Efter intrånget: Tietoevry anser att de har hög säkerhet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Absolut kan man sälja olika lösningar, exempelvis kanske du vill ha en HCI lösning likt VXRAIL eller Simplivity. Men genomgående är ju att om en kund får ransomware så ska inte andra kunder och speciellt inte HOSTARNA bli drabbade och främst av allt så ska inte backuper bli påverkade vilket det enligt rykten är.

Tieto har fuckat upp helt ofantligt och jag skulle inte välja dem som kund någonsin igen. De viten som de kommer få pga det här riskerar hela deras bolag och ingen kommer ju någonsin som sagt välja dem igen, speciellt inte när säkerhetschefen skyller på kunderna när deras infrastruktur är osäker.

Själv är jag mest förvånad att man inte använt "immutable snapshots" i sin lagring. Finns bl.a. hos NetApp och heter SnapLock. Andra leverantörer har liknande.

Har man den funktionen så är det i princip omöjligt att radera ett snapshot när det väl är taget tills att tiden för snapshotet går ut, med mindre än att man har fysisk access till lagringsservern och går lös på diskarna med en slägga eller liknande. Eller att man lyckas hitta en sårbarhet i själva lagringssystemet i sig.

Det är inte en universallösning som löser allt på något sätt, men det är en enkel lösning för att minimera nertid till följd av ransomware. Efter att du kastat ut eventuellt bus ur miljön så behöver du åtminstone inte återläsa all data för backup för att komma igång igen, något som gör att återställning efter en ransomware attack kan ta betydligt kortare tid än annars.

Sen är det här inte här första gången Tieto haft omfattande IT-incidenter som tagit sönder deras lagringssystem, man tycker de borde kunna ha lärt sig något sedan senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadazi:

Jag är inte helt insatt här, men borde de inte ha haft en backup som skulle ha funnits offline? Även om den kan vara lite gammal, borde det åtminstone vara en bra början för att återställa systemet. Eller har jag missat något i händelsen? Dessutom, när Venke ger uttalanden, ger det mig inte direkt större förtroende för företaget

Precis, en backup så kunde man återställa alla VMs på minuter. Fattar inte riktigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

Precis, en backup så kunde man återställa alla VMs på minuter. Fattar inte riktigt

Att återläsa en backup kanske tar några minuter eller en timme, men när det är många maskiner samtidigt som behöver återställas så kan det ta dagar eller veckor.

Man vill aldrig hamna i en situation där man måste återläsa allt från backup, man bör ha andra lager att kunna falla tillbaka på, som t.ex. immutable snapshots som jag nämnde innan. Det är den lärdomen Tieto inte verkar ha tagit till sig efter deras förra totala lagringshaveri 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Om vi ser till det positiva: Vad är exempel på bra infrastruktur? Jag saknar förkunskaper inom nätverk och IT-infrastruktur så jag bara gissar nu.

Jag tänker att varje kunds server (fysisk och/eller virtuell) och dess konfiguration är isolerad på det sätt att det enda sättet att faktiskt uppdatera/uppgradera något i den (utöver dess API-ändpunkter) är att fysiskt gå dit, pilla in en enhet som i sin tur måste identifieras och vara giltig för att på så vis patcha/fixa eller vad det nu kan vara. Jag vet inte hur detta ska gå till vid virtuella servrar. Att kunna göra det online är såklart mer angeläget men också mer riskabelt tänker jag?

Det verkar ju som i nuvarande infrastruktur så drabbades många andra kunder på grund av att bara en kund drabbades? Om en kund har betalat för sämre säkerhetsnivå så ska ju inte detta kunna "smittas av" på en annan kunds högre betalda säkerhetsnivå? Det bör väl ha funnits brandväggar för alla kunders "servrar" utöver den stora huvudsakliga brandväggen för datacentret? 🤔

Tänker du på Evil Corp från Mr. Robot?

Mvh,
WKL.

Det är ingen kund som drabbades som sänkte allt som jag har förstått det utan det var TE själva som hade den dåliga säkerheten, ingen kund. Sen kan sånt här hända vem som helst, men nu togs ju ett helt datacenter ner, vilket inte bör kunna hända. Det är lite här som det blir fel när TE går ut och säger att kunder betalar för mindre säkerhet (Eller nått i den stilen) När det var dom som tydligen hade lite lägre säkerhet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att återläsa en backup kanske tar några minuter eller en timme, men när det är många maskiner samtidigt som behöver återställas så kan det ta dagar eller veckor.

Man vill aldrig hamna i en situation där man måste återläsa allt från backup, man bör ha andra lager att kunna falla tillbaka på, som t.ex. immutable snapshots som jag nämnde innan. Det är den lärdomen Tieto inte verkar ha tagit till sig efter deras förra totala lagringshaveri 2012.

