Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mina shuko börjar bli varma vid ca 2000 watt och man gamla så lär det kunna bli mer fel än rätt. Det går rätt snabbt också. Ska man ladda skulle jag byta till en ny shuko kontakt och se till att installationen gjorts rätt. Tex att ledarna inte är "naggade" eller elektrikern glömt skruvat fast ledarna ordentligt vilket hänt mig.

Jag har svets men de flesta saker sitter inte och drar 2300 watt konstant i timtal. Ofta fladdrar effekten rätt kraftig. Start effekten kan även var väldigt hög på främst olika motorer så där för har man tröga säkringar som klarar "spikar" på flera gånger sin effekt under korta perioder.

Angående din granne så tyckte han nog du bara var jobbig.

Som jag nämnde så körde jag 8A på motorvärmaruttaget när jag hade KIA lånebil, vilket jag ser var rätt. Det gav 1,8kW laddning, vilket är helt okej som övernattladd till PHEV. Jag har nu forskat vidare på Röd CEE 3-fas 16A, vilket verkar vara ett genomförbart alternativ där man aldrig kommer nära max. Samma pengar, i princip, om man har lite koll, och samma där, går att använda som "schuko" om man ordnar en laddare som har ställbar ampere.

Min granne vet jag inte vad han tycker, han är sugen på PHEV med.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av SnabelostSWE:

Ingen av mina maskiner belastar på samma sätt som laddning av en bil. Och då har jag ändå flera svetsar, fräs, svarv och kompressor i mitt villagarage. Fick öka till 25A huvudsäkring för att maskinerna i garaget skulle sluta skjuta säkringar. Allt funkade fint tills jag fick hem elbilen för tre år sen. Jag har en "laddbox", alltså ett relä som startar laddaren i bilen efter att allt är ihopkopplat.

Det gick fint i två veckor men sent en kväll tappade jag en fas i huset. En ledning hade brunnit av i mätarskåpet. Det var cirka 10 år gammalt och hade varit fel sen installationen gjordes. Det visade sig dock först nu när laddning med hög strömstyrka under lång tid blev en verklighet.

Inget hände och allt löstes för totalt en tusenlapp till elektrikern.

Men... Ha respekt för laddströmmarna och ta inga genvägar.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har respekt för allt vad el heter, försiktighet. Och det var därför jag provade med 8A på lånebilen. Jag har, egentligen, inte talat om schuko som en permanentlösning. Jag har bara menat på att det "skulle gå", med lite sunt förnuft, lägre ampere och rätt hårdvara/skydd från ett uttag.

Nu gäller en lösning med en röd handske 3-fas CEE. Vilket den här tråden hjälpt mig till.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av danwi:

Nu hann redan ett par svara nedan med exempel ur verkliga livet på när det bara gick lite illa. Men ja, jag är säker. Det är från ett värmeperspektiv stor skillnad mellan apparater som ibland toppar på maxeffekt till att kontinuerligt ligga på maxeffekt. Man kan säga att temperaturen sakta ”byggs upp” med smält/bränd plast som slutresultat i värsta fall. Andra apparater ger kontakten ”en chans” att svalna när de drar lägre med ström. Tänk på att värmeutvecklingen är en kvadratisk funktion av strömmen (egentligen lite mer men då kommer vi in på teknisk mumbo-jumbo), dvs 10A utvecklar 4 ggr så mycket värmeenergi (effekt egentligen) jämfört med 5A. Jag tänker att det finns CEE 1-fas av en anledning, den är en kontakt som funkar för kontinuerligt höga strömmar.

Som jag, och andra tipsat om, få dit en elektriker som åtminstone ordnar ett ordentligt uttag. Inte pga ev regler i BRF (den diskussionen ger jag mig inte in i) utan för att undvika brand.

Jag såg den blåa handsken när jag började forska kring 3-fas, första gången för mig, men jag blandar inte in den när jag vet att vi har röd handske tillgänglig. Så jag vet nu att jag kan lösa det 'temporärt' via 3-fas, det fanns i princip färdiga reseladdare med elmätare. Vilket föreningen borde acceptera som ett mellanting innan vi får laddboxar på plats. Jag tittar ju på PHEV med 3,6kW max. Min granne, elektrikern, har redan pratat om att dra ut 3-fasen på fasaden, för han har husbil. Men när vi pratar så, så har vi inte blandat in BRF. Men jag tror BRF skulle vara helt OK om vi tar fram en lösning med separat debitering.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nu känner jag inte din bil direkt, men jag har själv en Mazda MX-30 (Sveriges mest hatade Elbil följe youtube 1st day reviews).

