Google Bard är nu Gemini – premium-variant lanserad

Permalänk
Melding Plague

Google Bard är nu Gemini – premium-variant lanserad

Efter en tids testande med Bard har Google bestämt sig för att ersätta AI-hjälpredan med Gemini och i samma veva slå på stora trumman med AI-satsningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Provade Bard för några månader sedan, då var den versionen jag provade hopplöst efter GPT 4, hur ser det ut idag, är det ens värt att prova?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Bard, eller Gemini som den nu heter, är ganska bra. Inte minst för att den håller sig uppdaterad. Använder den ofta istället för sökmotorer när jag har en fråga om något. Förvisso inte alltid helt rätta svar, men för det mesta.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Är vi i fas med resten av världen nurå? För några månader sedan var det en nyhet att Bard baserades på en annan model än PALM som den svenska var till igår (kanske var hela EU utan den nya modellen).

Jag provade med en fråga om github och en workflowfil som uppdaterats efter en pr skapats som Bard inte gav ett logiskt svar på. Den här missförstod först, att workflowfilen inte körde auto på alla existerande prs när uppdaterad, när jag specificerade att även att köra den manuellt via gh actions inte körde den uppdaterade workflowen så svarade den

"So, manually re-running the workflow won't magically jump to the updated file. Here are some options to address this:

1. Rebase the PR:

Rebasing the PR onto the main branch with the updated workflow file essentially "replays" the PR changes on top of the latest main branch. This forces a new workflow run based on the current workflow file.
Be cautious with rebasing, as it rewrites history and might require force pushing, potentially causing issues with collaborators."

där jag gillar den vaga nyansen ironi "won't magically" men jag är inte säker på att jag förstår vad som menas ändå. Jag hade mergat in main i pr:en för att uppdatera den, sedan kört (den uppdaterade eftersom pr:ens) workflow.

"You're on the right track, but merging main directly into the PR branch might not be the ideal solution for updating the workflow file. Here's why:

Merge Conflicts: Merging branches can introduce merge conflicts, especially if changes within the main branch overlap with changes in the PR branch. This can create unnecessary complexity and require additional work to resolve conflicts manually.
Unclean Git History: Merging main into the PR branch adds more commits to the PR's history, potentially making it harder to track and review changes specific to the PR. This can affect the clarity of the PR and its review process."

Det sista är delvis sant, såvida inte mergestrat är squash, vilket är default på de projekt jag arbetar med.
Det första låter lite rart, om mergekonflikter finns är de redan ett problem för PRen (som ska mergas med main). Förstår inte meningen överhuvudtaget.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mja, inte intresserad förrän de ersätter Google Assistant med den så man äntligen får lite mer användning för sina Google-högtalare.

Men bra att de är med i matchen 👍

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk

Någon som är så teknisk kunnig så den har listar ut hur man startar Gemini Advanced prenumeration? Att fråga Google Gemini hur man kan göra detta så är den för korkad för denna teknisk komplicerad fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Någon som är så teknisk kunnig så den har listar ut hur man startar Gemini Advanced prenumeration? Att fråga Google Gemini hur man kan göra detta så är den för korkad för denna teknisk komplicerad fråga.

Antingen via gemini.google.com eller one.google.com.
I Gemini finns en knapp som det står upgrade på om du börjat använda det. I one går du in på upgrade plan så finns en som heter AI Premium. Går endast ha månadsvis betalning.

Permalänk
Skrivet av Seftec:

Antingen via gemini.google.com eller one.google.com.
I Gemini finns en knapp som det står upgrade på om du börjat använda det. I one går du in på upgrade plan så finns en som heter AI Premium. Går endast ha månadsvis betalning.

Tackar.. Jag fick leta, det känns inte som det marknadsförs så bra hur man köper det.

Det enda är alla dessa kostnader. Jag har länge förespått detta, man kommer snart inte ha råd med kattmat om allt ska kosta ett par hundra i månaden.

Samtidigt så vet jag många storanvändare som använder Ai mycket och deras arbete både tillåter detta och de jobbar på typ ackord. De får betalt för att lösa ett problem, arbetsgivaren skiter i hur lång tid det tar. Om de då kan snabba upp procedurer genom att få lite hjälp från Ai att generera basic kod, så får de mer fritid.
Jag pratar inte om vulgära saker som att ge Ain tillgång till något, utan mer be den skapa en generell xml parser.

Jag gissar att vi går mer åt detta håll i framtiden. Precis som många idag Googlar för att hitta saker. Speciellt om man pratar om att man t.ex. ska skapa en xml parser i powershell och man minns inte ens hur man skriver hello world där.

Det klassiska argument att man har gjort saken ovanför tusen gånger och kan göra den en gång till, så blir ändå frågan vilket sparar mest tid?

Sedan kommer det missbrukas, folk får Ain skapa stora mängder kod som de ej granskar, men jag ser det lite som folk idag Googlar och hittar kod som de direkt kör. Det är ett problem som på något sätt får hanteras.

Permalänk
Medlem

Gemini - Tamaxi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Provade Bard för några månader sedan, då var den versionen jag provade hopplöst efter GPT 4, hur ser det ut idag, är det ens värt att prova?

Har använt till och från, senast igår. Googles version är fortfarande väldigt dålig och långt efter ex Bings GPT-4 (har ej chatgpt pro). Svaren är ofta helt och hållet felaktiga och stämmer inte, ljuger förträffligt ofta och känns bara allmänt som väldigt tidigt alfa fas utav AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Är vi i fas med resten av världen nurå? För några månader sedan var det en nyhet att Bard baserades på en annan model än PALM som den svenska var till igår (kanske var hela EU utan den nya modellen).

Jag provade med en fråga om github och en workflowfil som uppdaterats efter en pr skapats som Bard inte gav ett logiskt svar på. Den här missförstod först, att workflowfilen inte körde auto på alla existerande prs när uppdaterad, när jag specificerade att även att köra den manuellt via gh actions inte körde den uppdaterade workflowen så svarade den

"So, manually re-running the workflow won't magically jump to the updated file. Here are some options to address this:

1. Rebase the PR:

Rebasing the PR onto the main branch with the updated workflow file essentially "replays" the PR changes on top of the latest main branch. This forces a new workflow run based on the current workflow file.
Be cautious with rebasing, as it rewrites history and might require force pushing, potentially causing issues with collaborators."

där jag gillar den vaga nyansen ironi "won't magically" men jag är inte säker på att jag förstår vad som menas ändå. Jag hade mergat in main i pr:en för att uppdatera den, sedan kört (den uppdaterade eftersom pr:ens) workflow.

"You're on the right track, but merging main directly into the PR branch might not be the ideal solution for updating the workflow file. Here's why:

Merge Conflicts: Merging branches can introduce merge conflicts, especially if changes within the main branch overlap with changes in the PR branch. This can create unnecessary complexity and require additional work to resolve conflicts manually.
Unclean Git History: Merging main into the PR branch adds more commits to the PR's history, potentially making it harder to track and review changes specific to the PR. This can affect the clarity of the PR and its review process."

Det sista är delvis sant, såvida inte mergestrat är squash, vilket är default på de projekt jag arbetar med.
Det första låter lite rart, om mergekonflikter finns är de redan ett problem för PRen (som ska mergas med main). Förstår inte meningen överhuvudtaget.

Lät precis som scrum-master blaj jag skulle kunna höra från vilken agil coach som helst brukar dock somna innan de kommit så långt

Helt klart skräp som du säger, men kan ju ändå peka in mot vidare uppslag och på så vis hjälpa.

Som du säger är ju en PR inte alls gratis, man slipper ju inte merge hur man än gör. Händer det saker på flera branches behöver det lösas, tvingar man in det så får ju någon annan gå in manuellt och göra det till slut, inte bra för någon

Edit: räknas Bard nu som en del av googles kyrkogård?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Edit: räknas Bard nu som en del av googles kyrkogård?

Om du byter namn, är du då död? Eller hur var din tankegång?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hittade inte ios applikationen i app store, bara massa tredje parts appar "powered by".

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Quim:

Hittade inte ios applikationen i app store, bara massa tredje parts appar "powered by".

finns inte i EU än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Har använt till och från, senast igår. Googles version är fortfarande väldigt dålig och långt efter ex Bings GPT-4 (har ej chatgpt pro). Svaren är ofta helt och hållet felaktiga och stämmer inte, ljuger förträffligt ofta och känns bara allmänt som väldigt tidigt alfa fas utav AI.

Tack, då behöver jag inte prova den igen då. 🙂

Permalänk
Medlem

Testade Gemini advanced igår och vad jag har sett hittils finner jag den hopplöst efter GPT4 när det kommer till att förstå vanligt tal, ta hänsyn till tidigare information som har lagts fram och framförallt hantera flera språk samtidigt. GPT4 från chatgpt känns mycket mer som en extremt effektiv assistent

Det finns nog saker som Gemini är vassare på, möjligen om man använder den mer som en sökmotor för saker som ligger efter GPT4 senaste uppdatering

Permalänk
Medlem

Denna kan nog passa här :

Använder själv Chat GPT 4 dagligen och det är väldigt ojämn kvalitét i den tjänsten, ibland klarar den av ganska långa och halv komplexa konversationer ibland försöker den putta ifrån sig jobbet.

Använder främst för utveckling, ex unittester är den generellt bra på men ibland kan det köra ihop sig rejält för den. Man kan få repetera 5 gånger att den fortfarande inte nyttjar en databärare(klass) i unit testet som tänkt, tillslut får man själv göra justeringen. Men det är fortfarande väldigt imponerande och användbart verktyg. Får se om jag testar Gemini lite, är dock lite tveksam då Google är känd för samla all data de kommer åt.

De lokala alternativen börjar komma ikapp men det är en bit kvar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Efter en tids testande med Bard har Google bestämt sig för att ersätta AI-hjälpredan med Gemini och i samma veva slå på stora trumman med AI-satsningen.

Läs hela artikeln här

Hey google - räkna ut vilka nummer jag ska spela på i Lotto nästa vecka så jag har råd att betala av prenumerationen.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Jag rekommenderar alla att köpa Bard Premium. Om ställer en fråga så kan denna tjänst ljuga en rakt upp i ansiktet och sedan säga att man borde vara mer källkritisk, när man motbevisar denna Ai så viker den sig och kommer med dåliga ursäkter. Och på slutet säger att man borde vara mer källkritisk.