Exakt. det är inte första gången det skiter sig, men det verkar vara svårt att lära sig. Nån gång borde dom dock lära sig kan man tycka.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qlgLR/professorn-om-evr...

Skitföretag. Det är inte första gången och inte sista gången de kommer vara på tapeten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Hus jämförelsen är lite intressant. För just hus har ju standarder, regler och förordningar som måste följas för att få lov att bygga huset alls. Detta finns inte inom IT, och även om det hade funnits, hade regelverket kunnat hänga med i de förändrningarna som sker? Tror inte det.

Säkra principer rör sig förvånansvärt långsamt: Nätverkssegmentering, bra patchningsrutiner, rutiner för verklig offline-backup. Och ta inte in kunder med krav som skulle överstyra dessa grundprinciper.

Nackdelen är att det är struligt, arbetsintensivt och därmed relativt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hade aldrig hört talas om Tietoevry innan det här hände.

De verkar inte ha stenkoll precis. Är det outsourcing och konsulter som styr skutan?

Jag minns bolaget som Tieto Enator.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Nu är det ju infrastrukturen som har vart boven i det hela där de kommit in i en Cisco ASA brandvägg och använt en gammal version av VMware Tools för att komma vidare.

Värt att nämna är att patchen för exakt denna exploit för Cisco kom för fyra år sedan. De har alltså inte patchat en KRITISK bugg på fyra år.

Tänker du inte på Svenska kyrkan nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Källa på att de tog sig in såhär?

Blev också nyfiken och hittar heller ingen källa på att detta var det exakta tillvägagångssättet.
Däremot verkar det vara ett typiskt operandum för gruppen om man ska tro artikeln i Bleeping Computer:
""The incidents were particularly related to weakly secured Cisco VPN implementations or their unpatched vulnerabilities. Recovery is usually hard," warned the Finnish NCSC."
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/tietoevry-rans...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag vet att det är skillnad på avtal mellan företag och avtal mellan ett företag och en privatperson, men:

Personen som till syvende och sist ska ta fastigheten i besittning (företag eller privatperson) har sannolikt inte med detta att göra ändå. Som hyresgäst (ex. företag hyr del av eller en hel befintlig fastighet) eller delägare (privatperson köper en bostadsrätt i en förening) kan jag inte tänka mig att man kan förväntas ha sådan djupgående undersökningsplikt att basala funktioner i byggnaden inte fungerar.

Men det kanske är såhär illa överallt, enda skillnaden är att vi byggt hus några sekler fler än vi byggt IT system, så vi har sållat bort de värsta aktörerna?

Nä, personen som ska använda infrastrukturen som finns på servrana, tex sjuksköterskena som får faxa*. kan jag inte tänka mig att man kan förväntas ha sådan djupgående undersökningsplikt att basala funktioner i serverfunktionerna inte fungerar. (de är inte de heller som sitter med upphandlingar.)

Den som sittar med upphandlingar ska ha koll på detta. Ofta när privatpersoner bygger anlitar de en tredjepart eller låter byggherren sköta detta för att slippa ha koll på detta. Då du som privatperson inte vet att du ska kravställa att du vill ha det på ett visst sätt.

Den stora skillnaden mellan bygg och it upphandlingar skulle jag tro, att byggmarknaden har funnits längre. Vi har tex ama** (). Där du har en lista på vad du ska specificera, sen följer det med en text om materialkra, samt hur det ska utföras.

*https://feber.se/internet/akademiska-sjukhuset-i-uppsala-far-anvanda-fax/462649/
** Allmän material- och arbetsbeskrivning

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte vad Venke försöker säga här, försöker han säga att en Rolls-Royce inte är säker och bra, och att man ska ha en Skoda istället om man vill ha det säkert?

Eller mer konkret, vad betyder det här i sammanhanget datasäkerhet, att alla lösningarna är säkra och bra men att man kan lägga mer pengar på dem om man vill men det ändå inte blir säkrare?

Jag är uppriktigt förvirrad.

FYI: Venke är ett kvinnonamn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag jobbar inom IT och tyvärr är förekommer det kunder som inte vill betala vad det kostar för att ligga på en OK säkerhetsnivå. Vore det upp till mig skulle vi "sparka" alla dessa kunder, men det är inte upp till mig och dessa kunder drar fortfarande in pengar, så man gör så gott man kan under förutsättningarna.

Mycket handlar om inlåsningar i produktval man gjort för många år sedan som är svåra att bryta.

Sedan är ju vissa leverantörer sämre än andra... ju större desto sämre oftast.

Är det inte kanske ditt företags fel att detta kan hända?
Varför ens erbjuda osäkra alternativ?
Jag känner inte till någon bilsäljare som säljer bilar utan broms som ett billigare alternativ

Permalänk
Medlem

Hög säkerhet?

1: De vet inte hur attacken gick till 3 veckor efter den skedde.

2: De har uppenbarligen inte en särskilt väl fungerade krishanteringsberedskap.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

En sak som sticker ut för mig är att TE verkar lägga typ allt ansvar på beställaren.

Tänk om det fungerade så när man köpte en fastighet? Att man var tvungen att specificera:

Den ska klara:

  • regn

  • snö

  • solsken

  • vind

  • att en duva flyger in i rutan

Och den ska ha:

  • fungerande lås

  • drevade och fodrade fönster

  • etc.

  • etc.

Varför kommer IT-leverantörer undan med att skylla på beställaren?!

EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEXAKT så har vi det.

"Jaha, det tar 30 minuter att göra grej X. Ni har ju inte kravställt att det ska gå snabbare än så." - Eeeeeeeh så vi ska börja kravställa självklarheter in absurdum?

"Jaha, sökningen börjar leta i systemmappar efter en patchning. Ni har inte kravställt hur sökfunktionen ska leta". Nej det är korrekt men det ändrar inte på faktumet att det har fungerat på ett sätt i flera år och att en patchning förstör det är väl ändå inte något som ligger på vårt bord.

And on and on and on...............

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Finns det någon källa på detta? Är det så, så har dom ju i princip grävt sin egna grav.

Akira har använt detta tillvägsgångssättet innan: https://www.truesec.com/hub/blog/akira-ransomware-and-exploit...

https://vdc-repo.vmware.com/vmwb-repository/dcr-public/d1902b...

Sen är IT-sverige väldigt litet, har man jobbat 20 år inom IT som jag har så har man kontakter lite överallt.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

FYI: Venke är ett kvinnonamn.

Tack för info! Brukar försöka att inte förutsätta kön och använda könsneutralt språk, men ibland halkar jag in i gamla ovanor. Antar väl att min hjärna inte lät mig föreställa något annat än en man som gör dåliga bilanalogier.

Ska redigera inlägget du citerade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte kanske ditt företags fel att detta kan hända?
Varför ens erbjuda osäkra alternativ?
Jag känner inte till någon bilsäljare som säljer bilar utan broms som ett billigare alternativ

Jag har aldrig sagt att man ska erbjuda osäkra alternativ, bara att dåliga lösningar kan förekomma hos kunder, kanske inom den del av miljön man själv inte har ansvar för.

T.ex. om jag driver en plåtverkstad så är det mitt jobb att räta ut bucklor, inte att bromsarna funkar, typ.

Men nu var det inte det som verkar ha varit fallet just här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte kanske ditt företags fel att detta kan hända?
Varför ens erbjuda osäkra alternativ?
Jag känner inte till någon bilsäljare som säljer bilar utan broms som ett billigare alternativ

Bromsar och bälten är krav för att ha de lagligt i sverige, likt att det finns regler om elsäkerhet för en server och egentligen all elektrisk utrustning i sverige.

Det finns många som säljer bilar med 0 stjärnor i euro ncap
https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206
Även firmor. (47 bilar av just denna modell i skrivande stund) men måna andra bilar finns med.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=...
Skulle säga att detta är en bättre liknelsen. Är det moraliskt rätt att sälja bilar som är relativt osäkra. där din kund sätter sig? Om kunden vill ha detta och vill inte betala för någonting annat?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Det verkar ju extremt konstigt att skylla på kunderna när det är dom som blivit hackade. Hade en kund drabbats absolut men om alla kunder på samma datacenter drabbas känns det som att felet kanske ligger hos Tieto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Det verkar ju extremt konstigt att skylla på kunderna när det är dom som blivit hackade. Hade en kund drabbats absolut men om alla kunder på samma datacenter drabbas känns det som att felet kanske ligger hos Tieto?

Ja men exakt. Även om dom hade kommit in via en kund och kommit åt allt annat och andra kunder så blir felet fortfarande TEs då man inte ska komma in i en kund och komma åt så mycket av infrastrukturen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Almtom:

Det verkar ju extremt konstigt att skylla på kunderna när det är dom som blivit hackade. Hade en kund drabbats absolut men om alla kunder på samma datacenter drabbas känns det som att felet kanske ligger hos Tieto?

Det är just det: Även om det faktiskt var en kundmiljö som var angriparens språngbräda bör man kunna förvänta sig att det är ruskigt svårt att ta sig vidare till tjänsteleverantörens infrastruktur därifrån.

Om Bosses Bildelar var enda kunden som drabbats skulle kanske Venke kunna kasta dem under bussen och säga att de erbjudits säkerhetstjänster och tackat nej. Men så fort flera kunder drabbats och den enda gemensamma nämnaren är att deras miljöer går hos en leverantör, så är det leverantören, inte kunderna, som ställt till det för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

– Vi vet inte hur man har attackerat här. Men ja, jag vågar påstå att vi har en väldigt hög säkerhet.

Tillåt mig att sätta på min foliehatt nu.
Det finns ingen verklighet där det rimligt att Sverigechefen för bolaget på blodigt allvar i media hävdar att de har "en väldigt hög säkerhet" efter en sån här incident när de uppger sig bokstavligen inte ha någon aning om hur attacken gick till. Det händer bara inte.

Det enda scenariot jag kan föreställa mig är när de faktiskt är fullt medvetna om vad som har hänt, men där det genom att hävda "jag vet inte" får de att framstå i bättre dager. Annars erkänner de i princip att de har vetat om säkerhetsbristen men valt att inte göra något åt det.

Med tanke på att Akira tidigare utnyttjat brister i Cisco AnyConnect, där specifikt en exploit varit känd sedan 2020, så tror jag att det är precis vad som händer här.

Men jag är förstås bara en glad ovetandes amatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tillåt mig att sätta på min foliehatt nu.
Det finns ingen verklighet där det rimligt att Sverigechefen för bolaget på blodigt allvar i media hävdar att de har "en väldigt hög säkerhet" efter en sån här incident när de uppger sig bokstavligen inte ha någon aning om hur attacken gick till. Det händer bara inte.

Det enda scenariot jag kan föreställa mig är när de faktiskt är fullt medvetna om vad som har hänt, men där det genom att hävda "jag vet inte" får de att framstå i bättre dager. Annars erkänner de i princip att de har vetat om säkerhetsbristen men valt att inte göra något åt det.

Med tanke på att Akira tidigare utnyttjat brister i Cisco AnyConnect, där specifikt en exploit varit känd sedan 2020, så tror jag att det är precis vad som händer här.

Men jag är förstås bara en glad ovetandes amatör.

Jag har också funderat på det. Det går verkligen inte ihop, förutom med din tes om att dom faktiskt vet men väljer att låtsas som att det regnar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Systemen för vissa av leverantörens kunder är fortfarande påverkade. En av dem är Akademiska sjukhuset i Uppsala, som börjat ta leveranser med fax.

Läs hela artikeln här

Det är därför du som är seriös skall ha ett eget datacenter som är uppsatt av proffs som designat datacenter sedan 1995...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tillåt mig att sätta på min foliehatt nu.
Det finns ingen verklighet där det rimligt att Sverigechefen för bolaget på blodigt allvar i media hävdar att de har "en väldigt hög säkerhet" efter en sån här incident när de uppger sig bokstavligen inte ha någon aning om hur attacken gick till. Det händer bara inte.

Det enda scenariot jag kan föreställa mig är när de faktiskt är fullt medvetna om vad som har hänt, men där det genom att hävda "jag vet inte" får de att framstå i bättre dager. Annars erkänner de i princip att de har vetat om säkerhetsbristen men valt att inte göra något åt det.

Med tanke på att Akira tidigare utnyttjat brister i Cisco AnyConnect, där specifikt en exploit varit känd sedan 2020, så tror jag att det är precis vad som händer här.

Men jag är förstås bara en glad ovetandes amatör.

Du vet väl hur det funkar, ju mindre duktig en person är på någonting desto lättare är det att befordra denne? Som någon skrev på Reddit, Venke kommer säkert från sälj- eller ekonomihållet, och språket hon använder är väl sådant som används när man ska förklara något för en kund som förstår noll.

Det är många analogier om hus i den här tråden, men de flesta här vet nog inte vad de skulle ställa för krav på säkerhet om de skulle ha ansvar för att göra en upphandling. Lägg då till att de som sitter med det ansvaret ofta inte är så särskilt intresserade av säkerhet. Det är bara ett moment som försvårar deras jobb.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Oavsett vems felet är så tror jag att det grundar sig i att "säkerhet får inte kosta pengar", eller att det varit så tidigare och att det finns en enorm teknikskuld att arbeta av och lyfta alla system till en säker nivå.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Och jag kan garantera att deras kunder betalar fullpott för deras service än idag..

Permalänk
Skrivet av Phod:

Det är många analogier om hus i den här tråden, men de flesta här vet nog inte vad de skulle ställa för krav på säkerhet om de skulle ha ansvar för att göra en upphandling. Lägg då till att de som sitter med det ansvaret ofta inte är så särskilt intresserade av säkerhet. Det är bara ett moment som försvårar deras jobb.

Är inte en del av den stora summan pengar som man betalar som blivande kund att få teknisk kvalificerad rådgivning vid upphandlingen? Sedan om man tackar nej till det som erbjuds på grund av "dumsnålhet" är en annan femma tänker jag.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>