Tips på headset för jobb

Permalänk
Medlem

Poly Voyager Surround 80 på jobbet, blir inte för varma man svettas inte om öronen av dem, men de känns.

Väldigt skön aktiv brusreducering som även kan ändras så att man hör folk som tilltalar dig framifrån, den funktionen är sådär.

Är man i Teamsmöte så förvinner allt runtomkring, jag sitter i öppet kontorslandskap med 20-40 andra pladdertackor, men med de här slipper jag att komma hem helt slut efter en arbetsdag. Hade on ear förut som var väldigt svettiga så man valde att ta av dem i perioder och efter en fokuserad dag med allt pladder runt om var jag ofta väldigt trött i huvudet på kvällarna.

Finns säkert bättre, de är inte de bästa för musik t.ex de duger men inte mer,

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Använder Sony Mx4. Noise cancelling är robust men mikrofonen tar in ljud från omgivningen.
Jabras pro headset har mycket bättre mic men de är dyra och inte lika sköna.

Permalänk
Medlem

mic bom är ett måste skulle jag säga i ett kontorsammanhang , alla mic på sladd/vid örat låter skit.

kör själv Jabra Evo. 75

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft ett Jabra Evolv75 trådlöst BT. Har det fortfarande men det ligger i jobbets ryggsäck och används inte.

Anledningen till detta är att det strulade väldigt ofta. Och här menar jag så pass ofta att det skapade stress för mig när jag skulle gå in i möten.

Vad som hände var att det helt plötsligt slutade fungera.
- Jag hör alla i mötet men de hör inte mig.
- Jag hör ingen i mötet och de hör inte mig heller
- Jag hör ingen i mötet men de hör mig

Ofta var lösningen att stänga av headsetet och sätta på det så att det fick para igen.
Använde den medföljande dongeln och beteendet blev inte bättre över SW eller FW versioner.

Efter att jag själv satt med denna stress så blev jag lite hyperobservant när andra hade problem med sina headset. Jag frågade naturligtvis vilket de hade och alla hade olika varianter av Jabra.

Med mängde av Jabra som har sålts så är det kanske inte ens en bråkdel av en procent som har problem, men jag observerade att i min jobbkrets så hade 15+ personer problem med sina Jabra.

Blev så att jag fick långlåna ett Plantronics (som har bytt namn till Poly nu antar jag).
Ett Savi 8200 Office & UC (har ej exakt modell framför mig).

Denna modell ansluter till datorn via en USB kabel.
Sedan ansluter själva headsettet till basstationen via DECT.
Du kan ansluta din telefon (eller annan enhet) till basstationen via BT om du vill.

Fördelen med DECT är att jag kan prata i headsetet i hela huset (och utomhus). Detta är betydligt bättre än vad Jabra klarade av via BT där det blev "robot röst" i köket.

Det finns säkert andra Plantronics (Poly) modeller som ansluter via dongel och om du hittar en som sedan ansluter via DECT till själva headsetet så rekommenderar jag en sådan modell.

Jag har aldrig haft något problem med mitt Plantronics i jobbmöten med att jag behöver mixtra med det för att höra eller höras.
Jag finner fortfarande viss tillfredsställelse att gissa på Jabra när en kollega har problem med sitt headset och har hitintills inte haft fel. (Vilket är synd då Jabra har Ok grejjor om det inte vore för detta.)

Jag är övertygad om att det finns Jabra modeller som funkar 100% av tiden - dock har jag och kollegor på jobbet lyckats få de modeller som strular.

Hoppas du hittar något som passar alla dina måste-krav.

Skriv i tråden vilket märke och modell du köper - vore roligt för oss och även framtida läsare som står inför samma val som dig.

Kom på en sak till.. mikrofonen.
Jag kan ha på min jobbmusik på lagom hög volym UTAN att de i mötet hör något av den.
Har frågat vid flera tillfällen om de hör min musik men har alltid fått svaret att nej bara min röst. Har dock själv kommit på att om jag stänger av musiken så blir jag effektivare i mötet så den är alltid av - men ändå en reflektion om hur "brus" reducerande mikrofonen är.

Mikrofonencs brusreducering.
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Äger en Poly Voyager 8200 UC och har haft den sedan 2019. Bytt batteri och muffar en gång. Jag älskar den fortfarande men har självklart hunnit att äga Bose NC700 och Jabra Evolve2 85.

