Permalänk

Excel med makron.

Hej!
Hamnade här efter ett tips.
Jag har mycket dåliga kunskaper angående datorer o program.
Betala räkningar o göra bokföring är vad jag har datorn till.
Jag har windows office PP 2021 o windows 10 på en DELL optiplex 7050.
Till mitt problem.
Jag kör en del GT7 på en PS4.
Använder Thrustmaster T300RS.
För att utveckla min körning o få en annan inblick i bilarnas setup, så köpte jag ett "program".
Den filen som jag fick ska öppnas i Excel.
Något vill inte funka när jag ska öppna filen som kallas expert.
Jag kan öppna en fil som kallas lite men det är inte den jag vill jobba med.
På deras hemsida så skriver dom: Expertversionen av GT7 Tuning Calculator ( observera att du måste öppna denna i Microsoft Excel DESKTOP APP, inte siffror eller openxl eller excel online eller på mobil enhet) detta köp inkluderar även lite-versionen för webb eller mobil enhet) nu med full installation.
Jag har försökt förklara för han som har gjort "programet" men han förstår inte vad jag menar.
Länken till deras sida är: https://www.gt7tuningcalculator.co.uk/products/gt7-tuning-cal... .
Filen heter: GT7 Tuning Calculator V3.2a Expert.xlsb .
Är det någon som kan vägleda mig så jag begriper hur jag ska göra för att använda expert läget?

Permalänk
Medlem

Har du Excel installerat på datorn? Det behöver du ha. Sen öppnar du helt enkelt filen i Excel, så ska det fungera.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/try
Prova detta kanske, du får ut excelpaketet en månad gratis, verkar vara macron gjorda just i Microsoft Excel tror inte du kan köra annat än just excel då.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailontherun:

Hej!
Hamnade här efter ett tips.
Jag har mycket dåliga kunskaper angående datorer o program.
Betala räkningar o göra bokföring är vad jag har datorn till.
Jag har windows office PP 2021 o windows 10 på en DELL optiplex 7050.
Till mitt problem.
Jag kör en del GT7 på en PS4.
Använder Thrustmaster T300RS.
För att utveckla min körning o få en annan inblick i bilarnas setup, så köpte jag ett "program".
Den filen som jag fick ska öppnas i Excel.
Något vill inte funka när jag ska öppna filen som kallas expert.
Jag kan öppna en fil som kallas lite men det är inte den jag vill jobba med.
På deras hemsida så skriver dom: Expertversionen av GT7 Tuning Calculator ( observera att du måste öppna denna i Microsoft Excel DESKTOP APP, inte siffror eller openxl eller excel online eller på mobil enhet) detta köp inkluderar även lite-versionen för webb eller mobil enhet) nu med full installation.
Jag har försökt förklara för han som har gjort "programet" men han förstår inte vad jag menar.
Länken till deras sida är: https://www.gt7tuningcalculator.co.uk/products/gt7-tuning-cal... .
Filen heter: GT7 Tuning Calculator V3.2a Expert.xlsb .
Är det någon som kan vägleda mig så jag begriper hur jag ska göra för att använda expert läget?

Vad händer när du försöker öppna filen? Ladda gärna upp en skärmbild på hur det ser ut. Har du Excel installerat?

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Har du Excel installerat på datorn? Det behöver du ha. Sen öppnar du helt enkelt filen i Excel, så ska det fungera.

Excel ingår i office paketet.

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/try
Prova detta kanske, du får ut excelpaketet en månad gratis, verkar vara macron gjorda just i Microsoft Excel tror inte du kan köra annat än just excel då.

Jag har provat den utan framgång.

Permalänk
Medlem

Du behöver ta en skärmdump eller alternativt filma med mobilen när du försöker öppna filen. Laddade sedan upp bilden eller filmen så vi kan se hur det ser ut. Känns svårt att hjälpa dig vidare utan mer info.

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Vad händer när du försöker öppna filen? Ladda gärna upp en skärmbild på hur det ser ut. Har du Excel installerat?

Vet inte om det blev rätt.
Provar att dela skärmbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailontherun:

Nä det blev inte rätt men jag hjälper så att andra får lättare att se bilden.

Men av bilden kan man ju se att du redan har öppnat filen. Du måste bara förstå hur den fungerar. Men uppenbart har Excel öppnat filen åt dig. Du kan ju sedan börja med att klicka i "Aktivera redigera" längst upp för att se om det gör någon skillnad för dig.

Permalänk
Medlem

Börja med att kopiera filen till någon lokal yta, exempelvis till skrivbordet. Sen, när du öppnar den i Excel, lär du få frågan om du vill aktivera stöd för makron och eventuellt även redigering. Det vill du.

Får du inte en sån fråga kan du behöva gå in i inställningar i excel och leta upp inställningen för macron. De är inte nödvändigtvis påslagna från start, av säkerhetsskäl.

Visa signatur

---

Permalänk

Det verkar som jag börjar komma rätt med vägledningen jag har fått av er.
Jag ska sätta mig o prova mer noggrant senare.
Tack för hjälpen.