Helgsnack: Varför började du koda?

Permalänk
Medlem

Under den andra hälften av 90-talet, kodade min ena bror HTML, CSS och JavaScript, medan min andra bror lekte runt med olika webbdesigner. Jag fick vara med och se på medan han lekte runt med olika designer, även ge han råd då och då. Det var då mitt sug för och kunna skapa egen design började. Men då inte via Photoshop eller vad han nu använde, utan via HTML och CSS.

Under ett av mina gymnasieår under början av 2000-talet, fick vi arbetsträna hos Arbetsförmedlingen i Karlstad. Under den tiden hittade jag PHPPortalen (som nu för tiden är kraschad, R.I.P.), vilket var starten för mitt intresse av PHP. Sen dess har jag tränat upp mina färdigheter inom HTML, CSS, SQL och PHP, men även inom jQuery.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Född -84. Började skriva BASIC II på Luxor ABC802 nån gång i barndomen.
Den största anledningen var att diskdriven var trasig och att detta var det huvudsakliga sättet jag kunde använda datorn på då jag inte hade tillgång till mjukvara som andra skrivit (annat än vad som fanns i ROM och det man kunde ta del av genom existerande kodlistningar att skriva av från t.ex. böcker och tidningar).

Så lite liknande @Ureet med andra ord.

Senare blev det QuickBASIC på PC, AMOS på Amiga och annat skoj.

Permalänk
Medlem

Jag var 13 år med en Commodore 64. Jag lusläste varje nummer av Datormagazin där det fanns artikelserier om att programmera olika saker i olika språk. Av dessa blev jag inspirerad att göra egna datorspel.
Började förstås med BASIC. Sedan 6502 assembler. Sedan 68000-assembler på Amiga.
Jag var intresserad av det mesta, och att alltid lära mig nya saker. Jag gjorde också musik, bilder och 3D-renderingar på Amigan.
En datorlärare i gymnasiet lät oss datornördar få tillgång till PC-datorerna på raster och håltimmar, och jag fick låna en manual till Turbo C++ som jag lärde mig grunderna i C++ från.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
99:e percentilen

Minns som om det var igår hur en kompis visade mig HTML på den sunkiga biblioteksdatorn i sjuan eller åttan, ca 2008. Vi öppnade Notepad och skrev följande:

<HTML> <HEAD> <TITLE>Min första webbsida</TITLE> </HEAD> <BODY> <H1>Hej</H1> <P>Välkommen till min hemsida!</P> <BODY> </HTML>

Sedan sparade vi filen och öppnade den i Internet Explorer 6. För mig som inte kunde något om kodning och webben kändes det som att vi hade skapat en riktig hemsida! Från det ögonblicket var jag fast.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Grundskolan på lågstadiet, var ju tvungen att kunna köra spel på skolans nedlåsta datorer. Strax efter det började jag med scripting till egna kartor i spel, oftast i något LUA liknande språk. Även skrivit egna botar till dåtida spel för att slippa grinda (tjänade dock inte speciellt mycket tid i slutändan men var lärorikt).

Tog kurser i programmering på gymnasiet men de var mer inriktade mot folk som aldrig sett kod innan så lärde mig inget nytt. Först på universitetet började nya grejer dyka upp och man var nästan hämmad av att kodat sen innan. Anledningen är att på universitetet lärde man sig ett helheltstänk om att logiskt ta sig an och bryta ner problem, ofta med pseudokod. Lite annorlunda från happy hacking som jag sysslade med innan.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Började med min Commodore 64 att knappa in programlistningarna som fanns i COMPUTE!'s Gazette, de var mestandels skrivna i Basic samt i deras eget maskinkodsprogram MLX. Sedan dess har jag bara pysslat med programmering i rent nöjessyfte då det ger mig en viss tillfredställelse att klura ut hur jag ska få något att bete sig som jag vill på skärmen och sedan försöka optimera det så mycket som möjligt. AMOS Pro blev det lite utav på Amigan, det övergick till QBasic på min första PC och i skolan med klasskamrater. Numera blir det då och då lite småprogram gjorda i BlitzMax NG.
Förra året gjorde jag ett eget program för att rita bilder med ASCII-tecken och en hel del annat småskoj... för nöjes skull.
Även om det aldrig blir några jätteprojekt så räcker mina småprogram gott och väl för mig.

