Lenovo bygger bärbar med genomskinlig skärm

Permalänk
Melding Plague

Lenovo bygger bärbar med genomskinlig skärm

På MWC-mässan i slutet av Februari kommer Lenovo visa upp en bärbar konceptdator med genomskinlig skärm, enligt Windows Report.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Som koncept för att vissa upp genomskinlig skärmar så visst. Men rent praktisk så känns det lika meningsfullt som genomskinlig skärm på ens mobil. De gångerna man använder en laptops skärm är räknade och den lilla skärmen skymmer ej något som man ändå vill se, man vill hellre ha bättre skärpa/kontrast.

Däremot stora skärmar på arbetsplatsen 40" etc, så skulle man kunna vilja prata med personen som sitter bakom skärmen. Men även här känns det långsökt.

Permalänk
Medlem

I bästa fall meningslöst, i värsta fall problematiskt

Folk sitter ju redan nu med privacy-filters på sina laptops när de hanterar känslig information - ska de köpa en för baksidan också?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kanon, nu behöver de bara göra skärmar i formen av en palantir/spåkula.
https://imgflip.com/i/8ffgmx

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gimmick som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem

Har väntat sedan 1990:

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det har redan funnits både bärbara datorer, mobiltelefoner och tv med genomskinliga skärmar.
Laptopen kanske tom var användbar då man kunde lägga skärmen på en overhead projektor!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ännu en meningslös produkt som ingen har efterfrågat. Kul koncept att visa upp på en mässa för att få lite uppmärksamhet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Ännu en meningslös produkt som ingen har efterfrågat. Kul koncept att visa upp på en mässa för att få lite uppmärksamhet.

Ja den är smidig att visa upp.

Jag ser det dock lite som Pascal och andra för flera hundra år sedan experimenterade med elektricitet. -Elektricitet kan användas som en cool grej för att imponera på föreställningar, men det kommer aldrig någonsin komma någon praktisk användning för elektricitet. Det Pascal m.fl. gör är egentligen meningslöst.

När det gäller genomskinliga skärmar så finns det ett stort behov av dessa, varenda fönsterruta i ens hus kan i framtiden bli sådana, men även på arbetsredskap.. Den som kör grävmaskinen får då information på glaset. Sedan har vi VR och AR glasögon.

Problemet är att dessa tillämpningar ligger väldigt långt fram i tiden, det är inget som blir bra att demonstrera redan nu. Då visar de upptekniken där den egentligen inte tillför något positivt.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kommer se jättemycket sånt här i framtiden, men mer som ett alternativ till AR. Typ heads up-displays på fordon och liknande, vid kontrollrum och maskiner i tung industri, osv. Istället för en instrumentpanel eller liknande som man måste titta bort från vad man egentligen ska fokusera på för att kunna se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja den är smidig att visa upp.

Jag ser det dock lite som Pascal och andra för flera hundra år sedan experimenterade med elektricitet. -Elektricitet kan användas som en cool grej för att imponera på föreställningar, men det kommer aldrig någonsin komma någon praktisk användning för elektricitet. Det Pascal m.fl. gör är egentligen meningslöst.

När det gäller genomskinliga skärmar så finns det ett stort behov av dessa, varenda fönsterruta i ens hus kan i framtiden bli sådana, men även på arbetsredskap.. Den som kör grävmaskinen får då information på glaset. Sedan har vi VR och AR glasögon.

Problemet är att dessa tillämpningar ligger väldigt långt fram i tiden, det är inget som blir bra att demonstrera redan nu. Då visar de upptekniken där den egentligen inte tillför något positivt.

Jag förstår vad du menar, men på en laptop har jag svårt att se användningsområdet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Jag förstår vad du menar, men på en laptop har jag svårt att se användningsområdet.

Som jag sa, den är smidig att visa upp tekniken på. Att det sedan är en "meningslös produkt" på en laptop är en annan femma. Men Samsung vill visa hur bra de kan göra dessa skärmar för att få företag bli intresserade av tekniken.

Allt tunnare skärmar har kommit till nytta av de blev böjbara, sedan dessa kameror bakom skärmen.
Där ett problem är att folk för varje år bara ställer högre krav på skärmen och selfi-kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Jag tror vi kommer se jättemycket sånt här i framtiden, men mer som ett alternativ till AR. Typ heads up-displays på fordon och liknande, vid kontrollrum och maskiner i tung industri, osv. Istället för en instrumentpanel eller liknande som man måste titta bort från vad man egentligen ska fokusera på för att kunna se.

Genomskinliga skärmar har sin plats, men det är inte på en laptop eller en tv.

Permalänk
Medlem

Ballt!

Det påminner om första gången jag såg en N64 med genomskinlig plast.

Wow!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Damnit, det var inte det här vi menade när vi önskade mer transparens från Lenovo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Genomskinliga skärmar har sin plats, men det är inte på en laptop eller en tv.

Iallafall inte genomskinlig under användning. Jag tänker mig en TV som inte syns när den är av tex.

Permalänk
Skrivet av Olle3:

Jag tror vi kommer se jättemycket sånt här i framtiden, men mer som ett alternativ till AR. Typ heads up-displays på fordon och liknande, vid kontrollrum och maskiner i tung industri, osv. Istället för en instrumentpanel eller liknande som man måste titta bort från vad man egentligen ska fokusera på för att kunna se.

HUD-tekniken är mest praktisk om man inte behöver ändra fokus på ögonen för att växla mellan informationen man behöver och det man observerar. Flygplan har projicerat nyckeldata framför piloten i en bokstavlig livstid - sedan tiden runt andra världskriget.

Därmed inte sagt att det inte kan finnas användningsområden för genomskinliga skärmar i industrin, men för privat bruk kommer det nog mest vara en gimmick ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som koncept för att vissa upp genomskinlig skärmar så visst. Men rent praktisk så känns det lika meningsfullt som genomskinlig skärm på ens mobil. De gångerna man använder en laptops skärm är räknade och den lilla skärmen skymmer ej något som man ändå vill se, man vill hellre ha bättre skärpa/kontrast.

Däremot stora skärmar på arbetsplatsen 40" etc, så skulle man kunna vilja prata med personen som sitter bakom skärmen. Men även här känns det långsökt.

Spontant tänkte jag att det är perfekt på vikbara telefoner. Då kan halv skärmen agera skärm åt andra hållet när den är ihopvikt. Funderar bara på hur mycket det stör att den är transperant när den inte är ihopvikt, eller om det finns en lösning på det. Kanske glas som kan göras väldigt mörkt m.h.a. elektricitet?

Permalänk
Medlem

Intressant, men "intressant" är inte samma sak som "bra".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Jag tror vi kommer se jättemycket sånt här i framtiden, men mer som ett alternativ till AR. Typ heads up-displays på fordon och liknande, vid kontrollrum och maskiner i tung industri, osv. Istället för en instrumentpanel eller liknande som man måste titta bort från vad man egentligen ska fokusera på för att kunna se.

Head-up dispay är inte praktiskt att basera på genomskinliga bildskärmar. Eftersträvansvärt är kollimerad projektion. Dvs att ljusstrålarna är parallella och ögat inte behöver ackommodera för att växla mellan att fokusera på HUD-informationen och vägbanan, horisonten, himlen eller vad det nu kan tänkas vara.

En bildskärm belägen i vindruta har inte dessa egenskaper och skulle vara mycket uttröttande/förlångsammande att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Head-up dispay är inte praktiskt att basera på genomskinliga bildskärmar. Eftersträvansvärt är kollimerad projektion. Dvs att ljusstrålarna är parallella och ögat inte behöver ackommodera för att växla mellan att fokusera på HUD-informationen och vägbanan, horisonten, himlen eller vad det nu kan tänkas vara.

En bildskärm belägen i vindruta har inte dessa egenskaper och skulle vara mycket uttröttande/förlångsammande att använda.

Ja, det stämmer ju. Men får du inte förskräckliga betraktningsvinklar med kollimerad projektion? Nog kan man väl föreställa sig att det skulle existera applikationer där man föredrar den här typen av skärmar av åtminstone den anledningen? Det kan ju även finnas skillnader i kostnad och komplexitet som kanske gynnar dessa skärmar.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte fattat vitsen med genomskinliga skärmar....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Däremot stora skärmar på arbetsplatsen 40" etc, så skulle man kunna vilja prata med personen som sitter bakom skärmen.

Så här då t.ex:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Så här då t.ex:

<Uppladdad bildlänk>

Exakt. Jag säger inte nödvändigtvis att de är så himla bra, men då börjar man mer se poängen med det.

Ett problem är ofta kommersiellt gångbart. Om skärmen i bild kostar säg 2 miljoner så kommer den typ inte finnas någonstans, skulle samma skärm kosta 4000kr, så kanske man skulle se den lite här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Ja, det stämmer ju. Men får du inte förskräckliga betraktningsvinklar med kollimerad projektion? Nog kan man väl föreställa sig att det skulle existera applikationer där man föredrar den här typen av skärmar av åtminstone den anledningen? Det kan ju även finnas skillnader i kostnad och komplexitet som kanske gynnar dessa skärmar.

Jo det kan säkert finnas tillämpningar men knappas för fordon just pga säkerhetsaspekten att flytta fokus från det viktiga. Kanske kontrollrum som du skriver eller dylikt. Och ja du har ju helt rätt i att betraktningsvinklarna blir urkasssa med kollimerad projektion. AR-glasögon är ju ett alternativ om det är viktigt.

Permalänk
Medlem

Bildkälla.