Allt fler kunder missnöjda med Iphone 15 Pro

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Såg en tech-youtuber som utmanade sitt syskon att hitta någon skillnad på den nyaste iPhonen hen köpt, och den gamla modellen hen bytt från. Hen kunde inte nämna en enda skillnad, en enda funktion som var ny eller bättre på den nya modellen. Den självklara frågan var "Varför köpte du den nya modellen överhuvudtaget?". Svar: "Den fanns i en ny färg jag gillade". Ridå.

Det är bara att gratulera Apple, denna nyhet är ännu ett tecken på att de lyckats få sina kunder att konsumera utan att ens tänka efter om det faktiskt finns någon anledning till att köpa senaste modellen. Förutom att äga senaste modellen.

(Givetvis generaliserar jag, det finns absolut informerade Apple-användare som har nytta av den uppgraderade modellen.)

Det går utför med folket. Tänkt att ha köpt en iPhone 15 utan att ens ha noterat att inte samma lightning laddkabel passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Såg en tech-youtuber som utmanade sitt syskon att hitta någon skillnad på den nyaste iPhonen hen köpt, och den gamla modellen hen bytt från. Hen kunde inte nämna en enda skillnad, en enda funktion som var ny eller bättre på den nya modellen.

Det säger kanske mest om syskonet och inte köpare generellt?

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Såg en tech-youtuber som utmanade sitt syskon att hitta någon skillnad på den nyaste iPhonen hen köpt, och den gamla modellen hen bytt från. Hen kunde inte nämna en enda skillnad, en enda funktion som var ny eller bättre på den nya modellen. Den självklara frågan var "Varför köpte du den nya modellen överhuvudtaget?". Svar: "Den fanns i en ny färg jag gillade". Ridå.

Det är bara att gratulera Apple, denna nyhet är ännu ett tecken på att de lyckats få sina kunder att konsumera utan att ens tänka efter om det faktiskt finns någon anledning till att köpa senaste modellen. Förutom att äga senaste modellen.

Oinformerade konsumenter med mer pengar än vett finns i alla kategorier. Som jag skrev ovan finns det folk som köper SUV:ar också, och de kostar rejält mycket mer än en telefon. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så förutom att du hade en felad uppdatering (som berodde på handhavandefel från din sida), där Apple slängde in en tvingande fix för ett känt angrepp tre-fyra år efter att din telefon var ny(!) så uppförde den sig som vilken litiumjonbatterienhet som helst? Varifrån får anklagelsen om planned obsolecense luft när vad du upplevde är ett exempel på motsatsen?

Jag tror att du hade missförstått mig.

Jag gillade min iPhone 6s i sin helhet.

Det där med "handhavande fel från min sida" är tagen ur luften. Jag betalade för luren och den är min, och jag gör med den precis som jag vill. Tänk jag hade någon äldre app för någon bygg utrustning som inte funkade efter denna tvingfix. Apple kunde åtminstone dra fram denna problem och fråga om jag, ägaren av mobilen, vill ha denna smygfix och om jag tackade nej till den berätta vilka "allvarliga" konsekvenser detta skulle medföra. Men nej - Apple bara täcker sitt r'o'w.
Om batteriet förlorar 30-40% av sin kapacitet direkt efter uppdateringen, det är inte hanhavade fel eller litiumbatteriernas "normala beteende". Detta är mjukvarutillverkarens fel - avsiktligt eller inte är en annan fråga, men det är deras fel. Men i min världsbild har ett företag som känner miljarder en möjlighet att anlita folk med kunskap för att skriva fungerande kod. Så jag betalar inte själv för en sådan telefon. Som en företagslur, ja varför inte...

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Jag tror att du hade missförstått mig.

Jag gillade min iPhone 6s i sin helhet.

Det där med "handhavande fel från min sida" är tagen ur luften. Jag betalade för luren och den är min, och jag gör med den precis som jag vill. Tänk jag hade någon äldre app för någon bygg utrustning som inte funkade efter denna tvingfix. Apple kunde åtminstone dra fram denna problem och fråga om jag, ägaren av mobilen, vill ha denna smygfix och om jag tackade nej till den berätta vilka "allvarliga" konsekvenser detta skulle medföra. Men nej - Apple bara täcker sitt r'o'w.
Om batteriet förlorar 30-40% av sin kapacitet direkt efter uppdateringen, det är inte hanhavade fel eller litiumbatteriernas "normala beteende". Detta är mjukvarutillverkarens fel - avsiktligt eller inte är en annan fråga, men det är deras fel. Men i min världsbild har ett företag som känner miljarder en möjlighet att anlita folk med kunskap för att skriva fungerande kod. Så jag betalar inte själv för en sådan telefon. Som en företagslur, ja varför inte...

Handhavandefel i betydelsen att du använde telefonen på ett icke supporterat sätt och hanterade den fel utifrån dina önskade premisser: Utrustning som inte får få uppdateringar ska inte heller anslutas till Internet, i vilket fall du inte heller hade fått uppdateringen.

Direkt efter en ominstallation - vilket jag uppfattar är vad du beskrev att du fick göra - pågår en massa indexering i bakkant, så första tre dagarna eller så behöver du räkna med kraftigt sänkt batteritid, särskilt på ett batteri som säkert sett sina tusen laddcykler eller så (räknat på tre-fyra års normal användning).

Sen är det ju inte konstigt att en nyare version av operativsystemet är lite mer tungdriven än en äldre och därmed använder mer batteri, vilket återigen märks främst när batteriet är ordentligt slitet: det ligger i sakens natur att folk vill ha nya features, och - återigen tvärt emot ditt ursprungliga påstående - låter Apple äldre telefoner få nya features i många år, så länge de bedömer att SoC:n har kraft nog att driva dem på ett sätt som ger en acceptabel användarupplevelse. Även detta är ju något som förlänger en telefons användbara livstid för de allra flesta som inte köper nya telefoner hela tiden: du måste inte köpa nytt för att få del av ny funktionalitet.

Edit: OM du fick installera iOS på nytt finns ju också möjligheten att den nya versionen räknade tillgängligt batteri annorlunda än den förra, så att ett batteri i samma kemiska tillstånd betraktades som varande i sämre skick av operativsystemet. Kom ihåg att bedömningen numera görs inte bara baserat på hur många minuter telefonen kan vara igång, utan också på hur kraftiga momentana energiurladdningar det kan ge vid behov av större beräkningskapacitet; exempelvis när du tar bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

1) Handhavandefel i betydelsen att du använde telefonen på ett icke supporterat sätt och hanterade den fel utifrån dina önskade premisser...

2) Direkt efter en ominstallation ...
...
Sen är det ju inte konstigt att en nyare version av operativsystemet är lite mer tungdriven än...

...OM du fick installera iOS på nytt ...

1) jag hanterande min mobil precis som jag ville och hade behov av. Din resonemang går inte genom domstolen.

2) Jag bad inte om något sånt åtgärd. Och gav inte Apple permission att göra det, även mha aktivt förbjuda att uppdatera mobilen.

-----

Jag får verkligen hoppas att EU ska någon gång begränsa Apples beteende kring äganderätten.

Köpte jag en vara - så är den min. Annars kommer det att se ut som i Harry Potters värld ur goblins synvinkel.

Apple får gärna lansera en ny typ av tjäns - mobiluthyrning/mobilleasing. Där kan jag tänka mig att de får rota hur som helst i mjukvaran, lite som med firma luren, för att den är inte min.

Men låt min mobil vara i fred.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

1) jag hanterande min mobil precis som jag ville och hade behov av. Din resonemang går inte genom domstolen.

2) Jag bad inte om något sånt åtgärd. Och gav inte Apple permission att göra det, även mha aktivt förbjuda att uppdatera mobilen.

