Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Behöver inte va en stor kåk för att dra så mycket pellets räcker med en riktigt gammal.

T.ex timmerväggar med bara typ nån board på innerväggarna och kanske lite panel på utsidan. Och lite gammal mossa tidningspapper whatever de hade nära för att täppa till de värsta hålen.

Hos morsan eldar man lite för kråkorna. Är det riktigt kallt ute och dessutom blåser så är det som att gå på isblock på morgonen. Husgrunden skulle behöva ses över och golven skulle troligtvis behöva tätas också.
Dessutom så är dubbelglasen inget vidare bra.
Fönstret i morsans sovrum byttes till trippelglas för några år sedan och det är en jäkla skillnad. Skulle behöva göras i varenda rum.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mycket på är drivmedelspriserna. Åtgärder gjordes för att sänka dem i början på året, nu har hälften av "rabatten" försvunnit (+2kr sedan 1/1-24). Det kan ju inte vara oljepriserna då de inte verkar ha rört på sig mer än några dollar och det kan heller inte vara EUR/USD, så vad är skälet? Greedflation som nästan överallt? Kartellbildning?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Behöver inte va en stor kåk för att dra så mycket pellets räcker med en riktigt gammal.

T.ex timmerväggar med bara typ nån board på innerväggarna och kanske lite panel på utsidan. Och lite gammal mossa tidningspapper whatever de hade nära för att täppa till de värsta hålen.

Visst eller en brännare med 5 % verkningsgrad. Men låt oss säga att jag gjorde en ingenjörsmässig bedömning att pannan låg närmare 80% iaf och kåken var hyfsat isolerad och inte en banankartong.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det jag stör mig mycket på är drivmedelspriserna. Åtgärder gjordes för att sänka dem i början på året, nu har hälften av "rabatten" försvunnit (+2kr sedan 1/1-24). Det kan ju inte vara oljepriserna då de inte verkar ha rört på sig mer än några dollar och det kan heller inte vara EUR/USD, så vad är skälet? Greedflation som nästan överallt? Kartellbildning?

Sverige får sin mängd drivmedel, efterfrågan är högre än tillgången. Priset stiger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det har inte blivit billigare direkt nej, ser bara på enskilda varor man handlar som ökat rätt mycket.
Något som kostat 69:- för något år sen kostar idag 99:- el t o m mer.

Kan tänka mig att de med barn/familj kan ha det tuffare, när det behöver köpas mer av det mesta.
För egen del går det bra och jag kan inte säga att jag känner av det alls; som ensam i hyreslägenhet, inga lån och någorlunda lön.
Är ju rätt skönt som så att inte behöva fundera så mycket på vad saker kostar, även om man såklart gör det en del ändå och undviker onödiga utgifter (=streamingtjänster/abonnemang, alkohol, nikotin).
Har en kollega som är ute och äter lunch varje dag (när han hinner äta lunch för allt jobb), men i övrigt har väldigt små utgifter och motiverar luncherna med att han ju behöver använda pengarna till något.
Även annan kollega som inte heller vet riktigt vad han ska göra av pengarna och har bl a köpt fem (5!) motorcyklar.

Däremot nämner föräldrarna att det inte är helt lätt att som pensionärer ha tre boenden, varav två hus, samt två bilar. Ska sälja ett av husen och flytta till lägenhet (bostadsrätt), då lär det bli klart bättre som skuldfria med mindre än hälften av utgifterna.

Permalänk
Medlem

Rimmar rätt jävla illa när samtidigt matconcerner och banker kör rekordstora summor i utdelning. Kapitalism funkar så sjukt bra, för vissa.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/seb-okar-vinsten-hojer-u...

https://omni.se/axfood-hojer-utdelningen-mer-an-vantat-efter-...

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Rimmar rätt jävla illa när samtidigt matconcerner och banker kör rekordstora summor i utdelning. Kapitalism funkar så sjukt bra, för vissa.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/seb-okar-vinsten-hojer-u...

https://omni.se/axfood-hojer-utdelningen-mer-an-vantat-efter-...

