Fler rippar musik från Youtube

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Där ser man, jag utgick dumt nog från att copyswede hade rätt information, den är ju trots allt publicerad efter 2015.

https://www.copyswede.se/2018/07/vad-ar-privatkopiering-5-fra...

Jag kan förstås ha fel, men privatkopieringsersättningen täcker bara "rörlig bild och ljud" (enligt lagtexten och CopySwede).
https://www.copyswede.se/rattighetshavare/sa-fordelas-ersattn...

Jag förstår fortfarande inte varför de tar upp böcker i texten. De kanske tänker på ljudböcker?

Länk till rätt undersida
Permalänk
Medlem
Skrivet av ferridder:

Jag kan förstås ha fel, men privatkopieringsersättningen täcker bara "rörlig bild och ljud" (enligt lagtexten och CopySwede).
https://www.copyswede.se/rattighetshavare/sa-fordelas-ersattn...

Jag förstår fortfarande inte varför de tar upp böcker i texten. De kanske tänker på ljudböcker?

Jag kan inte tänka mig att de menar ljudböcker när de skriver e-bok, jag kan mycket väl tänka mig att infon är fel däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nu har informationen i artikeln förtydligats, samt fått faktaruta gällande rippande av Youtube-material, för att påpeka att det primärt gäller USA och andra länder med hårdare regler kring upphovsrättsskyddat material.

Tack till alla som påpekat!

Ping @Bahnhof <3

Snyggt fixat!

Gillar bara den här låten:

Permalänk
Medlem

Till mitt försvar har jag nog aldrig rippat något och sen gett det till nån annan, utom möjligen farsan som ville ha ett flashminne med Cherry Tess till raggarbilen då

Det är ju faktiskt jag som lyssnar på det, och kvaliten är i regel riktigt usel till och med jämfört med Spotify, men det finns alltid några fler tracks som ibland inte ens är släppta av ett skivbolag, men upplagda av artisten själv för fans!

Heja för ripping, annars skulle jag nog inte kunna lyssna på vissa låtar, ens om jag hade spotify, tidal och deezer samtidigt!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Av ren nyfikenhet. Vem och varför laddar man ner musik från Youtube för privat bruk? Vi har utmärkt mobilnät och fiberuppkoppling nästa överallt och till och med roaming-priset är ju bortplockat när man åker utomlands. Man hittar typ all musik på antingen Spotify eller Youtube Music. Varför skulle jag någonsin vilja ladda ner?

Jag har tankat ner flera av mina spellistor på Spotify, ser det som nån slags säkerhetskopiering både utifall att vissa låtar försvinner från plattformen (vilket tyvärr sker lite för ofta) eller om internet, Spotify eller hela världen skulle gå ner av nån anledning. Vissa backuppar till molnet, själv backuppar jag hemma.

Permalänk
Medlem

Det är galet smidigt att tanka spellistor och liknande, och grejen med youtube är ju att dom har speciella mashups och covers / tolkningar på spel och filmmusik som inte finns på spotify eller annat

Permalänk
Medlem

Härligt att Bahnhof gav bra kritik på denna artikel och kan hoppas att sweclockers har bättre koll på vad som gäller när man lägger ut en artikel/nyhet och inte bara skyller ifrån sig att man inte har koll på alla lagar o regler.

Bahnhof <3

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Men klicken vill man gärna ha.

Nu är äntligen tråden öppen igen.. den blev nerlåst

Tänkte bara fråga, i efterhand.. haha, går det bra att ha ditt inlägg som signatur? Har redan det men lånar gärna ditt inlägg då det va så klockrent att det måste synas mer haha! Borde gå till hall of fame!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"