Nintendo Switch 2 kan bli bakåtkompatibel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Blir intressant att se vilka komponenter den kommer ha under huven.

Skulle överraska om det är nått annat än T239.

Skulle även överraska om Nintendo gjorde det vettiga och använde nått roligare än Samsung 8nm; men hoppet är väl det sista som överger en...

Undrar dock vad de ska stoppa in för modern gimmick. Tippar på AR. Fråga mig inte vad de ska göra med det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hoppas procontrollers är bakåtkompatibla också så man slipper köpa 4 nya igen som hoppet mellan Wii U och Switch.

Svårt att tro att de gör en nytt bluetooth-protokoll, så jag skulle be extremt förvånad om de inte iaf blir bakåtkompatibla - kanske att de utvidgar någonting för stitch 2, men använder samma grundprotokoll

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning. Då slipper dom göra remakes och ports av spel dom redan har och kan fortsätta sälja dom även på nya konsollen.
Dessutom är formfaktorn på dom små kasetterna ett vinnande koncept bland samlare.

Permalänk
Medlem

Jag tror att pirater kan bli ett problem för Nintendo om de har bakåtkompatibilitet med fysiska Switch 1-kassetter. Jag antar att de inte vill hamna i en situation där kunder som köper en Nintendo Switch 2 kan spela hela Nintendo Switch 1-katalogen utan att betala för de spelen. Jag vet inte om är möjligt för Nintendo att lösa det med någon mjukvaru-uppdatering.

Switch 1 stödde inte 3DS-kassetter och 3DS hade också problem med piratkopior.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

bakåtkompatibel så som i att man kommer kunna spela ALLA Nintendo switch spel på den för en kostnad på 99kr i månaden då det såklart bara fungerar digitalt och kräver att man registrerar alla sina spel online via en av dagens swtich komnsoller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle förvåna mig om Nintendo gör detta, de brukar verkligen aldrig göra detta om man ser tillbaka

Huh? Wii var bakåtkompatibel med GameCube, WiiU var bakåtkompatibel med Wii. Switch bröt sviten då den introducerade en helt ny arkitektur vid ungefär samma prestandanivå som WiiU (men lägre effektbehöv naturligtvis), så det var i praktiken omöjligt för dem att ordna bakåtkompatibilitet. Men det finns inga rykten som tyder på att Nintendo helt skulle byta arkitektur vid konstant prestanda den här gången.

Angående processteknologi, vore Samsungs 8nm ett märkligt val för ett mobilchip som skall tillverkas i Nintendo Switch volymer.

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att Switch 2 ska spela Switch spel annars blir den väldigt ointressant tills det kommit mycket spel.

Att spela alla ens Switch spel i bättre prestanda och upplösning är största moroten till en början. Rätt nyligen jag börjat spela PS5 spel på min PS5. Först var det bara kul att köra ens gamla spel med bättre prestanda och upplösning samma med Xbox Series X.

Jag har slutat samla på Switch spel och gått över till PS5 för det mesta men har fortfarande massor med Switch spel jag inte hunnit spela igenom och att köra dem med bättre prestanda är största anledningen att skaffa Switch 2.

Skulle den inte bli bakåtkompatibel så kommer inte jag skaffa en på länge.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bara hårdvaran är kraftig nog för botw/totk i konstant 60fps så köper jag gärna en.
Annars får det vara. Förstår inte hur folk klarar av att spela i 20-30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skulle överraska om det är nått annat än T239.

Skulle även överraska om Nintendo gjorde det vettiga och använde nått roligare än Samsung 8nm; men hoppet är väl det sista som överger en...

Undrar dock vad de ska stoppa in för modern gimmick. Tippar på AR. Fråga mig inte vad de ska göra med det dock.

AR har de redan på switch.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är drömmen, slipper man ha 2 konsoler inkopplade.

Hoppas dock att Nintendo släpper nya kassetter som är större, skulle vara tråkigt om det skulle bli standard att nya spel inte får plats på kassetten.

Vad är max idag, 32 GB? Och det med 7 år gammal hårdvara. Känns ju som om 512/1024 GB kommer vara det minsta som stöds med en Switch 2. Det handlar ju bara om hur stora minnesrymder som kan adresseras. De kommer omöjligt kunna behålla dagens begränsningar och ska en uppgradering ändå ske lär de ju fläska på ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

AR har de redan på switch.

Nej det har de inte. Den har inte ens en (video)kamera.

Däremot så finns Mario Kart Home Circuit till Switch. Men det är naturligtvis inte ett separat tillbehör jag pratar om här.

Permalänk
Medlem

Hoppas switch 2 även blir kompatibel med ps5 och Xbox.

Skulle vara bra så man slipper alla konsoler.

Permalänk
Medlem

Tänk om man köper ett spel på steam, så fungerar inte det på nästa datorköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad är max idag, 32 GB? Och det med 7 år gammal hårdvara. Känns ju som om 512/1024 GB kommer vara det minsta som stöds med en Switch 2. Det handlar ju bara om hur stora minnesrymder som kan adresseras. De kommer omöjligt kunna behålla dagens begränsningar och ska en uppgradering ändå ske lär de ju fläska på ordentligt.

Tror störta kassetten idag är 64GB, skulle va nice med 128GB för spel som kräver den storleken i framtiden.

En del developers snålar ju och köper 1GB kassetter och läggar typ bara in hemskärmen för spelet på det, allt annat måste laddas ner.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Nintendo utvecklats så blir jag chockad om man kan köra Switch spel och handkontroller direkt på nya hårdvaran utan att betala något extra. Nintendo är bland de bästa i branschen på att ta betalt åter och åter och återigen för sina speltitlar, till och med jag åkte på den pumpen med ex Mario Kart 8.

Så frågan är vad bakåtkompabilitet betyder, att man kan köpa en uppdaterad version av spelet(Switch) som fungerar på nya hårdvaran eller att den fungerar rakt av från online och kasset(Wii > Wii U), det återstår att se.

Förövrigt, Wii U var en riktigt bra konsol, glöm inte att zelda breath of the wild utvecklades för denna hårdvara och flyter praktiskt taget lika bra där som på Switchen. När man sedan släppte The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom så förväntade man sig ett rejält kliv upp för att använda Swtichens hårdvara men det blev uppenbart att Swtichens hårdvara är inte nämnvärt starkare än wii U från 2012. Så vi som bara spelar vid TVn innebär Switchen bara en enorm extra kostnad.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Blir intressant att se vilka komponenter den kommer ha under huven.

Är det verkligen det när det gäller Nintendo som aldrig konkurrerar med prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad var det för nackdel att Wii U var bakåtkompatibel med Wii ?
Så till den grad att det inte räknas som bakåtkompatibilitet enligt dig ?

Men annars har du rätt i att de stationära Nintendo konsolerna från tiden de använda cartridge inte var bakåtkompatibelt, förutom att det kom Super GameBoy till Super Nintendo.

Men cartridge är lite mer som ett instickskort än en optisk skiva.

På PC sidan så kan du inte stoppa ett ISA kort i en PCI plats eller ett AGP kort i en PCI Express plats heller.

Däremot har PC haft PCI Express ganska länge nu och de olika PCI Express versionerna har varit bakåtkompatibla med varandra så här långt.
Däremot var Nintendos sista stationära cartridge baserade konsol Nintendo 64 och den kom på mitten av 90-talet.
Vilket var ganska långt före PC fick PCI Express.

Hade varit coolt att göra en ny cartridge baserad konsol och ha att cartridgeporten bara är en PCI Express x8 slot.
Men det hade troligtvis kostat allt för mycket.

Nintendo DS var kompatibel med GBA-spel, och det var cartridge bägge två. De hade bara två platser för cartridge - väldigt praktiskt när man var ute och reste, kunde peta i Tetris eller nåt sånt i den ena och det spelet man höll på med i den andra. Så var det ju med PC-moderkort också, egentligen - massor av kortplatser, och nån var ISA väldigt långt fram. Sen var det ju den där grejen med att ISA var "upp-och-ner" jämfört med AGP och PCIe, så man kunde ha bägge kontakterna på samma fysiska plats i lådan och använda vilket av dem man ville.

Skrivet av Pantburk:

Hoppas switch 2 även blir kompatibel med ps5 och Xbox.

Skulle vara bra så man slipper alla konsoler.

Alltså man skall ju aldrig säga aldrig, men sannolikheten att Sony specifikt godkänner det är verkligen noll.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det verkligen det när det gäller Nintendo som aldrig konkurrerar med prestanda?

Kan väl vara intressant ändå, men sannolikheten är ju mycket stor att det är något Nvidia Orin-baserat. Nintendo verkar vara den enda konsolltillverkaren som lyfter på luren när Nvidia ringer, och de vill inte riktigt tappa den ingången. För Nintendo är det lättast att fortsätta med det man körde med senaste konsollen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej det har de inte. Den har inte ens en (video)kamera.

Däremot så finns Mario Kart Home Circuit till Switch. Men det är naturligtvis inte ett separat tillbehör jag pratar om här.

Jag räknar de som Ar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Förövrigt, Wii U var en riktigt bra konsol, glöm inte att zelda breath of the wild utvecklades för denna hårdvara och flyter praktiskt taget lika bra där som på Switchen. När man sedan släppte The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom så förväntade man sig ett rejält kliv upp för att använda Swtichens hårdvara men det blev uppenbart att Swtichens hårdvara är inte nämnvärt starkare än wii U från 2012. Så vi som bara spelar vid TVn innebär Switchen bara en enorm extra kostnad.

Jag har inte koll på om det ändrats med uppdateringar och så...

Men minns att jag kollade på jämförelser mellan Breath of the Wild på Wii U och Switch när det var nytt och Wii U presterade bättre! (Bättre FPS/bättre flyt)
Däremot var det väl ingen jätte prestandaskillnad och Switch versionen hade lite högre detaljnivå istället.

Men ändå.
Verkar som Switch prestandan är ungefär samma som Wii U, troligtvis något bättre i snitt.
Men att skillnaden framförallt är att Switchen drar mindre ström.
Switchen ger bättre prestanda/watt, men liknande prestanda.
För en handhållen konsol på batteri är det betydelsefullt eftersom man gärna har bra batteritid.
Men kör man den enbart dockad så är en uppgradering från Wii U till Switch ungefär som ta en betala för två upplevelse.

Dessutom kunde Wii U köras "portabelt" (trådlöst kanske är bättre term?) med Wii U pad om man var i närheten av Wii U konsolen.
Så inte på bussen och sånt.
Men typ i tv soffan medan någon använder teven till något annat eller i ett annat rum eller på altan/balkong eller dylikt (beroende på hur stort man har, vilka väggar, placering, etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nintendo DS var kompatibel med GBA-spel, och det var cartridge bägge två. De hade bara två platser för cartridge - väldigt praktiskt när man var ute och reste, kunde peta i Tetris eller nåt sånt i den ena och det spelet man höll på med i den andra. Så var det ju med PC-moderkort också, egentligen - massor av kortplatser, och nån var ISA väldigt långt fram. Sen var det ju den där grejen med att ISA var "upp-och-ner" jämfört med AGP och PCIe, så man kunde ha bägge kontakterna på samma fysiska plats i lådan och använda vilket av dem man ville.

Nja,
DS/3DS kassetterna är ju en fysisk kassett med metallkontakter som trycks i och läses utan rörliga delar.
Så på så sätt är det typ samma.
Men DS/3DS är väl mer som ett minneskort än en riktig cartridge ?

Typ på PC, jämför en PCI Express plats med en SD kort läsare.

GameBoy Advance hade fortfarande riktiga cartridge, även om de var ganska små.
Att de använder ett riktigt kretskort.
Med tanke på storleken är det ganska begränsat vad man kan göra om man inte gör en cartridge som är fysiskt större än vad Nintendos original cartridge är.
Men att det rent tekniskt är möjligt att ha annat än enbart ROM/RAM kretsar.

Något som var vanligt var ett knappcellsbatteri för sparpositioner.

Men att cartridge kan ge fler funktioner.
Är mer bekant med sådant för äldre stationära konsoler.
Men gjorde en sökning...

Skrivet av Gameboy with cart features:

Game Boy Advance

Solar Sensor (built-in photo diode used to detect sunlight)

Tilt Cart (built-in accelerometer capable of detecting changes along X or Y axes, example: Yoshi's Topsy Turvy, aka Yoshi's Universal Gravitation)

Gyro + Rumble Cart (built-in single axis center capable of detecting changes long Z axis, also featured rumble, used only in Warioware Twisted)

GBA RTC Carts (examples: Pokemon Ruby, Sapphire, Emerald, Legendz: Isle of Trial + Shadow of Nekrom, Mega Man Battle Network 4.5)

GBA Rumble Cart (example: Drill Dozer)

E-reader (built-in dot-code scanner)

Play-Yan (built-in headphone jack, SD-card slot, played video and music, as well as downloadable minigames depending on the version)

Campho Advance (built-in camera + phone jack, used to make video phone calls in Japan)

Gluco Boy (built-in blood sugar tester, used in some minigames IIRC, rare hardware but it does exist, later version made for NDS)

AM3 Video Cards (built-in SmartMedia card reader to read/decrypt videos of TV shows)

Att de riktiga cartridge är egentligen ett slags instickskort som kopplas in i en slags systembuss.

Medan DS/3DS är mer som ett slags proprietärt SD minneskort eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skulle överraska om det är nått annat än T239.

Skulle även överraska om Nintendo gjorde det vettiga och använde nått roligare än Samsung 8nm; men hoppet är väl det sista som överger en...

Undrar dock vad de ska stoppa in för modern gimmick. Tippar på AR. Fråga mig inte vad de ska göra med det dock.

AR hade de i 3DS. De använde dock inte det till något vettigt, troligtvis av goda skäl. Jag fick i.a.f. med AR-kort med någon av konsolerna, minns inte vilken (har 2DS och new 3DS XL).

Skrivet av Goedendag:

Jag tror att pirater kan bli ett problem för Nintendo om de har bakåtkompatibilitet med fysiska Switch 1-kassetter. Jag antar att de inte vill hamna i en situation där kunder som köper en Nintendo Switch 2 kan spela hela Nintendo Switch 1-katalogen utan att betala för de spelen. Jag vet inte om är möjligt för Nintendo att lösa det med någon mjukvaru-uppdatering.

Switch 1 stödde inte 3DS-kassetter och 3DS hade också problem med piratkopior.

Jag tror en stor anledning till det avsaknade stödet helt enkelt var övergången från två skärmar ovanpå varandra till en ensam större skärm. Jag vet inte hur de skulle kunna löst det på ett bra sätt.

Några spel hade säkert fungerat någorlunda, men bakåtkompatibilitet som inte ens fungerar vettigt på de flesta av deras egna storspel är nog inget de ens ville försöka sig på. Svårt att marknadsföra en sån konsol och behöva förklara varför det inte fungerar vettigt på de flesta 3DS-spelen folk vill spela. Kanske med skenor i sidorna för kontrollerna så skärmen skulle stå på högkant? Eller en mycket fyrkantigare skärm, men det hade påverkat switchen i allt annat spelande.

Annars är jag glad över att Nintendo alltid tidigare behållit bakåtkompatibilitet på deras bärbara konsoler, men dubbelskärmen var dömd att bryta det. Jag är glad att de övergav dubbelskärmskonceptet, för det bidrog inte mycket till spelglädjen hos två i övrigt fantastiska konsoler i DS & 3DS.

Permalänk

Tänk en "bara tv" konsol för halva priset! ingen skärm inget batteri och sånt man kunde spara in på, kunde se ut som ett gamecube! drömmar

Permalänk
Medlem

Har inga direkta planer på att köpa en Switch 2/Super Switch men det beror helt på spelen. Föredrar helt klart Steam Deck för handhållet spelande i dagsläget men då tack vare ett jättebilbiotek där men också bättre prestanda. Switchen används förstås för lite Tetris 99-mys emellanåt. Lätt ett av Switch bästa spel.
Men jag räknar med bakåtkompatibilitet för iallafall digitala titlar men fysiska titlar vore förstås väldigt trevligt då jag samlat på mig en hel del under åren. Och då gärna uppdateringar som kan använda prestandan i nya konsollen.

Kommer dock invänta något spel jag vill spela, vilket nog bör vara ett nytt 3D Super Mario eller Zelda. Just Zelda känns rätt långt bort då vi fick Tears of the Princess relativt nyligen men ett nytt 3D Mario är det dags för. Mario Odyssey var inte igår direkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det verkligen det när det gäller Nintendo som aldrig konkurrerar med prestanda?

Jag tycker iallafall att det ska bli spännande att se hur mycket RAM/VRAM/Disk den kommer ha samt var det blir för chip i. Om den kan vara likvärdig en Tog Ally eller en Legion Go för typ halva priset så är det ju lite skoj.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kommer dock invänta något spel jag vill spela, vilket nog bör vara ett nytt 3D Super Mario eller Zelda. Just Zelda känns rätt långt bort då vi fick Tears of the Princess relativt nyligen men ett nytt 3D Mario är det dags för. Mario Odyssey var inte igår direkt.

2025 och ett nytt 3D Mario hade suttit fint. Super Mario Bros firar ju trots allt 40 år då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

2025 och ett nytt 3D Mario hade suttit fint. Super Mario Bros firar ju trots allt 40 år då.

Dreglar vid tanken på ett nytt Super Mario Galaxy

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dreglar vid tanken på ett nytt Super Mario Galaxy

Det hade inte varit dumt, tyckte Super Mario Odyssey var på tok för kort. Galaxy var klart bättre(enligt mig)!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv har aldrig ens med mig switchen i ryggsäcken då den tar för mycket plats, de som skulle ha med switch 1 och 2 får offra för mycket annat.

Pro tips, skaffa en större ryggsäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nintendo har väl oftast varit bakåtkompatibla en generation. WiiU är ju tom bakåtkompatibel 2 generationer om man kör homebrew.

Precis. Efter Switch 2 lär det bli tillbaka på ruta 1 igen.
Så jag köper inte spel digitalt annat än på PC.