Minska användandet av sociala medier och må bättre

Permalänk
Melding Plague

Minska användandet av sociala medier och må bättre

En ny studie visar att försökspersoner upplevde mindre stressymptom och mindre depression.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ofan det kunde jag sagt utan en studie.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nettoresultatet av sociala medier är negativt

Högst personlig uppfattning naturligtvis men folk är för dumma för att kunna hantera sociala medier.

  • Ingen som helst källkritik - som när covidvaccinering togs upp så fick dårarna en arena att sprida sin dynga och skrämmande många gick på det.

  • Hat sprids öppet på twitter och liknande plattformar och folk i sina ekokammare blir matade med det.

  • Folk mår dåligt för att de jämför sina standardliv med påhittade varianter som andra lägger upp för att framstå som framgångsrika.

Förbjud skiten (vet inte hur ) för det är helt enkelt inte värt det och framförallt låt inte kids hålla på med det eftersom de inte har någon aning om vad som pågår. Hård 18årsgräns.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Så om de som hänger på Sweclockers forum slutar helt gå in eller i alla fall tar en vit månad från forumet mår vi bättre både psykiskt och fysiskt. Bra tips! Gör tråden sticky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Så om de som hänger på Sweclockers forum slutar helt gå in eller i alla fall tar en vit månad från forumet mår vi bättre både psykiskt och fysiskt. Bra tips! Gör tråden sticky.

Nyfiken: finns det något på swecs forum som gör att folk mår dåligt (förutom vad tjänar du tråden )?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur människor på 60-80 talet kunde stå ut utan sociala medier...oh...whait. Dom träffades och umgicks. Just det. Så var det ja. 😂 Så minska nu på Sweclockandet och ut och träffa folk istället. 😉

Permalänk
Medlem

Håller med. Är man i dålig form psykiskt av andra orsaker är det bra med en paus från sociala medier, i synnerhet såna där det argumenteras mycket.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag har märkt stor skillnad på min sambo sedan hon slutade använda sociala medier. Hon är mycket lugnare och mindre självkritisk. Kommer inte som någon direkt överraskning att det är bra för hälsan att undvika skräpet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att min flickvän kunde släppa telefonen "ibland" - Nu är jag arbetsnarkoman och sitter framför datorn och jobbar mycket (så jag kanske inte är så mycket bättre) men det är skrämmande att se hur mycket unga använder mobiltelefoner idag (tjejen är 12 år yngre) O tjejen jämnför oss som par med ALLA andra. Jag vet inte alls hur sociala medier är i Sverige, men spanska sociala medier är helt vansinniga, majoriteten av mellan/sydamerika och spanien PÅ SAMMA PLATS - Fattar inte hur folk orkar. O jag förstår inte hur folk kan tycka om det. Det är så överjäkligt tydligt att 99% är falskt och att folk mår riktigt dåligt av beteendet.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Sociala medier tillför ett sätt att bygga kontaktnät, vilket är av godo. Men som plattformarna är skapta så blir det i bästa fall en sekundär effekt. Om man ska vara ärlig så handlar sociala medier om exakt en sak, reklam.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Minska användandet av X och må bättre. Där X kan vara precis allt.

Internet, alla dessa filmkanaler/tjänster och annat har gjort att man umgås mindre med folk. Jag själv kommer från landsbygden och där umgås folk knappt längre, skulle någon komma och hälsa på en kväll så undrar man vad vill den?
När man inte hade internet och bara SVT1 och SVT2, så var dessa besök mer naturligt.

"Ett problem" med sociala kontakter idag är att folks liv skiljer sig så mycket nu. Förr i tiden så jobbade många på en fabrik, det kanske fanns lite olika skift. Men i vilket fall, folk började och slutade sin dag ungefär samtidigt om man nu hade samma skift.
Man kunde då planera in att träffas och umgås rätt så bra.

Idag så jobbar folk så extremt olika, vissa är borta hela veckodagarna och bara är hemma på helgen. Andra har arbete sent på kvällen. Vissa har mer krävande jobb. En del har småbarn, barn i tonåldern osv.

Vissa av mina grannar festar precis varenda helg, de åker ofta lång bort på större fester och har det roligt. De kommer in till jobbet på måndag rejält bakfulla. Hur skulle det fungera om de hade ett mer krävande arbete?

Egentligen borde man bosätta sig bredvid personer i så lik situation som möjligt så man kan umgås mer vanligt. Alltså är man en person som enbart jobbar helg, så kommer man vara ledig för aktiviteter när alla ens grannar jobbar. När de sedan drar igång med grillkallaset, ja då jobbar man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nyfiken: finns det något på swecs forum som gör att folk mår dåligt (förutom vad tjänar du tråden )?

Bra exempel var ju tråden där en person sade att deras barn skulle bli Pro och ville köpa kringutrustning. Visst saknades det information och så, men många svar var ju knappast professionella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nyfiken: finns det något på swecs forum som gör att folk mår dåligt (förutom vad tjänar du tråden )?

Och 4090 klubben osv
Sticker säkert i ögonen på vissa av de som skulle behöva uppgradera (till typ xx60 klass) men inte har råd med heller.

I övrigt tror jag människan kan bli deprimerad av allt för mycket alternativ, och visionen att alla kan bli vad som helst. Så då känner de sig ännu mer misslyckade eftersom "alla" kan ju bli något, varför har inte jag det.

Slår även ett slag för linjär TV och papperstidning. Streamar någon serie då och då, men ser mest linjär TV (1:an-12:an). Skönt ibland att inte ha för många alternativ. Ser man ibland sådant som man kanske inte annars skulle sett. Samma när jag väl läser pappersnyheter, då läser jag igenom hela tidningen, åtminstone ögnar igenom alla nyheter. På internet går man efter rubriker.

Damen slukar alla möjliga streamingtjänster men då blir det ju istället att det är svårt att hitta något bra att se på då man är så bortskämd på utbud.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Och 4090 klubben osv
Sticker säkert i ögonen på vissa av de som skulle behöva uppgradera (till typ xx60 klass) men inte har råd med heller.

Äh. Sms lån finns alltid 😂

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Nyfiken: finns det något på swecs forum som gör att folk mår dåligt (förutom vad tjänar du tråden )?

Sweclockes forum är lite som den där chipspåsen och läskeautomaten som står bredvid datorn. Det är lätt att det blir för mycket av det goda.

Permalänk
Medlem

Det påminde mig om att ta bort Facebook-appen på telefonen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Slutade med Snapchat, Instagram, Facebook och kolla Aftonblaskan och Expressen för ca 2 år sedan.

Man känner sig lugnare av att inte "behöva" ha något att kolla på. Till en början var det svårt då det var en sorts abstinens som kickade in men efter några veckor så blev det sååå mycket bättre.

Testa vetja

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Jag finns på ett socialt medium; Linkedin. Där finns jag bara för att det underlättar kommunikation och jobbsökning i min bransch. Det är en skön frihet.
Jag inleder inte ett restaurangbesök med att ta en bild. Saknar det inte. Det enda negativa är att man missar nyheter om film- och musiksläpp, men det kan jag leva med.

Föredrar verkligen forum, rent textbaserat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Snusfri

Använder sociala medier fläckvis, är mest fb man kollar ibland.
Men gör det mer sällan numera, har deaktiverat konton på andra och känner faktiskt att jag mår bättre sedan dess.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ibland hade det varit intressant och se om man stängde av Internet i hela världen nån timme och se hur folk hade mått då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Må ännu bättre genom att inte använda det alls!
Världen och samhället fungerade innan de kom

Permalänk
Medlem

Kan skriva under på resultatet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Ibland hade det varit intressant och se om man stängde av Internet i hela världen nån timme och se hur folk hade mått då.

Tror vi bör specificera frågan bättre;

Ta en titt på tåget/bussen/gatan: 99% av alla sitter och stirrar på en skräm.
Ser ofta likadant ut på fik, folk pratar inte med varandra, de glor på sin mobil istället
Man kan inte säga att det var så på 90-talet.
Hur har det gått med den psykiska hälsan, överlag, från 90-talet?
Till det bättre? Till det sämre?
Hur mycket av ändringen kan tillskrivas sociala medier, direkt eller indirekt?

Så frågan som skall ställas är: hur hade världen mått om vi stängde ner alla sociala medier?

och den egentliga frågan är: varför har vi inte redan gjort det

Permalänk
Sötast
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror vi bör specificera frågan bättre;

Ta en titt på tåget/bussen/gatan: 99% av alla sitter och stirrar på en skräm.
Ser ofta likadant ut på fik, folk pratar inte med varandra, de glor på sin mobil istället
Man kan inte säga att det var så på 90-talet.
Hur har det gått med den psykiska hälsan, överlag, från 90-talet?
Till det bättre? Till det sämre?
Hur mycket av ändringen kan tillskrivas sociala medier, direkt eller indirekt?

Så frågan som skall ställas är: hur hade världen mått om vi stängde ner alla sociala medier?

och den egentliga frågan är: varför har vi inte redan gjort det

Det var bättre förr när alla på tågen var mer sociala.... inte så att 99% gjorde vad som helst för att slippa prata med främlingar eller så? nejdå.