-----

Jag får verkligen hoppas att EU ska någon gång begränsa Apples beteende kring äganderätten.

Köpte jag en vara - så är den min. Annars kommer det att se ut som i Harry Potters värld ur goblins synvinkel.

Apple får gärna lansera en ny typ av tjäns - mobiluthyrning/mobilleasing. Där kan jag tänka mig att de får rota hur som helst i mjukvaran, lite som med firma luren, för att den är inte min.

Men låt min mobil vara i fred.

Jag förstår - och håller i stor utsträckning med om - önskan att äga sin egen hårdvara fullt ut, men precis som med en bil är du inte "ensam på vägen" så länge den kan prata med Internet. Allt som innehåller en dator och kör icke-trivial kod kan - och kommer - förr eller senare vara "trafikfarligt. Din mobil kan under en del omständigheter ställa till det, inte bara för dig själv utan också för andra, vilket helt enkelt inte är OK. Där tycker jag jättarna gör helt rätt vad gäller konsumenthårdvara där man inte kan förvänta sig att majoriteten användare förstår vad de gör, och där en del av minoriteten aktivt väljer ett potentiellt skadligt beteende. Enda tillfället detta inte gäller är, precis som jag skrev förut, om du inte deltar i Internet med din enhet - men då hade du inte heller fått en påtvingat uppdatering.
Vill du ha en enhet du själv kontrollerar fullt ut, så behöver du skaffa något som kan köra OpenBSD eller liknande, och då enbart använda bassystemet. 😆

Oavsett är detta ett sidospår från påståendet jag protesterade mot och fortfarande inte sett giltiga argument för, nämligen att Apple aktivt skulle göra att deras hårdvara blir oanvändbar i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

...

Oavsett är detta ett sidospår från påståendet jag protesterade mot och fortfarande inte sett giltiga argument för, nämligen att Apple aktivt skulle göra att deras hårdvara blir oanvändbar i förtid.

Genom att skapa en uppdatering som krånglar, är mycket mer tungdriven och smyg/tvång implementera den på en enhet som de inte äger?

Jag vet inte vad du behöver för argumenter...

Kanske den:
https://www.mobil.se/nyheter/apples-boter-fem-miljarder-for-s...

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Jag vet inte vad du behöver för argumenter...

Kanske den:
https://www.mobil.se/nyheter/apples-boter-fem-miljarder-for-s...

Artikelns rubrik är felaktig. Apple betalade ut pengar för att ha kommunicerat en förbättring för gamla enheter för dåligt. Grundproblemet var att telefoner med utslitna batterier startade om sig spontant vid tillfällen där SoC:n krävde mer effekt än vad batteriet klarade av att leverera. Detta genererade på global skala många serviceärenden samt missnöjda kunder som trodde det var något fel på telefonen i sig. Apples lösning på problemet - att "stänga av turbot" på telefoner som en gång startat om på grund av slitet batteri - gjorde att telefonerna i vissa situationer blev långsammare, ja, men också att man exempelvis kunde ta upp telefonen och ringa ett nödsamtal i -10°C även om batteriet var uselt (reellt exempel: Det har hänt mig personligen). Med andra ord förlängde de livet - gratis - på telefoner som skulle ha behövt ett batteribyte (billiga varianten) eller bytas ut (dyra/"mest lönsamma" varianten för Apple, om man ska vara cynisk).
Hade de gått ut med information om detta i förväg, så hade sannolikt allt varit frid och fröjd. Men återigen: Även denna feature var raka motsatsen till planned obsolescence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det säger kanske mest om syskonet och inte köpare generellt?

Fast nyheten handlar ju om en växande skara kunder som uppenbarligen inte visste vad det var dom köpte, utan bara slentrianmässigt köpte det nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Fast nyheten handlar ju om en växande skara kunder som uppenbarligen inte visste vad det var dom köpte, utan bara slentrianmässigt köpte det nyaste.

