Snabbkoll: Städar du din dator?

Permalänk

Jag kör vårstädning och höststädning då jag blåser rent från damm i datorn. Dammfilter och radiatorer rengörs ungefär en gång i månaden.
Städning av mjukvaran görs månadsvis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Öppnade min stationära efter ett par år och den såg som ny ut. Känner inget behov av att städa den invändigt, om man håller bostaden ren i övrigt.
Är nog smått pedantisk då jag dammtorkar och torkar av kringutrustning med fuktad trasa veckovis.

Samma här, och då är jag inte ens nämnvärt duktig på att dammsuga/dammtorka lägenheten.. Får helt enkelt inte in något damm i datorn har jag noterat. Brukar bara öppna den om jag ska installera något men det är alltid lika rent där inne. Eller nu tog jag nog i, jag brukar nån gång per år dammsuga filtren framför fläktarna, där ser det lite vitt ut ibland om man tittar noga.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

öh stoppar ni in ett dammsugarskaft i datorerna istället för tryckluft? o istället för skölja av filtren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaegen:

öh stoppar ni in ett dammsugarskaft i datorerna istället för tryckluft? o istället för skölja av filtren?

https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-16/p/Pr41...
Smidig att ha i huset så man slipper släpa ut datorn i garaget.

Orkar inte kladda med vatten när man kan ta dammsugaren.

Permalänk
Medlem

En gång om året ställer man datorn på uppfarten och ger den en omgång med högtryckstvätten. Sen vaxar jag lådan så den blänker och blir fin

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202