Google Drive sviker - Tips på alternativa lösningar

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Jag passar på att flika in med säkerhets- och integritetsaspekten. Filer som lagras på Google Drive och Onedrive är alltid tillgängliga för Google respektive Microsoft. Detta gäller även filerna som lagras i det som missvisande kallas ”personligt valv” på Onedrive.

För att lagra filer tryggt och säkert på nämnda plattformar måste Cryptomator användas. Cryptomator krypterar filerna innan de laddas upp på molnlagringstjänsterna och dekrypterar dem efter att de har laddats ned. Nackdelen med denna lösning är att filerna inte går att läsa eller redigera från webbläsaren. För delning av filer mellan användare krävs dessutom betallösningen Cryptomator Hub.

Icloud Drive erbjuder totalsträckskrypterad lagring om användaren aktiverar funktionen som kallas Avancerat dataskydd. Funktionen är tyvärr avstängd som standard. Användaren bör också vara medveten om att Apple fortfarande har åtkomst till filernas checksummor. Det gör att Apple kan se ifall användare lagrar kända filer på sin Icloud Drive.

Nextcloud lagrar filerna okrypterade som standard. Det finns ett officiellt tillägg för att aktivera totalsträckskryptering. Det började marknadsföras som ”production ready” redan 2020, men det är fortfarande i ett så tragiskt trasigt skick att jag inte kan rekommendera någon att använda det för annat än experiment.

Proton Drive börjar närma sig användbarhet. Den stora nackdelen är att Proton Drive saknar stöd för säker delning av filer med andra Proton Drive-användare. Mac OS-klienten är dessutom ganska buggig och det finns ingen Linux-klient än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Koppla in telefonen i datorn och överför filfan via kabel.

Trist om det visar sig att TS kör iPhone #480Mb/s

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har protons betalplan (email, VPN, drive och kalender) och tycker det fungerar utmärkt.

Nu när proton har en klient för sin drive och inte bara på webben är det riktigt trevligt att använda.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

För att lagra filer tryggt och säkert på nämnda plattformar måste Cryptomator användas.

Räcker det inte med att lösenordsskydda (AES-256) zip-filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Trist om det visar sig att TS kör iPhone #480Mb/s

Ja en textfil på 64KB behöver bli klar snabbare än man hinner säga "klar!".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Keldor:

Räcker det inte med att lösenordsskydda (AES-256) zip-filer?

Jodå. Det kan du också göra. Jag föreslog Cryptomator för att kunna arbeta med filerna utan att behöva arkivera och packa upp filer manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jodå. Det kan du också göra. Jag föreslog Cryptomator för att kunna arbeta med filerna utan att behöva arkivera och packa upp filer manuellt.

Bra, blev lite orolig för ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag använde åsså Mega tills inkomsten började minska. Det var ju ett tag sen men Mega funkade bäst för mig, både lättare och effektivare än Drive, One, iCloud. Detta var dock över ett år sedan.

Jag har kört Mega i snart 10 år och tycker det funkar bättre än samtliga. Dropbox var bra, men bra mycket dyrare när jag bytte runt 2014-2015. Google Drive Sync strulade en hel del för mig och förlorade filer nån gång. Onedrive kan ibland upplevas segt eller att det hänger sig (har stått som Processing Change i över 48h nu) men används för skolarbete och pdf'er då det är gratis genom universitetet. Mega har alltid levererat i min erfarenhet.

Jag synkar dessutom min 4TB lagringsdisk till en likadan som sitter monterad i flickvännens dator genom Resilio Sync (i förhoppningen att en överlever om den andra dör). Vi använder även verktyget för att snabbt dela & synka mappar när man redigerar video eller dyl.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

AxCrypt och OneDrive

Tja,

Kypterar allt med AxCrypt och laddar på Onedrive för tillgänglighet.
Har andra också som enbart backup i stora krypterade filer.

Med kryptering kommer frågan om att låsa upp vid användning. Men tycker AxCrypt har en suverän lösning och det fungerar för mina behov. Har inte kunskaperna själv för att avgöra om axkrypt är bäst men fullt tillräckligt för mina foton och annat backup

Permalänk
Representant

pCloud alla dagar, valmöjlighet till lifetime-köp är underbart, om man väljer att lita på att företaget finns kvar det vill säga.

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Snusfri

Mega.
Elle sätt upp eget colo.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av macpatric:

pCloud alla dagar, valmöjlighet till lifetime-köp är underbart, om man väljer att lita på att företaget finns kvar det vill säga.

