AMD Ryzen 5 8600G och Ryzen 7 8700G – imponerande integrerad grafik

Permalänk
Skrivet av DST:

lite tråkigt att en apu för pc inte når upp till ett gtx 970(snabbare än 1650) än så många år efter.

Ja tyvärr har AMD legat på latsidan. De har blivit omsprugna av Apple. I sommar när Qualcomm släpper sina Elite X cpus tror jag även de kommer springa om AMD i grafikprestanda.

Förstår inte hur AMD ska kunna hålla ned energianvändningen med Strix Halo och 40 CU's. Den kommer nog dra alldeles för mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Imponerande? Blev inte cpuns igpu rostad på youtube av bla kliksphilip, eller gamers nexus? Där dgpu ihop med en vanlig cpu är billigare och snabbare

Om det stämmer så är han yr som vanligt. Det är inte tänkt till samma målgrupp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det verkar som Der 8auer lyckas skrämma igång 8000G ganska rejält genom att lyfta på locket:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så mitt gamla 1060 är vassare (1060>1650 verkar de som när man googlar), blir inte att byta till detta då iaf

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Om det stämmer så är han yr som vanligt. Det är inte tänkt till samma målgrupp.

Är väl tänkt till exakt samma målgrupp som köpte den för 99 dollar. Eller ska apu bli lyx? För den är galet dyr.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett par burkar med med dessa Apuer framöver, är det någon Apu på g med flera kärnor än 8700G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Blir nog ett par burkar med med dessa Apuer framöver, är det någon Apu på g med flera kärnor än 8700G?

Strix Halo med Zen 5-kärnor och 40 CU RDNA 3+ ska vara på gång, men de ska vara riktade mot en mobila marknaden. Om det kommer desktopvarianter är såvitt jag vet okänt i dagsläget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tack för efterlängtat test 🙂 Trodde inte att 8700G skulle vara så nära ett GTX 1650 i prestanda.

Förutom värdet med en inbyggd relativt kraftfull GPU som ren beräkningsenhet så ser jag värdet i att kunna bygga en slimmad spelstation som drar under 200watt i strömförbrukning och därigenom även inte är så svår att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Så mitt gamla 1060 är vassare (1060>1650 verkar de som när man googlar), blir inte att byta till detta då iaf

GTX 1060 kom först med 6GB VRAM (grafikminne).
Senare kom GTX 1060 3GB.
3GB versionen är även nerbantad i Cuda Cores mm mot 6GB versionen,
Så även i scenarion där 3GB VRAM räcker fullt ut så är ändå 6GB versionen vanligtvis snabbare, om inte något annat flaskhalsar, även om den extra minnesmängden inte ger någon nytta i det scenariot.

Har inte kollat på det nyligen, men när jag tittat innan så verkar det som att GTX 1650 ligger ganska nära GTX 1060 3GB i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Tack för efterlängtat test 🙂 Trodde inte att 8700G skulle vara så nära ett GTX 1650 i prestanda.

Förutom värdet med en inbyggd relativt kraftfull GPU som ren beräkningsenhet så ser jag värdet i att kunna bygga en slimmad spelstation som drar under 200watt i strömförbrukning och därigenom även inte är så svår att kyla.

En dator med en inte allt för strömhungrig CPU + ett RTX 3050 eller 4060 är ganska lätt att kyla också om man man inte har datorn i någon liten garderob eller jättelitet chassi eller dyl.
Men går ju inte att bygga lika litet med separat grafikkort än utan.

Exempelvis finns denna RTX 3050 6GB som är helt passivt kyld

GeForce RTX™ 3050 KalmX 6GB - Palit
Palit GeForce RTX 3050 KalmX 6GB GDDR6 - Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Strix Halo med Zen 5-kärnor och 40 CU RDNA 3+ ska vara på gång, men de ska vara riktade mot en mobila marknaden. Om det kommer desktopvarianter är såvitt jag vet okänt i dagsläget.

Vill upp till minst 16 cores 32 threads och inbyggd grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En dator med en inte allt för strömhungrig CPU + ett RTX 3050 eller 4060 är ganska lätt att kyla också om man man inte har datorn i någon liten garderob eller jättelitet chassi eller dyl.
Men går ju inte att bygga lika litet med separat grafikkort än utan.

Exempelvis finns denna RTX 3050 6GB som är helt passivt kyld

GeForce RTX™ 3050 KalmX 6GB - Palit
Palit GeForce RTX 3050 KalmX 6GB GDDR6 - Webhallen

Finessen är ju att du kan bygga ännu mindre med grafiken inbyggd i cpu. Tex storlek Intel NUC och behöver då inte någon kortplats heller.

Permalänk
Medlem

Kul med lite tester av hårdvara. Inte så ofta det händer numera. Sweclockers postar ju mest nyheter från andra sidor och meningslösa quiz. Dock hade det varit trevligt om ni hade visat video från testerna så att man hade fått en bättre uppfattning om hur det faktiskt ser ut och hur väl det flyter. Sedan hade även varit intressant att veta hur dessa processorer står sig jämfört med AMDs processorer i t.ex. xbox. Kanske svårt att jämföra, men det är väl ändå en snarlik konstruktion tänker jag. Skulle kunna tänka mig dessa processorer till en mindre HTPC för att spela enklare spel.

Permalänk
Skrivet av Kvartz:

Så mitt gamla 1060 är vassare (1060>1650 verkar de som när man googlar), blir inte att byta till detta då iaf

Är det jag den enda som tycker AMD legat på latsidan sedan de lanserade sin första APU Llano? Apple har ju visat visat dem hur man gör en riktig APU och bara deras M3 är över 50% snabbare än AMD's 780M om spelen skrivs om för Mac OS. Snart kommer Qualcomm också lägga AMD i skamhörnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Vill upp till minst 16 cores 32 threads och inbyggd grafik

7950X har ju inbyggd grafik även om den inte är så vass

Vill du ha mer får du nog tänka lite på vad det skulle kosta i kisel att få till, tror inte det är rimligt innan de fått till vettiga gpu-chiplets

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MegaMuztek:

Vill upp till minst 16 cores 32 threads och inbyggd grafik

Ryktena kring "Strix Halo" pratar om 40 CU och upp till 16C/32T. Ryktena pratar också om en chiplet-design. Men verkar dröja in i 2025 innan den hittar ut.

M3 Max finns redan, den har tekniskt sett 16 kärnor även om det är 12P+4E kärnor och den saknar SMT (så totalt 16 trådar).

Kommande Qualcomm Oryon (enheter förväntas komma ut i sommar) blir "bara" 12P kärnor, men GPU-mässigt ser det lovande ut då Snapdragon 8 gen 3 (toppmodellen för high-end Android:er 2024) faktiskt slår Apple M2 (M2 laptop varianter, inte A17 för mobiler) i vissa GPU-benchmarks. GPUn i M2 ligger i sin tur hyfsat nära 780M som finns i 8700G. Oryon kommer ha snabbare iGPU jämfört med Snapdragon 8 gen 3.

Skrivet av MegaMuztek:

Finessen är ju att du kan bygga ännu mindre med grafiken inbyggd i cpu. Tex storlek Intel NUC och behöver då inte någon kortplats heller.

Realistiskt lär inte 8600G/8700G fungera speciellt bra för något i NUC-storlek. Redan med AMDs/Intels 28/35 W CPUer (som i praktiken brukar nå 50-55 W) blir det rätt högljutt.

8600G/8700G är 65 W och når i praktiken strax över 80 W. Snålt för att vara en modern x86-baserad desktop CPU, men knappast någon man vill ha i något så kompakt som en NUC. För egen del tycker jag 10-15 W CPU-modellern är var som är vettigt, NUC med 1315U (15 W) är betydligt trevligare att ha nära sig jämfört med varianter med 7940HS (35 W TDP) eller 1360P (28 W TDP) där båda i praktiken når strax över 50 W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det jag den enda som tycker AMD legat på latsidan sedan de lanserade sin första APU Llano? Apple har ju visat visat dem hur man gör en riktig APU och bara deras M3 är över 50% snabbare än AMD's 780M om spelen skrivs om för Mac OS. Snart kommer Qualcomm också lägga AMD i skamhörnan.

Kanske? Amd använder deras dgpu-arkitektur till sina apu, vilket eventuellt inte är den bästa strategin. Sen har M3 ett försprång i nod. TSMC3 vs TSMC5 elller kanske TSMC4 i 8700G, båda är väldigt lika dock. Iom att 12gpu kärnor i 8700G skalar väldigt dåligt vs 8gpu kärnor i 8600G så måste jag anta att amds apuer är minnesbegrändsade hårt. Iaf för 8700G verkar 2 DDR5 kanaler inte riktigt räcka till. Om jag inte missminner mig så kan gpun inte heller utnyttja cpuns cache direkt heller vilket jag antar är en skillnad mot M3. Ingen koll på hur mkt banbredd M3 har till minnet heller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Saagaa:

Kanske? Amd använder deras dgpu-arkitektur till sina apu, vilket eventuellt inte är den bästa strategin. Sen har M3 ett försprång i nod. TSMC3 vs TSMC5 elller kanske TSMC4 i 8700G, båda är väldigt lika dock. Iom att 12gpu kärnor i 8700G skalar väldigt dåligt vs 8gpu kärnor i 8600G så måste jag anta att amds apuer är minnesbegrändsade hårt. Iaf för 8700G verkar 2 DDR5 kanaler inte riktigt räcka till. Om jag inte missminner mig så kan gpun inte heller utnyttja cpuns cache direkt heller vilket jag antar är en skillnad mot M3. Ingen koll på hur mkt banbredd M3 har till minnet heller.

M3 (likt Apple A-serien samt även Qualcomms systemkretsar) kan alla använda det som brukar kallas "system-cache" och som i praktiken är en L3-cache för CPU även för GPU och NPU.

Är inte jättestor skillnad i GPU-prestanda mellan M2 (som är på samma nod som AMD) och M3 om man jämför modeller med lika många CPU-kärnor. M3 Max med 40 GPU-kärnor drar ifrån en del då den har fler GPU-kärnor jämfört med M2 Max.

Bandbreddsmässigt har M3 har ~100 GB/s, M3 Pro har ~150 GB/s, Max har 300 GB/s (30-core) eller 400 GB/s (40-core) versionen.

Ovanpå det använder Apple (likt Qualcomm och Arm) tile based deferred rendering design. Verkar i praktiken inte göra jättemycket i låg upplösning, men den stora fördelen med den tekniken visar sig om man kör 4k: man tappar betydligt mindre prestanda på att skruva upp upplösningen med TBDR. Det TBDR däremot inte hanterar lika bra som en "vanlig" GPU är väldigt komplex geometri, så ingen slump att mobilspel (Apple arcade spel i allmänhet) har lite enklare shaders men kan köras i väldigt hög upplösning med bra FPS.

Klicka för mer information

Apple arcade BEAST håller sig på 50-60 FPS till och med på en M1 GPU i 4k!

Resident Evil 4 remak:en rullar utan problem i >60 FPS på en M3 Max i 4k! Det är en titel som 780M verkar ha kämpigt att köra ens i 1920x1080.

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

r5 8600g är OTROLIGT intressant faktiskt, extremt bra prestanda för 2190kr.

Kan se denna i kompakta mini PC's för under 5k, helt perfekta 1080p maskiner även för lite gaming.

Har en del polare som enbart lirar WoW Classic och typ Tibia samt retro gaming / emulering och där presterar denna helt perfekt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde använda den integrerade grafiken tillsammans med grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Vem riktar de sig till?

Ett komplett bygge med dessa med mini itx närmar ju sig 10.000:- lätt. Då kan man ju lika bra köpa en "nuc" variant med AMD's mobil cpu'r.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Vem riktar de sig till?

Ett komplett bygge med dessa med mini itx närmar ju sig 10.000:- lätt. Då kan man ju lika bra köpa en "nuc" variant med AMD's mobil cpu'r.

Det finns än mindre formfaktorer för dessa. Mini-STX i barebone-format tillverkas av ASRock. Med dessa processorer får du en kompetent socklad processor (och de mer konpetenta kyllösningarna) med bra inbyggd grafikdel.

Själv gillar jag små, förhållandevis tysta datorer. Jag har en 5700G i ett Deskmini x300 i mini-STX-format med en Cryorig C7 Cu med Noctuafläkt. Det gör den i princip knäpptyst annat än vid full belastning..Jag spelar inte mycket längre och det jag spelar är mest nostalgi och då duger grafikkdelen utmärkt. Jag har desto större nytta av en snabb CPU med bra flertrådad prestanda. Via m2-platsen kan jag koppla in snabba nätverkskort. Såklart är mitt användningsområde nischat men jag kan inte se någon annan lösning idag som ger mig allt detta i ett chassi inte ens 2 liter i volym. Hade jag byggt nytt idag hade 8700G varit sannolikt val.

Självklart blir de mobila CPU:erna i NUC-liknande plattformar allt snabbare men vid en given tidpunkt kan de ju inte mäta sig med motsvarande socklad CPU.

Permalänk
Medlem

Har man tänkt något på balansen eller är det tillverkningen som bestämt hur GPU och CPU har kommit samman här?

Hur mycket tillför så snabba processorer på så långsamma grafikdelar?
Hade det passat bättre med en modell som har tillexempel 8500Gs processor fast med 780m GPU(den som sitter i 8700G)?
Lite bättre balans då kanske?

Permalänk
Medlem

Enda som egentligen sticker ut är väl att bygga något litet och energieffektivt, många datorer med separat gpu drar ju mer i idle än dessa gör i load

Det jag ser är ju att ha en liten mediadator vid TV till exempel, då framförallt den mindre av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har man tänkt något på balansen eller är det tillverkningen som bestämt hur GPU och CPU har kommit samman här?

Hur mycket tillför så snabba processorer på så långsamma grafikdelar?
Hade det passat bättre med en modell som har tillexempel 8500Gs processor fast med 780m GPU(den som sitter i 8700G)?
Lite bättre balans då kanske?

Beror ju på vad man ska ha grejerna till. Men ett användningsområde för dessa är ju om man vill bygga en dator att spela med och som du senare kan sätta in en bra gpu i. Då är det ju tråkigt att ha en 4c8t CPU även om den kanske varit bättre ”matchad” med den klena igpu delen. Därför tycker jag det är bra att de börjat ha lite fler kärnor även i g modellerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju på vad man ska ha grejerna till. Men ett användningsområde för dessa är ju om man vill bygga en dator att spela med och som du senare kan sätta in en bra gpu i. Då är det ju tråkigt att ha en 4c8t CPU även om den kanske varit bättre ”matchad” med den klena igpu delen. Därför tycker jag det är bra att de börjat ha lite fler kärnor även i g modellerna.

Det hade kunnat vara intressant som insteg till AM5. Det kanske hade varit schysst att byta CPU om 2-3 generationer och sitta kvar på resten av systemet och kanske gå över till bättre eller fristående gpu då istället.

8700G lite för dyr för det och CPU delen känns lite för svag om man ska uppgradera GPU om typ 2-3 generationer(2-4år?).

Nu är det bara rykten, men Zen5 verkar kunna bli ett rätt stort kliv och då kanske det inte känns så prisvärt att lägga pengar på 8700G redan nu om man vill ha något relativt framtidssäkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

r5 8600g är OTROLIGT intressant faktiskt, extremt bra prestanda för 2190kr.

Enligt artikeln
AMD Ryzen 5 8600G
Pris vid publicering: 2 890 kronor

Kollar man prisjakt verkar det också stämma.
Även exkl moms pris blir lite högre, men åtminstone i närheten.
Så om du köper till företag och räknar bort momsen och dessutom får lite rabatt kanske du kan köpa för det priset.

Annars, inkl moms för vem som helst utan särskilda rabatter.
Då kan man få en 5700G för runt de pengarna och en 5600G ännu billigare om man vill ha en billig APU.

Men då är det Socket AM4 istället och inte senaste generationens kärnor eller iGPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Enligt artikeln
AMD Ryzen 5 8600G
Pris vid publicering: 2 890 kronor

Kollar man prisjakt verkar det också stämma.
Även exkl moms pris blir lite högre, men åtminstone i närheten.
Så om du köper till företag och räknar bort momsen och dessutom får lite rabatt kanske du kan köpa för det priset.

Annars, inkl moms för vem som helst utan särskilda rabatter.
Då kan man få en 5700G för runt de pengarna och en 5600G ännu billigare om man vill ha en billig APU.

Men då är det Socket AM4 istället och inte senaste generationens kärnor eller iGPU.

Det priset gjorde den ganska mycket mer ointressant... tråkigt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ancient Gameplay ska testa 8700g mot ett rx 580, han retade lite med att visa att 8700g spöade med näppe polaris 10 kortet i MS flight sim i 1080p med, men ja tvivlar att det är eg bättre då 580 ska väl vara bättre än ett 1650 och ms är ju cpu tungt så något flaskar la där och så vips presterar långsammare kortet "bättre".

Iaf han är en Amd fanboi enligt mig så inte omöjligt att han testar på sitt sätt för att få en nyare produkt från amd att skina ljusare än ett gammalt antikt amd grafikkort. Men iaf för de som vill glädjas över att de köpt en 8700k skall nog ta en titt på hans video som kommer upp snart.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Ancient Gameplay ska testa 8700g mot ett rx 580, han retade lite med att visa att 8700g spöade med näppe polaris 10 kortet i MS flight sim i 1080p med, men ja tvivlar att det är eg bättre då 580 ska väl vara bättre än ett 1650 och ms är ju cpu tungt så något flaskar la där och så vips presterar långsammare kortet "bättre".

Iaf han är en Amd fanboi enligt mig så inte omöjligt att han testar på sitt sätt för att få en nyare produkt från amd att skina ljusare än ett gammalt antikt amd grafikkort. Men iaf för de som vill glädjas över att de köpt en 8700k skall nog ta en titt på hans video som kommer upp snart.

Om du anser att han har ett ovetenskapligt bias i sina tester och recenssioner är han ju totalt olämplig att rekommendera någon att titta på. Bättre vore att länka till någon du har fog att tro vara seriös och oberoende.