Mer ström till fläktarna => minskad strömförbrukning

Permalänk
Medlem

Mer ström till fläktarna => minskad strömförbrukning

Fläktarna i botten på chassit började gnälla lite vid start, troligen lågt confad min-pwm. Lät dem stängas av helt istället och såg dagen efter detta lustiga mönster i graferna under en period då datorn stått och idlat:

Utan bottenfläktarna så kickade GPU-fläktarna igång ibland, vilket resulterade i ett sågtandsmönster med hajfenor i temperaturgrafen för GPU:n. Men, också i grafen för GPU:ns strömförbrukning (orange), 18 °C skillnad ger 10 W skillnad i rapporterad strömförbrukning?
Det syns i övre gröna grafen som är nätaggets rapportering av totalförbrukningen. Rolling average för att avbrusa den indikerar att det snarare är 5-6 W skillnad över de 18 graderna. Resten är väl troligen att mätkretsarna på grafikkortet är temperaturberoende de med.

Som experiment ökar jag då lägstanivån på alla fläktkurvorna, förutom GPU-fläktarna som fortsatt får vara avstängda vid idle.

CPU-temp snittar 8.8 °C lägre, GPU 7.5 °C lägre, nätagget rapporterar nu 121 W i snitt, 12 W lägre förbrukning, eller -9.1%.
Går också att se en svag tendens till ökning av totalförbrukningen i samband med att CPU-temp går upp allteftersom det blir dag och varmare. Mäter jag snittet fram till kl. 11 istället så blir det 120 W.

Effektförluster är proportionerliga till motstånd och kvadraten av strömstyrkan, motståndet ökar vid högre temperatur och med dagens låga spänningar i komponenterna är det rätt höga strömmar, så det hela är väl rätt logiskt. Jag är ändå lite paff över hur stor skillnad det blev.

Permalänk
Medlem

Vilken energisparfunktion kör du grafikkortet i? Den första grafen påminner om en kurva där grafikkortet körs i maximal prestanda, så det inte klockar ner sig / sänker spänningen lika mycket i idle, vilket gör att temperaturen sakta höjs.

Eller om du har ett chassi som stänger in den varma luften som bildas?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vilken energisparfunktion kör du grafikkortet i? Den första grafen påminner om en kurva där grafikkortet körs i maximal prestanda, så det inte klockar ner sig / sänker spänningen lika mycket i idle, vilket gör att temperaturen sakta höjs.
Eller om du har ett chassi som stänger in den varma luften som bildas?

Högsta prio är att datorn är ljudlös, vilket ger väldigt återhållsamma fläktkurvor och att varmluften - i samklang med hur du tänker - inte vädras ut så agressivt. Jag har nog inget större problem att pressa ner allt till runt 20 °C om det varit prio, men jag vill verkligen inte behöva lyssna på oväsendet från det

Så nu på vintern då det blev kalldrag där datorn står så gjorde väl kombinationen av lägre temperatur = lägre fläktvarvtal + trögare vätskelager i fläktarna att fläktarna i botten av chassit började leva om vid flappande start/stopp, vilket var det som initierade alltihopa.

Jag justerade först fläktkurvorna så de stängdes av helt somsagt. Skillnaden till andra grafen är att jag främst justerat upp lägstanivån. Bottenfläktarna låg innan justeringar i ~150-200rpm, frontfläktarna ~330rpm och cpu ~450rpm. Vid hajfenekurvan var bottenfläktarna avstängda, frontfläktarna ~300rpm och cpu ~350. Sista grafen är med ~340-350rpm på frontfläktarna, ~380 på bottenfläktarna och 380-400 rpm på cpufläkten - ökar där under mätperioden.