Underpresterar min dator? Hjälp med att tolka benchmark sökes.

Permalänk
Medlem

Underpresterar min dator? Hjälp med att tolka benchmark sökes.

tldr: Underpresterar min dator? Se benchmark och specs i slutet av inlägget.

Hejsan!

För snart ett år sedan så köpte jag en ny laptop – ASUS VivoBook Pro 14 OLED M6400 (länkad längst ned i inlägget).
För mig, som sitter en del i adobe, cad/bim, samt spelar sporadiskt, har det funkat bra. På senare tid upplever jag dock att prestandan sjunkit. Saken är den att jag inte kan speciellt mycket om hårdvara och jag har svårt att veta vad jag ska förvänta mig av min dator. Det är ju trots allt inte något monster det rör sig om. Därför skulle jag vara väldigt tacksam om ni vill hjälpa mig att undersöka det hela närmre.

Dels upplever jag att mjukvara, framför allt filhanteraren, allt oftare hänger sig eller inte vill samarbeta. Detta misstänker jag kan vara ett mjukvaruproblem i första hand, som kanske kan lösa sig med en factory reset (har ej velat testa pga många projekt just nu).
Ett annat, mer oroande problem, är dock att datorn allt oftare sätter sig i viloläge. Processen inleds med att fläktarna går i gång på full blås, nästan så att man tror att den försöker flyga iväg. Samtidigt droppar prestationen rejält. Efter ca 10-30 sekunder slocknar skärmen och datorn försätts i viloläge. Detta händer alltid vid mer krävande uppgifter, typ cs2, men allt oftare även vid mindre krävande uppgifter typ hantering av mindre dwgs i 2d i Cad, enkla meshstrukturer i Rhino och till och med vid enstaka Half Life 1- sessions.

Jag har pratat med återförsäljaren, som säger att man får räkna med att prestandan sjunker över tid, men att jag gärna får lämna in den för undersökning. Med de projekt jag har just nu vill jag dock inte att vara utan dator under någon längre tid. Tänkte därför försöka utreda det hela själv innan jag eventuellt lämnar in den.

Idag laddade jag ner superposition och körde en benchmark. Fick följande information:
Test: Benchmark performance 1080p extreme
Resultat: 2238
FPS: min 13.26, avg 16,75, max 19,35
GPU Temp: min 46 max 67
GPU utilization: 100 %

Så utifrån detta, vad säger ni som kan? Är detta ett rimligt resultat eller är det bara att bita ihop och lämna in den? Kan, och borde, jag även testa CPU, Ram osv? All hjälp tas tacksamt emot.

Datorn i fråga:
https://www.inet.se/produkt/1973903/asus-vivobook-pro-14-oled...

Permalänk
Medlem

Att den försätter sig i viloläge vid hög last tolkar jag som ett värmeproblem. Har du kollat att fläktarna inte är fulla med damm? Laptops har ganska begränsat luftflöde redan från start, så bara några små dammtussar kan göra stor skillnad.

Testa ladda ner HWmonitor och håll ett öga på cpu och gpu-temps när du gör något tungt. T.ex. kör något av de program som brukar sänka datorn.

Vilket program körde du benchmarken i? Jag har en ganska likvärdig jobbdator, skulle kunna köra samma på min och de vad jag får för siffror.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Att den försätter sig i viloläge vid hög last tolkar jag som ett värmeproblem. Har du kollat att fläktarna inte är fulla med damm? Laptops har ganska begränsat luftflöde redan från start, så bara några små dammtussar kan göra stor skillnad.

Testa ladda ner HWmonitor och håll ett öga på cpu och gpu-temps när du gör något tungt. T.ex. kör något av de program som brukar sänka datorn.

Vilket program körde du benchmarken i? Jag har en ganska likvärdig jobbdator, skulle kunna köra samma på min och de vad jag får för siffror.

Hej och tack för ditt svar! Jag misstänkte också värme till en början, men har inte sett temperaturer över 67,5 i hardware monitor (har dock inte alltid varit igång). Upplever inte heller att datorn känns speciellt varm då den crashar. Har inte skruvat upp den ännu, men det kanske får bli eftermiddagens projekt.

Körde benchmarken i Ungine Superposition, gratisversionen. Hade verkligen uppskattat att se vad du får för resultat.

Permalänk
Medlem

@Vlademar

Låter ju ändå som att det kan vara värmerelaterat så som du beskriver det. Så kolla gärna tempen medans du spelar CS2 men även när du kör något annat. Kolla även om du kan se värmen på din disk? Dom vill inte gå för varmt och i en del datorer kan dom sitta så illa så att dom alstrar värme ifrån CPU och GPU heatpipsen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@Vlademar

Låter ju ändå som att det kan vara värmerelaterat så som du beskriver det. Så kolla gärna tempen medans du spelar CS2 men även när du kör något annat. Kolla även om du kan se värmen på din disk? Dom vill inte gå för varmt och i en del datorer kan dom sitta så illa så att dom alstrar värme ifrån CPU och GPU heatpipsen.

Jag såg nu att jag har loggad maxtemp på 82 grader, så det kan nog ha med temperatur att göra ändå. Tempen sjunker fort när fläktarna börjar jobba, så redan när datorn kickar igång igen är tempen omkring 50. Tack till både dig och @HappySatan för hjälp.

Jag kom även på att jag glömt nämna att datorn även ger ifrån sig märkliga ljud ibland. Detta sker främst vid uppstart eller avstängning. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet, men det är lite analogt sprakande. Tänk typ rundgång i skolaulans mikrofon, blandat med allmänt elektriskt surrande och blippande. Något att oroa sig för?

Jag ska höra med återförsäljaren vad som gäller vid temperaturproblem. Lär ju inte gå att lösa utan att ändra konstruktionen, samtidigt är det ju tråkigt att det begränsar prestandan i övrigt.
Edit: De kunde inte svara på om kylproblem täcks av garanti, så får väl chansa helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademar:

Jag såg nu att jag har loggad maxtemp på 82 grader, så det kan nog ha med temperatur att göra ändå. Tempen sjunker fort när fläktarna börjar jobba, så redan när datorn kickar igång igen är tempen omkring 50. Tack till både dig och @HappySatan för hjälp.

Jag kom även på att jag glömt nämna att datorn även ger ifrån sig märkliga ljud ibland. Detta sker främst vid uppstart eller avstängning. Vet inte hur jag ska beskriva ljudet, men det är lite analogt sprakande. Tänk typ rundgång i skolaulans mikrofon, blandat med allmänt elektriskt surrande och blippande. Något att oroa sig för?

Jag ska höra med återförsäljaren vad som gäller vid temperaturproblem. Lär ju inte gå att lösa utan att ändra konstruktionen, samtidigt är det ju tråkigt att det begränsar prestandan i övrigt.
Edit: De kunde inte svara på om kylproblem täcks av garanti, så får väl chansa helt enkelt.

Garanti brukar inte täcka kylnings problem ifall det är damm och smuts som är orsaken.

Det är dock lätt att rengöra en laptop oftast brukar en burk tryckluft räcka se bara till att hålla fläktarna på plats genom en tandpetare eller något annat.

Ifall det är väldigt smutsig så måste du öppna laptop och rengöra kylflänsarna och fläktarna mer noggrant en fuktad bomullstops och tryckluft brukar funka bra.

Ifall du vill öppna datorn för att rengöra så behöver du en Torx 5 skruvmejsel enligt Notebookcheck så använder ASUS 9 Torx 5 skruvar.

https://www.notebookcheck.net/Asus-Vivobook-Pro-14-OLED-in-re...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för alla hjälpsamma kommentarer. Rengöring hjälpte tyvärr inte, men kan ju efter mer noggrann monitoring konstatera att det absolut lär vara värme som är problemet. Får bita i det sura äpplet och skicka in den som ett garantiärende helt enkelt.