AMD Ryzen 5 8600G och Ryzen 7 8700G – imponerande integrerad grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 8600G och Ryzen 7 8700G – imponerande integrerad grafik

AMD tar steget över till Zen 4 och ruskigt snabb RDNA 3-grafik i sina nya APU:er i Ryzen 8000G-serien. Testlabbet sätter Ryzen 7 8700G och Ryzen 5 8600G på prov!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att veta hur bra denna integrerade grafik är på Crysis. Är det äntligen så att det spelet går att köra maxat med en integrerad GPU? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Hade varit kul att veta hur bra denna integrerade grafik är på Crysis. Är det äntligen så att det spelet går att köra maxat med en integrerad GPU? 😁

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ganska medioker processor enligt mig. Nischad målgrupp som denna når ut till.
14600k är ju betydligt bättre val för spel om man inte ska använda den integrerade grafiken till ett liknande pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ganska medioker processor enligt mig. Nischad målgrupp som denna når ut till.
14600k är ju betydligt bättre val för spel om man inte ska använda den integrerade grafiken till ett liknande pris.

Är ju inte riktigt det som är målgruppen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Vive la liberté!

Hur vettig är 8700G om man ställer den mot ex att köpa 12100F och RX6600, vilket landar på en liknande kostnad men verkar leverera betydligt bättre prestanda enl ex https://www.techspot.com/review/2796-amd-ryzen-8700g/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Hur vettig är 8700G om man ställer den mot ex att köpa 12100F och RX6600, vilket landar på en liknande kostnad men verkar leverera betydligt bättre prestanda enl ex https://www.techspot.com/review/2796-amd-ryzen-8700g/

Inte så relevant jämförelse. Du köper eb 8700G för att använda den integrerade grafiken. Dess totala effekt är låg och det låter dig därför använda den i kompakta system som exempelvis denna: https://www.notebookcheck.net/ASRock-DeskMini-X600-debuts-as-...

Du får då en socklad cpu med rejäl produktivitetspotential och helt acceptabel spelprestanda i ett kompakt format under 2 liter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ganska medioker processor enligt mig. Nischad målgrupp som denna når ut till.
14600k är ju betydligt bättre val för spel om man inte ska använda den integrerade grafiken till ett liknande pris.

Du kan å andra sidan spela spel från dag 1 om du inte har råd med ett grafikkort.

Det känns lite som att säga att det är bättre att köpa en Audi utan bränsle än en BMW med bränsle.
Båda presterar ungefär lika bra men den ena kan du faktiskt använda direkt utan att spendera en massa mer...

Den presterar som den ska och lär bara bli bättre med tiden när fler applikationer accelereras av GPUn (...som vanligt är AMD lite tidiga. Sådär 10 år tidiga...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Apanx:

Hur vettig är 8700G om man ställer den mot ex att köpa 12100F och RX6600, vilket landar på en liknande kostnad men verkar leverera betydligt bättre prestanda enl ex https://www.techspot.com/review/2796-amd-ryzen-8700g/

Som jag skriver i recensionen:

Den som strävar efter att bygga en budgetorienterad spelburk kommer dock fortfarande att få ut mer prestanda genom att satsa på att köpa ett separat grafikkort ihopparat med en billig processor – åtminstone så länge de nuvarande priserna gäller för Ryzen 8000G-modellerna.

Även det billigare GTX 1650 som används som referens i testet är snabbare än 8700G i spel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att köpa något sådant för att ha till en kompakt emulator-PC till TV:n.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

lite tråkigt att en apu för pc inte når upp till ett gtx 970(snabbare än 1650) än så många år efter.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonasT:

Som jag skriver i recensionen:

Den som strävar efter att bygga en budgetorienterad spelburk kommer dock fortfarande att få ut mer prestanda genom att satsa på att köpa ett separat grafikkort ihopparat med en billig processor – åtminstone så länge de nuvarande priserna gäller för Ryzen 8000G-modellerna.

Även det billigare GTX 1650 som används som referens i testet är snabbare än 8700G i spel.

Skulle vara spännande att se något test där iGPUn används för GPGPU, t.ex. Blender Cycles, PyTorch/Tensorflow (Machine Learning), eller liknande.

