. Halvknasigt att "slim"-modellen är dyrare än den gamla. Blir ju extra mycket här i Sverige med vår kära kemikalieskatt, vilket man inte kan skylla Sony för.

Tycker det är rätt uppenbart från nyheten att det inte är fallet, eller snarare att det inte är Sonys plan.

“As such, we will put more emphasis on the balance between profitability and sales. For this reason, we expect the annual sales pace of PS5 hardware will start falling from the next fiscal year.”

Dvs, man väljer att inte kontra dalande försäljning med prissänkning.

Oavsett, så är det väldigt imponerade, över 50Miljoner PS5:or sålda, och försäljningen peakar år tre (fyra?) trots att det inte skett någon markant prisförändring (om vi bortser från skalping-priserna). Detta trots att det är en relativt dyr konsoll (~499USD flera år efter lansering).

Sen vet jag inte riktigt om jag gillar ordvalet i ingressen, "börjat nå slutet av sin produktcykel", och ”senare stadierna av produktcykeln” har imo rätt olika innebörd, där den senare känns betydligt mer korrekt.

Permalänk
Skrivet av Gorrsnus:

PS5 känns ganska ovärt just nu, jag använder främst min för PS-exklusiva spel numera. Nu när PS+ har blivit så våldsamt mycket dyrare har jag även sagt upp det och spelar nästan enbart på PC.

Samma här, jag har till och med sålt min ps5. Föraktar Sonys modell och deras spel håller inte måttet längre. Samma jävla Marvel-formula vad dom än släpper.

Sämsta Playstation-generationen hittills.

Permalänk
Medlem

Den behöver bli mindre. En PS måste få plats i ett skåp.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ganska otroligt att både Ps5 och framförallt Switch har sålt så bra utan några prissänkningar.

Switch har dock får ett par revideringar med 2019-modellen, Switch Lite, samt senare OLED-versionen.

Sen är det svag svensk kronkurs tillsammans med hög inflation som gett oss höga priser här.

Köpte Switch i mars 2017 i Japan för 2500:- ☺️ Idag kostar den senaste versionen 2400:-!

PS5:an har tyvärr bara blivit dyrare och sämre för oss här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Även om kronan har tappat mycket sedan slutet av 2020 så tycker jag priset bör max vara 5000kr vid det här laget. Priserna under reaperioden förra året var första gången sedan launch som det kändes vettigt att köpa en PS5a. Förhoppningsvis ser vi att Pro modellen går in på dagens PS5 prisnivå. Låter dock inte som att prissänkningar av vanliga PS5 kommer ske, vilket är trist, och det betyder ju Pro modellen potentiellt kan kosta runt 9000kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Många har inte råd med att köpa ps5. Först konsollen och sen kontroller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Marknaden blir väl mättad förr eller senare
Sen kan förslag som ovan (typ en stortitelrelease som GTA VI) ge en tillfällig skjuts men för att fortsätta sälja enheter kommer de behöva skära ned på priset rejält för konsolen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Switch har dock får ett par revideringar med 2019-modellen, Switch Lite, samt senare OLED-versionen.

Sen är det svag svensk kronkurs tillsammans med hög inflation som gett oss höga priser här.

Köpte Switch i mars 2017 i Japan för 2500:- ☺️ Idag kostar den senaste versionen 2400:-!

PS5:an har tyvärr bara blivit dyrare och sämre för oss här i Sverige.

MSRP i USA var $299 vid release 2017 och den säljs fortfarande för $299 där. Visst det är "2019"-modellen men det är ju i princip samma maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det är rätt uppenbart från nyheten att det inte är fallet, eller snarare att det inte är Sonys plan.

“As such, we will put more emphasis on the balance between profitability and sales. For this reason, we expect the annual sales pace of PS5 hardware will start falling from the next fiscal year.”

Dvs, man väljer att inte kontra dalande försäljning med prissänkning.

Oavsett, så är det väldigt imponerade, över 50Miljoner PS5:or sålda, och försäljningen peakar år tre (fyra?) trots att det inte skett någon markant prisförändring (om vi bortser från skalping-priserna). Detta trots att det är en relativt dyr konsoll (~499USD flera år efter lansering).

Sen vet jag inte riktigt om jag gillar ordvalet i ingressen, "börjat nå slutet av sin produktcykel", och ”senare stadierna av produktcykeln” har imo rätt olika innebörd, där den senare känns betydligt mer korrekt.

Märklig strategi att försöka tjäna pengar på hårdvara istället för mjukvara, vet rätt många som inte köpt PS5 på grund av priset.

Den digitala har också gått upp i pris($450) och ska du ha samma funktionalitet på disc versionen som på den innan slim så blir även den $30 dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag var länge pepp på ps5, men listan över exklusiva spel gör att jag blev rätt opepp. Nu finns ju till och med Ratchet på PC.

Tänk om Sony hade gjort exklusiva plattform/äventyrsspel som på ps2tiden. Då hade jag köpt direkt

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag var länge pepp på ps5, men listan över exklusiva spel gör att jag blev rätt opepp. Nu finns ju till och med Ratchet på PC.

Tänk om Sony hade gjort exklusiva plattform/äventyrsspel som på ps2tiden. Då hade jag köpt direkt

Men det är ju bättre att spelen blir tillgängliga på fler plattformar än låst på en enda. Nu tar det dessutom lång tid innan spelen hittar ut på PC dessutom. Helldivers 2 är undantaget men det kan nog iallafall smått räknas som GAAS och dessa hade Sony ändå tänkt skulle släppas på PC tidigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

MSRP i USA var $299 vid release 2017 och den säljs fortfarande för $299 där. Visst det är "2019"-modellen men det är ju i princip samma maskin.

Nintendo brukar inte syssla med att sälja hårdvara till en förlust, för att sen ta igen det på spelen och accessoarer. Är inte så konstigt att de inte rullat ut några prissänkningar när den ändå säljer så pass bra som den gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

De får det att låta som det gått lång tid och nästa konsoll ligger runt hörnet, det bör åtminstone dröja till slutet av 2027 innan nästa Playstation-generation lanseras? Nuvarande har funnits sen november 2020 och de brukar köra 7-års cykler.. Alltså har vi knappt kommit halvvägs in i dess livslängd...

Håller med, det känns mer bara som nått dom häver ut sig för att (bort)förklara och sätta förvätningar kring nuvarande/kommande försäljning.

Men det är klart, kanske är en PS5 Pro på G.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande när de släpper fler och fler spel till PC. Då har folk som jag ingen anledning att köpa en.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av en PS5, men inte 7200kr intresserad.
Sänk PS5 till 5000kr då eventuellt kan det bli ett köp (den släpptes för 5999kr för flera år sedan).

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Den hade garanterat sålt bättre om inte priset var så högt, och som flera redan har nämnt, bristen på exklusiva spel gör inte saken bättre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag har mer glädje av nya datorer och hårdvara, åtminstone till de här priserna.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Måste vara den svagaste generationen Playstation hittills, inte ett enda exklusivt spel som sticker ut i positiv bemärkelse och obefintlig tillgång under covid.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag tror att många som skriver här inte är representativa PS5-ägare. Skulle tro att de flesta som har en PS5 använder den som primär spelmaskin. För det ändamålet är det en mkt bra och prisvärd maskin. Det blir ju lite annorlunda om man även har en bra gaming-pc. Då är ju en PS5 inte lika relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag tror att många som skriver här inte är representativa PS5-ägare. Skulle tro att de flesta som har en PS5 använder den som primär spelmaskin. För det ändamålet är det en mkt bra och prisvärd maskin. Det blir ju lite annorlunda om man även har en bra gaming-pc. Då är ju en PS5 inte lika relevant.

Det är möjligt att du har rätt men i så fall borde inte Sonychefen vara besviken på marginalerna.

Jag har endast spelat 3 spel på min ps5. Lutar starkt åt att detta är min sista generation med konsol. Än kanske inte PC har precis alla spel som finns men i stort sett alla av betydelse.