Jag tycker också att sociala medier är allmänt dåligt och undviker dem själv sedan flera år. Men jag är inte helt blind för hur människor fungerar. Vi är inte de sociala djur man alltid påstås vara. Människor funkar bra i små grupper. Vi dras allt som oftast inte till att bilda relationer till alla man pendlar med till ett arbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nyfiken: finns det något på swecs forum som gör att folk mår dåligt (förutom vad tjänar du tråden )?

Det jag mår dåligt av:

Folk som skriver onliners mest för att tuffa sig
Folk som uppenbart inte mår bra / behöver hjälp och ändå blir elakt bemötta / hånade
Folk som hänger ut andra, särskilt när det är oförtjänt. Gnälltrådar om leverantörer där man själv är världens centrum, typ "jag har inte fått mitt paket på två dagar, vad har hänt med XX:s kundtjänst!?!?!"

Det jag mår bra av:
Folk som genuint hjälper andra med tips och råd
Lära mig av vad andra skriver, finns många kloka personer som skriver massor av intressant på detta forum, lär mig något nästa varje dag

Neutralt:
"Vad tjänar du tråden" (alltid intressant att se hur man ligger till och få insikt olika branschers villkor)
Träningstrådar, diettrådar etc

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Yepp, sociala medier och framför allt användandet av mobilen hackar rakt in i hjärnans belöningssystem och frisätter ämnet dopamin.
Inte särskilt bra då du en längre tid ska utsättas för det. Många ungdomar sysselsätter sig halva dan med mobilen. Inte konstigt att BUP har fullt upp.
Hade det bara funnit någon form uppförandekod på hur man får uttrycka sig på nätet, och att majoriteten av det som skrivs är sanning. -Vart är föräldrarna när de behövs som mest? Vid mobilen och gör inlägg på Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Ibland hade det varit intressant och se om man stängde av Internet i hela världen nån timme och se hur folk hade mått då.

Jag tror personligen att själva lättillgängligheten av lättkonsumerad underhållning underminerar det naturliga sociala samspelet i samhället. Tittar jag på mina föräldrar och hur de levde sitt liv på 80-talet jämfört med idag så ser man enorm skillnad. Förr hade de mer tid över. När man hade tagit hand om hussysslorna så hade de helt enkelt inte så mycket att underhålla sig med. Det resulterade i att de gick över till någon granne/vän, bekant eller släkting, tog en kopp kaffe och snackade skit... Det händer inte idag. Idag fastnar t.ex. min mamma framför TVn och sträckplöjer serier, scrollar facebook tack vara on-demand tjänster.

Jag utövar själv en form av teknik/underhållsfrikoppling (stänger av internet) just för att få tillbaka mer tid och flexibilitet i livet. Det frigör mycket tid, man blir mycket lugnare. Men problemet är ju att jag är ganska ensam om det, och att alla i min närhet är mer upptagna än jag. Så det blir inga spontana besök eller några naturliga umgängen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Jag finns på ett socialt medium; Linkedin. Där finns jag bara för att det underlättar kommunikation och jobbsökning i min bransch. Det är en skön frihet.
Jag inleder inte ett restaurangbesök med att ta en bild. Saknar det inte. Det enda negativa är att man missar nyheter om film- och musiksläpp, men det kan jag leva med.

Föredrar verkligen forum, rent textbaserat.

Jag tror forum så som sweclockers räknas in under social media också ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur skiljer det sig mellan kommunikation och konsumtion idag?

Själv växte jag upp på 70-/80-talet där konsumtionen bestod av TV och radio samt (dags)tidningar.

Semesterbilder avnjöts tillsammans med familj och vänner med diabildsprojektor eller som Super 8-film.

Senare kom videokamerorna och filmduken hamnade på vinden. Vi producerade mer, men slutade att ta det av det med familj och vänner.

Kommunikation skedde via familjens telefon, i brevform eller att man träffades ut bland folk.

I mitten på 2000-talet blev allt mer och mer digitalt, men det dröjde relativt länge innan "social media" tog fart på riktigt.

Vet inte om det bara är åldern som gör det, men jag känner att idag produceras det löjligt mycket material för just konsumtion. Men själva mottagaren känns i många fall som helt bortglömd.

Familjens fotoalbum och tid tillsammans är relativt väldokumenterad fram till 2003, men efter det känns allt som ett svart hål.

Vilka minnen kommer ni föra med er till nästa generation?

Edit: Min tid på plattformar som Lunarstorm, Helgon och Google+ är borta sedan länge.

Permalänk
Medlem

Som med allt annat ska man ha en hälsosam balans. Överkonsumtion är aldrig bra. Såg tecken på detta i IRC redan på 90-talet, folk som satt inloggade 24/7 och scrollade genom allt för "de kunde ju missat något".

Vi klarade oss utmärkt på 70- och 80-talet, att alltid vara kontaktbar var något helt okänt och jag tror vi mådde bättre då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2