Inet frågar SweClockers – hur väljer du skärm och hårdvara?

Permalänk
Melding Plague

Inet frågar SweClockers – hur väljer du skärm och hårdvara?

I upptakten till nästa Dubbelklick ställer Inet en klurig fråga som alla insatta datorbyggare förr eller senare kommer att behöva svara på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varken eller..köper i den ordning jag vill ha/behöver. Sist var det 7900XTX och sedan skärm på 4k och 165Hz. Nästa gång blir det troligtvis 4k 240Hz OLED.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inget direkt samband för mig. Uppgraderar utifrån vad som behövs beroende på intresse och budget.

Senaste köpet blev tre ganska tråkiga men funktionella skärmar med rent kontorsbruk som högsta prioritet. Det blev en bra uppgradering för trivseln på hemmakontoret.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skärmen bestämmer ju vad som ska finnas i datorn, ska du köra 1440p eller 4k så måste du ju göra lite tänk kring vad du stoppar i datorn...

Permalänk
Medlem

Byter skärm när jag kan motivera att spendera pengarna på nytt ögongodis.
Till "datorn" blir det oftast hårdvara och sedan skärm efter (den överlever oftast ett par uppgraderingar innan den är obosolete)
Till TVn/HTPCn köptes skärmen innan det end bestämdes vad den skulle ha för fötter (OLED, blev en Philips)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Personligen så är skärm och dator så pass olika komponenter att jag inte riktigt satt ett beroende mellan dem. Uppgraderingsbehovet uppstår vid olika tillfällen och jag upplever som att skärmen hänger med längre än exempelvis ett grafikkort. Det är mer vid större teknikskiften som OLED som jag blir mer sugen på att köpa en bildskärm.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig köpt både skärm och dator samtidigt. Datorn brukar vara så kraftfull så jag behöver nog aldrig tänka på att datorn ska klara leverera det skärmen klarar av.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Om man spolar tillbaka till 80,90talet kanske början av 2000talet. Så var det många som köpte en komplett datormaskin med allt. Det var en tid då utvecklingen gick så fort så allt behövdes bytas.
Idag så visst kan man byta allt samtidigt. Det blir lite som att man kan renovera köket och badrummet samtidigt, det är inget fel. Men de flesta väljer en sak i taget.

Angående dator så är jag i en klurig sits, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det känns som om jag skulle behöva ett par veckor ledigt för att tänka. En tanke är att gå ifrån datorer hemma, köra det mesta i molnet och mer ha terminaler. Då slipper man en massa problem.

Om det blir som jag tänkte så blir terminalerna ändå hyfsat kraftiga, bästa cpu, maxat ram etc. Då man lika förbaskat gör något hemma.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga för det är så olika saker. Köper skärm mer sällan än tex grafikkort.

Så man köper väl hårdvaran efter skärm då man oftast redan har skärmen. Men å andra sidan väljer man skärm från vad man tror sig kunna driva. 4k 120hz är väldigt svårt att driva när man inte har råd med 4090 eller motsvarande kommande kort i den prisklassen. Så 1440p kändes mer naturligt. När jag köpte skärmen var dessutom 4k med hög hz väldigt dyrt och de var inte så bra då som nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Uppgraderar dator först, sen skärm inväntar jag när det dyker upp ett riktigt riktigt bra erbjudande (typ som det där 20k samsungtvn för 13k, och 8k skärm ingick i priset), så inte allt på en gång med andra ord mer än kanske relativt många av datorns delar.

Permalänk
Medlem

Bra skärm har alltid prio 1, det är sen gammalt! (man stirrar mååånga timmar på sin skärm/ar)
Komponenter kommer och går och leker oftast "försöka komma ikapp vad skärmen kan prestera".

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar efter vad som är flaskhalsen, efter att ha köpt ett A750 så blev min 1080p 60Hz skärm flaskhalsen, så jag skaffade en 1440p 240Hz (270OC) skärm, så nu är det datorn som är flaskhalsen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är inte frågan klantigt skriven?

Menas det att.
"När du köper en skärm. Tar du hänsyn till övriga dator komponenter eller är skärmens egenskaper de viktigaste och styr ditt val?"

Ovan skulle säkert kunna formuleras bättre.
När jag läste frågan kunde jag tolka in det som ifall en skärm köps in tillsammans med en dator eller helt fristående från en dator.
Svars alternativen kunde kanske vara bättre utformade också?
"Mitt skärmval styrs av vilka datorkomponenter jag har"
"Mitt skärmval styrs endast av skärmens egenskaper"

Vet inte om det är fler som tycker att frågeställningen är diffus ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Hårdvara > bildskärm.

Men med det sagt. Sitter man på en pissig VA/TN panel så bör man byta till en 2-4k IPS eller en OLED-skärm snarast möjligt. Bättre uppgradering av grafik har jag inte sett på år. Gick från en "high end" 2015 ca 60% färgrymd IPS till AW3423DW och är blown away.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Frågan lyder i vilken ordning man -väljer-, inte köper. Tror fler väljer hårdvara efter vilken skärm man vill driva: från 1080p 60 Hz (ultra budget) till 4k 120+ Hz (ultra ultra) än de 73% som svarat hårdvara före skärm.
Jag bygger iaf med prestanda för en viss upplösning i åtanke.