Om sommarn drog den 1.1kWh per mil, och 1.4kWh när jag körde som en idiot.
Nu om vintern ligger den på 1.65kWh per mil, och då kör jag typ 85-100 Kmh, 100 på en fin dag utan snö eller frost, 60-85 vid snö.
Står i garage hemma om natten, 9 timmar ute i +5c till -18c, typ -2c till 0c på jobbets öppna parkering varje dag.

Jag använder mig flitigt av regenerativa bromsar, har alltid tänd för max reg. Tror det faktisk ger lite extra låg förbrukning.

Så näh, jag tycker inte 2kWh är så jättemycket i den kalla vintern. Har hört om mkt. värre.

Kommer jag ihåg teslabjörns test så ska man ha minimalt med regen men samtidigt tillräckligt för att inte behöva använda de mekaniska bromsarna.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=RzC37axGrTY

Volvo EX30, 80% till 30% på 11 mil i snö, inte jättebra?
Farthållaren funkade inte då radarn blockerades, känns som att den bör ha värmeslinga runt.

Kan ni kanske ta ytterst tveksamma elinstallationer i en annan tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.youtube.com/watch?v=RzC37axGrTY

Volvo EX30, 80% till 30% på 11 mil i snö, inte jättebra?
Farthållaren funkade inte då radarn blockerades, känns som att den bör ha värmeslinga runt.

Låter ganska standard om hela sträckan är motorväg (120) och det är kallt och skitväder. Är väl inget "nytt" i EX30 som skulle förbättra de siffrorna?
*EDIT*
Detta var performance varianten också som gör 0-100 på 3.6 sekunder så knappast WLTP optimerad
*EDIT2*
Men nej, bra är det ju inte 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Låter ganska standard om hela sträckan är motorväg (120) och det är kallt och skitväder. Är väl inget "nytt" i EX30 som skulle förbättra de siffrorna?
*EDIT*
Detta var performance varianten också som gör 0-100 på 3.6 sekunder så knappast WLTP optimerad

Ja det är vad det är men i Sverige är den typen av väder rätt vanligt så hoppas på att Volvo ska ha lite hemmafokus och försöka optimera för det. Med tanke på relativt blöt snö så var det inte kallt, närmare 0C snarare. Han sa att det var blåsigt men ingen storm med tanke på hur snön faller, sa också att vägarna var relativt välplogade. Vad händer när det är -20 till 30C (vilket är vanligt i norr)? Då är det iofs hårdare snö, vindstilla och fritt från nederbörd.

Nu är det en sommarstadsbil kanske men får hoppas dom får till förbrukningen för EX90/EX60.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Volkswagen öppnar upp så att man kan beställa ID.7 Tourer ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.youtube.com/watch?v=RzC37axGrTY

Volvo EX30, 80% till 30% på 11 mil i snö, inte jättebra?
Farthållaren funkade inte då radarn blockerades, känns som att den bör ha värmeslinga runt.

Kan ni kanske ta ytterst tveksamma elinstallationer i en annan tråd?

Tycker inte heller det var jättebra, ska göra lite fler tester när jag får min egen EX30. Har även blivit inbjuden till ett vinterevent med EX30 i mars från Volvo där jag tänkte fråga lite mer om detta kring radar etc, jag gissar att man sett videon vid det här laget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.youtube.com/watch?v=RzC37axGrTY

Volvo EX30, 80% till 30% på 11 mil i snö, inte jättebra?
Farthållaren funkade inte då radarn blockerades, känns som att den bör ha värmeslinga runt.

Kan ni kanske ta ytterst tveksamma elinstallationer i en annan tråd?

Det vädret är sämst för radarn även om den är uppvärmd, min i4 fick blockerad radar på 10 minuter i sådant väder så det är nog rätt vanligt.

EX30 har dessutom rätt dålig aerodynamik så inte konstigt att den drar en hel del när man dessutom lägger på blötsnö (i luften och på vägen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag har läst liknande kommentarer tidigare, jag undrar hur du väljer just regenerativ inbromsning? De elbilar/hybrider jag kört använder regenerativ inbromsning hur jag än gör så länge jag inte panikbromsar eller det är så halt att ABSen måste jobba...

Ja det gör även min, men den har 5 läge.

Jag använder det högsta regenerativa läge. Nackdelen är att du får lite mera motstånd i gaspedalen när du kör, så det är en grej du måste vänja dig vid, nu gillar jag det och tycker det flyter på lite för snabbt när den går i normalläge (vid start).

Men jag märker det helt tydligt på räckvidden, i början (dom första 3-4 mån.) så tyckte jag regen paddlarna kring ratten känns "weird", men så började jag utnyttja det lite för jag gillade att bilen bromsar själva, det var lite mera behagligt än att använda bromspedalen, var mycket lättare att ställa in "flödet" i trafiken med, bara att justera pedalen och "glida" i trafiken.

Sen blev jag ganska så förvånad över just HUR mkt. skillnad det faktisk gjorde, jag såg att efter en åktur till jobbet så stod min procent på 75% istället för 68-70%, det är ganska mycket för ett pyttelitet batteri på 35.5Kwh.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aktsu:

Det vädret är sämst för radarn även om den är uppvärmd, min i4 fick blockerad radar på 10 minuter i sådant väder så det är nog rätt vanligt.

EX30 har dessutom rätt dålig aerodynamik så inte konstigt att den drar en hel del när man dessutom lägger på blötsnö (i luften och på vägen).

19"/245 däck är ju en direkt katastrof om man är ute efter låg förbrukning. Sen är inte 245 bredd helt optimalt som vinterdäck (men fattar varför man har dessa i en bil med >400 hp).

Och så dålig aerodynamik är det väl ändå inte? Luftmotståndet är beroende av "drag factor" (som i EX30 fall ligger i nivå med andra modeller som t.ex. KIA EV6 och VW ID.3) samt bilens area-projektion mot färdrikningen (som inte är jättestor här då det är en relativt liten bil).

Motståndet är linjärt beroende av drag-factor och area, men det är kvadratisk mot hastigheten. Så även en "kass" bil sett till luftmotstånd behöver ändå bara göra en relativt liten justering av hastigheten för att matcha en modell som "ser" mycket bättre ut.

Ovanpå det är luftmotståndet långtifrån enda som påverkar förbrukning, men det är en snabbt ökande komponent ju snabbare man kör: vid 120 km/h är det ~75/25 split medan det vid 80 km/h är ~50/50 split mellan luftmotstånd och övrigt motstånd (där det mesta kommer från rullmotstånd och där hjälper knappast låg profil och breda däck...).

En annan sak, är helt med på varför bilarna allt mer börjar likna en busskur med Ipad på insidan (det är betydligt billigare jämfört med traditionellt instrumentkluster). Är det någon som gillar den trenden? Själv tycker jag det "nya" verkligen känns och ser billigt ut.

Klicka för mer information

EX30

XC40

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant artikel om hur USA ser på bilar från Kina.

https://www.di.se/live/usa-overvager-hinder-mot-smarta-bilar-...

Men å andra sidan så resonerar Kina likadant om Tesla. Problemet är att data samlas in av de allt smartare bilarna och som konsument är man maktlös. Det finns ingen inställning i menyn för privacy mode så att säga i någon bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Intressant artikel om hur USA ser på bilar från Kina.

https://www.di.se/live/usa-overvager-hinder-mot-smarta-bilar-...

Men å andra sidan så resonerar Kina likadant om Tesla. Problemet är att data samlas in av de allt smartare bilarna och som konsument är man maktlös. Det finns ingen inställning i menyn för privacy mode så att säga i någon bil.

Farhågorna runt kinesiska bilar är nog dessväre klokt att ta på allvar. Men hur ska man se på Tesla-bilar som tillverkas i Kina? Som jag förstått det så tillverkas till exempel Tesla-bilar avseeda för UK i Kina (pga högerstyrning).

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och längtar efter Id.2, sjukt snygg förarmiljö och analoga- blandat med digitala knappar!

https://www.youtube.com/watch?v=8flSRQXdrtE

Som pendlar bil och bara glida swoosh swoosh runt stan innan man beger sig till villan på landet smart förvarningslösning med låda under baksätet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Intressant artikel om hur USA ser på bilar från Kina.

https://www.di.se/live/usa-overvager-hinder-mot-smarta-bilar-...

Men å andra sidan så resonerar Kina likadant om Tesla. Problemet är att data samlas in av de allt smartare bilarna och som konsument är man maktlös. Det finns ingen inställning i menyn för privacy mode så att säga i någon bil.

Jodå, man kan sätta privacy mode i min Audi Q4, dock funkar inte alla saker som är beroende av uppkoppling då.
Vet inte heller hur det påverkar insamling av data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Farhågorna runt kinesiska bilar är nog dessväre klokt att ta på allvar. Men hur ska man se på Tesla-bilar som tillverkas i Kina? Som jag förstått det så tillverkas till exempel Tesla-bilar avseeda för UK i Kina (pga högerstyrning).

Jag skulle tvärtom ta större allvar på amerikanska bilar. De kan faktiskt använda något emot dig då USA har makt här i Sverige tillskillnad mot Kina.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag skulle tvärtom ta större allvar på amerikanska bilar. De kan faktiskt använda något emot dig då USA har makt här i Sverige tillskillnad mot Kina.

Kina-bilarna är ett större hot mot "Rikets" säkerhet, än USA-bilarna. Är väldigt lätt att säga åt bilen att börja spela in vid vissa GPS-punkter, där vi har militära anläggningar t.ex. eller spela in vad folk pratar om och analysera. Ett problem för både politiker, militärer och företag. Men för gemene Svensson så handlar det väl mest bara om att man kanske då och då kör förbi anläggningar som inte får fotograferas...
Skulle själv aldrig köpa en kinesisk bil som har Kinesiska staten i ryggen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Själv sitter jag och längtar efter Id.2, sjukt snygg förarmiljö och analoga- blandat med digitala knappar!

https://www.youtube.com/watch?v=8flSRQXdrtE

Som pendlar bil och bara glida swoosh swoosh runt stan innan man beger sig till villan på landet smart förvarningslösning med låda under baksätet!

Ser lovande ut absolut! Hoppas de vågar skicka med ordentligt batteri, inte bara folk som kör några km inom city som vill ha en enkel, lite mindre, billigare elbil.

*EDIT*
nehepp, missade att det presenterades i videon, "city EV" med snålbatteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ser lovande ut absolut! Hoppas de vågar skicka med ordentligt batteri, inte bara folk som kör några km inom city som vill ha en enkel, lite mindre, billigare elbil.

*EDIT*
nehepp, missade att det presenterades i videon, "city EV" med snålbatteri

De kommer med 2 olika batterier, ett mindre och ett större, är det minst 30 mil på den större då är det grymt! GTI varianten med 4hjulsdrift och kräm kommer också med id2 lanseringen så den lär ha biffigare batteri med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kina-bilarna är ett större hot mot "Rikets" säkerhet, än USA-bilarna. Är väldigt lätt att säga åt bilen att börja spela in vid vissa GPS-punkter, där vi har militära anläggningar t.ex. eller spela in vad folk pratar om och analysera. Ett problem för både politiker, militärer och företag. Men för gemene Svensson så handlar det väl mest bara om att man kanske då och då kör förbi anläggningar som inte får fotograferas...
Skulle själv aldrig köpa en kinesisk bil som har Kinesiska staten i ryggen.

Känns som foliehatten är ganska så på

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Känns som foliehatten är ganska så på

Njae behöver kanske inte vara en foliehatt för att göra det högst rimliga antagande att de kinesiska biltillverkarna sitter lika vackert i knät på Kinas underrättelsetjänst som Huawei och ZTE.

Kina misslyckades med att rulla ut sin spionhårdvara inom telekom så det är inte helt omöjligt att de istället satsar de på svämma över bilmarknaden. Frågan är hur andrahansvärdet blir på kinabilar om/när poletten ramlar ned hos gemene man. Kinesiska mobiltelefoner är kanske inte så jätteheta nuförtiden.

Volvos EX30 är väl i princip en Zeekr X och tyvärr så spelar det ingen roll hur mycket man sminkar en gris är det fortfarande en gris.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shepherds pie:

Njae behöver kanske inte vara en foliehatt för att göra det högst rimliga antagande att de kinesiska biltillverkarna sitter lika vackert i knät på Kinas underrättelsetjänst som Huawei och ZTE.

Kina misslyckades med att rulla ut sin spionhårdvara inom telekom så det är inte helt omöjligt att de istället satsar de på svämma över bilmarknaden. Frågan är hur andrahansvärdet blir på kinabilar om/när poletten ramlar ned hos gemene man. Kinesiska mobiltelefoner är kanske inte så jätteheta nuförtiden.

Volvos EX30 är väl i princip en Zeekr X och tyvärr så spelar det ingen roll hur mycket man sminkar en gris är det fortfarande en gris.

I samband med Snowden/NSA kom det fram att NSA hade planterat programvara i Cisco-baserad telecom-utrustning för att bedriva övervakning. Inget motsvarande har, vad jag känner till, ännu hittats i Huawei-baserad utrustning (vilket inte utesluter att det ändå finns).

Och om man är rädd för övervakning från stat X kan man inte vara säker bara för att man skaffar en bil från stat Y.

För att ta Cisco igen, i mer närtid har man hittat planterad programvara i deras utrustning. Är det någon som ens har en illusion om att elbilar, som i nuläget har massiv mängd nyutvecklad programvara (en del buggar man dels läser om och dels stött på själv ger inte precis en "warm fuzzy feeling"...), inte innehåller drösvis med säkerhetshål som gör att i praktiken vilken stat som helst kan plantera övervakningsprogramvara om de tycker det känns användbart?

Men tror vi ska släppa det här, det lär kunna spåra ur rätt snabbt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Känns som foliehatten är ganska så på

Kan jag inte säga. Använder i sådana fall keps.

Att inte ens överväga att företag som är uppbackade av kinesiska staten och måste lyda deras minsta vink, inte har någon form av övervakningssystem, är att vara väldigt godtrogen. Diktaturen Kina är väl det land som är mest övervakat i hela världen?
I deras bilar sitter det kameror både invändigt i kupén och utåt, som lätt kan spela in allt och sedan i en uppkopplad bil skicka det vidare. Ser inte varför man skulle behöva en foliehatt för att misstänka att det görs?
Är ju inte för inte, som militärer och politiker i många länder inte får köra dessa bilar eller ta in dem på militära områden.

Själv har jag inget som den Kinesiska staten skulle kunna vara intresserad av, mer än att jag ibland kör förbi militära anläggningar.

Om det inte sker någon form av övervakning från bilar, så kan man ju fundera på varför Kina blockar Teslor från deras militära anläggningar?

Har använt Kina-tillverkade DJI-drönare i många år och efter en upptäckt av en mapp långt nere i mappstrukturen, som sparade bilder från flygningar man gjort, så var jag väldigt noga med att rikta kameran bort från eventuella säkerhetsklassade anläggningar. Även om jag flög men inte tog bilder eller film åt det hållet.
DJI har även sagt att de är villiga att sammarbeta med den Kinesiska staten, även fast de är ett privat bolag enligt dem själva.
https://omni.se/dronarjatten-dji-villig-att-ge-kina-anvandard...

Enligt mig är det välgrundat att ha misstankar och vara försiktig med företag från Kina, om man inte vill bli avlyssnad, övervakad och agera "ovetande spion".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Känns som foliehatten är ganska så på

Min MG4 som jag leasar är dummare än en brödrost. Grundläggande funktioner som buggar rätt rejält. Skulle blir OERHÖRT imponerad om den hade mega advanced surveiallance mode för Kinesiska staten.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Min MG4 som jag leasar är dummare än en brödrost. Grundläggande funktioner som buggar rätt rejält. Skulle blir OERHÖRT imponerad om den hade mega advanced surveiallance mode för Kinesiska staten.

Det är kanske det som äter upp all processorkraft

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Vart ser man när vagnskadegarantin går ut på ens Tesla?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Ser lovande ut absolut! Hoppas de vågar skicka med ordentligt batteri, inte bara folk som kör några km inom city som vill ha en enkel, lite mindre, billigare elbil.

*EDIT*
nehepp, missade att det presenterades i videon, "city EV" med snålbatteri

Det står upp till 450 km wltp på vw's hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det står upp till 450 km wltp på vw's hemsida.

Håller tummarna, men står också beräknad wltp och de beskriver den fortfarande som en konceptbil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Särimner:

Själv sitter jag och längtar efter Id.2, sjukt snygg förarmiljö och analoga- blandat med digitala knappar!

https://www.youtube.com/watch?v=8flSRQXdrtE

Som pendlar bil och bara glida swoosh swoosh runt stan innan man beger sig till villan på landet smart förvarningslösning med låda under baksätet!

Jag har funderat lite på en andra-bil då vi ofta nu behöver låna svärmors supergamla peugeot 407 när båda barnen har träning och/eller match samtidigt. Något som en liten ID2/Polo-typish skulle vara perfekt, speciellt om priset inte blir mkt mer än de pratar om. Vi behöver inte en jättestor bil och den skulle inte behöva ha jätte-range då vår Enyaq hanterar det.

Tycker den såg riktigt trevlig ut. Kan inte tänka mig att den borde ändra sig utseendemässigt så mkt mer från koncepted då den definitivt ger Polo-vibes.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com