Så håller du datorn ren – SweClockers medlemmar ger sina bästa tips

Permalänk
Melding Plague

Så håller du datorn ren – SweClockers medlemmar ger sina bästa tips

I veckans snabbkoll delade SweClockers medlemmar med sig om hur de rengör sin hårdvara – och hur ofta. Här kommer deras bästa tips.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kompressor!

Permalänk
Medlem

Och här har min dator stått i runt 2 år utan rengöring och det var väl en liten ansamling av damm i några hörn i botten när jag bytte ut 3080 mot 4080 Super. Vet inte om robotdammsugarna är så sjukt effektiva, för när vi installerade luftvärmepump skulle vi göra rent en gång i månaden minst enligt installatören. Men efter flera månader utan ett dammkorn så orkade jag inte ställa mig på en stol och kolla, kollade den när det gått nästan ett år och då hade det faktiskt kommit lite lite grann som jag borstade bort.

Permalänk
Medlem

Luft i burk men vill köpa kompressor. Kör vattenkylning så byter ut vätskan med samt blåser av raddan

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast lite tryckluft på cpu fläkten och dom andra fläktarna i chassit nån gång i månaden oftast men det är kanske för ofta ? Samt ta ut grafikkortet och blåsa det rent lite där också vid behov.

Permalänk
Medlem

Då och då ca två gånger per år åker alla husets datorer ut i garaget och får en urblåsning med kompressor.

Permalänk
Medlem

hahah "Rengör datorn mellan varannan vecka och en gång per halvår, efter behov.", jag har inte rört min dator sen jag bytte grafikkort för 6år sedan, lär nog va lite dammigt där inne ^^

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem

Vad är detta för hittepå? Jag har inte rengjort min dator på över 4 år sen jag bytte CPU i den och den ser lika fräsch ut som när jag byggde den. Vet inte hur jäkla dammigt ni har det hemma hos er, kanske borde ni städa era hem lite oftare än datorn om den blir så skitig jämt och ständigt...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Kollar i datorn då och då och rengör efter behov med luftpumpen nedan. 249kr på biltema.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag använder en sådan här. IT Dusters CompuCleaner Original

Permalänk
Medlem

Rengör datorn varje söndag och använder bl.a. IT Dusters CompuCleaner. Gör det inte för att det behövs utan för att jag gillar att ha det rent och fint. Att det förlänger livslängden på komponenterna är bara ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag använder en sådan här. IT Dusters CompuCleaner Original

<Uppladdad bildlänk>

Har en exakt likadan. Väldigt bra grejer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Större risk att paja nått om man är inne o pillar i onödan, men.

Spola datorn i duschen 5 - 8 minuter. Föna sen en kvart!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Rengör datorn varje söndag och använder bl.a. IT Dusters CompuCleaner. Gör det inte för att det behövs utan för att jag gillar att ha det rent och fint. Att det förlänger livslängden på komponenterna är bara ett plus.

Köpte en när de hade rea för ett tag sedan (699 kr). Skulle tro att man tjänar in det över tid jämfört med att köpa luft på burk för en hundring styck. Man kan även använda den till att blåsa ur tangentbord och andra saker som är svåra att komma åt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Efter otaliga mängder luft på burk genom åren tog jag tag i saken och köpte en laddbar luftblåsare förra året. Ville inte ha sladd då jag kan dra ut burken på balkongen eller utanför lägenheten. Otroligt smidigt och kommer snabbt betala sig då den är bra att blåsa ut andra trånga utrymmen där dammsugaren går bet. Kostar ca 300-600 men klart värt i längden även om den låter förjäkligt.

Stort plus att slippa iskalla burkar och fingrar när man kör lite för länge då man inte är klar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Köpte en när de hade rea för ett tag sedan (699 kr). Skulle tro att man tjänar in det över tid jämfört med att köpa luft på burk för en hundring styck. Man kan även använda den till att blåsa ur tangentbord och andra saker som är svåra att komma åt.

Det är inte bara en kostnadsfråga utan handlar också (åtminstone för mig) om att tryckluft kan släppa ifrån sig vätska och i vissa fall även smörjmedel då vissa burkar innehåller detta för att smörja mekanismen inuti burken.

Permalänk
Medlem

Det som gjort störst skillnad för mig är att ha datorn stående på ett bord, samt att konfigurera chassifläktarna för positivt lufttryck på insidan. Då minimerar man mängden damm och annat som kommer in i chassit. Nu behöver jag bara städa nån gång per år kanske. beror på hur mycket man spelar också, mer gaming är lika med mer luftburet damm som sugs in i datorn.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Om man vänder på en "luft-på-burk" så sprutar den ut en vätska (är det drivgasen?) som snabbt avdunstar. Är den skadlig för komponenterna? Det borde ju inte vara så med tanke på ända målet för burken.
Men det känns ändå sådär att använda luft på burk då det inte går att hålla burken endast upprätt ifall man vill komma åt alla ställen. Så det blir ju att man råkar dänka datorn med den där vätska lite då och då. Därför jag inte använder sån längre.
Sen att den knappt orkar blåsa bort damm är en annan femma. Ja den tar stora tussar, men lämnar alltid kvar en fin film av damm. Nu har jag visserligen inga bekymmer med damm i min nuvarande dator så det spelar inte så stor roll.

