Nintendo Switch 2 kan bli bakåtkompatibel

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch 2 kan bli bakåtkompatibel

Nästa Nintendo-konsol verkar bli bakåtkompatibel med föregångaren Switch, vilket gäller både fysiska och digitala titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är drömmen, slipper man ha 2 konsoler inkopplade.

Hoppas dock att Nintendo släpper nya kassetter som är större, skulle vara tråkigt om det skulle bli standard att nya spel inte får plats på kassetten.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk

PS5an skulle nog floppa rejält utan PS4a stödet.

Ett problem med flera enheter är att förutom de kostar pengar så tar de plats. Denna plats har inte alla och plats kan faktisk vara något som är väldigt kostsamt. Jag själv har aldrig ens med mig switchen i ryggsäcken då den tar för mycket plats, de som skulle ha med switch 1 och 2 får offra för mycket annat.

Permalänk
Medlem

Skulle förvåna mig om Nintendo gör detta, de brukar verkligen aldrig göra detta om man ser tillbaka

Plus att moroten att uppgradera blir ju ganska liten om alla spel funkar till båda. Blir ju mer av en Super Switch

Men håller med att detta är precis det jag också skulle vilja ha

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att ange källan också...

Edit: Nu åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle förvåna mig om Nintendo gör detta, de brukar verkligen aldrig göra detta om man ser tillbaka

Plus att moroten att uppgradera blir ju ganska liten om alla spel funkar till båda. Blir ju mer av en Super Switch

Men håller med att detta är precis det jag också skulle vilja ha

Va? Wii spelade GameCube, Wii U spelade Wii, 3DS spelade DS, GBA spelade GBA och GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Skulle förvåna mig om Nintendo gör detta, de brukar verkligen aldrig göra detta om man ser tillbaka

Plus att moroten att uppgradera blir ju ganska liten om alla spel funkar till båda. Blir ju mer av en Super Switch

Men håller med att detta är precis det jag också skulle vilja ha

Det var väl bara bakåtkompatibilitet det handlade om, eller? Inte att Switch 2-spel funkar till Switch, utan enbart tvärt om. Precis som XSX klarar XB1-spel, men inte tvärt om.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Va? Wii spelade GameCube, Wii U spelade Wii, 3DS spelade DS, GBA spelade GBA och GB.

På handhållna sidan har du rätt, jag fastnade på den stationära sidan i min tanke…

WiiU räknas väl knappast som en fördel här?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

PS5an skulle nog floppa rejält utan PS4a stödet.

Ett problem med flera enheter är att förutom de kostar pengar så tar de plats. Denna plats har inte alla och plats kan faktisk vara något som är väldigt kostsamt. Jag själv har aldrig ens med mig switchen i ryggsäcken då den tar för mycket plats, de som skulle ha med switch 1 och 2 får offra för mycket annat.

Du har inte testat Switch Lite? Den är ju verkligen klockren att bära med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På handhållna sidan har du rätt, jag fastnade på den stationära sidan i min tanke…

WiiU räknas väl knappast som en fördel här?

Varför inte? Wii U är en utmärkt konsol som floppade av olika anledningar. Wii U är fortfarande idag alltid inkopplad hos mig för att spela främst Wii spel med HDMI. Många av de bästa spelen som finns till Switch var Wii U spel som blev portade.

Wii U kunde ha varit Nintendos bästa konsol någonsin om den hade stöd för GameCube skivor, hade kunnat spela GameCube-Wii U spel via skiva och allt annat via Virtual Console. Går att modda Wii U så man kan spela GameCube ISOs men inte lika kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nintendo valde att slopa bakåtkompatabilitet med Nintendo Switch, till viss del. Äldre titlar gick att spela via Nintendos prenumerationstjänst Switch Online.

Ja Switch var ju både ersättare/efterträdare till Wii U och till GameBoy/DS/3DS
Hade varit snyggt om det hade släppt switchen med Optisk läsare för Wii U spel och plats för DS/3DS kassetter och GameBoy cartridge.

En Switch 2 borde bli lite enklare att ha bakåtkompatibel när den är mer en direkt ersättare till Switch och inte är en ersättare till flera olika system samtidigt på samma sätt som nuvarande Switch.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Du har inte testat Switch Lite? Den är ju verkligen klockren att bära med sig.

Hade såklart varit bättre men inget jag köper nu.

Mitt nästa jobb ska jag kräva en "assistant" som hela tiden bär allt bröte jag måste släpa på, då kan denna få en vandrarryggsäck med en Switch 2 i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Va? Wii spelade GameCube, Wii U spelade Wii, 3DS spelade DS, GBA spelade GBA och GB.

Och DS spelade GBA.

Att NSW2 blir bakåtkompatibel är ju en lågoddsare här, precis som att den kommer bygga vidare på sin föregångare fast med nån ny spin (förhoppningsvis en bra sådan).
Själv hoppas jag lite på att pointer/motion controls gör en comeback.

Har rätt många lir på mina Nintendo konton så B/C gör den till ett dag 1 köp för mig (än mer så om den har stod för VRR/Freesync).

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hade såklart varit bättre men inget jag köper nu.

Mitt nästa jobb ska jag kräva en "chef assistant" som hela tiden bär allt bröte jag måste släpa på, då kan denna få en vandrarryggsäck med en Switch 2 i.

Personlig assistent låter ändå som det rimligaste alternativet! Speciellt nu när det öses på med handhållna speldatorer också.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vilka komponenter den kommer ha under huven.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

På handhållna sidan har du rätt, jag fastnade på den stationära sidan i min tanke…

WiiU räknas väl knappast som en fördel här?

Vad var det för nackdel att Wii U var bakåtkompatibel med Wii ?
Så till den grad att det inte räknas som bakåtkompatibilitet enligt dig ?

Men annars har du rätt i att de stationära Nintendo konsolerna från tiden de använda cartridge inte var bakåtkompatibelt, förutom att det kom Super GameBoy till Super Nintendo.

Men cartridge är lite mer som ett instickskort än en optisk skiva.

På PC sidan så kan du inte stoppa ett ISA kort i en PCI plats eller ett AGP kort i en PCI Express plats heller.

Däremot har PC haft PCI Express ganska länge nu och de olika PCI Express versionerna har varit bakåtkompatibla med varandra så här långt.
Däremot var Nintendos sista stationära cartridge baserade konsol Nintendo 64 och den kom på mitten av 90-talet.
Vilket var ganska långt före PC fick PCI Express.

Hade varit coolt att göra en ny cartridge baserad konsol och ha att cartridgeporten bara är en PCI Express x8 slot.
Men det hade troligtvis kostat allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Inte ägt en Nintendokonsol sedan Gamecube. Men det ska ändå bli intressant att se om "switch 2" kan ändra det.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle förvåna mig om Nintendo gör detta, de brukar verkligen aldrig göra detta om man ser tillbaka

Plus att moroten att uppgradera blir ju ganska liten om alla spel funkar till båda. Blir ju mer av en Super Switch

Men håller med att detta är precis det jag också skulle vilja ha

Nintendo har väl oftast varit bakåtkompatibla en generation. WiiU är ju tom bakåtkompatibel 2 generationer om man kör homebrew.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Varför inte? Wii U är en utmärkt konsol som floppade av olika anledningar. Wii U är fortfarande idag alltid inkopplad hos mig för att spela främst Wii spel med HDMI. Många av de bästa spelen som finns till Switch var Wii U spel som blev portade.

Wii U kunde ha varit Nintendos bästa konsol någonsin om den hade stöd för GameCube skivor, hade kunnat spela GameCube-Wii U spel via skiva och allt annat via Virtual Console. Går att modda Wii U så man kan spela GameCube ISOs men inte lika kul.

WiiU:n var det enda som exet och jag bråkade om när vi separerade. Slutade med att vi köpte en begagnad WiiU till så att vi fick varsin För min del var WiiU inte en flopp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Va? Wii spelade GameCube, Wii U spelade Wii, 3DS spelade DS, GBA spelade GBA och GB.

Men om du bara bortser från alla gånger Nintendo har gjort bakåtkompatibla konsoler så har de aldrig haft någon bakåtkompatibilitet.

Skrivet av LeVvE:

Varför inte? Wii U är en utmärkt konsol som floppade av olika anledningar.

Ja marknadsföringen av Wii U kändes ganska usel.
Många som inte ens förstod att det var en ny konsol.
Samt jag kan knappt minnas att jag sett någon reklam för Wii U.

För Switch har man ju ändå sett en del reklam.

Nästan som att Nintendo ville att Wii U skulle vara som någon slags hemlig klubb för insatta fanboys.

Annars var ju själva konsolen hyfsat bra.
Större prestandamässigt steg från Wii -> Wii U än GameCube -> Wii.
Trevligt med HDMI utgång och stöd för HD upplösningar också om man har en TV eller annan skärm som är tillverkad denna sidan millennieskiftet.

Nintendo Switch lanserades 2017.

Med tanke på hur mycket bättre Wii sålde mot Wii U så undrar man lite hur många Nintendo fans som satt med CRT TV fortfarande till åren runt Switch lanserades.
90% av Nintendo fans måste suttit med CRT fram till 2016 minst.

Permalänk
Medlem

Har väl sagts länge att Switch 2 ska vara bakåtkompatibel. Lär antagligen behövas en ny kompilering och släppa patch via shoppen. Om de inte ska köra någon emulering, vilket i och för sig inte borde vara så svårt när de håller sig till ARM och Nvidia.

Hoppas flera bra äldre spel får patch för att nyttja prestandan. Skulle sitta fint med BotW, TotK, Xenoblade 2-3, Pokémon etc.

Permalänk
Medlem

Blir inget köp av "switch 2" om den inte kan spela fysiska switch titlar.

Därför jag ratar playstation då xbox har bättre stöd för att lira xbox, xbox 360 titlar på Series X.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av wargreymon:

Har väl sagts länge att Switch 2 ska vara bakåtkompatibel. Lär antagligen behövas en ny kompilering och släppa patch via shoppen. Om de inte ska köra någon emulering, vilket i och för sig inte borde vara så svårt när de håller sig till ARM och Nvidia.

Hoppas flera bra äldre spel får patch för att nyttja prestandan. Skulle sitta fint med BotW, TotK, Xenoblade 2-3 etc.

Ja, verkligen. Är fortfarande imponerad att TotK rullar så pass acceptabelt som det gör. Men att köra det med stabilare fps hade ju verkligen varit en fröjd.

Permalänk
Medlem

Oj, avsaknandet av denna funktion hade jag inte ens i tanken att den skulle existera.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Det lär den nog bli med tanke på att switch 2 lär ha ett ARM chip och då är det ganska lätt att göra bakåtkompatibel.
Det här är anledningen varför vi ser bakåtkompatibla spel för ps4 och ps5. Och xbox one och series S/X. För båda är x86 till skillnad från ps3 och xbox 360. De använde en annan än x86 och då är det mycket svårare.

Permalänk
Medlem

Hoppas procontrollers är bakåtkompatibla också så man slipper köpa 4 nya igen som hoppet mellan Wii U och Switch.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hade varit en katastrof om den inte var det O_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har väl sagts länge att Switch 2 ska vara bakåtkompatibel. Lär antagligen behövas en ny kompilering och släppa patch via shoppen.

Du tänker att shader-pgv behöver omkompileras? Det har ju spekulerats om det. Kanske blir så att Switch 2 behöver stå och tugga ett tag då den kör ett Switch spel första gången.

Skulle i så fall kalla det "bakåtkompatibel-ish"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Plus att moroten att uppgradera blir ju ganska liten om alla spel funkar till båda. Blir ju mer av en Super Switch

Det är Switch 2 vi pratar om; inte Switch Pro.
Men antar att du med "alla" menar "alla Switch spel".