Permalänk
Medlem

Datorspelen på c64 fascinerade mig. Så jag ville göra egna spel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Som många i tråden redan nämnt är Commodore 64 roten till allt gott. Det var där man började knappa in kod från manualen och senare DMZ.

Permalänk
Medlem

Jag började i gymnasiet för att min äldre bror hade börjat. Detta var runt 2004. Jag var inte nog smart att förstå vad det var till, och mina lärare kunde inte heller förklara. Det var inte förrän på universitet som jag började med inbyggda system på riktigt

Permalänk
Medlem

Jag startade tidigt just när Commodore hade släppt sin Commodore 64, min kompis hade
Vic 20, men jag kände inte honom då, men han kom upp till mig i skolan och sade, du har INTE
en Commodore 64 din lögnare, för den finns inte i butikerna än.

Jo - sade jag, jag har en, köpte den av Datormagasinet Hobby Data, redaktören hade testat
den och fotat den, sen sålde han den till mig:

Det är faktisk exakt den du ser på fotografiet som har varit min.

Den gång var det INGEN datorbutiker som hade Commodore 64, och när jag bevisade
för min nya kompis att jag hade den vid att ta med mig Användarmanualen I skolan så
fick jag en ny vän, mycket mera kunnig än jag, så han spenderade lite tid att konvertera
Vic 20 programmen från dator magasinen åt mig, å på så sätt lärde jag mig att programmera
i Basic.

Jag skriver kanske lite Norsk-Svenska, fast jag bor nu i Sverige och är även Svensk medborgare nu
men jag föddes i Norge, och redaktionen till Hobby Data fanns i en liten stad vid namn Sandnes.

Sen gick det nån mån, och det var forfarande inga spel tillgängliga till Commodore 64.
Jag började så smånigen att tröttna på Basic då det inte gick så bra att koda mitt favoritspel
Pac-Man, så det blev bara 1 spöken och en Pac-Man.

Då gav redaktören mig en HesMon 64, det var en av dom första Assemblers som utgavs för
Commodore 64, den hade han inte tid med att testa så han sade, du får lära dig den grabben,
Vi var bara 13 åringar den gång, och det var ganska normalt att nördar hang ut lite med
andra tekniska vuxna, detta hade inte gått i dagens helikopter samhälle, men det var så vi
upptäckte teknik och nya prylar före internetet.

Den var mycket primitiv, man kunde bara koda direkt i minnet, inget fancy makro-programmering,
variabler (utom registers), och du kunde inte hänvisa till en annan programsnutt såsom "start: Program: Rutin:" etc.
Du kunde bara hoppa runt i minnet med JMP och JRC, och max brancha fram och tillbaka +-128 bytes.
Och varje assembler kommando använde typ 1 till 4 bytes, så man var tvungen att räkna i huvudet
när man skrev sin kod hur många bytes man använde för varje instruktion, men man vänjer sig.

Sen kodade jag inom ett år ganska primitiva (med fancy, den gång) skjutspel som liknade arkadspel
som Galaxians, Phoenix, Asteroids i kombination. Detta blev väldigt populärt i den lokala Dator-Klubben
och ungarna såväl som vuxna spelade ihärdigt mina spel och jag kände mig lite som en lokalhjälte.

Jag vågar även påstå att det var jag som tog bort ramen (bara uppe och nere) kring kommandofältet
på Commodore 64, men det vet vi ju inte eftersom ingen hade internet den gång, men jag upptäckte
det ved en felkodning, eller "feltiming" med IRQ (interrupt programmering, dom som är old-school här
inne begriper exakt vad jag pratar om, wave your hands if you get it!).

Sen blev banan (totally bananas) lagd, och jag avslutade min handelsskola utbildning för att jag
hang alldeles för mycket med den nya elektronikbutiken i stan, och ägaren tröttnade på mig
och sade - hörru grabben, du får sticka iväg om du inte ska köpa nåt, eller så får du börja arbeta här.

God idé tänkte jag, det kan jag göra - han blev lite chockerad då han menade det lite som ett skämt
men jag gick till arbetsförmedlingen och frågade om dom kunde ge honom lite tillskott så jag kunde
få en chans. Och han blev förvånat av mitt initiativtagande och slog till.

Ja, det händer att jag programmerar förfarande, men det är mer intresse baserat och behovsbaserat
om en funktion i jobbet behövas skriptas (tacka högra makter för ChatGPT), eller nån Arduino grej
jag har fått före mig att ska rulla gardiner eller vattna plantor.

Jag tror det förklarar hur det startade och slutade.

Permalänk
Medlem

BASIC på C64:an var starten. Flera år senare så pillade jag lite på Pascal. Sedan tappade jag intresset. Nu för tiden är det minimalt kodande. Möjligen lite PHP eller liknande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

1983. Började gymnasiet då, Naturvetenskaplig med datainriktning. Började programmera på ABC-80. Hade en klasskompis som hade en VIC-20 så på helgerna satt vi och programmerade på den. Till en början mycket knackande från tidningar, efter en tid började vi skapa eget. Sedan fick jag min C-64 strax före jul och då flyttade vi över till den. Var ju Basic för hela slanten tills jag började trean och vi flyttade till skolans Nord-100 med 8 terminaler där vi började lära oss Pascal.

Tappade bort programmeringen efter gymnasiet. På 90-talet när jag körde BBS på min Amiga 500 så skrev jag dock en hel del script i Arexx för att få olika program prata med varandra. En del blev rätt avancerade. Efter det har jag dock inte programmerat något. Lite synd men så blev det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Mest för jag vill skapa nånting som ser visuellt och funktionellt snyggt ut. Har alltid varit i "programmeringsvärlden" men aldrig programmerat.

Permalänk
Medlem

Jag ville göra datorspel.

Permalänk

Tröttnade på stressiga jobb där det var svårt att få till life-work-balance så har relativt nyligen blivit klar med en tvåårig yh till fullstack-utvecklare. Nu stämplar jag så jag har oförskämt bra life-work-balance! Skämt åsido hoppas jag på napp snart. Har även en äldre bror som jobbar med det och har alltid haft ett intresse för datorer.

Permalänk

Behövde få betyg i ämnet programmering.

Permalänk
Medlem

Scriptar nog mer än kodar, kan inte C/C++ även om jag förstår en del av koden (beroende på vad det är förstås).
Första "Hello World" var i Basic, 1986.
ARexx, Amiga E, Bash, PHP, Powershell, och VBScript är väl en del av de språk jag gjort grejer i.
Varför jag började? För det är kul, men jag kan inget språk flytande, behöver oftast googla mig till lösningar, jag håller på för sällan men behöver jag sätta ihop nåt så får jag alltid till det. Var väl ändå hyfsad i Visual Basic for Application ett tag för att jobbet krävde det, gjorde t.om. GUI grejer.

Det senaste "stora" jag gjorde var en webbserverbaserad variant av en speed dial, var så less att behöva ha en browser extension för det och ingen speed dial som fanns för att köra på en server var bra nog. Så det var HTML, PHP, CSS, javascript och SQL inblandat i det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Ingen aning om när jag skrev mitt första hello world men klart senare än många andra i tråden för jag var nog över 30.

Skulle nog inte säga att jag kodar till vardags men det händer väl att man kör lite powershell på jobbet för att spara tids. Brukar säga att jag primärt jobbar enligt ADD modellen, annoyance driven development, så när något tar evigheter manuellt försöker jag hitta en bättre metod. Har en liten modul skriven på jobbet för att slippa göra tråkigt manuellt arbete.

Har nyligen läst två kurser Java så kanske blir det mer programmering framöver

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Började med att man skapade sina egna custom banor i starcraft 1 och sen i warcraft 3, mer och mer avancerade jag började läsa lite jass för att försöka koda i warcraft 3 editorn, men jag orkade inte lära mig. Sen i skolan så hade vi programmering och jag lärde mig visual basic, vi programmera t.ex. en hastighetsmätare. Sen gjorde jag som mitt projekt i 3an programmerade jag en mp3 spelare i visual basic, sen efter det så har jag gjort en massa små program i c# i unity och i Javascript kodat sql på jobbet och i kraftkjelle etc.

Permalänk
Medlem

Då jag började med datorer på 70-talet fanns egentligen inga färdiga program, och när man startade den var där bara en blinkande prompt >_ , så att lära sig skriva ett eget program var en nödvändighet för att kunna börja använda den.
Det är många år sedan jag programmerade nåt nu, men lite html och javascript kan det fortfarande bli, och fortfarande en gnutta vb i excel nån gång per år.

Permalänk
Medlem

Började koda redan som 6-åring i dos. Efter gymnasiet gick jag en grafiklinje men blev inget jobb efter det. Tog närliggande jobb i tillverkningsindustrin och till slut kombinerade jag både intresset av programmering med industriarbetet. Gick senare CNC-tekniker utbildning och idag programmerar jag CNC-maskiner. Både med G-kod och CAM program

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Har gjort några dåliga försök till att börja, men bristande ork och disciplin och säkert annat gör det tyvärr svårt.

Permalänk
Medlem

Jobbar med koncernredovisning och förr eller senare insåg man att man blir begravd i arbete om man inte lär sig kod, så blev mer eller mindre tvungen att lära mig python och sql och förstå databashantering när man fick uppgifter som antingen blev orimliga tidsmässigt utan script eller där det blev såpass komplext att excel kändes för bristfälligt.

Inte särskilt passionerad utan mer eller mindre en investering för minskad huvudvärk och ökad fritid.

Permalänk
Medlem

Varför...? Varför inte?

Näevars, grafik fascinerande en som liten (och gör det fortfarande) men jag hade inte riktigt intresse att nerda ner mig i nitty gritty detaljer (och har det inte nu heller) men när jag fick ärva en C128 så lossnade det. Basic 7.0 hade högnivå kommandon för grafik så det var precis lagom ansträngande att åstadkomma nått visuellt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska kul att koda men framförallt så är det chansen till högre lön, jobba hemifrån och kanske kunna koda något för personligt bruk som står högst på listan. Inte så att jag sitter och njuter varenda sekund när jag kodar eller skakar om jag inte får se lite kod under en hel dag.

Permalänk
Medlem

Varför började du koda?

För att jag trodde att det skulle vara något jag kanske ville jobba med.

Varför slutade du koda?

...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Som många andra av oss ”äldre” så var det väl C64 som fick in mig på spåret. Jag kan inte påstå att jag var särskilt intresserad av programmering, eller är det nu egentligen. Jag tror det mest var för att jag inte kunde hitta på något annat att jobba med.

Jag är ganska medelmåttig och outbildad, men har haft mycket tur och jobbat på så kallade ”drömarbetsplatser” och hängt med smarta människor.

Nu för tiden är det inte många rader kod som skrivs, istället försöker jag berätta för folk hur de ska tänka när de skriver och organiserar kod. Och produkter. Och organisationer.

Det slutade alltså med att företag ger mig massa pengar för att tycka saker och prata med andra. Det första är lätt, det andra är ju jobbigt för oss introverta.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Jobbade som forskare i teoretisk fysik i flera år (papper och penna-matematik) men sadlade om till en roll som kvantitativ analytiker inom finans. Innan det kunde jag ingen programmering alls men jag läste in mig på grundläggande OOP. Nu, cirka 6-7 år senare, kan jag konstatera att det dels går utmärkt att lära sig programmera i lite äldre ålder samt att det är väldigt roligt.

Lönen i min nya roll är dessutom flera multiplar högre jämfört med forskningen vilket så klart inte skadar heller.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Började och slutade ungefär inom samma tidsepok, i tidiga tonåren. Följde instruktioner till att göra ett lättare spel i, antar jag, MS Basic, till Spectravideo. Sedan gjorde jag ett par text-äventyr på frihand och en väldigt enkel och okontrollerbar flygsimulator-demo som gick i ~1 FPS. Därefter ledsnade jag och har aldrig plockat upp programmering igen.

Permalänk
Medlem

Qbasic kunde spela olika toner genom pc speaker har jag för mig. Så det var väl där någonstans det började.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C