Permalänk

Rigbygge nybörjare

Hej. Ny här och håller på att bygga mig en enklare race rig. Det har hänt endel sedan jag höll på med sånthär så kunskapen om hårdvaran har blivit eftersatt. Senast jag höll på var Richard Burns rally nytt och processorerna var enkärniga.

Har köpt en beg dator för att komma igång och tänkte sätta i mer ram för att öka livslängden på den något. Det är 2x8gb (Ddr4) ram idag och platser för att sätta i 2 kort till. Hur mycket är lönt att satsa på? Kan jag få för mycket som jag inte har användning för? Processor är en i7 7700K och grafikkort GTX 1080 8gb.

Sedan har vi dethär med skärm. Kommer börja med en gammal plasma tv men tanken är sedan att köra en enkel skärm monterad precis framför ratten. Vad är då en tillräcklig storlek för att det inte ska kännas futtigt? Curved?

Är som sagt va ett budgetbygge för att prova på. Blir jag fast bygger jag nytt med en lite generösare budget.

Permalänk
Medlem

När du säger rigg, menar du då att du vill ha en dedikerad rigg för att montera ratt, pedaler och skärm eller syftar du på din dator?

Jag kan säga att 16 gb i ram borde räcka, du kommer inte märka någon skillnad på att gå till 32gb.
Med tanke på det grafikkort du har så tycker jag att du inte ska satsa på något mer än 1080p skärm då det kan bli ganska tungt att dra runt högre upplösning i rimlig fps.

Kan rekommendera att köpa Assetto corsa med alla dlc, det brukar reas ut regelbundet för någon hundring eller två.

Permalänk

Med rig menar jag kompmett installation med ratt, padaler, skärm och dator/xbox. Skärmen kommmer till en början att vara extern. Assetto Corsa har jag testat lite på xboxet och tanken är att jag ska ha både xbox och dator kopplade så jag snabbt kan växla över.
Då börjar jag helt enkelt kika efter samma minnen som sitter i och helt enkelt bara dubblera befintligt.
Vad det gäller skätm, vad är det för fps som anses duglig för racing? Utseendefrågan är i dagsläget sekundär. Det ska bara flyta på.

Permalänk
Medlem

Min rigg har samlat damm i 3 år men kan väl rekommendera följande:

1. Ditt 1080 räcker ganska långt och 16GB RAM räcker för alla racingspel idag, CPU:n är mest troligt din flaskhals idag.

2. Jag körde en bra arm som man fäster i bordet så jag också kan använda den som sekundär skärm för vanligt datorbruk, plasma är inget man ska använda för moderna spel oavsett hur bra bild man tror att de har...

100-144 fps är väl det man är ute efter, även om folk anser racing vara segt så kan det spelar roll i små justeringar man gör när man kör, speciellt i rallyspel som jag själv mest kört.

Kör man runt med 60fps som jag fick lida av när jag körde på konsol så kändes allting bara segt och att man alltid låg ett snäpp sent med alla manövrar.

Curved på det avståndet skulle jag säga gör 0 skillnad.

Permalänk

Kanon. Tack för snabba svar. Nu vet jag lite mer hur jag ska gå vidare. Hittade faktiskt en datorskärm 24" som jag hade glömt av att jag hade. Det får nog bli den till en början ist för plasman.