Cablemod återkallar 25 000 vinklade strömkontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Varg

Nu är det ju inget fel på kontakten om man inte använder skitkassa tillbehör till den eller inte följer instruktionerna.🙂

Folk verkar ha fått helt fel uppfattning.

Med den inställningen så finns det ingenting fel på nånting alls, förutom alla människor. Kanske känns som en cool och människohatande attityd, men den är inte särskilt givande.

Ska vi upp i 600W så borde man gå över till 24v.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Det verkar gå en del helt förbi att det är skit samma att det är just Nvidias kort det handlar om, och nu ett tredjeparts företag som gjort en kabel dom får dra tillbaka.

Poängen är att det är rent för mycket problematik med den nya kontakten. Skit samma vilket företag som gjort korten den sitter på.
Snälla släpp fanboyismen och kom in i matchen. Är du en fanboy så är det så du ser debatten, och du har då fel. Precis som kablarna så har du fel vinkel (HÖHÖ).

Är det verkligen så svårt att erkänna att detta blev faktiskt inte bra??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

2024 och det går inte tillverka problemfria kontakter

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

2024 och det går inte tillverka problemfria kontakter

Håller med.

Vet inte vad Cablemod håller på med riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

@gurkburk92

Cablemod har gjort felaktiga tillbehör som kan ta eld och återkallas.

https://www.sweclockers.com/nyhet/38183-cablemod-aterkallar-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@gurkburk92

Cablemod har gjort felaktiga tillbehör som kan ta eld och återkallas.

https://www.sweclockers.com/nyhet/38183-cablemod-aterkallar-2...

Nvidia
Cablemod
PCIe-organisationen
Diverse PSU-tillverkare

När börjar det bli kontaktens fel och inte handhavande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det verkar gå en del helt förbi att det är skit samma att det är just Nvidias kort det handlar om, och nu ett tredjeparts företag som gjort en kabel dom får dra tillbaka.

Poängen är att det är rent för mycket problematik med den nya kontakten. Skit samma vilket företag som gjort korten den sitter på.
Snälla släpp fanboyismen och kom in i matchen. Är du en fanboy så är det så du ser debatten, och du har då fel. Precis som kablarna så har du fel vinkel (HÖHÖ).

Är det verkligen så svårt att erkänna att detta blev faktiskt inte bra??

Det går att leta upp en hel del inlägg från mig där jag förutspår problem med den här kontakten från första gång jag såg den. Man ser direkt på den att om man inte handskas korrekt med den kommer det bli skit, 8pin kontakten är ju inte sådan. Om man inte klarar av att trycka i en 6+2 på ett riktigt sätt (vilket man ju sett ett antal av) så brukar det fungera ändå. Men inte längre, nu måste det hanteras varsamt och korrekt. Därav vet vi att det kommer bli mer problem.

Dock är det så att om man bara gör rätt verkar det vara typ en på miljonen att något går fel. Vet inte när jag läste om att någon annan än folk med Cablemod adaptrar har lyckats bränna en, tror inte jag läst om en enda person i Sverige som lyckats bränna en, folk har lärt sig helt enkelt.

Hur många AM4 CPU tror du blivit rippat rätt ur sockeln när pastan fastnat i kylaren? Rätt många är svaret. Tycker du AM4 sockeln borde dras tillbaka och den är skit, eller får man helt enkelt vara varsam när man hanterar en sådan CPU? Vi kan ju vara säkra på att betydligt fler AM4 CPU gått sönder av bräckliga pinnar än grafikkort med den här kontakten. Vi kan också vara säkra på att det behöver inte hända, om man klarar av att hantera grejerna korrekt.

Sen har alla rätt till sin åsikt, du tycker det var onödigt att göra en kontakt som behöver hanteras mer varsamt än den gamla (Du kanske tom tycker att den är defekt) och andra tycker det fungerar med den. Personligen bryr jag mig inte så mycket. Jag är noga när jag sätter i kontakten på mitt 4090, jag är inte rädd att det brinner upp. Får Nvidia för sig att backtracka på detta så går det bra för mig också, även om det inte är troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Så man gjorde fel i att använda en ny standard för att minska antalet kontakter tycker du?
Och i detta fallet så verkar det som om att Cablemod har gjort kablar som inte håller måttet.

Nu utläser du något annat än vad jag skrivit men visst, tanken är god men genomförandet värdelöst. Först och främst ska produkten fungera utan överhängande risker och nvidia har ju redan "bekräftat" att de gjort fel i och med att nyproducerade kort kommer med en förbättrad kontakt. Det är heller inte bara Cablemods kablar som brunnit.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

14h folding, snitt effekt 187W
52C hade min kontakt, allt under 70 är ju koppar gjord för.
Kör de ALU klarar man lite till....

Skall se om jag kan få tid för ett stress test på 300w+

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu använder jag inte Cablemod men fick gratis hemskickad kabel adapter av Asus som direkt går till PSU till grafikkort.
Med den så får jag så kallad ja skärmen blir svart, grafikkorts fläkt går i 100%. Enda lösning är att stänga av datorn. Det kan hända när jag surfar eller spelar. Enligt Asus så har dom inte fått klagomål om detta.

Nu när jag har bytt tillbaka till adapter som följde med 4090 så har problemet försvunnit.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Nu använder jag inte Cablemod men fick gratis hemskickad kabel adapter av Asus som direkt går till PSU till grafikkort.
Med den så får jag så kallad ja skärmen blir svart, grafikkorts fläkt går i 100%. Enda lösning är att stänga av datorn. Det kan hända när jag surfar eller spelar. Enligt Asus så har dom inte fått klagomål om detta.

Nu när jag har bytt tillbaka till adapter som följde med 4090 så har problemet försvunnit.

Men.. dom har fått klagomål av dig.. det bör ju räcka för att minst få en ny. 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

14h folding, snitt effekt 187W
52C hade min kontakt, allt under 70 är ju koppar gjord för.
Kör de ALU klarar man lite till....

Skall se om jag kan få tid för ett stress test på 300w+

Kontakten borde verkligen inte bli 52 grader! Det betyder att den är långt varmare inuti. Du är nog på väg att riskera råka ut för något

Det är plasten som tar skada, inte metallen. Redan vid 50c är plast långt mjukare än vid rumstemperatur. Mellan pinnarna kanske det är 80-100 grader? Vem vet…

Det är en extremt liten punkt som blir varm på insidan, svårt att se på utsidan:

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Nu utläser du något annat än vad jag skrivit men visst, tanken är god men genomförandet värdelöst. Först och främst ska produkten fungera utan överhängande risker och nvidia har ju redan "bekräftat" att de gjort fel i och med att nyproducerade kort kommer med en förbättrad kontakt. Det är heller inte bara Cablemods kablar som brunnit.

Om jag inte tar fel så kommer dom nya korten med den uppdaterade standarden som PCI-SIG gjorde (var är kritiken mot PCI-SIG ?). Och den här artikeln handlar om att Cablemods har gjort kablar som ska skickas tillbaka för att dom farliga och inte korten.
Jag hoppas och tror att amerikanska konsumentverket skulle våga ta ett sådant beslut om dom anser sig behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kontakten borde verkligen inte bli 52 grader! Det betyder att den är långt varmare inuti. Du är nog på väg att riskera råka ut för något

Det är plasten som tar skada, inte metallen. Redan vid 50c är plast långt mjukare än vid rumstemperatur. Mellan pinnarna kanske det är 80-100 grader? Vem vet…

Det är en extremt liten punkt som blir varm på insidan, svårt att se på utsidan:
https://www.youtube.com/watch?v=ig2px7ofKhQ&t=1212

Jag kollade med en
https://se.rs-online.com/web/p/thermal-imaging-cameras/135329...
Det var den varmaste punkten på kontakten, jag ser tendenser genom hela plasten med den. Det var runt 40 annars.

Plast används runt koppar kabel och de brukar vara okej om till 100c

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kollade med en
https://se.rs-online.com/web/p/thermal-imaging-cameras/135329...
Det var den varmaste punkten på kontakten, jag ser tendenser genom hela plasten med den. Det var runt 40 annars.

Plast används runt koppar kabel och de brukar vara okej om till 100c

Ja, bra med kamera, då ser man långt bättre än spot-mätning i alla fall för att se relativa temperaturer

Grejen är att det kan tyda på mer temperatur inuti, och i GN-fallen så tog det ganska lång tid med långsam ökning för att sen öka extremt helt plötsligt när en kritisk nivå nåddes

Jag skulle inte vara så snabb att utropa att du inte har något problem. Kontakten borde inte bli varmare än omgivande komponenter och sladdar om den fungerar korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kontakten borde verkligen inte bli 52 grader! Det betyder att den är långt varmare inuti. Du är nog på väg att riskera råka ut för något

Det är plasten som tar skada, inte metallen. Redan vid 50c är plast långt mjukare än vid rumstemperatur. Mellan pinnarna kanske det är 80-100 grader? Vem vet…

Det är en extremt liten punkt som blir varm på insidan, svårt att se på utsidan:
https://www.youtube.com/watch?v=ig2px7ofKhQ&t=1212

@medbor

Det är värmen från kylaren som blåser på kontakten så den blir lite uppvärmd.

Ingen fara alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, bra med kamera, då ser man långt bättre än spot-mätning i alla fall för att se relativa temperaturer

Grejen är att det kan tyda på mer temperatur inuti, och i GN-fallen så tog det ganska lång tid med långsam ökning för att sen öka extremt helt plötsligt när en kritisk nivå nåddes

Jag skulle inte vara så snabb att utropa att du inte har något problem. Kontakten borde inte bli varmare än omgivande komponenter och sladdar om den fungerar korrekt

Man får tänka på att strömmatningen sitter vid utblåset via flänsar från gpu med temp på 65C

Jag kikade precis på ett throttle test med speedway, max effekt 305W och average 282W, kör 20 loops
+300 på clock
+1425 på mem

Hade samma temp på kontakten.

Men kan ju självklart köra ett längre test om du vill 😊

Sen är det som GN säger, att det är en mindre avvikelse först och sen går det fort. Men glappar det så tar det någon sekund. Oftast ser man det via gradienter på kabelns mantel

Jag jobbar inte heltid med termografering utan kanske 200h/år...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@medbor

Det är värmen från kylaren som blåser på kontakten så den blir lite uppvärmd.

Ingen fara alls.

Är omkringliggande delar lika varma är det inte något att oroa sig för, men om kontakten enskilt är varmare än annat runt omkring är det inte alls uppenbart bra

Det var ungefär dit jag ville komma

Permalänk
Medlem

I paniken som uppstod i detta så förbokade jag en sådan adapter då kabeln böjer efter ca 2cm från mitt kort.

Det tog ju evigheter att tillverka så jag avbeställde när jag fick tag på kabel till mitt bequiet psu.

Fett med tur asså. Denna kabeln är också böjd för övrigt, funkat fint i över ett år.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

I paniken som uppstod i detta så förbokade jag en sådan adapter då kabeln böjer efter ca 2cm från mitt kort.

Det tog ju evigheter att tillverka så jag avbeställde när jag fick tag på kabel till mitt bequiet psu.

Fett med tur asså. Denna kabeln är också böjd för övrigt, funkat fint i över ett år.

Inget fel med att kabeln är böjd. Viktigast är att böjen inte är precis vid kontakten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Så nu är frågan, kan man fortfarande använda adaptern även om det inte är något fel på den?

Min har aldrig blivit varm eller liknande. Kontakten på kabeln blir inte heller varm när jag har känt på den. Både adaper och kabel införskaffat från CabelMod.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Så nu är frågan, kan man fortfarande använda adaptern även om det inte är något fel på den?

Min har aldrig blivit varm eller liknande. Kontakten på kabeln blir inte heller varm när jag har känt på den. Både adaper och kabel införskaffat från CabelMod.

Jag hade rådfrågat dem, om de ändå ersätter kontakten så spelar det ingen roll

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25