Efter intrånget: Tietoevry anser att de har hög säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

De som använder fax gör det främst för att de har svårt för förändring.

Jag har arbetat med införande av nya it-system inom vården. Alla it-system jag kom i kontakt med där var gamla, eländiga och dyra. Det enda som uppfyllde användarnas behov var ett vb6-hack som skulle skrivas om till dotnet, vilket skulle ta 15 år.

Jag har full förståelse att vården använder fax. Det är nog ett av få tillförlitliga sätt att överföra information mellan system. Trots allt onödigt dubbelarbete.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hade aldrig hört talas om Tietoevry innan det här hände.

De verkar inte ha stenkoll precis. Är det outsourcing och konsulter som styr skutan?

Det är nordens största it-företag efter en rad uppköp. Förutom konsulter säljer de egna system ex banksystem, sköter drift mm. Skulle nog säga att de har rätt bra koll generellt och du använder nog regelbundet deras system och tjänster utan att veta om det. Datacenterdelen är ute till försäljning och har kanske inte varit i fokus ett tag.

Permalänk
Medlem

Snåla kunder som inte betalat extra för att deras IT-miljö skall köras "sandboxed" är orsaken till att det inte fanns några vattentäta skott mellan deras och andra (likaledes snåla) kunders IT-miljöer. Inte kan väl TE lastas för det!?

För att återgå till biljämförelsen: Ponera att Skoda säljer undermåliga produkter, och när kunderna lider skada av detta får de höra att "det är ju ingen Rolls du köpt". Precis så bör man hantera sina kunder om man vill driva ett framgångsrikt företag...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Tänker det är upp till kunderna att specificera vad de vill ha, eller stämma säkerhetsföretaget om de upplever att det utlovade inte har levererats. Tror dock inte att säkerhetsföretaget skulle ha pengar nog om alla kunder valde att stämma dom så det vore inte rätt alternativ för kunderna.

Kunderna borde ha verifierat genom att begära ut rapporter om hur säkerheten implementerats och lämna över till oberoende experter. Samma som med besiktningar av byggen.

Viten regleras i avtalet, och vanligen begränsas de för annars skulle ju ingen våga ta på sig affärer av större storlek. Ofta slutar det med någon förlikning där kunden får andra saker de ändå tänkt skaffa osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att återläsa en backup kanske tar några minuter eller en timme, men när det är många maskiner samtidigt som behöver återställas så kan det ta dagar eller veckor.

Man vill aldrig hamna i en situation där man måste återläsa allt från backup, man bör ha andra lager att kunna falla tillbaka på, som t.ex. immutable snapshots som jag nämnde innan. Det är den lärdomen Tieto inte verkar ha tagit till sig efter deras förra totala lagringshaveri 2012.

Sist tror jag det var en taskig firmware i sanet och då är det liksom kört.
Felet drabbade nämligen både primära lagringen och spegelkopian samtidigt.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.418561/disk-problem-ba...

Kanske gått att upptäcka i en testmiljö, men vissa fel kanske bara inträffar under specifika omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Men genomgående är ju att om en kund får ransomware så ska inte andra kunder och speciellt inte HOSTARNA bli drabbade och främst av allt så ska inte backuper bli påverkade vilket det enligt rykten är.

Det är nog inte ett rykte längre; "Många patientuppgifter kommer inte att gå att återställa alls."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-hackerattacken-...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Något tråkigt med säkerhet är konkurrens.

Säg att vi har 2st pizzerior. En pizzeria lägger otroligt mycket pengar på säkerhet, senaste kamerorna, senaste larm, har kopplat detta till väktare osv. Den andra pizzerian skiter i princip allt, bara ett helt vanligt lås.

Så länge som ingen händer så kommer pizzerian som struntar i säkerhet ha bättre ekonomiska förutsättningar och kan kanske konkurrera ut den andra pizzerian så att den går i konkurs.

Lite samma sak gäller andra verksamheter och vi har nu ett problem.. Jag vet inte hur problemet ska hanteras. Lagstiftning och tvinga en viss säkerhet är självklart en lösning.

*edit*
Problemet är inget nytt. Exakt samma sak är det med arbetarnas miljö, löner, miljöpåverkan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är nog inte ett rykte längre; "Många patientuppgifter kommer inte att gå att återställa alls."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-hackerattacken-...

Den kan ju bli lite jobbig, då kommunen har ett ansvar att ha ordentliga backuper så att sånt i ska försvinna. Är väll lagkrav på hur länge vissa saker ska finnas kvar och hur synd detta än är så bör ju kommunen faktiskt ha ett litet ansvar i att veta så att man har säkra backuper, även om man lämnar över driften. Försvarar inte TE, detta är ju något som kommer kosta dom mycket och det kommer vara svårt att återhämta sig, men det är samtidigt inte första gången som dom får generalknas.

Jag kan ju bara hoppas att TE inte vinner nästa upphandling med kammarkollegiet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Angående Tieto, när högsta hönan börjar dra analogier till fordonsvärlden, då ringer alla varningsklockor. Verksamheter som landsting/sjukvård har ju verkligen alla förutsättningar att själva drifta och utveckla sina IT-system, ändå outsourcar men sina viktigaste system och kärndata till talanglösa lycksökare. Vad är problemet? Detta är inte svåra saker att förstå sig på egentligen.

Än en gång angående Tietos misslyckande. De menar det kan hända vilka som helst? OK, vi spelar med och låtsas att det stämmer. Men det som inte vem som helst kan lyckas med är hur illa man lyckats återställa data och tjänster, återigen, det kan bara talanglösa konsulter lyckas med.

Bajsa inte på människorna.

Kompetens är en bellkurva i mer än en dimension. Självklart kan du inte ha ett gigantiskt företag där alla är lika kompetenta, och självklart kan inte alla som är kompetenta ha exakt samma värderingar om vad som är viktigast för en kund. Ensidigt säkerhetsfokus gör dig feg och trög. Ensidigt fokus på leverans gör dig till en katastrofcowboy. Det måste finnas en balans där, annars tjänar du inga pengar, men det måste också finnas skarpa linjer vad gäller säkerhet: ”vi gör alltid åtminstone detta”, och de verkar ha saknats eller ha varit för mjukt satta här.

Håll också i minnet att säkerhet är en kostnad i stil med en försäkringspremie: det är ganska lätt för någon som är ekonomiskt snarare än tekniskt kompetent att titta på hur mycket arbetstid och pengar som investeras i säkerhet och fundera på hur mycket man skulle kunna spara om alla bara slappnade av en smula: ”vi har ju inte haft några allvarliga incidenter på många år nu, så det måste ju innebära att vi vet hur man undviker dem.”

Jag har många gånger varit med om att få viktiga - i mina ögon - investeringsbehov nedskjutna eller kraftigt kringskurna. Jag återkommer till min försäkringsanalogi: Ja, det vore en total katastrof om det här skulle hända. Men tills det händer är det en hypotetisk framtida fara, medan pengarna och tiden för skyddet är en reell kostnad här och nu. Och ditt jobb som tillfrågad tekniker är först att lägga fram beslutsunderlag så att den som sätter budgeten kan fatta ett beslut som gör aktieägarna nöjda balanserat mot risken att de skulle bli riktigt arga, och sedan att planlägga och implementera det bästa möjliga av den budget du fått.

Vad jag vill ha sagt är att jag är säker på - faktum är att jag vet - att det finns kompetenta tekniker på TietoEvry. Men i ett företag balanseras olika intressen mot varandra, och den här händelsen är ett exempel på där någon tjänat rejäla pengar i många år genom att acceptera en risk som nu bet dem i rumpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

This makes no sense. Hur går man från att man har en sårbarhet i VMware Tools till att få access till ESXi-hosten?

Möjligen kan en vuln i VMware Tools ge dig lokal privilege escalation i VM:en, men att sårbar VMware Tools i sig skulle möjliggöra en hypervisor escape känns väldigt snett, då skulle ju någon som tagit över en VM kunna installera en sårbar VMware tools bara för att på den vägen ta sig in i hypervisorn.

Det kanske saknas något steg här i händelseförloppet. En sårbarhet i VMware Tools kan ju ha varit en del av vägen in, men det kan inte vara hela förklaringen.

Jodå, det går om man gör dumma saker som sånt här:

vdc-repo.vmware.com/vmwb-repository/dcr-public/d1902b0e-d479-46bf-8ac9-cee0e31e8ec0/07ce8dbd-db48-4261-9b8f-c6d3ad8ba472/vim.vm.guest.AliasManager.html

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Jodå, det går om man gör dumma saker som sånt här:

vdc-repo.vmware.com/vmwb-repository/dcr-public/d1902b0e-d479-46bf-8ac9-cee0e31e8ec0/07ce8dbd-db48-4261-9b8f-c6d3ad8ba472/vim.vm.guest.AliasManager.html

VMware har också haft en strid ström av säkerhetshål i sitt automationslager de senaste månaderna, vilket kan men inte behöver vara relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Håll också i minnet att säkerhet är en kostnad i stil med en försäkringspremie: det är ganska lätt för någon som är ekonomiskt snarare än tekniskt kompetent att titta på hur mycket arbetstid och pengar som investeras i säkerhet och fundera på hur mycket man skulle kunna spara om alla bara slappnade av en smula: ”vi har ju inte haft några allvarliga incidenter på många år nu, så det måste ju innebära att vi vet hur man undviker dem.”

Jag kan på ett sätt förstå att någon som bara stirrar på ekonomin säkert kan resonera så, men samtidigt haltar ju resonemanget så mycket att jag tycker det i sig borde verka något avskräckande.

Framförallt då hur det i liknelsen isf fungerar så att försäkringsnivå/premie är hårt sammankopplat med det egna risktagandet. Att välja en sämre försäkring ger alltså inte sämre förutsättningar OM något skulle hända, det ökar sannolikheten ATT något ska hända.
Och där rämnar ju en viktig del i resonemanget som slutklämmen byggde på; att "vi vet hur man undviker dem" (i den mån det var sant) inte skulle inkludera arbetet som man väljer bort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hade aldrig hört talas om Tietoevry innan det här hände.

De verkar inte ha stenkoll precis. Är det outsourcing och konsulter som styr skutan?

Jag visste att det var något fusionsbolag, från Tieto och Evry som i sin tur verkar vara fusionsbolag av svensk, finsk och norsk bakgrund.
Samt att Cevian holdings hade aktier i dem, men jag har inte koll på vad de gjort med dem idag.
Jag köpte några aktier under en tid, men sålde dem utan förlust då jag är dåligt påläst om de flesta bolag och tycker andra sektorer är mer spännande.

Men TietoEvry rekryterar väl både för mjukvaruutveckling, serverunderhåll och annat vad jag förstår, men tydligen är de ju inblandade i den berömda Skolplattformen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Håll också i minnet att säkerhet är en kostnad i stil med en försäkringspremie: det är ganska lätt för någon som är ekonomiskt snarare än tekniskt kompetent att titta på hur mycket arbetstid och pengar som investeras i säkerhet och fundera på hur mycket man skulle kunna spara om alla bara slappnade av en smula: ”vi har ju inte haft några allvarliga incidenter på många år nu, så det måste ju innebära att vi vet hur man undviker dem.”

Jag har många gånger varit med om att få viktiga - i mina ögon - investeringsbehov nedskjutna eller kraftigt kringskurna. Jag återkommer till min försäkringsanalogi: Ja, det vore en total katastrof om det här skulle hända. Men tills det händer är det en hypotetisk framtida fara, medan pengarna och tiden för skyddet är en reell kostnad här och nu. Och ditt jobb som tillfrågad tekniker är först att lägga fram beslutsunderlag så att den som sätter budgeten kan fatta ett beslut som gör aktieägarna nöjda balanserat mot risken att de skulle bli riktigt arga, och sedan att planlägga och implementera det bästa möjliga av den budget du fått.

Skrivet av evil penguin:

Jag kan på ett sätt förstå att någon som bara stirrar på ekonomin säkert kan resonera så, men samtidigt haltar ju resonemanget så mycket att jag tycker det i sig borde verka något avskräckande.