Permalänk
Avstängd

Har man luftrenare i samma rum som datorn så blir det knappt något damm i dammfilterna till chassit, jag har inte dammsugit den på 5 månader och det var knappt något damm i filtrena, heller inte inne i chassit.

Permalänk
Medlem

Jag håller rent hemma?

Dammsugning & grundläggande dammtorkning i en 4 RoK som tar ca 30-40 minuter om dagen. Lite tryckluft däremellan i datorn på balkongen men finns ju inget att blåsa ur

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tips nummer 1 från mig är pannlampa. Bordslampor och annat i alla ära men en pannlampa är oslagbart när man pillar med datorn och den lilla skruven hoppar loss och bestämmer sig för att leka kurragömma.
Tips nummer 2 är att ha datorns stående på ett skrivbord eller liknande istället för på golvet.
Och sist men inte minst, skippa burkarna med tryckluft och köp en IT Dusters CompuCleaner. Finns ofta på rea och man sparar in hundralapparna snabbt. Blåser även rent inne i bilen utan problem.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Köpte på bauhaus(tror jag) två krukställ att ha datorn på. Gör det lätt att rulla åt sidan(i mån av alla sladdar då), dammsuga etc. Väldigt smidigt faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag håller rent hemma?

Dammsugning & grundläggande dammtorkning i en 4 RoK som tar ca 30-40 minuter om dagen. Lite tryckluft däremellan i datorn på balkongen men finns ju inget att blåsa ur

30-40 min varje dag? inte illa

Att ha datorn på bordet istället för golvet gjorde stor skillnad för mig.
Tar ett par månader innan det finns någon synlig anledning att torka av datorn.
Rent funktionsmässigt skulle det nog ta flera år innan temperaturen skulle ändras nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Vad är detta för hittepå? Jag har inte rengjort min dator på över 4 år sen jag bytte CPU i den och den ser lika fräsch ut som när jag byggde den. Vet inte hur jäkla dammigt ni har det hemma hos er, kanske borde ni städa era hem lite oftare än datorn om den blir så skitig jämt och ständigt...

Så du menar att på 4 år har det inte samlats massa damm på cpu kylaren ? det är jag rätt skeptisk till xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Så du menar att på 4 år har det inte samlats massa damm på cpu kylaren ? det är jag rätt skeptisk till xD

Nope, med tanke på att jag har 3x120mm fläktar som blåser ut genom radiatorn i taket av chassit så dammet lägger sig inte utan skingras bort istället. Sitter dessutom ett filter ovanför (Fractal Design Define S2 chassi).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dammsugning & grundläggande dammtorkning i en 4 RoK som tar ca 30-40 minuter om dagen.

Bara nyfiken, varför? Astma? Otroligt fällande husdjur? Inget bättre för dig? Städmani?
Jag brukar dammsuga en gång i veckan ungefär. Det är inte min favoritsyssla, och jag har annat (enligt mig) bättre för mig om dagarna

Permalänk
Medlem

Ställer den i duschen och spolar av den lite då och då, sen in i torktumlaren för tork.

Nej men seriöst. Det är i princip bara två delar som blir dammiga. Meshfronten och kylaren innanför. Drar dammsugaren över fronten, loss från datorn, och blåser ur kylaren ett par gånger per år med tryckluft. Kan ta en antistatpensel och damma av fläktarna på kylaren också. Går ganska snabbt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Luftrenare. Efter det inköpet har jag inte behövt städa datorn alls.

Typ 1ggr/år tar jag loss filtret i fronten och sköljer rent sen blåser det tort med min lilla iiglo handblås

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

30-40 min varje dag? inte illa

Att ha datorn på bordet istället för golvet gjorde stor skillnad för mig.
Tar ett par månader innan det finns någon synlig anledning att torka av datorn.
Rent funktionsmässigt skulle det nog ta flera år innan temperaturen skulle ändras nämnvärt.

Jag förstår att alla har olika synsätt, men jag tycker det är en rätt slapp daglig rutin. Rätt stora öppna ytor, behöver knappt flytta på någonting och ett varv med dammsugare+mopp. Går fort, plus så håller sig datorn rätt så ren. Det är en trevlig trade-off

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara nyfiken, varför? Astma? Otroligt fällande husdjur? Inget bättre för dig? Städmani?
Jag brukar dammsuga en gång i veckan ungefär. Det är inte min favoritsyssla, och jag har annat (enligt mig) bättre för mig om dagarna

Frugan har astma, och jag gillar att ha det rent och fint så visst är det nog lite städmani inblandat Plus så har jag två ungar som vänder upp och ner på allt, så håller man inte koll på läget så blir det lilla snabbt stort.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova