Vilken omvandlare är detta och vad behöver jag göra?

Permalänk
Medlem

Vilken omvandlare är detta och vad behöver jag göra?

Flyttat till villa (hyr). Har en bild på fiberomvandlaren nedan men den har inte använts alls, villaägaren kör bara mobilt bredband via Tre. Omvandlaren har ingen strömkabel och är alltså inte på. Vet någon vilken modell det är? Är det något problem att köpa en ny?

Ser samtidigt inget uttag för WAN... Krävs det inte en kabel till routern?

https://imgur.com/a/E6sOnh5

Om det inte syns i bild så finns det en logga på framsidan som liknar en kursiv etta eller ett tjockt Z

Permalänk
Medlem

Fibern som kommer in i botten är wan. Kolla med mobilens kamera på sidorna så kan du nog hitta en etikett om vad för enhet det är. Killgissar på inteno och det "z" du ser är isåfall ett liggande i.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrows:

Flyttat till villa (hyr). Har en bild på fiberomvandlaren nedan men den har inte använts alls, villaägaren kör bara mobilt bredband via Tre. Omvandlaren har ingen strömkabel och är alltså inte på. Vet någon vilken modell det är? Är det något problem att köpa en ny?

Ser samtidigt inget uttag för WAN... Krävs det inte en kabel till routern?

https://imgur.com/a/E6sOnh5

Om det inte syns i bild så finns det en logga på framsidan som liknar en kursiv etta eller ett tjockt Z

du kopplar routern i ett av uttagen märkta LAN. Lan1 brukar vara standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Fibern som kommer in i botten är wan. Kolla med mobilens kamera på sidorna så kan du nog hitta en etikett om vad för enhet det är. Killgissar på inteno och det "z" du ser är isåfall ett liggande i.

Stämmer att det är inteno, kan dock inte se någon modellspecifikation öht. Vet någon om alla deras konverterare har samma spänning?

Skrivet av suhrim:

du kopplar routern i ett av uttagen märkta LAN. Lan1 brukar vara standard.

Got it. Routern har ett separat WAN uttag men gissar att man då kan köra lan1-WAN eller bara lan1-lan1router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrows:

Stämmer att det är inteno, kan dock inte se någon modellspecifikation öht. Vet någon om alla deras konverterare har samma spänning?

Got it. Routern har ett separat WAN uttag men gissar att man då kan köra lan1-WAN eller bara lan1-lan1router

Du ska koppla till WAN på din router.

Permalänk
Medlem

Efter en del googlande så tror jag att det är en Inteno XG6846, men oavsett så kan jag inte alls hitta någon ren teknisk information om strömadaptern via dens manualer. Rätt säker på att det är 12V men vore ju bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du ska koppla till WAN på din router.

Nej, WAN och/eller SFP:n på denna modellen är inkommande från nätägaren. Man ska koppla in sin egna router i LAN uttag (mest troligen det som är uppmärkt med rött).

Skrivet av Morrows:

Efter en del googlande så tror jag att det är en Inteno XG6846, men oavsett så kan jag inte alls hitta någon ren teknisk information om strömadaptern via dens manualer. Rätt säker på att det är 12V men vore ju bra att veta

Har en i bilen, ska kolla.

Edit:
12 Volt 1 Amp

Strömadapter: Asian Power Devices modell WA-12M12FG

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Morrows som annan skrev är det 12v 1amp men du kan också använda en med mer amp, typ 12v 2amp. Det viktiga är att det är 12v och tittar man på beskrivning av AC adaptrar så är det stiftet i mitten som ska vara plus, så är det nästan alltid.

Tänkte också på att det ska vara AC till DC och INTE AC till AC som vissa prylar använder, har själv gjort bort mig en gång med det och stekt en billig switch. Började ryka sen var det slut på den switchen Jag slarvade och det är lite lurigt om man inte tittar noga på symbolerna etc som ska finnas på AC adaptern.

Du måste också kolla vad det är för storlek på kontakten, olika AC adaptrar har olika mått. Du behöver veta diametern på kontakten i fiberomvandlaren och även mäta stiftet så du får det inre måttet. Kan vara knepigt men bara man har ganska bra värden så brukar det inte bli fel. Annars kommer inte kontakten passa i fiberdosan.

Annars kan du köpa en som har utbytbara, då kan du välja vilken den som passar bäst men du måste kolla så det blir rätt, dvs plus till mittenstiftet och minus till den yttre. Det går att göra fel på dessa och det vore trist om resultaten blir trafik fiberdosa.

Permalänk
Medlem

jag kan intyga att det är Inteno, med 12v strömadaptern. Jag fick lika dan när vi köpte vårt hus förra året. Jag ersatte den med en Ubiquiti edgerouter som har en SFP port. Här är strömadaptrn för Inteno

Permalänk
Medlem

just 12V uttagen verkar ha blivit en standard som är ganska säker - passar kontakten (tex. en kraftaggregat för extern 3.5" USB-snurrdisk) så brukar det vara rätt med + på stiftet/innehylsan och '-' på ytterhylsan och diametrarna rätt

givetvis bör man dubbelkolla för att inte råka på undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen alla! Ska kika på om man kan fixa en ersättare imorgon, och hoppas att det inte är något annat fel på modulen.

Permalänk
Medlem

@Morrows det kommer nog gå bra, det är inte svårt utan mest drygt att behöva göra jobbet att få tag i en AC adapter. Har du verkligen letat eller kollat där den kan tänkas finnas, det är inte ovanligt att sådana saker som tillhör huset finns i något utrymme, typ garderob, vid proppskåp osv. Eller kanske elmätarskåpet osv.