Även om dGPUer är snabbare där har iGPUer en "killer feature" i att de kan access långt mer "VRAM", vilket gör att de kan använda GPGPU (som även för iGPU är långt snabbare än CPU) på fall där dGPUer går bet p.g.a. för lite VRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Påverkar STAPM-debaklet resultatet här på något sätt? Jag har inte hunnit fördjupa mig i det ännu, men ingen ny Agesa finns ute, så jag antar ja?

Sen har väl denna testats med typ 8000 MHz-minnen med ganska fin uppsida, om jag minns rätt. Iaf är inte 6000 MT en sweetspot för just denna AMD-prolle.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara spännande att se något test där iGPUn används för GPGPU, t.ex. Blender Cycles, PyTorch/Tensorflow (Machine Learning), eller liknande.

Även om dGPUer är snabbare där har iGPUer en "killer feature" i att de kan access långt mer "VRAM", vilket gör att de kan använda GPGPU (som även för iGPU är långt snabbare än CPU) på fall där dGPUer går bet p.g.a. för lite VRAM.

Håller helt med om att det hade varit intressant. Kan se om vi kan bredda iGPU-sviten utanför spel. Den här rundan blev det tajt med tid eftersom det inte fanns några referenser att tillgå sedan tidigare.

Skrivet av superapan:

Påverkar STAPM-debaklet resultatet här på något sätt? Jag har inte hunnit fördjupa mig i det ännu, men ingen ny Agesa finns ute, så jag antar ja?

Sen har väl denna testats med typ 8000 MHz-minnen med ganska fin uppsida, om jag minns rätt. Iaf är inte 6000 MT en sweetspot för just denna AMD-prolle.

Hade egentligen tänkt skriva det i första inlägget, men glömde bort. Vi körde med STAPM avstängt. Åtminstone MSI och Asus har rullat ut BIOS med nya Agesan.

För högsta möjliga IGP-prestanda är definitivt hög minneshastighet önskvärd. Strävar man efter lägre latenser, exempelvis ihop med ett separat grafikkort är 6000 MT fortfarande sweet spot sett till att minneskontrollern klockar ned sig över den nivån.

Permalänk
Medlem

Imponerande? Blev inte cpuns igpu rostad på youtube av bla kliksphilip, eller gamers nexus? Där dgpu ihop med en vanlig cpu är billigare och snabbare

Permalänk
Snusfri

Velar lite över att uppgradera min server och har funderat på en 8700G/8600G.
Skulle vara behövligt med iGPU'n för Jellyfin LXC'en, men frågan är om det inte är bättre/billigare att sätta i lämplig GPU istället.

Sedan så börjar 6C/12T och 64GB RAM vara lite väl i underkant, så får nog fundilera vidare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Imponerande? Blev inte cpuns igpu rostad på youtube av bla kliksphilip, eller gamers nexus? Där dgpu ihop med en vanlig cpu är billigare och snabbare

Fast så har det varit under iaf. de sista tio åren. Man köper inte en sådan här produkt för att det ger mest prestanda per krona utan för de fördelar som en hyfsat snabb processor med en hyfsat snabb grafikdel och med låg energiförbrukning erbjuder. Det är en nischprodukt men en hyfsat stor nisch. Sedan är det väl så att AMD hela tiden använder erfarenheter från stationära till mobila sidan och vise versa. I en bärbar dator och med ett mer pressat pris blir liknande produkter ju betydligt mer intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Imponerande? Blev inte cpuns igpu rostad på youtube av bla kliksphilip, eller gamers nexus? Där dgpu ihop med en vanlig cpu är billigare och snabbare

Men om man nu bygger något där det inte finns plats för ett grafikkort (oavsett fysiskt utrymme, PCIe, eller vad för typ av "plats" det saknas) så är det ju intressant med bättre presterande integrerad grafik, oavsett om det är bättre prestanda per krona eller ej jämfört ett grafikkort i ett system där man har andra förutsättningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

CPUn är inte illa om man har den till tänkt ändamål, dvs hyfsad CPU med hyfsad inbyggd GPU, och inga direkta planer på att skaffa separat grafikkort...varken på en gång eller senare...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

8600g intressant för kommande htpc bygge.
Viktigaste frågan: Klarar den spela 4k filmer? (utan lagg)

Permalänk
Medlem

@JonasT

Har inte vanliga Ryzen 7000 serien integrerad grafik också nuförtiden?

Hade varit intressant att se någon av Ryzen 7000 processorerna, exempelvis Ryzen 7 7700X med i iGPU testerna.

Åtminstone enligt amd.com så har
AMD Ryzen™ 7 7700X - Graphics Model AMD Radeon™ Graphics

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

@JonasT

Har inte vanliga Ryzen 7000 serien integrerad grafik också nuförtiden?

Hade varit intressant att se någon av Ryzen 7000 processorerna, exempelvis Ryzen 7 7700X med i iGPU testerna.

Åtminstone enligt amd.com så har
AMD Ryzen™ 7 7700X - Graphics Model AMD Radeon™ Graphics

Jo men två CUs , rätt så stor skillnad i prestanda skulle jag tro.

Skrivet av Stefanken:

8600g intressant för kommande htpc bygge.
Viktigaste frågan: Klarar den spela 4k filmer? (utan lagg)

Det gör en NUC 11 essential som har en Celeron N4505 med Intel UHD Graphics som enligt vad jag kan läsa mig till borde vara sämre än den här rent hårdvarumässigt. Hårdvara är förstås bara en del av myntet, så frågan kan ännu vara relevant.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo men två CUs , rätt så stor skillnad i prestanda skulle jag tro.

Men hur långt är ett snöre?

Core i9-14900K fick vara med för att representera Intels iGPU även om den inte har klassledande prestanda.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara spännande att se något test där iGPUn används för GPGPU, t.ex. Blender Cycles, PyTorch/Tensorflow (Machine Learning), eller liknande.

Även om dGPUer är snabbare där har iGPUer en "killer feature" i att de kan access långt mer "VRAM", vilket gör att de kan använda GPGPU (som även för iGPU är långt snabbare än CPU) på fall där dGPUer går bet p.g.a. för lite VRAM.

Skulle vara spännande att se grafiktester mot Apples M3 men antar att det går utanför Swecs normala testsvit isåfall. Just för att se hur långt framme Apple ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men hur långt är ett snöre?

Ca hälften så långt som 5600g i bästa fall, åtminstone i spel
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/22.html

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

CPUn är inte illa om man har den till tänkt ändamål, dvs hyfsad CPU med hyfsad inbyggd GPU, och inga direkta planer på att skaffa separat grafikkort...varken på en gång eller senare...

Har ända sedan AMD lanserade sitt "Fusion" begrepp (det var 2011) fattat potentialen med "relativt kraftig iGPU". Finns flertalet moment som en GPU är långt effektivare än en CPU, samtidigt är latens mellan CPU och dGPU en klar begränsade faktorer för många av de potentiella fallen.

dGPU fungerar optimalt i fall där en storleken på beräkningen är stor, vilket är fallet i traditionell grafik, träning av större AI modeller (dock är dGPU långt ifrån självklart optimalt för användning av neuronnäten, d.v.s. inferens), vissa former av video-redigering, samt 3D-rendering.

"starka" iGPUer är fortfarande rätt mycket snabbare än CPUer på sakerna nämnda ovan, det som primärt ställer till det är den kraftigt begränsade bandbredd mot RAM som iGPUer dras med. Det är i första hand ett problem för traditionell grafik, något jag tycker märks väldigt väl om man kör samma spel på M1, M1 Pro och M3 Max (vilka är de tre jag har access till).

Även om genomsnittlig FPS är OK på M1 lider det långt mer av dippar jämfört med M1 Pro som har dubbla bandbredden mot RAM. I videon som @Alphahanne postade ovan nämns just att även om Bordelands 3 har helt OK genomsnittlig FPS dras den med rätt kraftiga dippar, ser exakt det beteendet om man jämför M1 och M1 Pro i den titeln.

M3 Max ligger på en helt annan nivå, men när det kommer till hur konsekvent prestanda är känns M1 Pro i praktiken som en svagare version av Max, medan grundmodellen lider av sin begränsade bandbredd. Skruvar man ned inställningar blir "känslan" rätt likvärdig hos M1 Pro och M3 Max.

TL;DR av allt detta är att det kanske inte behövs någon gigantisk ökning av bandbredd för att iGPUer ska realtiskt fungera att spela med. Quad-channel verkar fullt tillräckligt!

Tyvärr tycker i alla fall jag att med dual-channel RAM har vi alltid legat på nivån "lovande, men räcker inte riktigt". Vare sig AMD, Intel eller Apple verkar ha kunnat riktigt få ordning på det. Självklart finns det enkla titlar som fungerar, men det blir ett problem på en klar majoritet av aktuella titlar även med riktigt nedjusterade inställningar.

"Killer-app" för dagens AMD/Intel iGPUer skulle kunna vara GPGPU, men båda måste steppa upp programvarustödet rejält innan det blir en relevant anledning att betala extra för "snabb iGPU". Båda verkar ändå jobba på det, ska finnas stöd i Blender för båda (Blender 4.0 och framåt), Intel har stöd i Tensorflow/PyTorch/Matlab m.fl. och AMD borde vara nära då de nu har fått till stöd för dGPUer (historiskt har HIP av någon anledning inte fungerat ihop med APUer, men läst att det kommer alt. har redan ändrats).

Utan GPGPU stöder känns 8700G/8600G rätt tveksamma nu när AMD stoppat in en enkel GPU i "vanliga" Ryzen. Är man bara ute efter att köra office-program, surfa etc är "vanliga" Ryzen (och motsvarande Intel) långt vettigare då de har bättre CPU-prestanda ihop med en GPU som är fullt duglig till "vanligt jobb".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Imponerande? Blev inte cpuns igpu rostad på youtube av bla kliksphilip, eller gamers nexus? Där dgpu ihop med en vanlig cpu är billigare och snabbare

Senaste tre datorerna jag byggt till mina föräldrar har varit processorer med inbyggd GPU. Till sånt är dessa perfekta.
Som flera varit inne på så är det möjligt att bygga väldigt små och energieffektiva (tysta) datorer.
Men just 8000-serien skulle jag nog inte bygga till mina föräldrar idag. Vad ska dom med alla dessa fps till!?
Saknade Fortnite i spelsviten. Även om jag inte själv spelar så hade det varit intressant hur det presterar ifall vänner med yngre barn vill bygga datorer att spela på. Fortnite, Minecraft och The Sims2 kanske? Spel som casual gamers spelar?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GuessWho:

@JonasT

Har inte vanliga Ryzen 7000 serien integrerad grafik också nuförtiden?

Hade varit intressant att se någon av Ryzen 7000 processorerna, exempelvis Ryzen 7 7700X med i iGPU testerna.

Åtminstone enligt amd.com så har
AMD Ryzen™ 7 7700X - Graphics Model AMD Radeon™ Graphics

Vet du vad? Jag kör igenom 7700X imorgon och lägger till den i testet. Kul att ha siffrorna för framtiden om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

@JonasT

Har inte vanliga Ryzen 7000 serien integrerad grafik också nuförtiden?

Hade varit intressant att se någon av Ryzen 7000 processorerna, exempelvis Ryzen 7 7700X med i iGPU testerna.

Åtminstone enligt amd.com så har
AMD Ryzen™ 7 7700X - Graphics Model AMD Radeon™ Graphics

Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo men två CUs , rätt så stor skillnad i prestanda skulle jag tro.

Skrivet av GuessWho:

Men hur långt är ett snöre?

Core i9-14900K fick vara med för att representera Intels iGPU även om den inte har klassledande prestanda.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/30841?key=4a64acf2d080271ceb135cecf6eb30db

Skrivet av Kolsvart Katt:

Ca hälften så långt som 5600g i bästa fall, åtminstone i spel
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/22.html

Ja, det man gjort här är väl att man ställt 8000G mot andra CPUer med integrerad grafik som är någorlunda i samma segment.

Det hade ju dock kunnat vara intressant som en referenspunkt var den nya "standardgrafiken" (som då ersätter "ingen grafik" i de flesta produkterna ur förra generationen, snarare än att försöka tävla med förra generationens "G"-varianter) ligger i jämförelse. Det resultatet förväntas ju dock vara mer av en parentes, men en inte helt ointressant sådan...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ca hälften så långt som 5600g i bästa fall, åtminstone i spel
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/22.html

I snitt verkar den ligga lite bättre än hälften av 5600G enl. de testerna.
Man ja i de krokarna. Runt ~ hälften av 5600G.