Håller med om att det ser ganska illa ut. Samtidigt får man ju ta del av utdelningen när man är aktieägare

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är otroligt mycket gnäll från den yngre generationen (som jag tycker jag tillhör då jag själv är född på 90 talet).
Man blir sjukskriven för minsta lilla och tror att pappa staten ska langa fram stora plånboken och betala allt.

Här är en förkortad lista på bidrag som höjs med inflationen, berätta gärna vilka löner som fått motsvarande ökning på ett år:

Aktivitetsersättning Höjs 9,14 %
Bostadstillägg Fribeloppet höjs 9,14%
Föräldrapenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Graviditetspenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Merkostnadsersättning Höjs 9,14 %
Omvårdnadsbidrag Höjs 9,14 %
Sjukersättning Höjs 9,14 %
Sjukpenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Tillfällig föräldrapenning Högsta nivån höjs 9,14 %

Det finns många fler bidrag som också baseras på prisbasbeloppet och dessa personer får således kraftigt ökad ersättning och drabbas inte alls av inflationen.
Samtidigt är det enligt mig många som går på bidrag som klagar trots att de inte drabbas.

De som kämpar i vården, polisen, räddningstjänst och andra samhällsbärande yrken får ynka 1-4% löneförhöjning samtidigt som inflationen höjer deras kostnader kraftigt och systemet gör bidragstagarna till vinnare.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Rimmar rätt jävla illa när samtidigt matconcerner och banker kör rekordstora summor i utdelning. Kapitalism funkar så sjukt bra, för vissa.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/seb-okar-vinsten-hojer-u...

https://omni.se/axfood-hojer-utdelningen-mer-an-vantat-efter-...

"Axfoodkoncernens styrka är att utveckla och driva framgångsrika koncept på den svenska matmarknaden. "
Där konceptet är att höja tills köpkraften avtar. Ica, Axfood och Coop har såklart samma koncept, privat bolag = vinst och tillväxt är drivet, och då vad de levererar inte kan undvaras så är det rätt trist att inte ha egen matproduktion. Men då skulle man antagligen ha en traktor driven på diesel och då hade det varit kört för ett par år sen.

Matpriser sticker en del i ögonen på en. Det är som att Systembolaget skulle börja höja priserna för att se var köpkraften avtar.

Skrivet av flukke:

Tycker också att det är otroligt mycket gnäll från den yngre generationen (som jag tycker jag tillhör då jag själv är född på 90 talet).
Man blir sjukskriven för minsta lilla och tror att pappa staten ska langa fram stora plånboken och betala allt.

Här är en förkortad lista på bidrag som höjs med inflationen, berätta gärna vilka löner som fått motsvarande ökning på ett år:

Aktivitetsersättning Höjs 9,14 %
Bostadstillägg Fribeloppet höjs 9,14%
Föräldrapenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Graviditetspenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Merkostnadsersättning Höjs 9,14 %
Omvårdnadsbidrag Höjs 9,14 %
Sjukersättning Höjs 9,14 %
Sjukpenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Tillfällig föräldrapenning Högsta nivån höjs 9,14 %

Det finns många fler bidrag som också baseras på prisbasbeloppet och dessa personer får således kraftigt ökad ersättning och drabbas inte alls av inflationen.
Samtidigt är det enligt mig många som går på bidrag som klagar trots att de inte drabbas.

De som kämpar i vården, polisen, räddningstjänst och andra samhällsbärande yrken får ynka 1-4% löneförhöjning samtidigt som inflationen höjer deras kostnader kraftigt och systemet gör bidragstagarna till vinnare.

Det där var lika kul att läsa som om COOP, Ica och Axfood

Samtidigt höjs skatten på ISK och KF, igen, medan mitt rörliga bolån inte gått ner i ränta än, däremot gick min tredjepartsbuffert på avanza ner litegrann (sparränta alltså) för ett par veckor sen.

