Internetstiftelsen upplyser nätets klimatpåverkan i ny satsning

Permalänk
Melding Plague

Internetstiftelsen upplyser nätets klimatpåverkan i ny satsning

En ny kunskapssatsning från Internetstiftelsen ska utbilda svenskar om hur digitaliseringen påverkar klimatet – för det bättre och det sämre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tips: Så kan du minska ditt digitala avtryck på miljö och klimat.

Vad vi gör här i lilla Sverige hjälper föga när man i Kina bygger två nya kolkraftverk varje vecka.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att all press ska läggas på oss svenskar som knappt påverkar klimatet. Vi ska betala skatter för att andra länder dumpar sopor i haven.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

… 1 440 kWh för att bryta en Bitcoin, vilket motsvarar ett amerikanskt hushålls elförbrukning på 13 år.”

Läs hela artikeln här

Mitt hus drog 22 183 förra året. Wtf? 😅

Edit: Justerade till exakt siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Mitt hus drog 25 000 förra året. Wtf? 😅

De flesta värmer väl med gas men ja 120kwh per månad är inte mycket.

Edit

What 13 år? Måste vara felskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Mitt hus drog 25 000 förra året. Wtf? 😅

Skrivet av Baxtex:

De flesta värmer väl med gas.

Det är i alla fall inte rimligt även om man "fuskar" och räknar bort energislag. Siffran måste vara fel.

För övrigt så är det totalt meningslöst att jaga standbyförbrukare, det är ytterst minimalt det påverkar. Allt som spelar någon som helst roll är husvärme och varmvatten i ett vanligt hushåll. Specialare kan vara om man har elbil eller spabad som drar en del.

Nätverksutrustning drar förvånansvärt mycket också om man har flera accesspunkter, switchar osv, även om det inte spränger några bankkonton.

https://cornucopia.se/2024/01/genomgang-energiforbrukning-202...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sukebe:

Vad vi gör här i lilla Sverige hjälper föga när man i Kina bygger två nya kolkraftverk varje vecka.

Skrivet av Varg:

Det är intressant att all press ska läggas på oss svenskar som knappt påverkar klimatet. Vi ska betala skatter för att andra länder dumpar sopor i haven.

Det här vuxenvärldens motsvarighet till: "Mamma min kompis Bert behöver aldrig städa sitt rum själv, det är så orättvist att jag måste det!!! :("

Varje individ och land ska väl ta ansvar för sitt? Bara för att Kina gör något dåligt är det inget argument för att vi också ska det. Vidare anses vår ekonomi fortfarande ohållbar i längden, så utan att jämföra oss med andra kanske vi borde sikta på att åtgärda det?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Vad vi gör här i lilla Sverige hjälper föga när man i Kina bygger två nya kolkraftverk varje vecka.

Må så vara men jag påpekar ofta på jobbet att vi inte behöver köra värsta feta VM och databas för små laster där CPU ligger på 1% användning men får sällan gehör. Det är svårt för markering att få det låta sexigt för kunderna gissar jag så inget som prioriteras. Visst det gör ingen stor skillnad men det är lite som att släcka taklampan i badrummet när man går ut. Spelar ingen stor roll men mest en princip.

Permalänk
Medlem

Ja nu skall de väl hitta på någon mer värdelös klimat skatt som bara kommer göra oss vanliga människor fattigare men inte ge någon positiv påverkan på klimatet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dix_xib:

Mitt hus drog 25 000 förra året. Wtf? 😅

Skrivet av Baxtex:

De flesta värmer väl med gas men ja 120kwh per månad är inte mycket.

Edit

What 13 år? Måste vara felskrivning.

Skrivet av NodCommander:

Det är i alla fall inte rimligt även om man "fuskar" och räknar bort energislag. Siffran måste vara fel.

För övrigt så är det totalt meningslöst att jaga standbyförbrukare, det är ytterst minimalt det påverkar. Allt som spelar någon som helst roll är husvärme och varmvatten i ett vanligt hushåll. Specialare kan vara om man har elbil eller spabad som drar en del.

Nätverksutrustning drar förvånansvärt mycket också om man har flera accesspunkter, switchar osv, även om det inte spränger några bankkonton.

https://cornucopia.se/2024/01/genomgang-energiforbrukning-202...

Ja det var något helt obegripligt så jag petade på skribenten så fick denne fixa till!
Skicka gärna rättelse om ni ser något som ser dumt ut eller är obegripligt. Ni hittar knappen under artikeln men innan kommentarsfältet. Då går det en ping rätt in i det interna kommunikationssystemet!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du gör av med kalorier när du sover
Du kan bli smal av att sova 😂

Märks att Sverige fokuserar på problemen 🙄

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sukebe:

Vad vi gör här i lilla Sverige hjälper föga när man i Kina bygger två nya kolkraftverk varje vecka.

Vi kan göra precis lika mycket per capita i Sverige som i Kina.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bland de mest energikrävande aktiviteterna är att bryta kryptovalutor. Enligt Internetstiftelsen krävs det 1 440 kWh, vilket är jämförbart med en villas snittförbrukning i en månad. Andra krävande aktiviteter är att streama film, vilket utgör runt 65 procent av all global internettrafik. Streaming är följt av att kolla på Tiktok samt videosamtal.

Videosamtal!

Ett hett tips för företag är att dra ner på mängden Teams- och Zoom-möten. För... miljöns skull alltså. Inte av någon helt annan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det här vuxenvärldens motsvarighet till: "Mamma min kompis Bert behöver aldrig städa sitt rum själv, det är så orättvist att jag måste det!!! :("

Varje individ och land ska väl ta ansvar för sitt? Bara för att Kina gör något dåligt är det inget argument för att vi också ska det. Vidare anses vår ekonomi fortfarande ohållbar i längden, så utan att jämföra oss med andra kanske vi borde sikta på att åtgärda det?

Nu vaknade miljöpartiet också. Vi gör redan väldigt mycket för klimatet här i Sverige, men pekpinnarna riktas mot oss av någon anledning. Klart det är bra om vi försöker göra saker bättre. Jag har fortfarande svårt att se hur vi förändrar situationen i Kina genom att vi får betala massa miljöskatter.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vi kan göra precis lika mycket per capita i Sverige som i Kina.

Jag lovar att använda kolgrillen lite extra i sommar för att komma upp i samma nivå som en kines vad gäller kolförbränning.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Baxtex:

De flesta värmer väl med gas men ja 120kwh per månad är inte mycket.

Edit

What 13 år? Måste vara felskrivning.

Det är nu reviderat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det här vuxenvärldens motsvarighet till: "Mamma min kompis Bert behöver aldrig städa sitt rum själv, det är så orättvist att jag måste det!!! :("

Varje individ och land ska väl ta ansvar för sitt? Bara för att Kina gör något dåligt är det inget argument för att vi också ska det.

Skrev jag att varje individ eller land inte ska ansvara för sitt? Nej. Jag skrev att vad vi gör här i lilla Sverige kommer att hjälpa föga när Kina konstant bygger nya kolkraftverk (och årligen spyr ut över 11 miljarder ton koldioxid).

Vi i Sverige kan beskattas hur mycket som helst och det kan även införas hur mycket begränsningar som helst, vi kan t.o.m. bli helt koldioxidneutrala. Det enda detta gör är att bestraffa oss svenskar för utsläpp som fortsätter ske på en global nivå.

Permalänk
Medlem

Man kan göra mycket mer för mycket mindre när man digitaliserar. Problemet är väl att nettobelastningen för möjligheten att göra mer fortsatt är just det, en belastning.

Sen är det många som ser med blåögda ögon på lögnen om "klimatkompensation" som efter utredningar påvisat att det är ungefär 2% av de projekt som påstår sig klimatkompensera som faktiskt har en positiv effekt alls, medan en större andel faktiskt har en skadlig effekt.

Med det sagt utan dessa nya möjligheter som digitalisering innebär så kommer vi omöjligen lösa de hinder som finns för mänsklighetens fortsatta utveckling. Människan har valt väg, det är att accellerera förbi det problem vi ser i körfältet som vi försöker passera samtidigt som vi har ett möte i omkörningsfilen. Höga insatser, men människan till sin natur gör exakt det vi håller på med, så det är svårt att se nån annan situation än den vi befinner oss i.

En sak är dock säker, om verksamheter hade kunnas sluta arbeta med antika redskap som skrivare, så hade vi kunnat ha en positiv effekt på miljön.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Jag lovar att använda kolgrillen lite extra i sommar för att komma upp i samma nivå som en kines vad gäller kolförbränning.

Det är inte direkt grillkol man använder i kolkraftverk. Grillkol är ett biobränsle och är koldioxidneutralt i sig och framställs av trä, även om det så klart har andra negativa effekter, och så klart det tar energi att framställa och transportera.

Kol som man använder i kolkraftsverk är ett fossilt bränsle och bryts i kolgruvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av artikel:

Undersök hur mycket ström din tv, spelkonsol och andra enheter använder i strömsparläge och stäng av enheter som drar mycket ström när de inte används.

Oroväckande råd med tanke på att OLED-TV-apparater kör sina anti-burn-in-program när de står i strömsparläge/standby.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

En sak är dock säker, om verksamheter hade kunnas sluta arbeta med antika redskap som skrivare, så hade vi kunnat ha en positiv effekt på miljön.

På jobbet har vi infört en policy där vi som standard ställer om utskrifterna till svartvitt. En färgutskrift tar 4 gånger så mycket resurser i anspråk, då sidan behöver passera 4 trummor istället för en, vilket leder till 4 gånger så högt slitage, högre strömförbrukning, etc.

Det gör kanske inte jättemycket skillnad, men det är något man kan göra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sukebe:

Vad vi gör här i lilla Sverige hjälper föga när man i Kina bygger två nya kolkraftverk varje vecka.

För att inte prata om en visst konflikt (behöver nog inte nämna mer). Snacka om att ödsla resurser och förstöra miljön. Börja jobba där kanske? Men där är det knäpptyst som att det inte finns.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Nämen den här artikel eller snarare IIS undersökning är ju märklig, eller snarare meningslös. Vadå 1440kwh? Vad jämför man emot? Går det åt 1440kwh att bryta en bitcoin? Hur långt är ett snöre.
Sen bara en massa åsikter från privatpersoner.

Att bitcoin är den största miljöboven är det ingen tvekan om och vad är samhällsnyttan i det? Jag känner ingen som har bitcoin och aldrig hört någon jag känner som handlat med bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

För att inte prata om en visst konflikt (behöver nog inte nämna mer). Snacka om att ödsla resurser och förstöra miljön. Börja jobba där kanske? Men där är det knäpptyst som att det inte finns.

+ på den.
Vad kostar denna förintelse miljön egentligen? Dels miljöpåverkan vid raserande och senare miljöpåverkan vid återuppbyggnad. Det är ju lätt att relatera till människor och kultur osv, men miljön får också en fruktansvärd påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

För att inte prata om en visst konflikt (behöver nog inte nämna mer). Snacka om att ödsla resurser och förstöra miljön. Börja jobba där kanske? Men där är det knäpptyst som att det inte finns.

Bra gödsel är dock inte gratis.

Känns lätt naivt att tro att man kan påverka en auktoritär megalomanisk tummetott för miljöns bästa. Viss skit måste stampas ner för att rensa rören för nästa generation.

___________________
Får göra så gott vi kan, verkade vara en vettig lista...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare

"Investera i en smart kontakt som mäter elförbrukning. Undersök hur mycket ström din tv, spelkonsol och andra enheter använder i strömsparläge och stäng av enheter som drar mycket ström när de inte används."

Har kört med "smart kontakt" på en rad saker sedan januari 2023. Egentligen bara en sak som överraskade lite, grabbens speldator drar betydligt mer än jag hade gissat...

Då vi inte värmer med el (fjärrvärme) är förbrukningen rätt låg, ca 3810 kWh förra året. Av dessa stod hans dator (4070Ti/7800X3D/3 skärmar/vattenkylare/massor med RGB) för 1006 kWh (!!!). Så 1/4-del av vår totala förbrukning... Är lite så jag undrar om man kan lita på denna.

Som jämförelse hade min dator-setup, MacMini M1 + 1 skärm, dragit 220 kWh under samma period (och den är tillskillnad från hans dator på 24/7). Och här man man lita på mätningen, använder en mer avancerad elmätare (använder den i jobbprojekt, annars lite opraktiskt för just denna uppgift...).

1000 kWh är inte speciellt mycket räknat i kr och ställt i relation mot en eluppvärmd villa, men knappast heller försumbart. Många moderna desktop-datorer drar hjärndött mycket ström!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Mitt hus drog 25 000 förra året. Wtf? 😅

Antar att det är eluppvärmt - det i sig är ju iofs groteskt. Hur kan folk tycka är det OK att hus förbrukar så mycket?
Fjärrvärme borde vara ett krav och kan man inte få det på platsen så kan man helt enkelt inte bo där, iaf inte utan saftiga pålägg på elpriset.
Skatt ökar ju i förhållande till vad man tjänar - priset man får betala per kWh borde öka i förhållande till hur mycket man konsumerar.
Den konsumtionen driver ju upp priset på el för alla andra.

OnT: Bra att det åskådliggörs men jag tror inte det får så många att minska sin miljöpåverkan - folk är inte beredda att göra uppoffringar för miljön.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Trihxeem:

Skatt ökar ju i förhållande till vad man tjänar - priset man får betala per kWh borde öka i förhållande till hur mycket man konsumerar.
Den konsumtionen driver ju upp priset på el för alla andra.

Är främst peak-effektanvändning som är problematisk. Men det får man på allt fler platser betala en ganska stor premie på, där jag bor handlar det om 62 kr/kW under sommarhalvåret och 123 kr/kW under vinterhalvåret (effekten är högsta genomsnittseffekt under 1 timme under månaden). Alla "storförbrukare", i detta fall de som har huvudsäkring på minst 63 A, har en effektpremie i hela landet.

Ovanpå det är ju årsavgiften baserad på storlek på huvudsäkringarna (en villa har typiskt 25A, 20A eller 16A huvudsäkring). Och man betalar väldigt mycket skatt per förbrukad kWh, så det är nog redan hanterat...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att det är eluppvärmt - det i sig är ju iofs groteskt. Hur kan folk tycka är det OK att hus förbrukar så mycket?
Fjärrvärme borde vara ett krav och kan man inte få det på platsen så kan man helt enkelt inte bo där, iaf inte utan saftiga pålägg på elpriset.[/b].

Bergvärme och solpaneler. Säljer mer än vad jag gör åt, hur mycket bidrar du med?

Lätt att döma andra, men tidigare ägarna låg på 50 000 årligen.

Permalänk

Tänker man borde använda hårdvaran för distributed computing för att både värma & forska. Man kan inte övertyga alla till att bli klimatneutrala så att techa snabbt som fan är alternativet

En värmepump må ge 300% värme, men 0 FLOPS