Engångsbetalning för livstids användning är ju inte hållbart. Läsar man på Reddit tycks de avsluta konton utan förvarning och erbjuder ingen sann totalsträckskryptering. Vad gör pCloud till ett självklart val?

Permalänk
Medlem

Synology Drive FTW.

Permalänk
Representant
Skrivet av lhugo:

Engångsbetalning för livstids användning är ju inte hållbart. Läsar man på Reddit tycks de avsluta konton utan förvarning och erbjuder ingen sann totalsträckskryptering. Vad gör pCloud till ett självklart val?

"Hållbart" har helt med att göra om hur länge företaget håller igång, såklart största oron där, men man får bedöma själv.

Att konton stängs ner kan bero på olika saker, att lita på Reddit-posts i blindo är inte riktigt bevis för något.

Det stämmer med totalkryptering (måste köpas till extra), men ingen av de populära tjänsterna erbjuder totalkryptering i standard-planerna. Google drive till exempel, kräver business eller skol-konto.

Jag väljer själv att lita på pCloud, utifrån egen undersökning och refereringar. Har haft noll problem hittils. Tycker också det känns tryggare att veta att all data lagras inom EU, jämfört med andra tjänster såsom google/microsoft/dropbox

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av macpatric:

"Hållbart" har helt med att göra om hur länge företaget håller igång, såklart största oron där, men man får bedöma själv.

Att konton stängs ner kan bero på olika saker, att lita på Reddit-posts i blindo är inte riktigt bevis för något.

Det stämmer med totalkryptering (måste köpas till extra), men ingen av de populära tjänsterna erbjuder totalkryptering i standard-planerna. Google drive till exempel, kräver business eller skol-konto.

Jag väljer själv att lita på pCloud, utifrån egen undersökning och refereringar. Har haft noll problem hittils. Tycker också det känns tryggare att veta att all data lagras inom EU, jämfört med andra tjänster såsom google/microsoft/dropbox

Då är jag med på resonemanget. Man vet ju aldrig med Reddit-trådar men det kan ju ge en indikation om tjänsten som sådan. Att data lagras inom EU är ju alltid något men med krypterad tjänst spelar det ingen roll.

Permalänk
Representant
Skrivet av lhugo:

Då är jag med på resonemanget. Man vet ju aldrig med Reddit-trådar men det kan ju ge en indikation om tjänsten som sådan. Att data lagras inom EU är ju alltid något men med krypterad tjänst spelar det ingen roll.

Håller fullt med

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem

Hur gick det för Mega förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja en textfil på 64KB behöver bli klar snabbare än man hinner säga "klar!".

Jag vet inte vad du behöver molnlagring till för textfiler men jag vet heller inte om det är lämpligt att fråga...
Jag brukar ha väsentligt fler och större filer än så, men jag förstår var du kommer från...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig lagra några filer på en tjänst som jag själv inte har kontroll över alt. att jag kan kryptera filerna innan eller liknande Proton Drives lösning.

Tycker att det är närpå facinerande att så många är så ”avslappnade” med sin privata information (bilder/dokument/liknande).

(Kör egenhostad Nextcloud)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag skulle aldrig lagra några filer på en tjänst som jag själv inte har kontroll över alt. att jag kan kryptera filerna innan eller liknande Proton Drives lösning.

Tycker att det är närpå facinerande att så många är så ”avslappnade” med sin privata information (bilder/dokument/liknande).

(Kör egenhostad Nextcloud)

Det mesta är inte så intressant för någon annan och de stora leverantörerna klarar av jobbet jobbet med backups och allt vad det innebär bättre än många av oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag passar på att flika in med säkerhets- och integritetsaspekten. Filer som lagras på Google Drive och Onedrive är alltid tillgängliga för Google respektive Microsoft. Detta gäller även filerna som lagras i det som missvisande kallas ”personligt valv” på Onedrive.

För att lagra filer tryggt och säkert på nämnda plattformar måste Cryptomator användas. Cryptomator krypterar filerna innan de laddas upp på molnlagringstjänsterna och dekrypterar dem efter att de har laddats ned. Nackdelen med denna lösning är att filerna inte går att läsa eller redigera från webbläsaren. För delning av filer mellan användare krävs dessutom betallösningen Cryptomator Hub.

Icloud Drive erbjuder totalsträckskrypterad lagring om användaren aktiverar funktionen som kallas Avancerat dataskydd. Funktionen är tyvärr avstängd som standard. Användaren bör också vara medveten om att Apple fortfarande har åtkomst till filernas checksummor. Det gör att Apple kan se ifall användare lagrar kända filer på sin Icloud Drive.

Nextcloud lagrar filerna okrypterade som standard. Det finns ett officiellt tillägg för att aktivera totalsträckskryptering. Det började marknadsföras som ”production ready” redan 2020, men det är fortfarande i ett så tragiskt trasigt skick att jag inte kan rekommendera någon att använda det för annat än experiment.

Proton Drive börjar närma sig användbarhet. Den stora nackdelen är att Proton Drive saknar stöd för säker delning av filer med andra Proton Drive-användare. Mac OS-klienten är dessutom ganska buggig och det finns ingen Linux-klient än.

Vad skulle du rekommendera för lösning för den som har en egen server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Vad skulle du rekommendera för lösning för den som har en egen server?

Både filecloud och Seafile skulle jag säga är bra alternativ (om nextcloud inte ska räknas)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag använder Elgigantens cloud version av Jotta cloud, tror den var lite billigare. Har fungerat felfritt än sålänge.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Kör Dropbox i mitt egna bolag vilket medför att jag också kör det privat. Fungerat helt perfekt för mig i dryga tio år nu. Har för mig att kostnaden ligger på runt 1200 kr årligen och tror jag då har 2 TB utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Synology Drive FTW.

Skrivet av Arzei:

Synology-NAS med Synology Drive installerat. Fungerar utmärkt. Privat cloud är skiten.

Halva poängen, åtminstone för mig är att cloud lösningen jag använder är ett alternativ till NAS:en där hemma.

Även om man såklart aldrig bara ska ha viktig data på ett ställe så skulle jag tro att man via de största tjänsterna löper betydligt lägre risk att bli av med data än om man bara kör en NAS hemma. Tycker därför det inte är en helt klockren jämförelse att jämföra "privat cloud" med "cloud". Ett kasst nätagg som smäller eller ett åskoväder, brand eller liknande och NAS:en är kass hur många paritetsdiskar man än har. Något att ta hänsyn till när man jämför kostnader att hosta själv vs. köpa cloud-lagring.

Självklart kan man ha egen backup osv, men jag vill tro att de allra flesta löper lägre risk att bli av med sin data på säg Google Drive än på en egen NAS och hemmasnickrade backup-lösningar. Plus problematiken att man inte ska ha sin backup på samma plats (brand, kass el etc.).

Finns en väldig rädsla för "cloud-tjänster" hos en del. Men faktum är att om du krypterar datan innan du laddar upp den och sen dessutom ser till att ha ordentlig två-faktorsautentisering (egentligen skitsamma eftersom datan är krypterad) så är det troligtvis större sannolikhet att någon tar sig in i hemmaservern bakom någon sketen Asus router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Halva poängen, åtminstone för mig är att cloud lösningen jag använder är ett alternativ till NAS:en där hemma.

Jag har min Synology på colo så den fyller det kriteriet.

Det finns såklart 100 olika sätt att göra saker, and to each his own..

Men det du får med en sån lösning är ju att Synology erbjuder en mängd enkla/smarta funktioner att synka inom sitt eget ekosystem, och du kan ha en egen NAS hemma också.

Så en Synology på colo ger mig antingen/både fördelen med en fast åtkomstpunkt/IP, eller om jag hellre vill, en slags cold storage dit jag kan synka min Synology jag har hemma.

Skrivet av nikka:

För att lagra filer tryggt och säkert på nämnda plattformar måste Cryptomator användas.

Man måste använda Cryptomator? Det finns inga alternativ?

Permalänk
Medlem

Använder oftast pCloud här. Otroligt snabb och smidig lösning. Perfekt när jag vill dela bilder i originalkvalitet från systemkameran (Google slaktar väl fortfarande alla bilder?)

Har även iCloud på alla mina Apple-enheter. Synkar däremot aldrig bilder mellan enheter, utan iCloud är främst till för specifika programfiler, kontakter och lösenord. Enbart min iPhone har fullständig backup.

Både Google Drive och OneDrive är två påtvingade tjänster som jag helst undviker. Speciellt OneDrive får mig att fly Windows som plattform.

Permalänk
Medlem

Synology drive, från egen nas, har sina begränsningar men också sina fördelar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Musikälskare

Har använt JottaCloud i många många år, aldrig några problem och bra program för backup

https://www.jottacloud.com

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Self hosted ownCloud är det jag kör, fungerar bra och deras nya version "Infinite Scale" är en nyimplementation skriven i Golang som är mycket mer resurseffektiv än den gamla som var baserad på PHP.

Har även syncthing och Immich till andra use case, så det beror ju lite på vad man fokuserar på med sin "molnlagring"