Kommunism föder korruption och fri marknad stora företag som suger livet ur allt jordeliv. Det måste vara en defekt i den mänskliga designen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Min käpphäst är boendekostnaderna. De har skenat bortom rimligt sans och vett, och jag vill inte höra något moraliserande om att folk borde bo mindre och billigare - har man barn vill man inte bo i en tvåa, vill man skaffa barn vill man förmodligen inte heller bo i en tvåa. Ska vi få upp födelsetalen (som är för låga för ett hållbart samhälle) går det inte att barnfamiljer ska snåla sig ur krisen. Att skära ner på boendekostnaderna är dessutom mycket svårare än att skära ner på mat, kläder, etc, och om då boendekostnaderna utgör en stor andel av månatliga utgifterna, ja, då blir det krångligt. Blir man av med jobbet och vill byta bostad - grattis, det är jättesvårt att byta boende när man är arbetslös.

Missförstå mig inte nu. Många slösar säkert för mycket. Men siffror som brukar nämnas är att förra generationen lade 13% av inkomsten på boendet och 30% på maten. Mat var dyrt. (Resten var väl kläder, bil, etc). Sedan efter EU-inträdet (då mat blev billigare) brukade det sägas att nuvarande generationen gjorde tvärtom, lade 13% av inkomsten på mat och 30% på boendet. Men nu lägger väl många 50% av lönen på boende känns det som.

Vi klarar oss ett tag till, vi har 2 inkomster och är inte toppbelånade. Men våra boendekostnader har stigit med över 50% på 3 år, en stor del av detta är avgifter till bostadsrättsföreningen, som visserligen är lågt belånad men har fått se kommunens tomthyra skena rejält. Lite tillspetsat lägger vi en av hushållets inkomster på boende, den andra inkomsten på mat, kläder, bil, etc.

Ska snart sälja av lite gamla datorspel. Kan nog få in ett par tusen, de är ändå bara tonårsminnen som står och skräpar i en bokhylla. Täcker räntehöjningen ett par veckor:)

Höga markpriser, fastighetspriser och boendekostnader är ett gissel. Det mesta andra kan man ju snåla på.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Svårigheten skulle jag säga är ovisshet. Ta lastbilschaufför, snickare etc det har varit jobb med bra löner. Detta kan förändras så snabbt genom att endast ändra reglerna för utländska arbetares villkor. Och är man högutbildad med lång arbetserfarenhet och blir av med jobbet så får man inte "enkla jobb". För arbetsgivare vill ha folk som både presterar bra på deras arbetsuppgift, men även att personen stannar kvar. Så den där meriten att man har varit på rymdstationen IIS, är snarare negativ när man söker jobb i en korvkiosk.

Delvis stämmer det nog, men bemanningsbranschen inom industri och lager tar emot snart sagt vem som helst, är min erfarenhet (efter att ha jobbat på flera sådana företag under flera år), de flesta blir ändå inte anställda på uppdragen de är på och om de försvinner självmant genom att de hittat annat jobb?
Tja, spelar ingen roll. In med en ny från gatan bara.
Jag raljerar lite, för det finns många myter om "enkla jobb", men jag rekommenderar verkligen akademiker eller kontorsarbetare som blir av med jobbet att hoppa på industriella bemanningsbranschen lite. Jag har jobbat med många akademiker, de flesta misslyckade akademiker får man väl iofs tillägga, och de har klarat jobbet lika bra som outbildade, generellt sett. (Industri är en dålig idé om man har ont i axlar, rygg, knän eller liknande såklart, då sådant lär bli värre snabbt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

bra tajmat av dn, precis publicerat:

https://www.dn.se/ekonomi/nya-rekordvinster-for-bankerna-mini...

100 miljarder, mycket rimligt..