Enligt mig är så har Bose tydligast ljud men klenast bass. Utöver har den också bäst NC.
NC på Poly Voyager 8200 UC är ok men basen och musiken passar mig bäst. Microfonen var bäst på Poly Voyager 8200 UC och Evolven. Men nackdelen med Evolven var att micen började glappa så ibland kunde den muta mig själv när jag hade den nedfälld. Jag sitter kanske 30% i möte per dag och på kvällen blir det väldigt mycket telefonpratande.

En grej som var sjukt häftigt och som verkligen är ett gott tecken var att jag höll på att prata med min fru(hade långdistans då) via telefonen och jag pratade med henne via Poly Voyager 8200 UC. Hon frågade mig ifall jag var hemma och jag svarade att jag var på Arlanda flygplats mitt under dagen. Hon hörde inte ett smack så det var ju riktigt bra

Sen vet jag inte om det är användbart för din del eller ej men busylighten är störst på Poly Voyager 8200 UC medan på Evolven så krånglade den alltid. Bose NC700 har inte busylight.

edit: Sen är det en stor skillnad med USB dongle och BT. Kan lätt gå 20-25m från datorn utan att det laggar medan det är ohållbart via BT efter redan 5-6m.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

mic bom är ett måste skulle jag säga i ett kontorsammanhang , alla mic på sladd/vid örat låter skit.

kör själv Jabra Evo. 75

Verkar ha hänt en hel del på den fronten, lyssnat på tester och Poly, Bose och Epos har alla helt OK mikrofoner för att sitta vid örat.
Själv föredrar jag boom-mic pga möjligheten att fälla upp denna och muta. Som sades i första posten så kör jag med ett PC360 privat och även om den saknar allt vad heter ANC så är det ett så skönt headset att inget annat går hem i privat miljö.

Permalänk
Medlem

Om det är Teams du ringer via så har dom tillräckligt bra inbyggd noise suppression att du klarar du utan boom men ska du någonsin ringa något annat är boom att rekommendera.

För mig låter det som att du ska gå på Jabra Evolve 85 / Poly Voyager Surround 80.

Har bland annat sålt headsets i över 15 år. Om ni kör HP (som äger Poly) på jobbet så är också "dongeln" inbyggd från nästa gen (G11) Elitebooks så då slipper du tänka på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Om det är Teams du ringer via så har dom tillräckligt bra inbyggd noise suppression att du klarar du utan boom men ska du någonsin ringa något annat är boom att rekommendera.

För mig låter det som att du ska gå på Jabra Evolve 85 / Poly Voyager Surround 80.

Har bland annat sålt headsets i över 15 år. Om ni kör HP (som äger Poly) på jobbet så är också "dongeln" inbyggd från nästa gen (G11) Elitebooks så då slipper du tänka på den.

Tyvärr inte, jag använder skitmjukvaran vid namnet VoiceGo som levereras av ITS Nordic med flera. Det är utanför ämnet egentligen, men kan verkligen inte rekommendera någon att köpa en telefonilösning där denna mjukvara ingår.

Just nu väger det åt Jabra pga prisbilden, men vi får se vart det slutar.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par sådanahär: Platronics B8200 i många år och varit väldigt nöjd med dem.
https://www.poly.com/us/en/products/headsets/voyager/voyager-...
Verkar finnas en uppdaterad version nu med USB C, den är dock rätt mycket dyrare, men är mkt nöjd med dem i jobbsammanhang i alla fall.
Voyager Focus 2 är ju tyvärr ännu bättre när det gäller brusreducering på både mikrofon och ljud, men on-ear är ju tyvärr helt oanvändbart så de faller ju på det vilket är synd då de för övrigt är fantastiska.

Edit: Oavsett vilket av dem jag än kör så saknar jag ju mina Arctis Wireless Pro som jag kör hemma, helt oslagbara i allt utom brusreducering, men hemma är det ju inte heller viktigt.

Se edit.
Permalänk
Skrivet av LHelge:

Har haft ett par Jabra Evolve2 85 på jobbet i ett år snart, sitter i teams-möten i stort sett hela dagarna, med foilk i rummet som ofta är med på samma möte. Tror det är en av de mer krävande situationerna där du inte vill höra de andra genom ANC, och du vill inte höra dig själv genom kollegornas mic.

Är supernöjd med dem. Enda negativa som jag ser det är att de är rätt varma sommartid, och att funktionen för att vakna från sleep-mode inte funkar. Man behöver starta om dem varje morgon.

