Internetstiftelsen upplyser nätets klimatpåverkan i ny satsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att det är eluppvärmt - det i sig är ju iofs groteskt. Hur kan folk tycka är det OK att hus förbrukar så mycket?
Fjärrvärme borde vara ett krav och kan man inte få det på platsen så kan man helt enkelt inte bo där, iaf inte utan saftiga pålägg på elpriset.
Skatt ökar ju i förhållande till vad man tjänar - priset man får betala per kWh borde öka i förhållande till hur mycket man konsumerar.
Den konsumtionen driver ju upp priset på el för alla andra.

OnT: Bra att det åskådliggörs men jag tror inte det får så många att minska sin miljöpåverkan - folk är inte beredda att göra uppoffringar för miljön.

Bossat i betongdjungeln och inte lämnat tullarna under din livstid? (om du är ej sarkastiskt)

Du vet att det är bara ca 15% av villorna som använder fjärrvärme och det motsvarar ungefär större städerna, så med ditt påstående så tar du död på 85% av Sverige och ska man straffbeskatta resten var tror du det priset kommer hamna på? Jo konsumenterna.......

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att det är eluppvärmt - det i sig är ju iofs groteskt. Hur kan folk tycka är det OK att hus förbrukar så mycket?

Det är mycket men inte på något sätt anmärkningsvärt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att det är eluppvärmt - det i sig är ju iofs groteskt. Hur kan folk tycka är det OK att hus förbrukar så mycket?
Fjärrvärme borde vara ett krav och kan man inte få det på platsen så kan man helt enkelt inte bo där, iaf inte utan saftiga pålägg på elpriset.
Skatt ökar ju i förhållande till vad man tjänar - priset man får betala per kWh borde öka i förhållande till hur mycket man konsumerar.
Den konsumtionen driver ju upp priset på el för alla andra.

OnT: Bra att det åskådliggörs men jag tror inte det får så många att minska sin miljöpåverkan - folk är inte beredda att göra uppoffringar för miljön.

Han bor kanske på 300 kvadrat med 8 barn, två elbilar och solpaneler i norrland?

Vi har en luftvattenvärmepump och förbrukar 9000kwh per år i vårt hus inklusive elbil.

Men det kommer ju nya regler nu från EU att hus måste klassas om till A såsmåningom. Kvittar om huset är byggt på 1700-talet eller förra året. Spännande. Vi har klass E så jag undrar vad som krävs för A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Vad vi gör här i lilla Sverige hjälper föga när man i Kina bygger två nya kolkraftverk varje vecka.

Skrivet av Varg:

Det är intressant att all press ska läggas på oss svenskar som knappt påverkar klimatet. Vi ska betala skatter för att andra länder dumpar sopor i haven.

Någon måste ta ansvar och gå före.
Antingen så gör vi det, som vi till viss del gjorde för längesen. Eller så tittar vi bara på och skyller på att någon annan gör ännu mindre, medans isarna smälter, extrem torka byts av med översvämningar, djur och växter dör ut och krig skapas i brist på vatten och mat…
Det senaste jag läste igår är att golfströmmen med stor sannolikhet försvinner inom 100 år och att vi kommer få det 20 grader kallare i Sverige. Det vore döden för allt vårt jordbruk och all vår natur som vi ser den idag. En ganska stor anledning för att vi i Sverige ska göra mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att det är eluppvärmt - det i sig är ju iofs groteskt. Hur kan folk tycka är det OK att hus förbrukar så mycket?
Fjärrvärme borde vara ett krav och kan man inte få det på platsen så kan man helt enkelt inte bo där, iaf inte utan saftiga pålägg på elpriset.
Skatt ökar ju i förhållande till vad man tjänar - priset man får betala per kWh borde öka i förhållande till hur mycket man konsumerar.
Den konsumtionen driver ju upp priset på el för alla andra.

OnT: Bra att det åskådliggörs men jag tror inte det får så många att minska sin miljöpåverkan - folk är inte beredda att göra uppoffringar för miljön.

Alla kan inte bo där det finns fjärrvärme. Folk behöver bo på landet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Någon måste ta ansvar och gå före.
Antingen så gör vi det, som vi till viss del gjorde för längesen. Eller så tittar vi bara på och skyller på att någon annan gör ännu mindre, medans isarna smälter, extrem torka byts av med översvämningar, djur och växter dör ut och krig skapas i brist på vatten och mat…
Det senaste jag läste igår är att golfströmmen med stor sannolikhet försvinner inom 100 år och att vi kommer få det 20 grader kallare i Sverige. Det vore döden för allt vårt jordbruk och all vår natur som vi ser den idag. En ganska stor anledning för att vi i Sverige ska göra mer.

Vi löser det genom att betala mer skatt här i Sverige? Polarisen skulle vara helt borta för femtio år sedan och halva världen skulle vara under vatten också. Tro inte på allt du läser.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Blir väl bra när man enkelt kommer kunna tokoptimera mjukvara som rullar väldigt mycket.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vi löser det genom att betala mer skatt här i Sverige? Polarisen skulle vara helt borta för femtio år sedan och halva världen skulle vara under vatten också. Tro inte på allt du läser.

Ja. Skatter och subventioner kan tillsammans hjälpa befolkningen och marknaden att ta miljövänliga beslut.
Men jag tycka att det är för få morötter och i förhållande till piska. Mer satsningar och mer subventioner behövs. Plastpåseskatten är ett exempel på en mindre lyckad skatt. Men att drivmedel och kolkraft ska beskattas är nödvändigt för att styra marknaden därifrån. Att serverhallar subventioneras kan man ifrågasätta då utlovade jobb inte uppfylldes och det drar väldigt mycket energi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är intressant att all press ska läggas på oss svenskar som knappt påverkar klimatet. Vi ska betala skatter för att andra länder dumpar sopor i haven.

Nej nej nej, du har fått det om bakfoten du betalar skatt för att det är en fungerande halmdocka, inte för att det har ett praktiskt syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alla kan inte bo där det finns fjärrvärme. Folk behöver bo på landet också.

Fast det är ju väldigt få. Väldigt många väljer att bo på landet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag försöker dra mitt strå till stacken genom att blockera onödig reklam, tracking-script och javascript på nätet som annars skulle använda extra server-resurser, bandbredd och klient-processorkraft .

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Han bor kanske på 300 kvadrat med 8 barn, två elbilar och solpaneler i norrland?

Vi har en luftvattenvärmepump och förbrukar 9000kwh per år i vårt hus inklusive elbil.

Men det kommer ju nya regler nu från EU att hus måste klassas om till A såsmåningom. Kvittar om huset är byggt på 1700-talet eller förra året. Spännande. Vi har klass E så jag undrar vad som krävs för A...

Ooooo det låter ju bra, go go go EU!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Bossat i betongdjungeln och inte lämnat tullarna under din livstid? (om du är ej sarkastiskt)

Du vet att det är bara ca 15% av villorna som använder fjärrvärme och det motsvarar ungefär större städerna, så med ditt påstående så tar du död på 85% av Sverige och ska man straffbeskatta resten var tror du det priset kommer hamna på? Jo konsumenterna.......

Tullarna? Är ingen 08!

Då får de väl bygga ut fjärrvärmen till rimliga gränser men folk som väljer att bo off får betala för det. Är ingen rättighet att kunna bosätta sig off och låta alla andra betala för dina ökade behov.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Då får de väl bygga ut fjärrvärmen till rimliga gränser men folk som väljer att bo off får betala för det. Är ingen rättighet att kunna bosätta sig off och låta alla andra betala för dina ökade behov.

Hur tänker du att värmen skall produceras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Ja. Skatter och subventioner kan tillsammans hjälpa befolkningen och marknaden att ta miljövänliga beslut.
Men jag tycka att det är för få morötter och i förhållande till piska. Mer satsningar och mer subventioner behövs. Plastpåseskatten är ett exempel på en mindre lyckad skatt. Men att drivmedel och kolkraft ska beskattas är nödvändigt för att styra marknaden därifrån. Att serverhallar subventioneras kan man ifrågasätta då utlovade jobb inte uppfylldes och det drar väldigt mycket energi

Miljöskatterna har haft absolut noll verkan i Sverige. Folk som kör bil fortsatte att köra bil trots högre priser på drivmedel. Kärnkraftsverken stängdes ner så vi har energibrist i hela södra landet. Kemikalieskatten har ändrat vad för något? Folk köper mer elektronik än någonsin. När man införde plastpåseskatten hade vi påsar gjorda av sockerbetor. Sedan importerades billigare påsar av miljöfarlig plast från Kina. Fantastiskt. Det enda miljöpartiet har lyckats med hittills är att totalt sabba ekonomin för vanligt folk.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tullarna? Är ingen 08!

Då får de väl bygga ut fjärrvärmen till rimliga gränser men folk som väljer att bo off får betala för det. Är ingen rättighet att kunna bosätta sig off och låta alla andra betala för dina ökade behov.

Varför skulle kommunens eldning av sopor vara bättre för klimatet än bergvärme + solpaneler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Miljöskatterna har haft absolut noll verkan i Sverige. Folk som kör bil fortsatte att köra bil trots högre priser på drivmedel. Kemikalieskatten har ändrat vad för något? Folk köper mer elektronik än någonsin. När man införde plastpåseskatten hade vi påsar gjorda av sockerbetor. Sedan importerades billigare påsar av miljöfarlig plast från Kina. Fantastiskt. Det enda miljöpartiet har lyckats med hittills är att totalt sabba ekonomin för vanligt folk.

Miljöskatter så som el och drivmedel har jättestor verkan, även här i Sverige.
Ja, kemikalieskatten och plastpåseskatten är misslyckade.
Trängselskatten är enligt mig ett bra exempel på hur miljöskatter kan vara bra och ändamålsenliga. Efter att trängselskatten infördes så lät jag bilen stå oftare. Skatten gjorde andra miljövänliga alternativ billigare och därmed fördelaktigare att välja.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Fast det är ju väldigt få. Väldigt många väljer att bo på landet.

Kommer aldrig flytta till en stad så som det ser ut idag och har sett ut i typ 40 år nu. Vill inte ha med mångkulturen att göra.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Han bor kanske på 300 kvadrat med 8 barn, två elbilar och solpaneler i norrland?

Vi har en luftvattenvärmepump och förbrukar 9000kwh per år i vårt hus inklusive elbil.

Men det kommer ju nya regler nu från EU att hus måste klassas om till A såsmåningom. Kvittar om huset är byggt på 1700-talet eller förra året. Spännande. Vi har klass E så jag undrar vad som krävs för A...

Kraven kommer vara orimliga eftersom de inte vill att folk ska bo i villor. Alla ska helst tryckas in i skolådor i betongdjunglarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozenbag:

Kommer aldrig flytta till en stad så som det ser ut idag och har sett ut i typ 40 år nu. Vill inte ha med mångkulturen att göra.

Herregud.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fjärrvärme är ingen lösning ens där det finns , vi har ute i gatan men en bv pump är mycket billigare i drift utslaget över tid

Den där eu lagen blir kul , bor i hus från 50 talet och det är också e har jag för mig , blir typ billigare riva det o bygga nytt såg jag uträkningar på 🙂 de är miljötänk på hög nivå

Permalänk
Medlem

Medborgare i alla länder som är mindre utsläppare än Ryssland, USA, Kina och Indien kanske skulle tänka lika snett som många i Sverige som tycker att "vårt lilla land ju inte gör nån skillnad så varför ska vi behöva vara med och bidra?" Antar att det är just de här som ser medmänsklighet som ett fult ord, skatter som något dåligt och Trump som en gud i orange änglahår.

Haha, man börjar fundera på vad folk börjat äta för dåligt när så många tänker till nästippen och inte bryr sig om något längre bort. Och om man inte förstår det dumma med det egoistiska sättet att tänka så kan man ta ett steg tillbaka till verkligheten för ingen annan är er mamma och ska behöva förklara för er hur verkligheten fungerar.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Nu vaknade miljöpartiet också. Vi gör redan väldigt mycket för klimatet här i Sverige, men pekpinnarna riktas mot oss av någon anledning. Klart det är bra om vi försöker göra saker bättre. Jag har fortfarande svårt att se hur vi förändrar situationen i Kina genom att vi får betala massa miljöskatter.

Jag håller med dig i det mesta. Men vem menar du riktar pekpinnen mot oss? Omvärlden tror jag skiter så gott som fullständigt i vad lilla Sverige gör. Det är oftast vi själva som pekar med pinnen mot oss själva?

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Medborgare i alla länder som är mindre utsläppare än Ryssland, USA, Kina och Indien kanske skulle tänka lika snett som många i Sverige som tycker att "vårt lilla land ju inte gör nån skillnad så varför ska vi behöva vara med och bidra?" Antar att det är just de här som ser medmänsklighet som ett fult ord, skatter som något dåligt och Trump som en gud i orange änglahår.

Haha, man börjar fundera på vad folk börjat äta för dåligt när så många tänker till nästippen och inte bryr sig om något längre bort. Och om man inte förstår det dumma med det egoistiska sättet att tänka så kan man ta ett steg tillbaka till verkligheten för ingen annan är er mamma och ska behöva förklara för er hur verkligheten fungerar.

Om du på knä klipper din gräsmatta med en hand-sax för att du bryr dig så mkt om att göra den fin och grannen samtidigt står och tömmer sin latrin så det rinner ut över din gräsmatta, skulle du säga att ditt gräsklippande var en rimlig användning av din tid om ditt mål är att ha en fin gräsmatta. Eller borde du lägga energin på att få din granne att ändra sitt beteende?

Jag förstår inte varför folk på det här forumet försöker green-washa Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozenbag:

Kommer aldrig flytta till en stad så som det ser ut idag och har sett ut i typ 40 år nu. Vill inte ha med mångkulturen att göra.

haha ok, i ditt fall gör jag undantag, du får bo ute i skogen!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Varg:

Nu vaknade miljöpartiet också. Vi gör redan väldigt mycket för klimatet här i Sverige, men pekpinnarna riktas mot oss av någon anledning. Klart det är bra om vi försöker göra saker bättre. Jag har fortfarande svårt att se hur vi förändrar situationen i Kina genom att vi får betala massa miljöskatter.

Måste ju kunna rättfärdiga att frakta väldigt tunga stenar med min diesel-pickup Skämt åsido så är det ju del i en större plan, inför olika klimatåtgärder här, följ upp med motsvarande tullar på exempelvis kinesiska tillverkare så att de inte får en orättvis konkurrensfördel genom att köra brända jordens taktik i sina industrier.

Skrivet av Sukebe:

Skrev jag att varje individ eller land inte ska ansvara för sitt? Nej. Jag skrev att vad vi gör här i lilla Sverige kommer att hjälpa föga när Kina konstant bygger nya kolkraftverk (och årligen spyr ut över 11 miljarder ton koldioxid).

Vi i Sverige kan beskattas hur mycket som helst och det kan även införas hur mycket begränsningar som helst, vi kan t.o.m. bli helt koldioxidneutrala. Det enda detta gör är att bestraffa oss svenskar för utsläpp som fortsätter ske på en global nivå.

Se ovan. Dessutom kan vi föregå med gott exempel, och den teknologiska utvecklingen som krävs för en någorlunda cirkulär ekonomi med hög levnadsstandard lär inte vara en nackdel.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Såklart internet har både bra och negativ klimatpåverkan. Det självklara nämndes i artikel.
En annan sak är att utan väl utbrett internet blir vi ett uland som ingen vill bo i, detta kommer såklart påverka sveriges utsläpp positivt då mindre bor i landet. Men de bor någonstans och problemet endast har flyttas,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Om du på knä klipper din gräsmatta med en hand-sax för att du bryr dig så mkt om att göra den fin och grannen samtidigt står och tömmer sin latrin så det rinner ut över din gräsmatta, skulle du säga att ditt gräsklippande var en rimlig användning av din tid om ditt mål är att ha en fin gräsmatta. Eller borde du lägga energin på att få din granne att ändra sitt beteende?

Jag förstår inte varför folk på det här forumet försöker green-washa Kina?

Ja för man kan ju inte göra två saker samtidigt, eller hur? Man behöver ju inte vara korkad bara för att man tycker att andra kunde göra mer än en själv kan. Om vi vägrar ändra oss så ska ingen annan behöva det heller, vi har mer än ett helt århundrade spytt ut avgaser när ditt exempel Kina inte varit den största bidragande faktorn på långa vägar. Men visst, lev under din sten och titta bara ut när du vill klaga över att vi i Sverige behöver ändra våra levnadsvanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Han bor kanske på 300 kvadrat med 8 barn, två elbilar och solpaneler i norrland?

Vi har en luftvattenvärmepump och förbrukar 9000kwh per år i vårt hus inklusive elbil.

Men det kommer ju nya regler nu från EU att hus måste klassas om till A såsmåningom. Kvittar om huset är byggt på 1700-talet eller förra året. Spännande. Vi har klass E så jag undrar vad som krävs för A...

Det som röstade igenom är att till 2033 ska alla hus vara minst D-klassade och till 2050 ska de vara A-klassade.

Att få upp till D är inget svårigheter de är bara att byta ut alt lägga till ett extra lager isolering i huset och att byta till fönster. för kravet D är 91-122kWh/m2.

Eftersom energiklassen går efter hur mycket el det går till uppvärmningen så de spelar ingen roll om du sätter upp solpaneler etc för man går efter kWh som krävs för att hålla huset varmt.

Men att uppgradera E till A är en annan historia när du ska ha under 45kWh/m2, att uppnå det krävs stora ingrepp i hela fastigheten för att få bort alla köldbryggor i huset, extra tjocka väggar nästan att bygga ett hus i ett hus, värmeväxlare för in och ut luften etc..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Vill staten göra verklig skillnad kan man slopa skatten helt på t.ex. luftvärmepumpar och bergvärme/jordvärme. Fler hade haft råd att gå över till mer energieffektiva uppvärmningsmetoder. Tyvärr så tjänar ju staten enorma pengar på att Svenssons elförbrukning så det är extremt osannolikt att de skulle införa något som gynnar den fattiga massan.