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Min käpphäst är boendekostnaderna. De har skenat bortom rimligt sans och vett, och jag vill inte höra något moraliserande om att folk borde bo mindre och billigare - har man barn vill man inte bo i en tvåa, vill man skaffa barn vill man förmodligen inte heller bo i en tvåa. Ska vi få upp födelsetalen (som är för låga för ett hållbart samhälle) går det inte att barnfamiljer ska snåla sig ur krisen. Att skära ner på boendekostnaderna är dessutom mycket svårare än att skära ner på mat, kläder, etc, och om då boendekostnaderna utgör en stor andel av månatliga utgifterna, ja, då blir det krångligt. Blir man av med jobbet och vill byta bostad - grattis, det är jättesvårt att byta boende när man är arbetslös.

Missförstå mig inte nu. Många slösar säkert för mycket. Men siffror som brukar nämnas är att förra generationen lade 13% av inkomsten på boendet och 30% på maten. Mat var dyrt. (Resten var väl kläder, bil, etc). Sedan efter EU-inträdet (då mat blev billigare) brukade det sägas att nuvarande generationen gjorde tvärtom, lade 13% av inkomsten på mat och 30% på boendet. Men nu lägger väl många 50% av lönen på boende känns det som.

Vi klarar oss ett tag till, vi har 2 inkomster och är inte toppbelånade. Men våra boendekostnader har stigit med över 50% på 3 år, en stor del av detta är avgifter till bostadsrättsföreningen, som visserligen är lågt belånad men har fått se kommunens tomthyra skena rejält. Lite tillspetsat lägger vi en av hushållets inkomster på boende, den andra inkomsten på mat, kläder, bil, etc.

Ska snart sälja av lite gamla datorspel. Kan nog få in ett par tusen, de är ändå bara tonårsminnen som står och skräpar i en bokhylla. Täcker räntehöjningen ett par veckor:)

Höga markpriser, fastighetspriser och boendekostnader är ett gissel. Det mesta andra kan man ju snåla på.

Delvis stämmer det nog, men bemanningsbranschen inom industri och lager tar emot snart sagt vem som helst, är min erfarenhet (efter att ha jobbat på flera sådana företag under flera år), de flesta blir ändå inte anställda på uppdragen de är på och om de försvinner självmant genom att de hittat annat jobb?
Tja, spelar ingen roll. In med en ny från gatan bara.
Jag raljerar lite, för det finns många myter om "enkla jobb", men jag rekommenderar verkligen akademiker eller kontorsarbetare som blir av med jobbet att hoppa på industriella bemanningsbranschen lite. Jag har jobbat med många akademiker, de flesta misslyckade akademiker får man väl iofs tillägga, och de har klarat jobbet lika bra som outbildade, generellt sett. (Industri är en dålig idé om man har ont i axlar, rygg, knän eller liknande såklart, då sådant lär bli värre snabbt)

Angående "enkla jobb" så är det en förenkling. Man skulle behöva skriva en uppsats om vad man menar med för arbeten. Och jag har en ganska bredd bakgrund själv.. Min poäng är dock att arbetsgivare vill ha den som är bäst för ett visst arbete. Att vara bäst för arbetet är en person som är ung, frisk, utför arbetet bra och stannar kvar på jobbet.
En gammal gubbe/gumma som är sliten men har haft ett kontorsarbete, t.ex ekonomichef är en väldigt dålig kandidat för väldigt många arbeten. Dels för att personen inte presterar lika bra som ungdomen på den aktuella arbetsuppgiften som ska utföras, men även att personen kommer göra allt den kan för att hitta ett annat jobb.

Detta leder till att dålig konjektur drabbar väldigt många i helt olika arbetssituationer.

Det jag inte gillar är att vi idag går emot att man ska ha så förbaskat lång utbildning och arbetserfarenhet inom snäva områden. Så även om man jobbar inom området t.ex. datateknik, så är det en väldigt lång väg att ta det nya jobbet. Inte som för att man mer kunde utbilda sig till att bli en datatekniker och sedan söka alla jobb inom detta.