Framförallt då hur det i liknelsen isf fungerar så att försäkringsnivå/premie är hårt sammankopplat med det egna risktagandet. Att välja en sämre försäkring ger alltså inte sämre förutsättningar OM något skulle hända, det ökar sannolikheten ATT något ska hända.
Och där rämnar ju en viktig del i resonemanget som slutklämmen byggde på; att "vi vet hur man undviker dem" (i den mån det var sant) inte skulle inkludera arbetet som man väljer bort.

Och för att förtydliga själva underliggande poängen som denna "rättelse" handlar om:

OM beslutsfattare faktiskt baserar sina avvägningar på den typen av direkt felaktiga resonemang så blir ju det ett stort problem i sig, då förstår de ju inte ens på hög nivå vad avvägningen de gör faktiskt består av.
Exempelvis då om beslutsfattarna jämför kostnaden för säkerhetsarbete med en försäkringspremie, men att de kanske snarare borde jämföra det med kostnaden för inhyrda väktare eller någon annan tjänst som på liknande vis direkt skulle påverka risken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Deras kontor ser ut som det där onda högkvarteret som alla onda tech-bolag har i tv-serier och filmer

https://www.reddit.com/r/MrRobot/comments/8yjgya/evil_corp_is...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag kan på ett sätt förstå att någon som bara stirrar på ekonomin säkert kan resonera så, men samtidigt haltar ju resonemanget så mycket att jag tycker det i sig borde verka något avskräckande.

Framförallt då hur det i liknelsen isf fungerar så att försäkringsnivå/premie är hårt sammankopplat med det egna risktagandet. Att välja en sämre försäkring ger alltså inte sämre förutsättningar OM något skulle hända, det ökar sannolikheten ATT något ska hända.
Och där rämnar ju en viktig del i resonemanget som slutklämmen byggde på; att "vi vet hur man undviker dem" (i den mån det var sant) inte skulle inkludera arbetet som man väljer bort.

Jag håller med dig. Avsikten med mitt inlägg var att försöka ge en lite mer nyanserad bild som svar på ”konsulter är inkompetenta”-budskapet i inlägget jag svarade på.

Det ”kan” vara så att ingen på TietoEvry har en susning om vad de pysslar med, men jag tror det är större chans att den som bestämmer vad teknikerna till syvende och sist får lägga tid på bestämde att det scenario man precis råkat ut för var så osannolikt att man inte ”i onödan” behövde göra det för jobbigt för sig till vardags.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Jodå, det går om man gör dumma saker som sånt här:

vdc-repo.vmware.com/vmwb-repository/dcr-public/d1902b0e-d479-46bf-8ac9-cee0e31e8ec0/07ce8dbd-db48-4261-9b8f-c6d3ad8ba472/vim.vm.guest.AliasManager.html

Ja, det kan ju absolut finnas buggar i själva vSphere-sidan av detta, men det borde ju absolut inte påverkas av att man inte patchat VMware Tools *inuti* VM:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, det kan ju absolut finnas buggar i själva vSphere-sidan av detta, men det borde ju absolut inte påverkas av att man inte patchat VMware Tools *inuti* VM:en.

Det kan ju vara så att en vuln i Tools ledde vidare till en annan men vi gissar ju bara, i brist på bättre.

https://blogs.vmware.com/vsphere/2022/02/vmsa-2022-0004-what-...
VM escape genom virtuell USB-controller. Har inte Tools en sådan? (Jag ber om ursäkt för dålig research, ligger till sängs i feber med mobilen)

Någon i tråden nämnde teknisk skuld.
Förmodligen läggs det gärna timmar på kundprojekt som man kan fakturera för medan interna projekt (housekeeping) inte får i närheten av lika många timmar eftersom ingen tänker på vad en katastrof kostar (eller bedömer risken som låg).
Så kompetensen på "golvet" spelar mindre roll om de uttryckligen blivit tillsagda att inte lägga nämnvärd tid på teknisk skuld.

Vet vi säkert att det är virtualisering som är den gemensamma nämnaren? Jag hade förväntat mig att fler kunder var drabbade isf men kan inte komma på något annat scenario.

Jag läste i tråden att det förekommit skvaller om att backupen också var krypterad. Jag har hört samma sak. Mera skvaller, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, det kan ju absolut finnas buggar i själva vSphere-sidan av detta, men det borde ju absolut inte påverkas av att man inte patchat VMware Tools *inuti* VM:en.

https://www.mandiant.com/resources/blog/vmware-esxi-zero-day-...

Där har du ett exempel på hur det kan missbrukas.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thadizzy:

Aha, jag fattar, VMware Tools-buggen är något som man exploaterat *efter* man ägt ESXi-burken? Lite bakvänt alltså.

Permalänk

Bagdad Bob.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Men, nej, det är som att säga att: "Många vill inte betala för regntäta hus.".

Ingen byggfirma skulle åta sig att bygga en fastighet som inte lever upp till någon form av rimlig lägstanivå? (Väl? VÄL?!)

Jag jobbar också inom IT och jag slåss för sånt här varje dag. (Senast innan lunch idag.) Det ligger på dig och mig att säkerställa att beställarna förstår att man inte bara kan skippa HTTPS eller att det är orimligt att ha en platt nätverksstruktur i hela kommunen. Visst, det kan hända att kunden går till en annan firma isf, men någon form av yrkesstolthet får man väl ändå ha?

När det gäller hantverkare så är dom skyldiga att ge kunden råd på ett sätt som är rimligt och resurseffektivt. Om kunden ber om att få bygga ett trädäck men sen ändrar sig och vill skippa plankorna och istället bygga i papier-mache då kan inte hantverkaren bara säga ok och fortsätta. Dom är skyldiga att säga stopp. Så borde det vara inom IT också kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

När det gäller hantverkare så är dom skyldiga att ge kunden råd på ett sätt som är rimligt och resurseffektivt. Om kunden ber om att få bygga ett trädäck men sen ändrar sig och vill skippa plankorna och istället bygga i papier-mache då kan inte hantverkaren bara säga ok och fortsätta. Dom är skyldiga att säga stopp. Så borde det vara inom IT också kan jag tycka.

Så är det inom IT också, fast där är leverantören (om de är smarta) noga med att ta fram ett risk avtal där det tydligt står vad kunden har valt - och valt tvärs emot rekommendation och därmed skapat en risk (om det är en sådan situation).

Men företaget kan inte gå ut i media och säga att Kund X var dumsnåla och har sig själva att skylla. Det går aldrig.
(och det verkar inte heller vara denna situation hos TE iom denna incident)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

I början av kommentarstråden är det många som ställer sig frågande kring backuper, något jag själv också reagerade på.
Som jag förstått det så har den skadliga koden spritt sig i systemet tidigare och sedan varit passiv i månader innan den aktiverades.
Det betyder att alla backuper som inte är tillräckligt gamla också är infekterade så att en återställning med dessa inte hjälper. Backa verksamhetens data tre(?) månader är något som de flesta varken kan eller vill göra.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

I början av kommentarstråden är det många som ställer sig frågande kring backuper, något jag själv också reagerade på.
Som jag förstått det så har den skadliga koden spritt sig i systemet tidigare och sedan varit passiv i månader innan den aktiverades.
Det betyder att alla backuper som inte är tillräckligt gamla också är infekterade så att en återställning med dessa inte hjälper. Backa verksamhetens data tre(?) månader är något som de flesta varken kan eller vill göra.

Jag förstår om de inte kan återställa maskinerna som de såg ut direkt innan incidenten, men med eventuellt undantag för enstaka dåligt designade skräpsystem borde det gå att återställa data. Det är arbetsintensivt nog om man måste skapa nya VM:ar att köra allt på, men det borde inte vara omöjligt, som det låter för vissa kunder.

Men det är kanske exakt det man håller på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag förstår om de inte kan återställa maskinerna som de såg ut direkt innan incidenten, men med eventuellt undantag för enstaka dåligt designade skräpsystem borde det gå att återställa data. Det är arbetsintensivt nog om man måste skapa nya VM:ar att köra allt på, men det borde inte vara omöjligt, som det låter för vissa kunder.

