Här är streamingtjänsterna i Sverige – och vad de kostar

Permalänk
Medlem

Gällande sammanställningen det är ju inte bara pris, antal enheter, och upplösning som är viktigt utan även utbudet. Både då gällande hur mycket som tjänster har att erbjuda, hur mycket nytt, hur mycket egenproducerat, men även, och det blir ju svårare att sammanställa, om det är saker man vill se på.

Gillar man inte Marvel och inte har barn så kommer ju Disney+ inte vara lika intressant som om man har mindre barn, oberoende av kostnad.

Finns det fler serier på Netflix som man följer än på HBO så är det ju ok att betala mer för Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Netflix kan göra om göra rätt. Jag använder inte Edge. Eller appen på datorn. Jag vill streama netflix i den upplösningen jag betalar för i Chrome. För det är chrome jag använder. SÅ netflix kan göra om göra rätt.

Jag vill kunna spela mina spel som jag köpt i Linux utan Proton/Wine. Jag har betalt för dem, så de skall göra om och göra rätt.

Blir man informerad om att edge eller deras app krävs för 4K så är det vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Mer värt att köpa en blu-ray-spelare som klarar 1080p eller konsol och sedan filmerna i fysiskt format, får man både bättre ljud och bild och kan spela upp när man vill. Lägg ihop alla streamingtjänsterna och du kommer lätt över 3000 kr om året, du äger ingenting, bara hyr.

Däremot är det bekvämt att hyra någon film då och då, gärna på appletv eller möjligen sf anytime.

Jag har disneyplus nu som är min favorit av den enkla anledningen att de har gamla disneyserier från 90-talet och riktigt bra ljud- och bildkvalitet för att vara en streamingtjänst, men när tiden gått ut på årsprenumerationen kommer jag nog inte att gå med igen.

riktigt besviken på Disney, saknar alla tok gamla classic Kalle Anka, vill ha de den bra skiten, innan de blev adventure ducks allt va de hette. Det finns ju hur mycket som helst på Tuben men på tjänsten endast ett fåtal.

Sen måste ja säga det finns ju bra mycket mer på Amazon än the boyz, God Omen som kommer i en tredje säsong är ju minst lika bra men en helt annan genre. Tycka vad man vill om Rings of Power men nog fan är den sevärd, internet hatet rulla på lite hårt där.

Bäst serier just nu skulle jag nog säga Apple+ har, men de släpper nya säsonger med för stora mellan rum för att låta den rulla, när Severance season 2 kommer blir det aktivera en månad igen.

Filmer bryr jag mig inte så mye om, mest serier.

Permalänk
Medlem

Vpn ~25kr månaden (betald årsvis) och tillgång till media oftast samma dag det släpps på streaming-tjänsterna.

Är det så konstigt att streaming där du behöver 10 konto för en hundralapp i månaden för att nå samma material blir mindre och mindre populärt ?..

Netflix hade chansen att nästan döda fildelning när det kom, men utbudet blev sämre och sämre och priset blev högre och högre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Ni har båda gjort fel vid tittande av netflix på datorn.

Använd appen ELLER Edge för att få 4k. Dessutom *MÅSTE* du ha en 4k skärm på tv eller datorn för att den ska köra igång 4k, den känner av detta.

Så har ni ingen 4k skärm, eller använder rätt medel att streama på datorn så blir det fel. Gör om gör rätt.

Det va en som påpekade samma sak som dig tidigare i denna tråd. Och jag säger det igen.

Jo jag är fullt medveten om detta.. ^^
Detta va dock via TVns egna Netflix app som ska stödja 4k vilket den gjorde IBLAND men mer sällan än ofta på adviserade såna "filmer och serier" på netflix som ska vara 4k. Jag fick känslan av att dem ful trottla ner det i smyg under covid osv då det säkert va mer tryck på deras servar då men va vet jag? Som sagt inga problem med 4k på andra streaming tjänster. Endast Netflix.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vpn ~25kr månaden (betald årsvis) och tillgång till media oftast samma dag det släpps på streaming-tjänsterna.