Permalänk
Medlem

Delar känslan med er andra. När man läser att den genomsnittliga inflationen ligger på 7%, vilket kanske kan stämma enligt SCBs diagram, men sedan konstaterar att varenda matvara jag behöver eller brukar handla har ökat +40%. Jag börjar ju undra över min lokala ICA-handlare om han missförstått inflationssiffrorna som presenteras och ökar med dessa varje månad trotts att det är på årsbasis!

Rent kött till extrapris har börjat bli det mest kostnadseffektiva om man räknar kr/kg*köttmängd, korv har blivit en lyxvara enligt den formeln. Som soppa på moset så konstateras att tradera-priserna på vår hobby tangerar eller till och med överstiger nypris (inklusive moms och garanti) så jag tar på mig foliehatten och tänker att det är ryssarna som köper upp allt de kan för att skicka österut. Eller så är det bara det nya sättet att tvätta 500-lapparna som kommer från obskyra nattliga affärer på en parkeringsplats när dig.

Varningen kom redan för flera år sedan här i stockholmstrakten när journalisterna gick igenom renoveringsbehovet på VA-nätet. Taxehöjningarna ökar med värme, mat och regionernas/kommunernas dåliga ekonomi. Men statens finanser ser ju onekeligen goda ut, rekordlåga lån och utrymme för skattesänkningar när det närmar sig val igen. Tyvärr fungerar oppositionen likadant.

Var är visionerna, allt går bara åt fel håll. Hur kan man misslyckas med att bygga ut några få kilometer spårväg i norra Stockholm (eller stora gropen i Göteborg för er som bor där) när Sverige på 1800-talet grävde ut 87 kilometer och skapade Göta Kanal! Nog var vissa saker bättre förr..

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Min käpphäst är boendekostnaderna. De har skenat bortom rimligt sans och vett, och jag vill inte höra något moraliserande om att folk borde bo mindre och billigare - har man barn vill man inte bo i en tvåa, vill man skaffa barn vill man förmodligen inte heller bo i en tvåa. Ska vi få upp födelsetalen (som är för låga för ett hållbart samhälle) går det inte att barnfamiljer ska snåla sig ur krisen. Att skära ner på boendekostnaderna är dessutom mycket svårare än att skära ner på mat, kläder, etc, och om då boendekostnaderna utgör en stor andel av månatliga utgifterna, ja, då blir det krångligt. Blir man av med jobbet och vill byta bostad - grattis, det är jättesvårt att byta boende när man är arbetslös.

Missförstå mig inte nu. Många slösar säkert för mycket. Men siffror som brukar nämnas är att förra generationen lade 13% av inkomsten på boendet och 30% på maten. Mat var dyrt. (Resten var väl kläder, bil, etc). Sedan efter EU-inträdet (då mat blev billigare) brukade det sägas att nuvarande generationen gjorde tvärtom, lade 13% av inkomsten på mat och 30% på boendet. Men nu lägger väl många 50% av lönen på boende känns det som.

Vi klarar oss ett tag till, vi har 2 inkomster och är inte toppbelånade. Men våra boendekostnader har stigit med över 50% på 3 år, en stor del av detta är avgifter till bostadsrättsföreningen, som visserligen är lågt belånad men har fått se kommunens tomthyra skena rejält. Lite tillspetsat lägger vi en av hushållets inkomster på boende, den andra inkomsten på mat, kläder, bil, etc.

Ska snart sälja av lite gamla datorspel. Kan nog få in ett par tusen, de är ändå bara tonårsminnen som står och skräpar i en bokhylla. Täcker räntehöjningen ett par veckor:)

Höga markpriser, fastighetspriser och boendekostnader är ett gissel. Det mesta andra kan man ju snåla på.