Men det är kanske exakt det man håller på med?

Ett sätt som jag varit med om är att maskinerna återställs till en fungerande version.
Detta göras på isolerade nät där NIC är avaktiverade i de virtuella maskinerna och inte anslutna på fysiska (förutom ILO)

På detta sättet kan man exportera data:t och titta på vilka inställningar som är satta i applikationen och sedan installera applikationen på en helt fräsch server, lägga över data:t - klart (grovt förenklat).

Utmaningen är att hantera alla servrar i ett sådan scenario på ett säkert sätt så att ingen infekterad körbar kod läggs över på de nya servrarna.

Sedan så har TE problemet med att tekniker behöver sova och hantera sin vardag så de kan inte jobba 18 timmar per dag. Det är ett maraton inte en sprint på 100 meter.

Har dom gjort rätt så har de tagit in extern hjälp då de inte har tillräckligt egna resurser att jobba 24/7. Ex.vis Microsoft har särskilda sådana här team som de kan flyga in och som då hjälper till med att titta på vad som verkligen hänt och hur det ställs tillrätta på bästa sätt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Den kan ju bli lite jobbig, då kommunen har ett ansvar att ha ordentliga backuper så att sånt i ska försvinna. Är väll lagkrav på hur länge vissa saker ska finnas kvar och hur synd detta än är så bör ju kommunen faktiskt ha ett litet ansvar i att veta så att man har säkra backuper, även om man lämnar över driften. Försvarar inte TE, detta är ju något som kommer kosta dom mycket och det kommer vara svårt att återhämta sig, men det är samtidigt inte första gången som dom får generalknas.

Jag kan ju bara hoppas att TE inte vinner nästa upphandling med kammarkollegiet.

Enligt DN idag så är det ju rätt kört för flera myndigheter och kommuner och det är dyster läsning:

Citat:

Mer än tre veckor efter cyberattacken mot Tietoevry står det klart: Mängder med säkerhetskopior förstördes och kommer inte kunna återskapas. Detta trots att avtalet säger att Tietoevry ansvarar för säkerhetskopior, enligt flera kunder.

...

En av de drabbade är Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, myndigheten som beslutar om vilka läkemedel som ska ingå i högkostnadsskyddet. Bland annat är myndighetens hela diarium borta, något P4 Sjuhärad har rapporterat om.

https://www.dn.se/sverige/20-ar-av-data-borta-hackarna-kom-at...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Enligt DN idag så är det ju rätt kört för flera myndigheter och kommuner och det är dyster läsning:
https://www.dn.se/sverige/20-ar-av-data-borta-hackarna-kom-at...

Så här uselt blir det inte av skit bakom spakarna eller någon enstaka internetsladd, det måste vara felbyggt från början.

Jag börjar se ett samband.. #20370202

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Enligt DN idag så är det ju rätt kört för flera myndigheter och kommuner och det är dyster läsning:
https://www.dn.se/sverige/20-ar-av-data-borta-hackarna-kom-at...

Det finns optioner i backup systemen (moderna sådana) som kallas lite olika. Retention lock, WORM osv.
Att inte ha det aktiverat, för att skydda från just detta där en leverantör blir drabbad är hål i huvvet.

Hade detta varit aktiverat så hade inte ens leverantören kunnat radera eller ändra på säkerhetskopiorna. Och därmed inte heller hackarna.

Vi har diskuterat det innan i tråden. Säkerhet kostar pengar och det har ingen konsekvens att man sparar och dra ner på dessa saker förrän man blir drabbad och hade behövt just den säkerhets funktionen ...

Jaja hoppas att vi alla lär oss av detta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Enligt DN idag så är det ju rätt kört för flera myndigheter och kommuner och det är dyster läsning:
https://www.dn.se/sverige/20-ar-av-data-borta-hackarna-kom-at...

Fyfan vilken tragisk läsning. Man mår illa av att läsa om hur dåligt detta sköts.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070