Amazon hävdar att jag skickat tillbaka fel vara - vad göra?

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Hur har det gått?

Polisanmälan, kortreklamation, KO-anmälan, lämnar in ARN anmälan den här veckan, hade hoppats på ett svar från KO först.

Permalänk
Medlem

Ligger ju såklart en fisk död här.

I en tidigare tidigare tråd säger du att du blivit spärrad som kund. Så något lurt är det ju.
Säger inte att du ljuger, men du är redan spärrad sedan tidigare och garanterat flaggad i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ligger ju såklart en fisk död här.

I en tidigare tidigare tråd säger du att du blivit spärrad som kund. Så något lurt är det ju.
Säger inte att du ljuger, men du är redan spärrad sedan tidigare och garanterat flaggad i systemet.

Jag lyckades få det upphävt genom att skriva till dom, och jag fattar nu i efterhand att det hela har att göra med att jag flaggats pga tidigare returer.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Jag lyckades få det upphävt genom att skriva till dom, och jag fattar nu i efterhand att det hela har att göra med att jag flaggats pga tidigare returer.

Varför gör du så mycket returer? Aldrig gjort en retur på annat än kläder som varit väldigt avvikande i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Varför gör du så mycket returer? Aldrig gjort en retur på annat än kläder som varit väldigt avvikande i storlek.

Jag skulle själv inte vilja påstå att det är många, men visst en medlem kom fram till att jag hade 15% av alla mina ordrar. Saken är den att jag många gånger fått hem trasig förpackning (men behållit varan trots allt), och en del gånger har jag fått hem begagnad vara, men flesta av mina returer bestod av ren impulsköp där varan var helt ny oöppnad när det skickades tillbaka.

Nu vet jag inte hur mycket detta är jämfört med andra.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Jag skulle själv inte vilja påstå att det är många, men visst en medlem kom fram till att jag hade 15% av alla mina ordrar. Saken är den att jag många gånger fått hem trasig förpackning (men behållit varan trots allt), och en del gånger har jag fått hem begagnad vara, men flesta av mina returer bestod av ren impulsköp där varan var helt ny oöppnad när det skickades tillbaka.

Nu vet jag inte hur mycket detta är jämfört med andra.

Oj jävlar, 15% är extremt mycket. Jag köper massor av saker online och från Amazon, alltså typ 20 paket i månaden i alla fall, aldrig någonsin fått ett trasigt paket eller något begagnat.

Den där sista är ju rätt trist att läsa, sådant irriterar ju företag, när din dåliga impulskontroll leder till en retur, blir massa extrajobb för Amazon och posten och dåligt för miljön osv, snälla sluta upp med det.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Amazon skickar redan returnerade varor till folk som skickar mycket returer? Det låter ju logiskt om det skulle vara så.

Jag köper mest spåkrafs från Amazon, men jag har heller aldrig fått något öppnat.

Permalänk
Medlem

Jag köper också mycket från Amazon, tämligen vanligt att de packar kartonger inuti ovadderade kuvert. Det kan ju vara ok, beroende på vad man köper. Men ett Minecraft-lego som vi köpt i present kom fram med ett tämligen mosat paket. Fick lite ersättning efter att ha klagat (några tior), men hade tveklöst returnerat om det varit en present till någon annan än min 5-åring som struntar i paketets utseende.

Paketet är som synes rejält tillknycklat, och jag har försökt fixa det så gott det går. Påverkar ju även andrahandsvärde om man vill sälja vidare sedan.

Jag har säkert under 10% returer, men tycker inte det är konstigt om någon ligger på 15%. (Speciellt om det gäller reklamationer pga fraktmisshandel, felaktig beskrivning, etc)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag har säkert under 10% returer, men tycker inte det är konstigt om någon ligger på 15%. (Speciellt om det gäller reklamationer pga fraktmisshandel, felaktig beskrivning, etc)

Fast nu säger ju personen att majoriteten är impulsköp som han ångrar i efterhand.
Då borde man nog se över vad man håller på med.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fick ett meddelande från min bank om att de godkände reklamationen och skulle ta det vidare till Mastercard, så jag fick en tillfällig återbetalning till mitt konto som antingen kunde dras tillbaka eller sättas in permanent beroende hur ärendet gick. Nu idag fick jag meddelande om att Amazon bestridit reklamationen, så en ny dragning gjordes på mitt konto på ca 7000 igen (dom var då tvungna att släppa reservationen eftersom de var mina pengar) .

Reklamationen är ännu inte slutförd enligt dem, men det hela låter som om de kommer vinna och jag kommer förlora tvisten.

Så upp till KO/ARN nu.

Permalänk

KO tar inte upp enskilda ärenden, så återstår ARN i så fall.
Jag hade nog försökt intressera media för fallet om det hade varit jag och dina uppgifter stämmer!

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Uppdatering:

Fick ett meddelande från min bank om att de godkände reklamationen och skulle ta det vidare till Mastercard, så jag fick en tillfällig återbetalning till mitt konto som antingen kunde dras tillbaka eller sättas in permanent beroende hur ärendet gick. Nu idag fick jag meddelande om att Amazon bestridit reklamationen, så en ny dragning gjordes på mitt konto på ca 7000 igen (dom var då tvungna att släppa reservationen eftersom de var mina pengar) .

Reklamationen är ännu inte slutförd enligt dem, men det hela låter som om de kommer vinna och jag kommer förlora tvisten.

Så upp till KO/ARN nu.

Hur har det gått nu nästan en månad senare?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hur har det gått nu nästan en månad senare?

Har inte fått beslut ännu från varken Banken eller ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har inte fått beslut ännu från varken Banken eller ARN.

Amazon väger varje individuell förpackning innan de skickas, de väger även returer. Matchar inte vikten när det skickades iväg mot returen från kunden går Amazon den här vägen vanligtvis. Genom att ha läst hela tråden och din posthistorik lutar det mer mot att Amazon har rätt i sin anklagelse mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Amazon väger varje individuell förpackning innan de skickas, de väger även returer. Matchar inte vikten när det skickades iväg mot returen från kunden går Amazon den här vägen vanligtvis. Genom att ha läst hela tråden och din posthistorik lutar det mer mot att Amazon har rätt i sin anklagelse mot dig.

Någon källa på det?

Jag har skickat tillbaka saker med mer eller mindre packmaterial än vad jag fick med leveransen. Vissa gånger inte ens i samma paket som det kom i, några paket så stora att jag behövt fylla ut med mycket mer packmaterial. Vikten blir ju inte alls densamma, varken upp eller ner då och har inte haft några problem alls med returer.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Någon källa på det?

Jag har skickat tillbaka saker med mer eller mindre packmaterial än vad jag fick med leveransen. Vissa gånger inte ens i samma paket som det kom i, några paket så stora att jag behövt fylla ut med mycket mer packmaterial. Vikten blir ju inte alls densamma, varken upp eller ner då och har inte haft några problem alls med returer.

Har du också tidigare blivit avstängd och hotat dem med polisanmälan? Jag tänker att det kanske väger in lite i vilket läge de väljer att flagga en retur för undersökning med mikroskop...

Jag filmar också när jag tar emot eller skickar dyrare varor och/eller när jag får en tillknycklad leverans, jag tror att det kan vara ett tungt vägande i såna här "ord mot ord" ärenden även om det så klart inte är något oemotsägligt bevis. Allt handlar ju som vanligt om sannolikhet eller rimlighet när det ska bedömas av olika instanser.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Någon källa på det?

Jag har skickat tillbaka saker med mer eller mindre packmaterial än vad jag fick med leveransen. Vissa gånger inte ens i samma paket som det kom i, några paket så stora att jag behövt fylla ut med mycket mer packmaterial. Vikten blir ju inte alls densamma, varken upp eller ner då och har inte haft några problem alls med returer.

Produktförpackning, inte kartong. Varje individuell produktförpackning vägs och vikten sparas, lättaste sättet att spåra bedragare som försöker lura Amazon. Varför folk fyller kartongerna med vikter för att replikera produktens vikt ned till inom ett par gram felmarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Produktförpackning, inte kartong. Varje individuell produktförpackning vägs och vikten sparas, lättaste sättet att spåra bedragare som försöker lura Amazon. Varför folk fyller kartongerna med vikter för att replikera produktens vikt ned till inom ett par gram felmarginal.

Om detta nu är sant så förklarar det bara varför så många fått fel produkt? Speciellt om de i många fallen inte ens gör sig besvär att kolla tidigare returer, utan helt enkelt bara utgick efter vikten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Produktförpackning, inte kartong. Varje individuell produktförpackning vägs och vikten sparas, lättaste sättet att spåra bedragare som försöker lura Amazon. Varför folk fyller kartongerna med vikter för att replikera produktens vikt ned till inom ett par gram felmarginal.

Om detta är sant så blir det ju OMÖJLIGT att hävda att de skickat rätt vara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om detta är sant så blir det ju OMÖJLIGT att hävda att de skickat rätt vara

När de väger returen matchar inte vikten. Dvs något är fiffens mellan att det skickas till kund och tas tillbaka hos Amazon i retur, vidarebefordras till deras specialistavdelning som hanterar i huvudsak försök till bedrägerier. Så vem har skickat fel vara tror du? Och varför nästan alla direkt får pengarna tillbaka utan problem från Amazon, utom just TS.

Var med i någon dokumentär om Amazons lagersystem för 4-5 år sedan om deras produktivitet, standardiserat globalt. Varje individuellt produktpaket vägs och loggas i vilken kartong till vilken kund det skickas, och vid retur motvägs returen. Vilket sållar ut nästan alla som försöker begå bedrägeri mot Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

När de väger returen matchar inte vikten. Dvs något är fiffens mellan att det skickas till kund och tas tillbaka hos Amazon i retur, vidarebefordras till deras specialistavdelning som hanterar i huvudsak försök till bedrägerier. Så vem har skickat fel vara tror du?

Var med i någon dokumentär om Amazons lagersystem för 4-5 år sedan om deras produktivitet, standardiserat globalt. Varje individuellt produktpaket vägs och loggas i vilken kartong till vilken kund det skickas, och vid retur motvägs returen. Vilket sållar ut nästan alla som försöker begå bedrägeri mot Amazon.

Fast det är ju långt ifrån vattentätt, inte konstigt folk får fel varor.
Sen säger amazon själva att returer behöver inte gå tillbaka i orginal kartong heller när jag har returnerat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

När de väger returen matchar inte vikten. Dvs något är fiffens mellan att det skickas till kund och tas tillbaka hos Amazon i retur, vidarebefordras till deras specialistavdelning som hanterar i huvudsak försök till bedrägerier. Så vem har skickat fel vara tror du? Och varför nästan alla direkt får pengarna tillbaka utan problem från Amazon, utom just TS.

Var med i någon dokumentär om Amazons lagersystem för 4-5 år sedan om deras produktivitet, standardiserat globalt. Varje individuellt produktpaket vägs och loggas i vilken kartong till vilken kund det skickas, och vid retur motvägs returen. Vilket sållar ut nästan alla som försöker begå bedrägeri mot Amazon.

Men dina argument håller ju inte förstår du väl, utan nej det är inte bara jag, utan jag har hittat 2 andra här som råkat ut för exakt samma problem som mig, senaste exemplet var någon här inne som beställde 4090 men fick ett 4080, och han fick till och med tillbaka pengarna utan några som helst problem. Fanns ju till och med en artikel om det här på Sweclockers om felaktiga grafikkort beställa från amazon.

Ditt argument fallerar ju direkt. Om man endast utgick från vikten, vad hindrar då bedragare från att köpa hem en köksvåg och matcha vikten? Vad hindrar någon från att skicka tillbaka en kina kopia som 99% oftast väger densamma som original produkten?

Nu vet jag inte med säkerhet, men jag är nästan övertygad om att i mitt fall, handlade det om att mitt konto flaggats och det är pga därför som det gjorde det extra jobbigt för mig.

Om ni läser andras inlägg här om amazon. Vissa som fått sina paket lämnade utanför dörren och reklamerat detta, då har det varit 50%. Vissa har då fått pengarna tillbaka direkt, och vissa har bara fått en notis om att polisanmäla händelsen.

Antar att dessa också ljuger?:
https://www.youtube.com/watch?v=23OPFKfjQ5I

Permalänk
Medlem

@hasson39 pojken i det klippet ger samma energi som tjejen som var 'oskuld' och gravid, med förälder som helt 100% backar sin dotters hävdan mot läkares undersökning.

Eller fuskare som blev bannade för 'ingenting!', sen postar devs onekbara bevis och fuskarens egna stream som motbevisar deras snyfthistoria i social media totalt.

Amazon har bevisat att du skickade tillbaka fel produkt och att deras utredning är helt korrekt. Kan du presentera motbevisning? Ditt ord har ingen vikt i reklamationsärenden och returer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag fick nu ett sista svar ifrån specialistavdelningen. De håller sig till tidigare svar, och tänker inte svara något mer kring ärendet, det var exakt vad som skrevs, har verkligen inga ord.

Låt oss bara för tankens skull säga att jag likt många andra här råkat få fel vara eller kopia eller vad som, detta skulle innebära att du som kund får skulden och att du inte kan göra ett skit för att göra något åt saken.

Jag har lagt märke till att vissa här skriver att ni alltid filmar när ni packar upp eller packar ner, men hur hållbart är detta egentligen i rätten? Det har alldeles för många hål, såvida du inte filmar från första stunden du är hemma, packar ner varan, åker ner och skickar paketet, annars är det rätt så värdelöst?

7000kr fattigare, + förlorat varan som jag skickade tillbaka, så jag står med andra ord utan pengar för en vara jag betalat.

Hade ett liknande problem där dom skulle återbetala en Samsung s23, Ringde min bank och förklarade situationen och det vore kanske möjligt med en chargeback, Ringde amazons support för femteelfte gången och 2 månader senare och sa att min bank rekommenderar en polisanmälan samt att det blir en chargeback, då gav dom med sig...Amazon är smidiga, tills dom inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Men dina argument håller ju inte förstår du väl, utan nej det är inte bara jag, utan jag har hittat 2 andra här som råkat ut för exakt samma problem som mig, senaste exemplet var någon här inne som beställde 4090 men fick ett 4080, och han fick till och med tillbaka pengarna utan några som helst problem. Fanns ju till och med en artikel om det här på Sweclockers om felaktiga grafikkort beställa från amazon.

Ditt argument fallerar ju direkt. Om man endast utgick från vikten, vad hindrar då bedragare från att köpa hem en köksvåg och matcha vikten? Vad hindrar någon från att skicka tillbaka en kina kopia som 99% oftast väger densamma som original produkten?

Nu vet jag inte med säkerhet, men jag är nästan övertygad om att i mitt fall, handlade det om att mitt konto flaggats och det är pga därför som det gjorde det extra jobbigt för mig.

Om ni läser andras inlägg här om amazon. Vissa som fått sina paket lämnade utanför dörren och reklamerat detta, då har det varit 50%. Vissa har då fått pengarna tillbaka direkt, och vissa har bara fått en notis om att polisanmäla händelsen.

Antar att dessa också ljuger?:
https://www.youtube.com/watch?v=23OPFKfjQ5I

Med största sannolikhet så granskas dina returer mer noggrant än medel efter din historik med företaget, det är ju varken förvånande eller konstigt. Sen har de säkerligen en (AI) modell som används för att minimera arbetet med returer men samtidigt fånga så många felaktiga returer som möjligt, en ren ekonomisk kalkyl vad företaget skulle förlora mest pengar på (arbetet att undersöka kontra produktens värde) och den kommer inte alltid göra rätt. Bara tillräckligt mycket rätt för att de ska backa den till domstol om det så skulle behövas då den bygger på att människor ska slippa ta beslut eller göra bedömningar.

Där finns så klart risken att du har rätt och de gör fel, men det skulle de ju inte veta själva i det här läget så i så fall skulle de behöva lita blint på dina ord. Där har dina tidigare interaktioner med Amazon förmodligen urholkat den goodwill som annars skulle finnas.

Så, jag beklagar om du kommit i kläm och nu lider en för dig mycket kännbar ekonomisk förlust, det menar jag verkligen. Men ärligt talat så tror jag att du kommer få mycket svårt att "få rätt" mot en så obscent stor aktör som med stor sannolikhet inte kommer backa en tum efter att du nu fått så tydliga svar från dem. De lägger nog mycket hellre ut ett par miljoner på advokatkostnader för att försvara sitt system än öppnar för en tolkning att de medger att det skulle kunna ha gjort fel.

Så, förlora inte dig själv eller all din tid i den här striden, ta den så långt du känner att du behöver men om du inte får gehör hos ARN hade jag verkligen rekommenderat att försöka släppa det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@hasson39 pojken i det klippet ger samma energi som tjejen som var 'oskuld' och gravid, med förälder som helt 100% backar sin dotters hävdan mot läkares undersökning.

Eller fuskare som blev bannade för 'ingenting!', sen postar devs onekbara bevis och fuskarens egna stream som motbevisar deras snyfthistoria i social media totalt.

Amazon har bevisat att du skickade tillbaka fel produkt och att deras utredning är helt korrekt. Kan du presentera motbevisning? Ditt ord har ingen vikt i reklamationsärenden och returer

Inte lönt att föra diskussionen vidare då du redan bestämt dig sen första posten. På vilket sätt at amazon bevisat att jag skickat tillbaka fel produkt? Menar du på fullaste allvar att amazon kollar alla sina returer när du själv skriver att i många fallen så går dom på vikten?

Jag antar att jag och många andra ljugit om saken, och kommit in här för att få sympatiröster och en tröst på axeln.

Sen, en större delen av dom som blir bannade pga fusk är faktiskt oskyldiga så du har ännu en gång fel, och de kan aldrig göra något åt saken, såvida dom inte är större streamers som får sina konton upplåsta så fort de gnäller om saken.

Ingenting av det du sagt är logiskt, eller någon sanning bakom.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som är rätt eller fel så tycker jag att det är sjukt att grejer JAG skickar tillbaka som JAG betalat för och för tillfället JAG äger kan riskeras att destrueras!
Det tycker jag är helt sjukt, och att man sedan ska försöka brottas med ett av världens största bolag som kan skita i några % av deras kunder utan att det ens rör dom i ryggen det sätter inte mig som kund i en god sits.

Normala firmor destruerar inte saker, då får man isf frågan om man vill ha tillbaka den mot fraktkostnad eller liknande.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

@str8forthakill
Tillåt mig att berätta om min erfarenhet av 15 års näthandel.

Jag har då gjort ett 20-tal reklamationer (jag gillar att köpa demoprodukter som ofta är trasiga) genom åren i svenska datorbutiker. Det har aldrig varit tjafs och jag har aldrig tidigare behövt kontakta min bank för att lösa det förutom en gång när datorbutiken.com gick i konkurs och de ej hunnit skicka produkten. Reklamationer har alltid löst sig inom ett par dagar och en mejling eller två.

Amazon däremot. Dels tvingade de mig att skruva upp datorn och skicka in en bild på processorn och sedan bad de mig att bara skicka tillbaka processorn. Efter detta total tystnad. Banken måste komma in och lösa det.

Aldrig någonsin tidigare har datorbutiker tvingat mig att börja skruva upp saker.
Aldrig har jag behövt göra en kortreklamation.
Aldrig har en datorbutik slutat svara på mejl.

Amazon är ofta bra men garantiärenden och reklamationer är ett skämt.

Permalänk
Medlem

@Hasson39 hade förpackningen på lurarna en så kallad LPN-sticker?

Denna klisterlapp är nämligen till för att motverka det du menar ska ha hänt, dvs att annan person returnerat en vara som slunkit igenom Amazons returprocess och sen skickats ut till ny kund. Det har hänt att jag fått varor som varit "begagnade", där delar eller hela produkten saknas etc. Alla dessa har då haft ett LPN-nummer. Hade produkten när den kom åter till amz ett sådant LPN-nummer så borde processen vara att börja nysta i tidigare returer.

That said, av tidigare trådar att döma så har du varit grus i skon åt Amazon, så det är så att du blir föremål för andra granskningar vid eventuella returer. Jag har själv blivit avstängd av Amazon så jag vet hur det är att prata med kontospecialisterna, eller snarare hur det är att inte kunna tala med någon utan endast få automatiska mail på alla typer av frågor.