Delvis stämmer det nog, men bemanningsbranschen inom industri och lager tar emot snart sagt vem som helst, är min erfarenhet (efter att ha jobbat på flera sådana företag under flera år), de flesta blir ändå inte anställda på uppdragen de är på och om de försvinner självmant genom att de hittat annat jobb?
Tja, spelar ingen roll. In med en ny från gatan bara.
Jag raljerar lite, för det finns många myter om "enkla jobb", men jag rekommenderar verkligen akademiker eller kontorsarbetare som blir av med jobbet att hoppa på industriella bemanningsbranschen lite. Jag har jobbat med många akademiker, de flesta misslyckade akademiker får man väl iofs tillägga, och de har klarat jobbet lika bra som outbildade, generellt sett. (Industri är en dålig idé om man har ont i axlar, rygg, knän eller liknande såklart, då sådant lär bli värre snabbt)

Jag undrar genuint hur man kan välja att köpa en bostadsrätt som står på kommunalhyrd tomt? Då kan man ju knappast bli förvånad över att avgiften skenar iväg liksom?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag undrar genuint hur man kan välja att köpa en bostadsrätt som står på kommunalhyrd tomt? Då kan man ju knappast bli förvånad över att avgiften skenar iväg liksom?

Nej, förvånad blir man ju inte, men förargad kanske. Kostnaden för tomten stiger ju dessutom mer om området blir mer tättbebyggt och sämre att bo i. Alternativet är ju ofta att antingen flytta 1-2 kommuner bort kanske, svårt om barnen redan är rotade, eller bo kvar i en för liten hyresrätt. Och då har jag inte ens gått in på hur katastrofala skolorna är i många områden.

Det finns, för många, goda skäl att ta risken att maxbelåna sig. De flesta vill ge sina barn minst lika bra boende och skola som man själv växte upp med. Det är svårt, då samhället går mot mer trångboddhet till högre priser. Samtidigt tycks det svårt att göra något åt, boendekostnader skenar ju i många länder.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Nej, förvånad blir man ju inte, men förargad kanske. Kostnaden för tomten stiger ju dessutom mer om området blir mer tättbebyggt och sämre att bo i. Alternativet är ju ofta att antingen flytta 1-2 kommuner bort kanske, svårt om barnen redan är rotade, eller bo kvar i en för liten hyresrätt. Och då har jag inte ens gått in på hur katastrofala skolorna är i många områden.

Det finns, för många, goda skäl att ta risken att maxbelåna sig. De flesta vill ge sina barn minst lika bra boende och skola som man själv växte upp med. Det är svårt, då samhället går mot mer trångboddhet till högre priser. Samtidigt tycks det svårt att göra något åt, boendekostnader skenar ju i många länder.

Tack för ditt svar, men inget av det där förklarar väl varför man väljer just en BRF som har tomträtt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är helt sjukt system med 3800kr i mån.
Lite samma här men inte i närheten ändå.
Min fru pluggade o hade CSN. Hon blev gravid o vi fick barn. Hon fick ut runt 3500kr i föräldrapenning för att hon inte hade jobbat innan pluggandet. Hade hon varit ensamstående/(jag hade dött eller whatever) hade hon ju gått under. Hur fan tycker staten man ska klara sig på det? Man tycker att vi betalar så mycket skatt o har ett system med föräldrapenning osv att man borde ska kunna klara sig när ungen är så liten att den inte kan gå på förskola. helt sjukt.

Hur många svenska gravida/kvinnor med småbarn ser du på gatan?
Det är ju tydligt att dom "klara sig på" systemet.

Sedan beskattas vi så högt det är kontraproduktivt, så skattetrycket är ingen riktning till att det ska finnas extra till pöbeln.

Permalänk
Medlem

Energipriserna var en av många anledningar att jag sålt huset och köpt en toppenfin lägenhet med fjärrvärme i bra läge där allt bara fungerar och det enda man behöver bry sig om är trivseln inomhus. En månadsavgift, en hushållsel. Även om avgifterna går upp är det ingenting motför ångesten hus medför. Elen får bli hur dyr den vill nu, känns otroligt lättande.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Snart vänder det

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

bra tajmat av dn, precis publicerat:

https://www.dn.se/ekonomi/nya-rekordvinster-for-bankerna-mini...

