Snabbkoll: Städar du din dator?

Permalänk
Medlem

Öppnade min stationära efter ett par år och den såg som ny ut. Känner inget behov av att städa den invändigt, om man håller bostaden ren i övrigt.
Är nog smått pedantisk då jag dammtorkar och torkar av kringutrustning med fuktad trasa veckovis.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Bor i gammalt hus med mycket tjocka mattor, gardiner och möbler klädda i tyg plus två katter och en hund. Dammsugning kan bara göra så mycket.
Blir ganska mycket damm. Så datorn blåses ur utomhus var annan månad ungefär. Byter kylpasta en gång om året samtidigt som jag skruvar isär hela burken för total rengöring och eventuell uppgradering.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Några gånger per år (2 - 5 gånger) med tryckluft.

Men......Dom som har katt! Borde ju helt klart göra det en gång i månaden MINST!!!

Vidrigt när man ska göra vid en dator till kattägare, och inte städat burken på typ 2år

Har katt, men inga katthår i min dator. Inte ens damm faktiskt. Har haft mitt Ghost S1 chassi i mer än fyra år. Fyra-fem gånger har jag öppnat upp den för mindre uppgraderingar. Är lika förvånad varje gång att det inte är damm i burken. Nu senast så kunde man ana en kvarts cirkel utav en fläkt på insidan av ena sidopanelen.
Antar att det hjälper till mycket att datorn står på skrivbordet och är i princip passiv så länge det inte spelas.

Hjälpte min bror att byta grafikkort och där var en tjock matta vid alla filter, likt bilden JonasT la upp. Även insidan av datorn var täckt med damm, likaså alla fläktar hade en beläggning på bladen.

Permalänk
Medlem

Varje vecka.

Permalänk
Medlem

Städa datorn? Nej. Om det råkar vara meterdjupt med damm när jag ska in och pilla blåser jag bort det värsta, men i övrigt gör jag inget alls. Det man inte ser finns inte

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Balanserar på en knivsegg

Mellan Ja, men sällan och Nej
Hur sällan kan man städa utan att det i realiteten är nej?
Jag städar när jag öppnar den för att mecka någon gång vartannat år men öppnar inte för att explicit städa.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tömmer dammfilterna när ja fyller på vatten, typ var 6e månad. Så regelbundet men sällan

Permalänk
Medlem

Ja, jag brukar rensa bort en massa skit efter varje större Microsoft uppdatering.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Dammfilter görs rent en gång i veckan, fläktarna till chassi och grafikkort torkas rent med T-röd ca varannan månad och samtidigt blåser jag rent med tryckluft lite försiktigt. Ja jag har fukt/olje avskiljare så det är ingen fara.

Permalänk
Medlem

Blåser ut dammet så mycket som möjligt med hårtorkaren varje sommar.

Permalänk
Medlem

har aldrig städat en dator någonsin, på alla år jag har ägt datorer.

Har inga djur har inga barn , har aldrig besök hemma hos mig.

Permalänk
Medlem

Håller på just nu, försöker rensa bort en del onödiga diskar och få in det mesta på en 8TB SSD, sedan ska jag ha allt "viktigt" internt i datorn, och bara backuper externt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ja men sällan. Tycker inte det behövs så ofta för den inte står på så ofta numera. Men står den på dygnet runt så blir det ju mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Endast vid behov, typ när fläktarna börjar låta under normalt användande.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag köpte en burk tryckluft för något år sedan, så jag är en bra bit på vägen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Städar i regel aldrig datorerna invändigt idag då de flesta chassin jag använder har dammfilter. Komponentbyte är väl det närmaste städning som egentligen görs idag.

Tidigare med icke-filtrerade chassin gjordes det oftare förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Sjukt dålig på att damma ur datorn.
Dammade ur den för första gången på 3 år för nåra månader sen. Fläktarna gick på högvarv för radiatorn va så igensatt med damm. Jag skulle flytta o ändå koppla ner datorn osv så tog jag fram luftspruten. JÄVLAR vilket dammoln. Nu mår den bra.
Måste börja göra det iaf 1 gång/6mån.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Samma här om cpu/GPU går varmare så är det dags 48C CPU peak och 52 C GPU med overclock

Permalänk
Medlem

varannan månad i snitt. filter och tryckluft.

Permalänk

Jag damsuger ur den ibland. Kan gå väldigt lång tid imellanåt ibland tyvärr. Tar filter samtidigt, även om dom är lätta att ta bort (magneter). Så blir det inte ofta Dock varit likadant sedan första egna datorn, för 25 år sedan.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Rekordmedlem

Om det behövs för att den ska fungera

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det händer..
Mer sällan, men någon gång.

Brukar oftast vara rätt rena då de är placerade en bit upp och oftast med dammfilter, dvs aldrig på golvet. Dammsuger utanför.
Men någon gång kan det bli lite underhåll i form av renblåsning och rengöring av filter, byte av kylpasta, ev byte av CMOS-batteri (när datorerna börjat bli rätt gamla och ev innan försäljning).
Om jag hjälper någon annan privat med datorn är underhållsåtgärder oftast en del av det som görs.

I arbetet brukar vi blåsa med tryckluft när vi tar in, ev torka rent också för en fräschare upplevelse både för oss och för användarna.

Permalänk

Nej har dammfilter, så det behövs ej.

Permalänk

Min sambos barn bor här varannan vecka, och när dom bad om att få varsin egna dator var dealen att dom får det om dom städar sina rum - och datorerna - på helgen innan dom åker till den andra föräldern.
Dom dammsuger filtrena och drar en torr trasa på utsidan - men det handlar ärligt talat mer om att få in en städrutin och att ta hand om sina saker än att det faktiskt behövs.
Sen kör jag tryckluft en gång om året på insidan.

Permalänk
Medlem

Fru, barn, katt, stort hus i skogen, grusväg och svängdörrar verkar det som barnen tycker att man har. Så oundviklig.

Hyffsat regelbundet städas iallafall de primära 4 stationära.
Blir inte så mycket att städa per gång om man gör det regelbundet så något ynka minut per maskin, kör med en oljefri kompressor, behöver inte torka av något.

Blåses av utomhus, ignorera kablarna, åkte fram i städ, petades undan igen innan den fick komma in.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Är så ovanligt att jag inte ens kan klassa det som "sällan" så svarade nej, även om jag teoretiskt sett städar lite smått de få gångerna jag öppnar upp datorn.

Som bäst gör jag rent filtret för fläkten i fronten efter som det är så lätt att komma åt även utan att öppna datorn men även det är något jag gör alldeles för sällan, tenderar vara ett tjockt lager damm där när jag väl gör det

Permalänk

Jag svarade ja, regelbundet. Blåser rent datorerna med min Comptu Cleaner var sjätte månad och det är per defintion regelbundet.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

1 gång om året, lyfter jag av sidopanelen och borstar bort spindelnät och damm runt komponenter.

Men bara det värsta. Ligger alltid ett tunt lager utav damm kvar som man inte får bort om man inte använder en lätt fuktad duk. Men det är overkill för min del.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

1-2 gånger per år. Oftast under finare väder och ledighet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag rengör normalt alla dammfilter i huset varannan vecka, vilket gör att jag inte brukar få in några mängder damm inuti chassina och behöver därför väldigt sällan göra något åt det.

Jag värdesätter chassin med enkelt åtkomliga löstagbara dammfilter högt, och skulle aldrig köpa ett filterlöst (förutom om det är passivt kylt, som min brandväggsmaskin).

Har en ESD-säker specialdammsugare, men den används väldigt sällan.

Visa signatur

5950X, 3090