Ett tips är att kosta på dig varianten där det följer med en laddnings-docka.

Den här är det jag har:
https://www.dustin.se/product/5011176770/evolve2-85-ms-with-s...

Jag har dessa också. Har nog haft dessa sen 2020. Är mycket nöjd med ljudet. Funkar bra att para både datorn och mobilen till dem och svara när det ringer på vilken av enheterna som helst. Har ingen laddningsdocka så den kan jag inte säga nånting om. Men som föregående talare så är ANC (Active Noise Control?) riktigt bra. Jag lyssnar ofta på musik i mina lurar och är super nöjd med ljudet, men jag är allt annat än audiofil Priset kanske är lite väl saftigt kanske, vet inte hur de står sig mot andra märken.
Lurarna har räddat många långresor med familjen i bilen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefresh:

Jag har dessa också. Har nog haft dessa sen 2020. Är mycket nöjd med ljudet. Funkar bra att para både datorn och mobilen till dem och svara när det ringer på vilken av enheterna som helst. Har ingen laddningsdocka så den kan jag inte säga nånting om. Men som föregående talare så är ANC (Active Noise Control?) riktigt bra. Jag lyssnar ofta på musik i mina lurar och är super nöjd med ljudet, men jag är allt annat än audiofil Priset kanske är lite väl saftigt kanske, vet inte hur de står sig mot andra märken.
Lurarna har räddat många långresor med familjen i bilen iaf

Inte bara långresor med bil, har använt dem på långflygningar med gott resultat med. Bra att de har 3.5 mm ingång så man kan koppla in dem i film-mojängen på stolen framför. Skönt att slippa ta med mer än ett par lurar på tjänsteresa!

Kollegan vid skrivbordet mitt emot har haft både Sony 1000-XM5 och Jabra Evolve 80. Båda dem har plockat upp så mycket av min egen röst när vi varit på samma möte att det blir helt omöjlgt att prata.

Permalänk
Medlem

Jag har on-earvarianten Jabra Evolve2 75 och är jättenöjd med dem. Bra batteritid, acceptabel ANC, bra ljud både i möten och till film/musik samt att mikrofonen fungerar utan anmärkning.

Permalänk
Medlem

Jag har två som är utmärkta för ändamålet.
Bose Noise Cancelling Headphones 700 (Quiet Comfort har sämre mic)
Steelseries Arctis Nova Pro

För BOSE får man köpa till en BT-dongel.

Tips är att kolla Rtings och göra en egen viktningsprofil för egenskaper man söker, i mitt fall var just telefonkvaliten det som avgjorde för mina två val. Tydligen har nya Astro A50X ännu bättre mic.

https://www.rtings.com/user/ratings/headphones/new

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag har tidigare haft ett Jabra Evolv75 trådlöst BT. Har det fortfarande men det ligger i jobbets ryggsäck och används inte.

Anledningen till detta är att det strulade väldigt ofta. Och här menar jag så pass ofta att det skapade stress för mig när jag skulle gå in i möten.

Vad som hände var att det helt plötsligt slutade fungera.
- Jag hör alla i mötet men de hör inte mig.
- Jag hör ingen i mötet och de hör inte mig heller
- Jag hör ingen i mötet men de hör mig

Ofta var lösningen att stänga av headsetet och sätta på det så att det fick para igen.
Använde den medföljande dongeln och beteendet blev inte bättre över SW eller FW versioner.

Efter att jag själv satt med denna stress så blev jag lite hyperobservant när andra hade problem med sina headset. Jag frågade naturligtvis vilket de hade och alla hade olika varianter av Jabra.

Med mängde av Jabra som har sålts så är det kanske inte ens en bråkdel av en procent som har problem, men jag observerade att i min jobbkrets så hade 15+ personer problem med sina Jabra.

Blev så att jag fick långlåna ett Plantronics (som har bytt namn till Poly nu antar jag).
Ett Savi 8200 Office & UC (har ej exakt modell framför mig).
<Uppladdad bildlänk>

Denna modell ansluter till datorn via en USB kabel.
Sedan ansluter själva headsettet till basstationen via DECT.
Du kan ansluta din telefon (eller annan enhet) till basstationen via BT om du vill.

Fördelen med DECT är att jag kan prata i headsetet i hela huset (och utomhus). Detta är betydligt bättre än vad Jabra klarade av via BT där det blev "robot röst" i köket.

Det finns säkert andra Plantronics (Poly) modeller som ansluter via dongel och om du hittar en som sedan ansluter via DECT till själva headsetet så rekommenderar jag en sådan modell.

Jag har aldrig haft något problem med mitt Plantronics i jobbmöten med att jag behöver mixtra med det för att höra eller höras.
Jag finner fortfarande viss tillfredsställelse att gissa på Jabra när en kollega har problem med sitt headset och har hitintills inte haft fel. (Vilket är synd då Jabra har Ok grejjor om det inte vore för detta.)

Jag är övertygad om att det finns Jabra modeller som funkar 100% av tiden - dock har jag och kollegor på jobbet lyckats få de modeller som strular.

Hoppas du hittar något som passar alla dina måste-krav.

Skriv i tråden vilket märke och modell du köper - vore roligt för oss och även framtida läsare som står inför samma val som dig.

Kom på en sak till.. mikrofonen.
Jag kan ha på min jobbmusik på lagom hög volym UTAN att de i mötet hör något av den.
Har frågat vid flera tillfällen om de hör min musik men har alltid fått svaret att nej bara min röst. Har dock själv kommit på att om jag stänger av musiken så blir jag effektivare i mötet så den är alltid av - men ändå en reflektion om hur "brus" reducerande mikrofonen är.

Nackdelen med DECT är ju den urusla ljudkvaliteten (ISDN 1 kanal/64 kbit/s), har haft Plantronics DECT i många år men när man testat att använda ett avsett för mobiltelefon av modernt snitt vill man aldrig gå tillbaka. Alla telefontjänster finns som app till mobilen så då tar man mobilen i fickan och kan röra sig runt i huset i alla fall, men visst var DECT guld förr i tiden när man hade en stationär telefon på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tyvärr inte, jag använder skitmjukvaran vid namnet VoiceGo som levereras av ITS Nordic med flera. Det är utanför ämnet egentligen, men kan verkligen inte rekommendera någon att köpa en telefonilösning där denna mjukvara ingår.

Just nu väger det åt Jabra pga prisbilden, men vi får se vart det slutar.

För den pengen är Bose 700 lite bättre på allt.
https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/bose-700-head...

Permalänk

Problemet som vissa t.ex. Bose och Jabra evolve 65 har (inte 75) är överhörning.
Så om man sitter i kontorslandskap så hörs alla andra kollegorna i samtalet också.

Hoppat in och medlyssnat i samtal för att höra hur kundupplevelsen blir och den är fruktansvärd.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Jag kör dessa: https://www.sony.se/electronics/horlurar-med-huvudband/wh-100...

Supernöjd och jätte-enkla att para till macbook, telefon mm.

Ovärdeliga när jag reser eller damsuger då de stänger ute allt jobbigt ljud.

Hade ett möte på tåget igår. Va rätt mycket folk men de i mötet störde sig inte ett dugg, så de verkar kunna dämpa ljudet för deltagarna också.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Plantornics (idag Poly) Voyager 8200 UC. De har jag haft i många år och de börjar se rejält slitna ut.
De har varit med på gymmet, på bygget, i sängen, på kontoret. Ja mest överallt men de är fortfarande fungerade och batteriet lever länge än.

Skulle jag välja ett headset utan sladd idag skulle jag köpt likadana eller möjligen varianten jag sätt Poly lanserat vilket jag tror är en uppdatering av dessa av något slag jag ännu inte tagit reda på.

Valet är ganska enkelt.
Ljudet i dessa är helt enkelt de bästa jag vet finns på marknaden när det kombineras med så pass bra microfoner som detta headset har vilket är det viktigaste.
Sedan som nämnt ovan är själva NC för micen helt sjukt bra. Man kan prata i väldigt stökiga miljöer utan att någon hör.
Det sämsta skulle jag säga är den egna NC för ljud utanför. Den fungerar men är inte värst bra om man jämför med Sony, Bose m.m.
Tror det helt enkelt är så att denna NC är en rent mekanisk sådan som helt enkelt öppnar eller stänger en del av lurarna mot omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För den pengen är Bose 700 lite bättre på allt.
https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/bose-700-head...

Sluta rekommendera headsets utan brusreducerande mikrofon........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nackdelen med DECT är ju den urusla ljudkvaliteten (ISDN 1 kanal/64 kbit/s), har haft Plantronics DECT i många år men när man testat att använda ett avsett för mobiltelefon av modernt snitt vill man aldrig gå tillbaka. <klipp>

Ja .. det där med ljudkvalité. Jag hör alla möten på ett väldigt tydligt sätt. Lyssnar inte på musik genom mitt headset så det spelar ingen roll för mig och det är väl just det som är grejjen.

OP får matcha sina måste-krav mot den produkt han önskar.
Poly har ju BT modeller också ifall det är det viktiga.

För mig är det att kunna ha mötet, som körs på jobbdatorn, i mitt headset i hela huset och även utanför om det behövs.

Men egentligen var det inte DECT vs. BT som var poängen med min post utan att jag och kollegor på jobbet har haft problem med Jabra med att det kopplar ifrån och att när man kommer in i ett möte så har man teknikstrul som man behöver lösa...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Jag kör med Jabra Evolve2 65 sedan 2 år tillbaka.
Funkar riktigt bra tycker jag. Slutade använda mjukvaran och dongle ganska direkt efter att jag uppgraderat lurarna med senaste FW.
Funkar utan problem med min laptops inbyggda Bluetooth.
Evolve2 65 är On-ear men jag blev klart sugen på ett par Evolve85 som skrevs om här tidigare.
Även Yealink BH76 PLUS såg intressanta ut. Vi använder deras konferensrumshögtalare som funkar bra.

Slår också ett slag för Evolve 2 65. Har själv Evolve 2 55 (mono headset) hemma, 1 i bilen och 1 på kontoret.
Bra batteritid (37 timmar) och bra mikrofon.

Kör dongeln på datorn, med rätt lång räckvidd och blåtand för att kunna förflytta mig Går även att köra 2 källor inkopplade samtidigt (dock inte ljud samtidigt).

Kolla bara att dom passar växeln (om ni har en sådan) då finns MS-versionen(Microsoft Teams) eller UC-versionen för växel/Skype/Zoom

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Här kommer några snabba inspel på Evolve2 85.
Har Evolve2 85 på kontoret, ANC funkar bra på dom måste jag säga och ljudet är riktigt bra det med även om en audiofil troligen inte skulle hålla med. Uppskattar att man kan fälla in mikrofonbommen så den kommer ur vägen när man inte pratar.
Det som är negativt och som alla på kontoret som har dessa tar upp är att man kan bli en smula varm runt öronen efter en tids användning, jag tar gärna av mig dom efter någon timmes användning en stund innan de åker på igen.
Överlag är jag väldigt nöjd med dessa. Sitter i ett rum med upp till sju andra och när det börjar pratas i rummet kan det bli stimmigt, nu dämpas det bort riktigt bra vilket inverkar klart positivt på arbetsmiljön.

Vi har rätt många användare av evolve2 85 på jobbet, bland annat jag, tycker att deras brusreducering på micen är för aggressiv vilket gör att det klipper rätt mycket när man pratar i dem. Annars trevliga.

Har ett arctis nova 7x hemma som jag föredrar framför jabran när jag jobbar hemifrån...

Permalänk
Medlem

Jabra Evolve2 85 är de bästa jobblurarna jag använt. Bra ljud, batteritid, mjukvara. Dock är det en nackdel att om du tex. har sönder bom micen (som jag gjort) har Jabra inga reservdelar.

+37 timmar battertid, laddar fullt på 2,5 timmar.
+Snabbladdning 15 min ger 2 timmars använding.
+Bra mic, både vid använding av microfonarm och utan
+Bra ANC
+Skön att ha på sig en hel arbetsdag (använder dem även till TV tittande)
+Finns versioner med antingen USB-C eller USB-A dongel, bara att välja.
+Finns ett laddningställ till.
+Finns en version i en beige färg som kostar 1000-1500 mindre än den svarta versionen.

-Inga reservdelar om något skulle gå sönder
-Priset, när jag fick dem av firman för 2,5 år sedan kostade de 2900 kr med Teams certifieringen. Nu kostar de mellan 3000-4000 kr på vissa ställen.

https://www.jabra.se/business/office-headsets/jabra-evolve/ja...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5290530

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jabra Evolve 2 75 eller 85 beroende på vilken modell man föredrar, 85 hade för små koppar för mina öron så blev halvt on-ear för min del och många andra.

Skulle aldrig gå tillbaka till Evolve 75, vet inte hur många som vi har på kontoret där ena koppen har lossnat helt från själva headsetet, vissa inom ett par månader.

Med andra ord inget man har med sig om man rör på sig mycket och packar upp/ner dem ofta, de problem har än så länge inte dykt upp med Evolve 2:orna.

De flesta i vårat team har någon av dem vilket är skönt men sen kommer det alltid in någon till våra möten med sina Oral-B lurar och låter som de pratar in i en toalettstol.

Permalänk

jobbar service med hög ljudvolym från maskiner och bilresor. har kört Aftershockz i runt 6 år nu. väldigt bra när man kan enkelt sätta i öronproppar. kör den nyas open com med mic som kommer närmare munnen. klarar att prata i förvånads värt höga ljud volymer innan personer börjar klaga på att dom har svårt att höra mig. har på dom runt 10 timmar per dag i streck utan att märka att jag har dom på mig. negativa är att jag tycker att dom är för dyra men det finns inget annat headset som kommer nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som enbart använder bluetooth. Många som mina SteelSeries Arctis Nova Pro kan man också använda BT till. Det ingår dock en station som använder deras egen teknik. Men man vill kunna koppla dem till mobilen etc.

Jag själv kör dock med mina inear till mobilen i praktiken. Jag tycker det är smidigare, nu har jag inga långa samtal över telefonen, dessa samtal är bara korta.

Det är sant, borde satt en asterisk på texten

Bluetooth är vad som händer när man släpper en standard med för dåliga krav på hur saker ska göras. Det har resulterat i att mer eller mindre alla som tillverkar bluetooth har lat till egna delar, vilket då gör att kompabiliteten blir lidande.

Med det sagt, om du köper airpods och bara använder de till iphones eller samsungs dito till amsunglurar så fungerar det bra. Men det förstör hela poängen med att man använder en öppen standard eftersom de fungerar så opålitligt till allt annat.

Min "lösning" är att jag har ett headset till datorn och ett till mobilen, för ska man hoppa mellan enheter fungerar det uselt, har gjort det med de 5 senaste jag använt. Nu fungerar det för det mesta, men inte ens då fungerar det bra.

Bluetooth har alltid varit en dålig kompromiss och så kommer det förbli om inte en revidrad version släpps som sätter bättre krav på hur det ska implementeras för att säkerställa pålitlighet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Att ens överväga ett headset för röstkommunikation i jobbet utan ANC tycker jag är galenskap. Det är helt enkelt inte proffsigt att låta kunder etc höra allt som är runt om kring en. Önskar att fler tog tillvara på detta vid val av headset.

Skrivet av LHelge:

Har haft ett par Jabra Evolve2 85 på jobbet i ett år snart, sitter i teams-möten i stort sett hela dagarna, med foilk i rummet som ofta är med på samma möte.

Skrivet av bobbeyblade:

Är man i Teamsmöte så förvinner allt runtomkring, jag sitter i öppet kontorslandskap med 20-40 andra pladdertackor, men med de här slipper jag att komma hem helt slut efter en arbetsdag.

Skrivet av SollieFoto:

Problemet som vissa t.ex. Bose och Jabra evolve 65 har (inte 75) är överhörning.
Så om man sitter i kontorslandskap så hörs alla andra kollegorna i samtalet också.

Hoppat in och medlyssnat i samtal för att höra hur kundupplevelsen blir och den är fruktansvärd.

Ni som inte verkar ha mötesrum, jobbar ni på call center e.dyl.? Jag skulle bli tokig om folk satt i alla möten i kontorslandskapet när jag jobbar. Där jag jobbar sker det givetvis ibland, men de flesta är rätt bra på att ta ett mötesrum, speciellt om de stör andra/störs av andra.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Jag slår också ett slag för Jabra evolve2 85 om man vill att det ska fungera med Teams och fungera att använda i öppna kontorslandskap. Om det inte är viktigt att det ska fungera med Teams så finns säkerligen bättre alternativ.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Har inte läst genom tråden, men personligen älskar jag mina Logitech PRO X Wireless Lightspeed. Enda nackdelen är att jag tycker batteritiden är lite halvkass, men sällan något som ställt till något problem.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Undvik Jabra Evolve2 75. Ljudet för dig är perfekt, men mikrofonen är under all kritik. Många gånger blir det bättre med miken uppfälld än utfälld och då är det ju något radikalt fel. Sämst. Pratade med en kund, dom hade runt hundra Evolve2 75 som dom var påväg att skicka tillbaka för att Jabra inte fick ordning på dom.

Ni har jag ett par gamla Plantronics PLT nånting. Funkar, men har ingen ANC för miken och helt plötsligt måste jag börja muta mig i möten när jag inte pratar.