100 miljarder, mycket rimligt..

Ingen som hindrar dig från att köpa bank-aktier..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Oj jisses! Hur stor kåk har du eller bor du i Norrbotten? Luft/vatten brukar jävlas rätt duktigt när temperaturen kryper ner med igenisning. Efter - 15/-20 går dessutom elpatronen in så då har du plötsligt direktverkande el. Något att ha i åtanke. Bergvärme är ju mycket bättre om det är kallt men med tanke på prisökningar även där är det knappt värt det.

160m2, så inte gigantisk, bor bara i Västernorrland.
Misstänker min panna inte arbetar på full verkningsgrad.

De pumparna jag kollat på klarar att köra med pumpen ner till -28C, kondensvattnet leds tydligen bort via golvbrunn.

Vet inte om jag kan motivera att betala 250k för Bergvärme för de 3 dagar när det är -30.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

En pall pellets brukade kosta 2200,- i 10+ år, helt till 2022, då blev det 5000,- per pall och har stannat där. Tänker byta till värmepump nu, då polarn skryter med att han ligger kring halften av mina utlägg, och han ska inte fylla på och bära tonsvis med pellets och sota varje vecka.

Vi kör också pellets (tyvärr) och har varit tvungna att köpa svindyra pellets förra året. Nu när våren nalkas verkar de flesta tillverkare erbjuda rabatter dock.
T.ex 20% här https://fagelforspellets.se/
Vida, SCA och Laxå kommer säkert följa efter .

Är i valet och kvalet på om man ska investera i värmepump nu eller vänta. Det är en relativt stor investering och vi har lite annat som behöver prioriteras.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Jo det är verkligen tuffa tider och jag är arbetslös med aktivitetsstöd (a-kassa dagarna har tagit slut) från försäkringskassan och jag hade sett fram emot en rejäl höjning med 9,1 procent då dom flesta "bidragen" skulle få det på grund av den höga inflationen som varit dom senaste åren men dra på tusen det gäller inte oss "vanliga" arbetssökande. (söker jobb varje dag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Delar känslan med er andra. När man läser att den genomsnittliga inflationen ligger på 7%, vilket kanske kan stämma enligt SCBs diagram, men sedan konstaterar att varenda matvara jag behöver eller brukar handla har ökat +40%. Jag börjar ju undra över min lokala ICA-handlare om han missförstått inflationssiffrorna som presenteras och ökar med dessa varje månad trotts att det är på årsbasis!

Rent kött till extrapris har börjat bli det mest kostnadseffektiva om man räknar kr/kg*köttmängd, korv har blivit en lyxvara enligt den formeln. Som soppa på moset så konstateras att tradera-priserna på vår hobby tangerar eller till och med överstiger nypris (inklusive moms och garanti) så jag tar på mig foliehatten och tänker att det är ryssarna som köper upp allt de kan för att skicka österut. Eller så är det bara det nya sättet att tvätta 500-lapparna som kommer från obskyra nattliga affärer på en parkeringsplats när dig.

Varningen kom redan för flera år sedan här i stockholmstrakten när journalisterna gick igenom renoveringsbehovet på VA-nätet. Taxehöjningarna ökar med värme, mat och regionernas/kommunernas dåliga ekonomi. Men statens finanser ser ju onekeligen goda ut, rekordlåga lån och utrymme för skattesänkningar när det närmar sig val igen. Tyvärr fungerar oppositionen likadant.

Var är visionerna, allt går bara åt fel håll. Hur kan man misslyckas med att bygga ut några få kilometer spårväg i norra Stockholm (eller stora gropen i Göteborg för er som bor där) när Sverige på 1800-talet grävde ut 87 kilometer och skapade Göta Kanal! Nog var vissa saker bättre förr..