Dvs som det brukar vara oavsett vad det gäller. Inget som har börjat i och med telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dvs som det brukar vara oavsett vad det gäller. Inget som har börjat i och med telefoner.

Då lever vi i olika världar. Jag kan på rak arm inte nämna en annan produktkategori för bruksföremål där samma fenomen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det säger kanske mest om syskonet och inte köpare generellt?

Det säger mycket om Applekunder generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det säger mycket om Applekunder generellt.

Kanske är så. Ingen av de jag känner som har apple-produkter springer iväg och köper nya produkter utan att veta vad man köper men det finns onekligen konsumenter som vill ha det senaste för att det är det senaste.

Detta är återigen inte något som är unikt för de som köper iphones utan går att applicera på många som köper grafikkort och processorer också t ex. För att inte tala om de som köper nya kläder så fort de gamla inte anses uppfylla ett godtyckligt modeideal.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Fast nyheten handlar ju om en växande skara kunder som uppenbarligen inte visste vad det var dom köpte, utan bara slentrianmässigt köpte det nyaste.

Modeindustrin och influencer-”yrket” hade inte existerat om inte en påtaglig andel av mänskligheten fungerade på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min 15 Pro Max igår.

Just nu är jag missnöjd med att jag inte längre har en muteswitch att sitta och leka med som en fidget-leksak.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Jag fick hem min 15 Pro Max igår.

Just nu är jag missnöjd med att jag inte längre har en muteswitch att sitta och leka med som en fidget-leksak.

Vänta tills du upptäcker att du kan koppla ihop ett tryck på nya knappen med Shortcuts... jag släcker ner hela mitt hus samt sätter på whitenoise på högtalaren i sovrummet med en enda knapp om klockan är mellan 22:00 - 01:00. Är det utanför de tiderna så funkar knappen som ficklampa - ska fortsätta jobba med den shortcut uppsättningen men inte kommit längre än så än.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Vänta tills du upptäcker att du kan koppla ihop ett tryck på nya knappen med Shortcuts... jag släcker ner hela mitt hus samt sätter på whitenoise på högtalaren i sovrummet med en enda knapp om klockan är mellan 22:00 - 01:00. Är det utanför de tiderna så funkar knappen som ficklampa - ska fortsätta jobba med den shortcut uppsättningen men inte kommit längre än så än.

En funktion som jag själv gillar är att om man håller telefonen i "landskapsläge" och klickar på knappen så öppnas kameran. Enkelt men något som jag ofta använder

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Vänta tills du upptäcker att du kan koppla ihop ett tryck på nya knappen med Shortcuts... jag släcker ner hela mitt hus samt sätter på whitenoise på högtalaren i sovrummet med en enda knapp om klockan är mellan 22:00 - 01:00. Är det utanför de tiderna så funkar knappen som ficklampa - ska fortsätta jobba med den shortcut uppsättningen men inte kommit längre än så än.

Jag genererar en lista där jag kan välja från olika val av automationer i Home Assistant, mycket smidigare än att behöva låsa upp telefonen och lösa det.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande 13 pro max och är supernöjd, kommer att ha kvar den sålänge den fungerar. Visst har 15 modellerna förbättringar, ljusstarkare skärm, bättre kamera, snabbare processor, men det motiverar inte att lägga 15k när 13 pro max redan är en väldigt bra telefon. Visserligen kan man sälja den och lägga till för att uppgradera, men inte ens det intresserar mig.

Permalänk
Medlem

iPhone är skräp speciellt med tanke på iOS och sen Apple som företag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

iPhone är skräp speciellt med tanke på iOS och sen Apple som företag.

Jag tänker inte hylla Apple. Men jag har svårt att se att företag som t ex Google, Samsung och Xiaomi är på något sätt bättre företag.

(Google fram till ca 2015 var på många sätt ett bättre företag, då hade de fortfarande "don't be evil" som hörnsten för verksamheten)