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem

Bildskärm först och främst. Det är den man skall vila ögonen på ett antal år.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Senaste 2 skärmarna ingen speciell tanke alls faktiskt förutom att den skulle vara bättre än föregångaren oavsett vilken hårdvara jag kört.
Vid nästa köp så kommer det bli lite mera tanke bakom köpet.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Kollar plånboken - > ser om kapital finns för önskemål - > om ja, väljer skärm - > väljer hårdvara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ultrawide för min del, just lättare att jobba på samt gaming fungerar perfekt även det.

Men för ren esport, skulle jag nog inte gå över 25tum på 240hz. För stor yta = tappar mycket av fokus på den viktiga informationen.

har 34tum UHD idag, perfekt för jobb och gaming i den skara jag spelar idag, men troligen blir det en 1080p skärm för enbart gaming framöver.

Permalänk
Medlem

Normalt köper jag dyraste datorn jag tycker jag har råd med och uppgraderar skärmen mer sällan.
Dock köpte jag i höstas ett rtx4070 bara för att kunna spela på min 1440-skärm som jag köpt in för att redigera foton på.
Slutsatsen jag drar är att jag försöker uppgradera svagaste komponenten (i detta fall ett gtx 970) för att matcha den vassaste (i detta fall delat mellan en högupplöst skärm och en hyfsat ny i7:a)

Permalänk
Medlem

Om jag tänker efter så har det nog varit hårdvara först och sen ny skärm och sen ny hårdvara och sen ny hårdvara. Blandar 50/50 ungefär på nytt och begagnat så det blir vad man råkar komma över då man behöver så att säga.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Mitt nästa inköp blir en skärm, närmare sagt när Zowies släpper sin XL 2586X...

Får väl se om det får följdeffekter i plånboken när spelen skall skrämmas upp i 500+ fps ..

Permalänk
Hedersmedlem

Användningsområde - > hårdvara /skärm beroende på så kan det ena gå före det andra

Permalänk
Medlem

Konstig fråga tycker jag. Jag köpte en laptop med 4K-skärm o 4K OLED-tv för att jag vill ha en så bra o skarp bild som möjligt, o så inte kopplat till det så köper jag den hårdvara jag vill ha. Ingen direkt koppling alltså.

Permalänk
Medlem

Kör alla datorer på tvn, byter tv typ vary 10e år. Så "skärm" är inte något jag tänker på alls när jag köper en dator.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hårdvara först (oftast) då man byter skärm mer sällan. Hårdvara byts då man känner att den inte orkar med eller man får skruva ner grafik inställningarna till medium/low.
Men min 1080p skärm skulle nog vilja växa till en 1440p så får mata den med elektroner ⚛️

Permalänk
Medlem

I praktiken har det oftast blivit bildskärm först, men den här gången vet jag inte om den skärm jag vill ha någonsin ens kommer: 27" (absolut max 30") 4K/5K/8K 27" oled 120+ Hz, helst med DP 2.0+.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bildskärm har alltid varit den del jag tänkt på sist..
Bytte till 1440p för att jag inte hade plats för all HUD's. ( i "spelet" jag spelar mest, såg min väns skärm som lirar i 4k å tänkte jag behöver mer pixlar)
Annars hade jag vart kvar på 1080p..

Dock inser jag att skärmen är viktigast. Men inte mitt köpbehov, som bygger på FPS.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Sitter idag på en 49" Samsung 5120x1440 240hz och det vette fan om jag kommer köpa någon ny skärm om inte denna går sönder. Skall det vara nytt skall det vara bra specs och den skall definitivt ha 32:9 i 1440p eller helst 4K, 1000R (Skall vara ordentligt krökt), minst 240hz. Som det jag har nu ungefär.

Vidare måste den ha GSync Pulsar, jag fullkomligt hatar sample and hold blur, och spelar med motion blur i spel för att minimera det konstigt nog. Har ju inte sett GSync Pulsar i verkligheten, men det verkar vara svaret på mitt största gaming-problem.

Senaste displayport standarden skall det vara. Så kan någon knåpa ihop en skärm med dessa specs kan jag tänka mig att uppgradera men det känns som det kommer ta ett tag.

Så jag köper nog skärmen först, men mest för att jag köper det jag vill ha, sen får det hänga med.

Permalänk
Medlem

Det är ett cirkulärt resonemang beroende på perspektiv som är svårt att svara tydligt på genom ett val i pollen, så det fick bli "annat".

Jag tror man kan destillera ner det till att när det börjar bli dags att byta skärm, så måste man man välja skärmen utifrån vad man i framtiden är beredd att köpa för hårdvara att driva skärmen.
Det är inte riktigt lika viktigt längre med DLSS och annat, men jag vill under skärmens livstid ha råd att driva skärmen i nativeupplösning i spel och kunna driva den med en fps som ungefär matchar de frekvenser som skärmen klarar av.
Dvs ju högre upplösning och ju högre frekvens, desto dyrare blir alla kommande grafikkort man behöver köpa för att spelen ska fungera som tänkt för den skärmen. (och indirekt påverkas även annan hårdvara som CPU om man höjer frekvensen på skärmen)

Så man kan säga att när man köper skärm så styrs det mycket av priset på "framtida" hårdvara...
Eller så kan man säga att när man köper hårdvara så styrs det mycket av skärmens egenskaper.

nått sånt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.