Svenska chassitillverkaren Louqe ryktas gå i konkurs

Permalänk
Medlem

Har både ett Ghost S1 samt ett Raw S1. Ghost chassiet känns grymt genomtänkt med sina expansionsmöjligheter och är genomgående av mycket hög kvalitet, Raw chassiet ser ballt ut men har definitivt lite brister som vore väldigt enkelt att åtgärda i en rev2. Hoppas de finner kapital och lyckas dra igång utvecklingen igen, kul med nischprodukter.

Permalänk
Medlem

Surt. PaChalski la antagligen sex år av sitt liv på iden. Det blev i alla fall minst ett schysst chassi av det, jag tänker fortsätta använda mitt S1 Mk2 så länge stationär PC är en grej.

Problemet jag upplevde som intresserad köpare var att företaget tycktes ha en något grandios självbild. Man tyckte man gjorde något revolutionerande på en marknad som redan hade Dan A4 (mindre, 7,25 l), NCASE M1 (bättre komponentkompabilitet) och Node 202 (billigt).

På sikt så dödade idiottrenden med överdriven effekt på komponenterna marknaden för S1, det nu nerlagda NCASE gjorde antagligen det mer framgångsrika designvalet på 12 liter i stället för 8,2. Och så tiden/pengarna lagda på Raw förstås, som tyvärr aldrig blev speciellt intressant. Trist att det inte blir något mer chassi som faktiskt tillverkas i Sverige.

Starttråden på Sweclockers finns här.

Permalänk
Medlem

Så mycket konkurser från svenska startups man sett det senaste först RGNT Motorcycles, Cake och nu dessa... Jag vet att majoriteten av startups konkar i slutändan men sånt här gör en väldigt omotiverad att investera I dom trots att det behövs.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

Kanske svårt när vi går mot mycket större och törstigare kort att hålla igång intresset för små chassin?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Har ett raw s1 och gillar designen på det och jag har alltid varit ett fan av ghost och köpte precis ett från forumet precis.
Jag tycker dock kvaliteten är rätt undermålig och utan möjlighet att sätta en fläkt i toppen gör att jag känner att Raw inte är speciellt genomtänkt heller.

Om du skruvar upp topplocket så har du en fläkt plats där, ser inget snyggt ut men den finns där.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Om du skruvar upp topplocket så har du en fläkt plats där, ser inget snyggt ut men den finns där.

😀 Det var just det där med genomtänkt

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det jag inte förstår är om ett företag byter namn och behåller samma org.nr på det nya företagsnamnet hur är inte detta samma företag ?

Vore en annan sak om man startar ett nytt företag med ett annat org-nr och har 2 företag.

Det är som att säga att mitt företag gör ett namn byte med samma org.nr så är det ett helt nytt företag istället. Kan du förklara detta?

Det är samma företag, det är organisationsnumret som är den viktigaste uppgiften eftersom det aldrig ändras även om företagsnamnet ändras. Ungefär som ett personnummer. Man ändrar företagsnamn på ett bolag genom att fatta beslut på bolagsstämma om att ändra bolagsordningen. Det är dock fortfarande samma bolag efter ändringen.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Surt. PaChalski la antagligen sex år av sitt liv på iden. Det blev i alla fall minst ett schysst chassi av det, jag tänker fortsätta använda mitt S1 Mk2 så länge stationär PC är en grej.

Problemet jag upplevde som intresserad köpare var att företaget tycktes ha en något grandios självbild. Man tyckte man gjorde något revolutionerande på en marknad som redan hade Dan A4 (mindre, 7,25 l), NCASE M1 (bättre komponentkompabilitet) och Node 202 (billigt).

Mjoe men det revolutionerande var väl mer hur chassit var konstruerat i grövre formad aluminium (istället för de flesta chassins tunna bockade skivor) samt layouten med ryggraden i mitten.
Sen om det spelade så stor roll för gemene man är en annan sak

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ja, att leverera kvalitet är en nackdel för en tillverkare om genomsnittskonsumenten inte är beredd att betala för den kvaliteten.

Problemet är att kvalite på stationära chassin inte fyller någon funktion för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Surt. PaChalski la antagligen sex år av sitt liv på iden. Det blev i alla fall minst ett schysst chassi av det, jag tänker fortsätta använda mitt S1 Mk2 så länge stationär PC är en grej.

Problemet jag upplevde som intresserad köpare var att företaget tycktes ha en något grandios självbild. Man tyckte man gjorde något revolutionerande på en marknad som redan hade Dan A4 (mindre, 7,25 l), NCASE M1 (bättre komponentkompabilitet) och Node 202 (billigt).

På sikt så dödade idiottrenden med överdriven effekt på komponenterna marknaden för S1, det nu nerlagda NCASE gjorde antagligen det mer framgångsrika designvalet på 12 liter i stället för 8,2. Och så tiden/pengarna lagda på Raw förstås, som tyvärr aldrig blev speciellt intressant. Trist att det inte blir något mer chassi som faktiskt tillverkas i Sverige.

Starttråden på Sweclockers finns här.

Ncase har ett nytt chassi de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ncase har ett nytt chassi de säljer.

Många verkar vänta på V 1.2 som en testat.

Själv har jag funderat på Dan Cases C4 V2

Den ska ha plats för 4.4 slots gpu hur mycket plats hade V1?

Massa förändringar för stöd av Matx mobo.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Alltid svår balans att skala, innovera, och tjäna pengar. De blottade nog sig för mycket genom att satsa för stort

Svårt att följa upp en sån produkt som Ghost

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

...
Ghost R1 var under utveckling sedan 2021 och förväntades att släppas under första kvartalet i år.
...

Typ 3år höll dem på att spotta ut en ny metall kista?!
Är det sengångarna som jobbar där? Det är inte konstigt att de fortsatt i konkurs. Det är inte en biljard microtransistorer som ska fixas på en nagelyta, det är en metall låda med hål i.

Jag tror du underskattar vilket projekt det ändå är med tillverkning, logistik och allt.

På samma sätt som de inte behövde trixa med en biljard mikrotransistorer så har de inte heller 160k anställda och ett rörelseresultat på hundratals miljarder dollar likt säg ex Apple. Lägg där också till ekonomiska bekymmer under dessa tre år.

Det tar tid.

Väldigt nöjd med mitt Ghost S1 förövrigt. Stiligt, kompakt och rejält med kvalitativ metall. Misstänker det blir svårt att hitta en ersättare när den dagen kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jag tror du underskattar vilket projekt det ändå är med tillverkning, logistik och allt.

På samma sätt som de inte behövde trixa med en biljard mikrotransistorer så har de inte heller 160k anställda och ett rörelseresultat på hundratals miljarder dollar likt säg ex Apple. Lägg där också till ekonomiska bekymmer under dessa tre år.

Det tar tid.

Väldigt nöjd med mitt Ghost S1 förövrigt. Stiligt, kompakt och rejält med kvalitativ metall. Misstänker det blir svårt att hitta en ersättare när den dagen kommer.

Jag skulle kunna köpa din argument om det var ett ystartad företag och deras FÖRSTA chassit.

Men logistiken borde vara ordnat, så som tillverkningsprocessen. Lika är det med måttanpassningen.

För en erfaren EN, skall det inte ta så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag skulle kunna köpa din argument om det var ett ystartad företag och deras FÖRSTA chassit.

Men logistiken borde vara ordnat, så som tillverkningsprocessen. Lika är det med måttanpassningen.

För en erfaren EN, skall det inte ta så lång tid.

Det beror väl mycket på vilka förändringar det gjort. Om det krävs nya tillverkningsmetoder mm. så tar det rimligtvis tid. Se t.ex. på Noctua som spenderat flera år med att få ut nya fläktar i andra färger för att deras komposit/plast får andra egenskaper när de mixar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag skulle kunna köpa din argument om det var ett ystartad företag och deras FÖRSTA chassit.

Men logistiken borde vara ordnat, så som tillverkningsprocessen. Lika är det med måttanpassningen.

För en erfaren EN, skall det inte ta så lång tid.

Dom har flyttat tillverkningen till Sverige sedan Raw chassit med nya tillverkningsprocesser och deras utveckling på R1 chassit är helt klart inklusive flatpack och testa att skicka dessa delar och se om det klarar transporten och vet att Dan Cases inte klarade av detta till V2 och väljer och sälja dessa monterade istället.

Men för att kunna starta tillverkningen så behövde dom kapital och det dom försökt lösa sedan före nyår.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.