kan en HDMI splitter ge olika innehåll på skärmarna eller bara dubblerad skärm?

Permalänk
Medlem

kan en HDMI splitter ge olika innehåll på skärmarna eller bara dubblerad skärm?

Jag kopplar min jobblaptop till en av mina bildskärmar hemma för att få en större skärm att arbeta mot. Den stora skärmen duplicerar laptopens skärm. Om jag hade en dockningsstation skulle jag kunna koppla båda mina stora bildskärmar till den och sen till laptopen och på så sätt arbeta med dubbla skärmar med olika program på olika skärm.

Men om jag inte vill köpa en docka? Kan jag uppnå samma sak med en HDMI-splitter, eller gör den bara att samma sak visas på de två stora skärmarna?

(Till saken hör för ävrigt att jag inte har HDMI-portar i skärmarna utan bara DVI/Displayport/VGA. I dagsläget kör jag med en HDMI till DVI adapter.)

Permalänk
Medlem

En splitter gör just som det låter, splittar, samma signal på båda (eller alla utgångar).

Låter osannolikt att du inte har DisplayPort på en laptop dock, vad är det för märke och modell?

Permalänk
Medlem

Nä, inget DP i laptopen, bara en massa USB-C. Det är en HP Elitebook med ljud från Bang & Olufsen så jag gissar att hela budgeten gick åt för att köpa rättigheterna till loggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nä, inget DP i laptopen, bara en massa USB-C. Det är en HP Elitebook med ljud från Bang & Olufsen så jag gissar att hela budgeten gick åt för att köpa rättigheterna till loggan.

Antar du har intel CPU i datorn? Då har du förmodligen thunderbolt och kan köra en docka likt denna
https://www.komplett.se/product/1219030/dator-surfplatta/till...
Vi har dom via jobbet och kör en 4k skärm i 60hz och en 1440p skärm samtidigt utan problem, kollega kör 3 skärmar kopplade till sin docka (måste dock göra ändring i bios för att det ska fungera med 3 skärmar)

Är tyvärr ända alternativet, eller så köper du en typ-c till displayport adapter och kopplar in en till skärm på det viset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bara hdmi på datorn är det nog struligt men har du dp kan det överföra flera bildsignaler per kontakt via dp multistream.
Annars får du kolla om arbetsgivaren har nån docka till datorn som kan ge dig flera utgångar för den kanske kan skicka ut bildsignal via nått annat än hdmi typ usb eller Thunderbolt som kan göras om till hdmi/dp i dockan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nä, inget DP i laptopen, bara en massa USB-C. Det är en HP Elitebook med ljud från Bang & Olufsen så jag gissar att hela budgeten gick åt för att köpa rättigheterna till loggan.

USB-C kan ha DisplayPort, återigen, vilken modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

USB-C kan ha DisplayPort, återigen, vilken modell?

HP Elitebook 845 G7

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av guermantes:

Nä, inget DP i laptopen, bara en massa USB-C. Det är en HP Elitebook med ljud från Bang & Olufsen så jag gissar att hela budgeten gick åt för att köpa rättigheterna till loggan.

En majoritet moderna laptop idag har Displayport via USB-C, även känt som DP alt mode. En renodlad DP-port finns inte längre med på moderna laptops, utan man måste backa rätt många år bakåt i tiden till när de fanns. Oftast är det endast en av USB-C-portarna som har funktionen.

Kruxet är att laptop-tillverkarna är notoriskt usla på att tydligt meddela kapaciteten på deras USB-C-portar och man behöver ofta söka aktivt efter informationen om exakt kapacitet via tillverkarens hemsida.

Ifall laptopen har Thunderbolt är Displayport alltid möjligt den vägen. Som skrivet går det via dockor att få ut fler bildskärmsanslutningar där. Om du har så pass gamla/enkla skärmar att de har VGA och DVI fortfarande torde det röra sig om främst om 1080p-skärmar och då är det heller inga större problem att köra flera över samma förbindelse eftersom kraven på bandbredd är så lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

HP Elitebook 845 G7

Nu kollade jag specs gör modellen generellt och där står det 2xUSB Type C (alt mode). Då stödjer den DP via usb-c men du behöver en adapter.

Permalänk
Medlem

Det låter ju ganska fint. Ska kika om jag hittar en adapter, en sån kan jag ju bekosta själv. Tack för hjälpen allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det låter ju ganska fint. Ska kika om jag hittar en adapter, en sån kan jag ju bekosta själv. Tack för hjälpen allihop!

Typ https://noerdic.se/products/usbc-to-dp-cable-1m-black-usbc-n1...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vi kör med Acer 12-In-1 Type-C Adapter på jobbet.
Den har både DisplayPort och HDMI och fungerar med flera skärmar.

Länk: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5750784