Är det så konstigt att streaming där du behöver 10 konto för en hundralapp i månaden för att nå samma material blir mindre och mindre populärt ?..

Netflix hade chansen att nästan döda fildelning när det kom, men utbudet blev sämre och sämre och priset blev högre och högre.

Inte för att glorifiera Netflix men att dess utbud blev sämre är ju inte deras eget fel, mer att alla drog tillbaka sitt material och satsade på sin egen tjänst.

De blev ju med det mer eller mindre tvingade att börja producera eget och blev ju hyllade till en början. Kommer ihåg första säsongerna av House of cards det var ju GoT klass. Sen har de ju en hel del eget bra och fortsätter producera en hel del bra, men att jämföra då med nu är inte riktigt rättvist. Dock så är ju priset nu på tok för hög i alla fall för kvaliteten på streamen.

Men jag kollar inte jätte mye på film, känns som de tog den största smällen där när de började få konkurrens även om de försvann serier med.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att kvaliteten på streaming tjänsterna är så mycket bättre i smart tv apparna en webläsar tjänsterna?

Är det för att det lättare kopieras via web läsare, eller har det med begränsningar i webbläsaren att göra?

Jag tycker det är irriterande då tv:n är min data skärm och skulle hellre använda webbläsaren om kvaliteten var den samma, i stället för att använda smart tv app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Hur kommer det sig att kvaliteten på streaming tjänsterna är så mycket bättre i smart tv apparna en webläsar tjänsterna?

Är det för att det lättare kopieras via web läsare, eller har det med begränsningar i webbläsaren att göra?

Jag tycker det är irriterande då tv:n är min data skärm och skulle hellre använda webbläsaren om kvaliteten var den samma, i stället för att använda smart tv app.

DRM som sinkar sönder i webläsarna för att det är lättare att kopiera från.
Så dom skickar full kvalla i sina appar.
Äckliga kryp dom där tjänsterna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Netflix kan göra om göra rätt. Jag använder inte Edge. Eller appen på datorn. Jag vill streama netflix i den upplösningen jag betalar för i Chrome. För det är chrome jag använder. SÅ netflix kan göra om göra rätt.

Du bör prova Edge. Var chrome-aholic som du förut, men edge är mycket bättre.

Chrome stödjer inte 1080p ens ifrån prime & få vidare.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Skulle gärna har HBO MAX på 4k streaming, eftersom jag har en 4K laser projektor

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdkryddan:

Betalade För Netflix Premium för att titta på "Ultra HD 4K"
2 av 3 filmer/serier/avsnitt jag kikade på hoppa upplösningen ner till 720P. Har 1000/1000 lina så det är inte internet det är fel på då det funkar utan problem på andra streamingtjänster.
Har ej kvar detta längre då de bara strular. Detta strul pågick i över 2 år fast jag var i kontakt med Netflix utan resultat.
Har nu sagt upp mitt abonnemang sedan 3 månader tillbaka.

Tack för tipset
Jag funderat på Netflix premium, nu ska jag inte längre

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Utöver allt detta har jag F1 TVPRO för livesändningen av F1 lopp världen över. Betalar jag årsvis. Inte den bästa appen, men...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vpn ~25kr månaden (betald årsvis) och tillgång till media oftast samma dag det släpps på streaming-tjänsterna.

Är det så konstigt att streaming där du behöver 10 konto för en hundralapp i månaden för att nå samma material blir mindre och mindre populärt ?..

Netflix hade chansen att nästan döda fildelning när det kom, men utbudet blev sämre och sämre och priset blev högre och högre.

Hur mycket kommer produceras om alla följer ditt exempel?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Disney+, HBO Max, SkyShowtime, Prime Video och BritBox, vilket kostar mig under 400 kr per månad.

Skrivet av hakd:

Vpn ~25kr månaden (betald årsvis) och tillgång till media oftast samma dag det släpps på streaming-tjänsterna.

Är det så konstigt att streaming där du behöver 10 konto för en hundralapp i månaden för att nå samma material blir mindre och mindre populärt ?..

Netflix hade chansen att nästan döda fildelning när det kom, men utbudet blev sämre och sämre och priset blev högre och högre.

Flera faktorer driver upp månadskostnaden. Rättighetsinnehavare lanserar egna streamingtjänster och återkallar sina licenser från Netflix. För att behålla sin konkurrenskraft tvingas Netflix producera mer eget material, vilket innebär ökade kostnader. Den utbredda fildelningen försvårar intäktsgenerering för Netflix, vilket bidrar till prishöjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Hur kommer det sig att kvaliteten på streaming tjänsterna är så mycket bättre i smart tv apparna en webläsar tjänsterna?

Är det för att det lättare kopieras via web läsare, eller har det med begränsningar i webbläsaren att göra?

Jag tycker det är irriterande då tv:n är min data skärm och skulle hellre använda webbläsaren om kvaliteten var den samma, i stället för att använda smart tv app.

Kortfattat heter det widevine, vilket är den drm som används i Chrome, widevine är crackat för länge sedan så finns inte en enda rättighetsinnehavare som tillåter streaming med widevine i bättre upplösning än 720p.

Edge använder inte widevine, utan en annan lösning, vilket är anledningen till att man tillåter strömma i högre kvalitet på Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

DRM som sinkar sönder i webläsarna för att det är lättare att kopiera från.
Så dom skickar full kvalla i sina appar.
Äckliga kryp dom där tjänsterna.

Streamingtjänsterna drar gärna på i full kvalitet oavsett, men är rättighetsinnehavare som säger nej till bättre än 720p i Chrome (då Chrome kör widevine som är crackat sedan länge).

Permalänk
Medlem

Det är lite fascinerande att flera i den här tråden verkar tro att det är rimligt att betala 99 kronor i månaden för att ha tillgång till allt.

Det kostar en hel del att producera film och serier och att Netflix gjorde oss vana med att ha så bred tillgång till ett så lågt pris som det var i början är ett problem. Dom flesta borde ändå inse inte är hållbart om man tänker efter.

Jag har dock stora problem med många streamingtjänster och gillar verkligen inte upplägget. Det är så dumt att behöva betala 150 kronor i månaden för att ha tillgång till något enstaka man vill se.

Jag hoppas att vi i framtiden rör oss mot tjänster som mer liknar hur musikindustrin ser ut där det är olika vem som producerar materialet och vilka som tillhandahåller tjänsten för att se. Jämför t.ex.med den amerikanska bio-industrin på 50-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Paramount_Pict....

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Skulle gärna har HBO MAX på 4k streaming, eftersom jag har en 4K laser projektor

Det ska väl bli mer 4k (men också högre pris) när nya MAX lanseras i Sverige i vår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Det ska väl bli mer 4k (men också högre pris) när nya MAX lanseras i Sverige i vår.

Man hoppas på att de håller sitt ord för oss som har halva priset på HBO Max just nu. Jag har kontaktat kundtjänsten och frågat, och vid båda tillfällena svarade de att halva priset fortsatt ska komma att gälla, för de som startade mellan de datum erbjudandet gällde.

Precis som vissa tjänster har för "OG members", första exemplet jag kommer att tänka på är LTT @ floatplane som har sina tidiga medlemmar kvar på ett lågt pris, typ 3 dollar/månad istället för 10 dollar/månad för oss som var sega.

Och ja, jag vet att det finns för 5 dollar också, men man vill ju åt 4k hög bitrate, med mycket bättre ljud än YouTube.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Man hoppas på att de håller sitt ord för oss som har halva priset på HBO Max just nu. Jag har kontaktat kundtjänsten och frågat, och vid båda tillfällena svarade de att halva priset fortsatt ska komma att gälla, för de som startade mellan de datum erbjudandet gällde.

49,50 kr som jag betalar idag hade varit toppen, men eftersom det är två tjänster som slås ihop så kommer inte HBO Max finnas kvar som tjänst, vilket är den tjänst man ingått avtal med, så den nya tjänsten Max kommer garanterat att kosta mer. Det som Max kan göra är att erbjuda sina nya kunder samma deal som tidigare, halva priset livet ut, om man tecknar upp sig inom ett visst datum efter att tjänsten lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du vet att rippa filmer är en grej?

Köp bluray, rippa, kasta in i Plex / Motsv och du har din egna streamingtjänst.
Lika enkelt som att säga Privatkoperingsavgift

Eller så betalar du 100 kr i månaden och får tillgång till allt det på alla enheter ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Eller så betalar du 100 kr i månaden och får tillgång till allt det på alla enheter ändå.

625kr per månad är rätt siffra.

Och det är egentligen bara minimum för de tjänster som finns i Sverige utan reklam, det går såklart att höja den siffran men ska man ha en diskussion så är det minimum du får förhålla dig till...

Och glöm inte att innehåll tillkommer och försvinner lite när Bosse Kostym känner för det.
Den fredag när du myst upp i soffan och ska se Inside Man får du nog lägga till 100kr i sveda och värk när den inte längre finns i biblioteket.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

625kr per månad är rätt siffra.

Och det är egentligen bara minimum för de tjänster som finns i Sverige utan reklam, det går såklart att höja den siffran men ska man ha en diskussion så är det minimum du får förhålla dig till...

Och glöm inte att innehåll tillkommer och försvinner lite när Bosse Kostym känner för det.
Den fredag när du myst upp i soffan och ska se Inside Man får du nog lägga till 100kr i sveda och värk när den inte längre finns i biblioteket.

Varför skulle du betala 625 i månaden? Använd netflix 1 månad. Disney nästa. osv. Varför behöver du ha tillgång till 5000 filmer varje månad?

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan hade jag Netflix, HBO, Viaplay & Disney. Nu har jag inget av dem längre och detta pågrund av priset och väldigt konstiga beslut om vilka serier som förnyas. Jag kan knappt inte fatta hur dessa samtliga bolag har lyckats pushat mig till dumheter för några 100 lappar per år samt inköp av BR boxar. Känns helt klart som att det hela går åt fel håll. Skandalöst dåligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Har polare som jobbar med sport och har varit på de flesta större licensinnehavarna i Sverige och runt 1200-1600 per abonnent (beroende på antal kunder) BARA för att täcka kostnaden för Premier League. Avtalet kostade 2 miljarder euro och sträcker sig över åtta år.
Detta på grund av att man i Sverige betalat så otroligt höga licenspengar mycket pga EU tog väldigt lång tid på sig att godkänna TV4s köp av Cmore. Detta skapade stress hos de andra aktörerna som då passade på att köpa licenser till överpris, enkelt förklarat.

Jag kan ha missat det men det verkar inte diskuterats rabatter i tråden. Jag betalar t.ex. själv 266 i månaden för Viasats största paket inkl Viaplay (ordinarie 699) + Discoverys näst största paket (ordinarie 349) och allt som krävdes var att binda upp mig i tolv månader.
Jag har alltså nästan 800 kr rabatt i månaden bara genom att binda upp mig. När avtalet går ut så ringer jag och ber att få säga upp och så kontrar dom med nya rabatter. Detta har jag gjort i över fem år nu helt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Varför skulle du betala 625 i månaden? Använd netflix 1 månad. Disney nästa. osv. Varför behöver du ha tillgång till 5000 filmer varje månad?

Men det var ju du som sa att det räckte med 100kr för tillgång till allt?

Det stämde ju uppenbarligen inte eftersom det du sa var för 100kr får jag tillgång till allt beroende på vilken tjänst jag valt att abonnera just denna månaden .
Trist när man vill se en film som sedan försvinner när du väl börjar betala för tjänsten som har just den filmen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men det var ju du som sa att det räckte med 100kr för tillgång till allt?

Det stämde ju uppenbarligen inte eftersom det du sa var för 100kr får jag tillgång till allt beroende på vilken tjänst jag valt att abonnera just denna månaden .
Trist när man vill se en film som sedan försvinner när du väl börjar betala för tjänsten som har just den filmen.

Du får tillgång till allt.

Januari - Netflix
Februari - Disney
Mars - HBO

inom loppet av 3 månader har du haft tillgång till allt deras utbud, för cirka 100 kr i månaden (eller vad det nu är).
Utbudet är ändå större än om du ska köpa dina filmer och hålla på. Om du nu inte är miljardär och köper allt som finns tillgängligt eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du vet att rippa filmer är en grej?

Köp bluray, rippa, kasta in i Plex / Motsv och du har din egna streamingtjänst.
Lika enkelt som att säga Privatkoperingsavgift

Skrivet av SuperSverker:

625kr per månad är rätt siffra.

Och hur många Blu-ray-filmer och -serier får du för den summan?

I dagsläget prenumererar jag på Disney+, HBO Max, SkyShowtime, Prime Video och BritBox, vilket ger tillgång till över 9000 titlar (6556 filmer och 2483 serier), för knappt 400 kr per månad. För att få tillgång till samma utbud genom att köpa fysisk media så måste jag spendera minst 1.000.000 kr, lågt räknat. För den summan kan jag prenumerera på tjänsterna ovan i över 200 år, förutsatt att priserna inte ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Du får tillgång till allt.

Januari - Netflix
Februari - Disney
Mars - HBO

inom loppet av 3 månader har du haft tillgång till allt deras utbud, för cirka 100 kr i månaden (eller vad det nu är).
Utbudet är ändå större än om du ska köpa dina filmer och hålla på. Om du nu inte är miljardär och köper allt som finns tillgängligt eller något.

Skrivet av Sukebe:

Och hur många Blu-ray-filmer och -serier får du för den summan?

I dagsläget prenumererar jag på Disney+, HBO Max, SkyShowtime, Prime Video och BritBox, vilket ger tillgång till över 9000 titlar (6556 filmer och 2483 serier), för knappt 400 kr per månad. För att få tillgång till samma utbud genom att köpa fysisk media så måste jag spendera minst 1.000.000 kr, lågt räknat. För den summan kan jag prenumerera på tjänsterna ovan i över 200 år, förutsatt att priserna inte ändras.

Jag får det innehåll jag vill se/ha, och jag vet att jag kan se om innehållet när jag vill utan begränsningar.

Jag fattar grejen med kvantitet - det är inte det jag säger, men om ni konsumerar 9000 titlar så är det helt okej (inte så sannolikt iofs)

Men eftersom den absoluta majoriteten ofta är skräp så jämnar det nog ut sig.
Sålänge du får det innehåll du vill ha, kör på.
Men gå då inte och gnäll när priserna höjs, utbudet krymper och kvaliteten sänks

Edit*
Missförstå mig gärna rätt - Jag fattar att ni vill ha möjligheten, men jag ställer mig frågande till om de 9000 titlarna ni har tillgång till faktiskt är något ni vill se . Min personliga erfarenhet är att 90% är rent skräp vilket lämnar 900 bra filmer och serier som man knappast behöver en prenumeration för att ta till sig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Någon av fotbollsnördarna som har koll på vilken bitrate och upplösning TV4 sänder europeisk fotboll i? Tyckte CL matchen mellan CPH och City såg otroligt bra ut för att inte vara en UHD sändning. Jämfört med måndagens PL match från Viaplay var skillnaden stor.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT