Enklaste sättet att få ut 4K/60Hz via HDMI

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att få ut 4K/60Hz via HDMI

Hej,

Jag har ett problem som jag försöker hitta enklaste och mest prisvärda lösningen på.

Upplägget är att jag har en TV dator, och TVn kan visa 4K upplösning i 60 Hz men det stödjer inte mitt nuvarande HTPC grafikkort (ett Radeon 280X, finns fyra mini Displayport, en HDMI (ej 2.0) och en DVI port). Den kan visa 1080p@60Hz, eller 4K@30Hz (usch).

Om jag vill kunna dra nytta av 4K i min TV så funderar jag över vad som är bästa tillvägagångssättet.

1. Leta efter en mini-DP till HDMI adapter, och se om mini-DP har bandbredd nog, känner mig högst osäker på det. Någon som har mer koll?

2. Plocka fram ett Radeon 290X med trasiga fläktar som har en fullstor Displayport, köpa fullstor DP-HDMI adapter + passande kylflänsfläkt och använda buntband för att sätta fast den.

3. Leta efter ett äldre begagnat grafikkort med HDMI 2.0. Osäker på vilka kort som har det, men jag tänker mig att det i alla fall kunde bli rejält mer strömsnålt, och gärna ett utan extra strömkabel.

Det är endast tal om video/film, inget spelande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Beror på användningsområde, spel eller film?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Utgår ifrån att det är för film. Jag vet inte vad du har för budget, men du kan få ett Intel ARC A380 för runt 1500kr, och då får du dessutom stöd för många codecs, vilket du kanske inte får på begagnade kort beroende på ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Beror på användningsområde, spel eller film?

Aha, mitt fel. Endast film (lokalt eller strömmat), skulle jag få för mig att spela så blir det via Steam Link eller liknande så det är videoavkodning där med.

Skrivet av dlq84:

Utgår ifrån att det är för film. Jag vet inte vad du har för budget, men du kan få ett Intel ARC A380 för runt 1500kr.

Alltså, ju lägre desto bättre. Ett begagnat grafikkort kan jag få för under femhundringen tänker jag. En DP-HDMI adapter får för 2-300 Kr. Så det är där någonstans vi ligger. Jag ser på så lite film att 1500 Kr inte är värt det över vad jag har idag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mini displayport 1.2 ska ha stöd för 4k i 60 Hz. Du lär dock behöva en aktiv DP till HDMI för att det ska fungera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag fick 4k 60Hz att fungera perfekt på min AMD 7850k APU med HDMI 1.4. Det finns en spärr i drivrutinerna för att skapa egna högre upplösningar. Jag fick bort spärren med modifierade drivrutiner.

Jag tror jag fick den härifrån och du behöver inte använda Custom Resolution Utility (CRU). Du kan använa AMD inställningarna för att skapa egna upplösningar istället.
https://www.monitortests.com/forum/Thread-AMD-ATI-Pixel-Clock....

Permalänk
Medlem

280X har DP 1.2 som klarar 4K@60Hz, och även om dessa äldre modeller inte alltid har full DP-bandbredd så verkar 280X ha det i alla fall.

Så en lösning som jag vet fungerar (jag kör själv med den fullstora DP-varianten till en äldre dator med Intel-grafik för att få ut 4K@60Hz på en TV) är Club 3Ds mDP-adapter.

En mycket billigare variant är Deltacos mDP-adapter, men jag är osäker på exakt vilken teknik den använder eftersom jag inte hittar någon specifikation för den adaptern. Men jag antar att den också är aktiv eftersom passiva DP->HDMI-adaptrar inte klarar 4K@60Hz, så den borde rimligtvis fungera.

Permalänk
Medlem

I vilket läge känner du av en begränsning med 30hz om det bara är för film? Om det bara är skrivbordet som känns jobbigt så kan du ju få spelaren att autoswitcha till 4k24 när filmen startar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket film med över 30 fps så 30 hz bör väl räcka bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Finns inte mycket film med över 30 fps så 30 hz bör väl räcka bra.

Fast jag förstår om man inte vill ha 30 hz på muspekaren eller annat i windows/OS - eller om man ska typ surfa på datorn.

Även om datorn enbart är en mediaspelare så kan hen ju vilja spela upp 1080 material i 60 hz. Och alla vill inte byta upplösning när datorn spelar upp det
Jag vet att man kan låta t.ex. Kodi köra i helskärmsläge och byta upplösning automatiskt, men alla vill inte ha det extra flimret när man sätter på/stänger av media

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

Jag fick 4k 60Hz att fungera perfekt på min AMD 7850k APU med HDMI 1.4. Det finns en spärr i drivrutinerna för att skapa egna högre upplösningar. Jag fick bort spärren med modifierade drivrutiner.

Jag tror jag fick den härifrån och du behöver inte använda Custom Resolution Utility (CRU). Du kan använa AMD inställningarna för att skapa egna upplösningar istället.
https://www.monitortests.com/forum/Thread-AMD-ATI-Pixel-Clock....

Brukade köra de där modifierade drivrutinerna på Windows tiden med en överklockade Qnix skärm. Men numera kör jag endast med Linux så jag inte nyttja dessa är jag rädd. Dock ska det gå att ställa in configfiler manuellt men har inte haft mycket tur med detta förrut.

Skrivet av 2000+:

I vilket läge känner du av en begränsning med 30hz om det bara är för film? Om det bara är skrivbordet som känns jobbigt så kan du ju få spelaren att autoswitcha till 4k24 när filmen startar.

Det är kanske 5% "film" som i långfilm/serie och 95% video så som YouTube, och då mycket spelmaterial så som kommenterade spel där det är uppladdat i 60 Hz.

För att inte tala om att något så enkelt som att flytta runt fönster på skrivbordet i 30 Hz är ingen behaglig upplevelse.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är kanske 5% "film" som i långfilm/serie och 95% video så som YouTube, och då mycket spelmaterial så som kommenterade spel där det är uppladdat i 60 Hz.

För att inte tala om att något så enkelt som att flytta runt fönster på skrivbordet i 30 Hz är ingen behaglig upplevelse.

Okey då förstår jag till 100%. Min HTPC brukar glömma att återgå till 60hz efter jag stänger ner filmen och Windows i 24hz är inte bekvämt nej

De flesta grafikkort släppta efter ditt borde väll klara 4k60 över HDMI, har absolut 0 koll på AMD men nVidias kort klarade ju det från den tiden (GTX 900 serien).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”