Inflationen på mat är ganska fiffigt beräknad. Det är samling vanliga varor som köps. Beräkningarna baseras alltså på vad vi köper. Köper vi billigare mat (andra varor) så dämpar vi inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Tycker också att det är otroligt mycket gnäll från den yngre generationen (som jag tycker jag tillhör då jag själv är född på 90 talet).
Man blir sjukskriven för minsta lilla och tror att pappa staten ska langa fram stora plånboken och betala allt.

Här är en förkortad lista på bidrag som höjs med inflationen, berätta gärna vilka löner som fått motsvarande ökning på ett år:

Aktivitetsersättning Höjs 9,14 %
Bostadstillägg Fribeloppet höjs 9,14%
Föräldrapenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Graviditetspenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Merkostnadsersättning Höjs 9,14 %
Omvårdnadsbidrag Höjs 9,14 %
Sjukersättning Höjs 9,14 %
Sjukpenning Högsta nivån höjs 9,14 %
Tillfällig föräldrapenning Högsta nivån höjs 9,14 %

Det finns många fler bidrag som också baseras på prisbasbeloppet och dessa personer får således kraftigt ökad ersättning och drabbas inte alls av inflationen.
Samtidigt är det enligt mig många som går på bidrag som klagar trots att de inte drabbas.

De som kämpar i vården, polisen, räddningstjänst och andra samhällsbärande yrken får ynka 1-4% löneförhöjning samtidigt som inflationen höjer deras kostnader kraftigt och systemet gör bidragstagarna till vinnare.

Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack för ditt svar, men inget av det där förklarar väl varför man väljer just en BRF som har tomträtt?

Fast BRF ägarna borde få någon upprättelse i domstolarna, många kommuner har höjt avgifterna orimligt mycket men motiveringen att "markpriserna stigit".

Markpriser stiger inte när styrräntan går från -0.5% till 4%.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sverige får sin mängd drivmedel, efterfrågan är högre än tillgången. Priset stiger

Förstår inte riktigt det där, kan inte minnas att jag sett någon mack ha slut på drivmedel? Eller missförstår jag?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vi kör också pellets (tyvärr) och har varit tvungna att köpa svindyra pellets förra året. Nu när våren nalkas verkar de flesta tillverkare erbjuda rabatter dock.
T.ex 20% här https://fagelforspellets.se/
Vida, SCA och Laxå kommer säkert följa efter .

Är i valet och kvalet på om man ska investera i värmepump nu eller vänta. Det är en relativt stor investering och vi har lite annat som behöver prioriteras.

Jag tror pelletspriserna är på väg ner igen, de följer ju energipriset med viss fördröjning. Vida kör redan 20 %. Tror vi ser rimligare priser inom bara ett år så håll kvar pannan ett litet tag till.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

160m2, så inte gigantisk, bor bara i Västernorrland.
Misstänker min panna inte arbetar på full verkningsgrad.

De pumparna jag kollat på klarar att köra med pumpen ner till -28C, kondensvattnet leds tydligen bort via golvbrunn.

Vet inte om jag kan motivera att betala 250k för Bergvärme för de 3 dagar när det är -30.

Nej att den ger effekt ner till -28 °C är inte samma sak som att den inte tar stöd av elpatronen före- 28 °C. Kan nog vara så att elpatronen kickar in redan vid -15 till viss del. Några millimeter aska i tuberna drar ner verknignsgraden med 10 %.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Mitt tips gällande käk, enbart handla sådant som är typ medlemspriser och låta det styra vilket matintag man har, trist som fan men det sparar lite pengar i alla fall.

Detta är ju bästa tipset, och inte är det tråkigt tycker inte jag.
Det värsta som finns är ju att komma på vad man ska laga för mat varenda vecka...
Därav så lagar jag den mat som affärerna vill pracka på mig, "aha denna vecka är det extra pris på kyckling" då blir det kyckling den veckan t.ex.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB