Hövdings teknik säljs till österrikiska Isi Group – men inte lagret

Permalänk
Melding Plague

Hövdings teknik säljs till österrikiska Isi Group – men inte lagret

I köpet ingår Malmöbolagets teknik och rättigheter – lagret av hjälmar hänger inte med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well hade fler fått fortsätta förlita sig på hövlig så hade fler dött så bra jobbat Sverige!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att Hövding hamnade här för tycker det är ett intressant koncept och hade velat se det tekniska stanna i Sverige. Samtidigt så tycker jag de skött det skitdåligt sen det uppdagades vilka problem deras produkter har.

Permalänk
Medlem

Jävligt magstarkt sagt när han själv godkänt "oftiska" hövdingar. Men det är så det blir när det är fullt lagligt att slippa ta konsekvenserna av ett man personligen utsatt folk för livsfara bara man skyller på sitt företag. Fy fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Konstigt att lagret inte kan ingå?
Visst de får inte säljas men om de skulle kunna korrigera de tillverkade exemplaren så de senare uppfyller kraven så borde de väl få köpa lagret tycker jag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Konstigt att lagret inte kan ingå?
Visst de får inte säljas men om de skulle kunna korrigera de tillverkade exemplaren så de senare uppfyller kraven så borde de väl få köpa lagret tycker jag.

Var står det att de inte får? Kan ju vara så att de inte vill ha det.

Permalänk
Medlem

Att teknikutveckling flyttar utomlands är jag missnöjd med. Men det funkar hur bra som helst att köpa en vanlig hjälm istället för deras produkt. Är det bara jag som känner att jag hellre har en hjälm än en fet krage??
Hjälm känns smidigare, billigare, säkrare och bekvämare?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att teknikutveckling flyttar utomlands är jag missnöjd med. Men det funkar hur bra som helst att köpa en vanlig hjälm istället för deras produkt. Är det bara jag som känner att jag hellre har en hjälm än en fet krage??
Hjälm känns smidigare, billigare, säkrare och bekvämare?

Jag håller med. Så du är inte ensam

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att teknikutveckling flyttar utomlands är jag missnöjd med. Men det funkar hur bra som helst att köpa en vanlig hjälm istället för deras produkt. Är det bara jag som känner att jag hellre har en hjälm än en fet krage??
Hjälm känns smidigare, billigare, säkrare och bekvämare?

Schtek-frisyren.. du måste tänka på frisyren.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävligt magstarkt sagt när han själv godkänt "oftiska" hövdingar. Men det är så det blir när det är fullt lagligt att slippa ta konsekvenserna av ett man personligen utsatt folk för livsfara bara man skyller på sitt företag. Fy fan.

Det kan vara skönt att skylla ifrån sig också. Han mörkade ju produktfel, det i sig borde ju vara straffbart. Och så gick ju hans företag aldrig plus. Så han kan försöka sprida desinformation att det är dom dumma myndigheterna som satte ner foten när han ljög och inte kunde driva sitt företag med vinst.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Nya ägarna kanske utvecklar en produkt som inte är livsfarlig, är ju kvar inom EU så ingen förlust som han påstår.

Permalänk

Bra att utvecklingen går vidare.

Skrivet av SCORPIUS:

Att teknikutveckling flyttar utomlands är jag missnöjd med. Men det funkar hur bra som helst att köpa en vanlig hjälm istället för deras produkt. Är det bara jag som känner att jag hellre har en hjälm än en fet krage??
Hjälm känns smidigare, billigare, säkrare och bekvämare?

Många tycker hövdingen var bekvämare..

Säkerhet är sedan en komplex fråga. En stor del av befolkningen anser cykelhjälm är osmidigt till den grad att de inte ens äger en, om det hade funnits ett alternativ som var hälften så säker som cykelhjälm men fler använde, så skulle denna kunna skydda folk. Dock är det hela komplicerat när folk som skulle använda cykelhjälm skulle kunna gå över till denna.

Hövdingen-hjälmen hade i sin tur hade brister, där många av dessa som batterifelet var fel på produkterna inte konceptet. Huruvida konceptet ej i praktiken fungerar bra är jag osäker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hövdingen-hjälmen hade i sin tur hade brister, där många av dessa som batterifelet var fel på produkterna inte konceptet.

Själv anser jag att den här produkten har en marknad, på ålderdomshem och hem för mentalt sjuka människor, samt människor som kan tappa medvetandet närsom. När att ramla i en komiskt låg hastighet kan vara livsfarligt.

Inte för cyklar, inte för friska/unga människor. Och större marknad för detta i till exempel USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det kan vara skönt att skylla ifrån sig också. Han mörkade ju produktfel, det i sig borde ju vara straffbart. Och så gick ju hans företag aldrig plus. Så han kan försöka sprida desinformation att det är dom dumma myndigheterna som satte ner foten när han ljög och inte kunde driva sitt företag med vinst.

Ja. Det är ju förfärligt att myndigheter ska lägga sig i försäljningen av produkter. Är de inte säkra så lär väl kunden märka det, och är produkten så pass osäker att kunden dör, så kan ju inte den kunden klaga ändå så vad är problemet liksom? Kan inte vanligt folk ta uch inse någon gång att det enda som ger dem existensberättigande är att de potentiellt skulle kunna bidra till att företag går med vinst? Sådant jävla tjat om rättigheter jämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

kan se det som ett bra komplement till en riktig cyckel eller MC hjälm att den blåser upp en balong runt hjälmen om den känner av en krock.

men en krage och bara balongen som skydd njae skulle hålla mig skeptisk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Själv anser jag att den här produkten har en marknad, på ålderdomshem och hem för mentalt sjuka människor, samt människor som kan tappa medvetandet närsom. När att ramla i en komiskt låg hastighet kan vara livsfarligt.

Inte för cyklar, inte för friska/unga människor. Och större marknad för detta i till exempel USA.

Förespråkar du då lagkrav på cykelhjälm för alla?
Annars har vi problemet att många kör utan skydd.

Min åsikt, ett halvbra skydd är bättre än inget. Problemet med halvbra skydd kan dock vara att folk väljer detta före ett riktigt.

Det finns hur många liknelser som helt. Ett "halvbra första hjälpen kitt" i bilen är bättre än inget alls, men det finns risk att folk som skulle köpt ett riktigt väljer det "halvbra" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Konstigt att lagret inte kan ingå?
Visst de får inte säljas men om de skulle kunna korrigera de tillverkade exemplaren så de senare uppfyller kraven så borde de väl få köpa lagret tycker jag.

Vem vill ha tusentals dåliga exemplar som ingen vill ha eller ens får sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra att utvecklingen går vidare.

Många tycker hövdingen var bekvämare..

Säkerhet är sedan en komplex fråga. En stor del av befolkningen anser cykelhjälm är osmidigt till den grad att de inte ens äger en, om det hade funnits ett alternativ som var hälften så säker som cykelhjälm men fler använde, så skulle denna kunna skydda folk. Dock är det hela komplicerat när folk som skulle använda cykelhjälm skulle kunna gå över till denna.

Hövdingen-hjälmen hade i sin tur hade brister, där många av dessa som batterifelet var fel på produkterna inte konceptet. Huruvida konceptet ej i praktiken fungerar bra är jag osäker på.

Jag tycker tvärtom. Köpte en för några år sedan när det var en ganska bra deal via jobbet. Men använde den bara några få gånger. Tung och obekväm enligt mig. Jag föredrar vanlig cykelhjälm. Den blev liggande och kan jag inte ens sälja den pga farlig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Tycker det är tråkigt att Hövding hamnade här för tycker det är ett intressant koncept och hade velat se det tekniska stanna i Sverige. Samtidigt så tycker jag de skött det skitdåligt sen det uppdagades vilka problem deras produkter har.

Du har rätt koncept. Utförandet? Njaaa.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Konstigt att lagret inte kan ingå?
Visst de får inte säljas men om de skulle kunna korrigera de tillverkade exemplaren så de senare uppfyller kraven så borde de väl få köpa lagret tycker jag.

Öh, jag tror nog de helt enkelt inte vill ha lagret... det blir bara en stor kostnad av transport och lager för något de varken kan sälja eller använda riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förespråkar du då lagkrav på cykelhjälm för alla?
Annars har vi problemet att många kör utan skydd.

Min åsikt, ett halvbra skydd är bättre än inget. Problemet med halvbra skydd kan dock vara att folk väljer detta före ett riktigt.

Det finns hur många liknelser som helt. Ett "halvbra första hjälpen kitt" i bilen är bättre än inget alls, men det finns risk att folk som skulle köpt ett riktigt väljer det "halvbra" istället.

Som att köra med paketsnöre istället för säkerhetsbälte.
Hoppa bungyjump med ihopknutna skosnören.
Det finns som du sa många bra liknelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Konstigt att lagret inte kan ingå?
Visst de får inte säljas men om de skulle kunna korrigera de tillverkade exemplaren så de senare uppfyller kraven så borde de väl få köpa lagret tycker jag.

Skrivet av rwkk:

Öh, jag tror nog de helt enkelt inte vill ha lagret... det blir bara en stor kostnad av transport och lager för något de varken kan sälja eller använda riktigt

Precis, det verkar ju snarare vara att ingen ville köpa lagret än att det inte *kunde* ingå.

Ur källartikeln:
"Johan Klåvus har tidigare sagt att det blir svårt att hitta en köpare till varulagret som har ett bokfört värde på omkring 50 miljoner kronor. Det har inte kommit några bud alls på lagret, säger han till Sydsvenskan."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förespråkar du då lagkrav på cykelhjälm för alla?
Annars har vi problemet att många kör utan skydd.

Min åsikt, ett halvbra skydd är bättre än inget. Problemet med halvbra skydd kan dock vara att folk väljer detta före ett riktigt.

Det finns hur många liknelser som helt. Ett "halvbra första hjälpen kitt" i bilen är bättre än inget alls, men det finns risk att folk som skulle köpt ett riktigt väljer det "halvbra" istället.

Den här produkten hör inte hemma på en cyklist, ett falskt skydd är ofta sämre än inget skydd. Uppfinnaren helt enkelt förstod inte marknaden och vart produkten bör sikta sig mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Den här produkten hör inte hemma på en cyklist, ett falskt skydd är ofta sämre än inget skydd. Uppfinnaren helt enkelt förstod inte marknaden och vart produkten bör sikta sig mot.

Hur kan ingen hjälm vara bättre än en som funkar ibland? Knappast så att folk som cyklat i 40 år utan hjälm ger sig ut o känner "nä sjutton, har ju ingen hjälm på mig, bästa o ta det varsamt!".

Men samtidigt som redan nämnts, den här produkten kan få folk som kanske hade köpt en riktig hjälm att välja det sämre alternativet istället. Svår balansgång, tur att vi är vuxna o kan ta egna beslut.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas

Falsk trygghet gör att folk tar större risker, fler personer skär sig med skyddshandskar än utan, för de tar i med handsken i situationer de inte är gjorda för. Folk tror att en Hövding hjälm skulle hjälpa vid en cykelkrasch och cyklar som dårar. Placebo trygghet kostar liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@talonmas

Falsk trygghet gör att folk tar större risker, fler personer skär sig med skyddshandskar än utan, för de tar i med handsken i situationer de inte är gjorda för. Folk tror att en Hövding hjälm skulle hjälpa vid en cykelkrasch och cyklar som dårar. Placebo trygghet kostar liv.

Jag finner det synnerligen osannolikt att det skulle leda till fler allvarliga skador om alla som cyklar utan hjälm istället skulle använda en Hövding.

Finns det någon studie som indikerar att folk som använder cykel som färdmedel och använder hjälm är involverade i fler olyckor än de utan?

Argumentet förutsätter även att produkten är fullständigt värdelös. Nu skulle den väl sannolikt fungera som tänkt i säkert 9 av 10 olyckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well hade fler fått fortsätta förlita sig på hövlig så hade fler dött så bra jobbat Sverige!

Ingen har dött pga hövding.

Svensken är trygghetsdiande jättebäbis, som lägger hela sin tillit till att myndigheter ska tala om för denne, vad som kan vara farligt, och vad som är tryggt.

Permalänk
Medlem

Denna artikel hör mer hemma i Ny Teknik under Fordon alt. Samhälle. Jag ser inte den logiska SweClockers-kopplingen. Kan någon motivera eller förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Ingen har dött pga hövding.

Svensken är trygghetsdiande jättebäbis, som lägger hela sin tillit till att myndigheter ska tala om för denne, vad som kan vara farligt, och vad som är tryggt.

Är det något som skapar en "falsk trygghet, så är det att inte lita på sitt egna omdöme.

Nej men bara en tidsfråga om dom hade fått fortsätta sälja deras produkter som dom viste att om va defekta! Sen när dom fick in produkter från kunder så" ä "lagade" dom grejerna med delar som dom viste hade samma fel...

Liksom idén är skit bra, produkten som hövding faktiskt gjort va långt ifrån bra!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förespråkar du då lagkrav på cykelhjälm för alla?
Annars har vi problemet att många kör utan skydd.

Min åsikt, ett halvbra skydd är bättre än inget. Problemet med halvbra skydd kan dock vara att folk väljer detta före ett riktigt.

Det finns hur många liknelser som helt. Ett "halvbra första hjälpen kitt" i bilen är bättre än inget alls, men det finns risk att folk som skulle köpt ett riktigt väljer det "halvbra" istället.

Är det inte redan krav på cyckelhjälm? Även om lagen verkar tas med en lasbil salt.

Har för mig det ändrades för flera år sedan men kan va nått jag bara fått för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows