Schibsted lämnar Viaplay - förlorar 334 miljoner

Permalänk

Grundproblemet är väl att Viasat med flera betalat överpriser, framför allt för sport, med motiveringen att om vi köper detta trots att vi inte har råd så kommer vi att få si och så många nya abonnenter vilket gör att vi ändå går plus i slutändan. Nu blev det ju inte så. Viasat med flera måste lära sig att säga nej om det blir för dyrt men få dem att inse det är nog svårt.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

Ja och tittarupplevelsen blir också helkass med all reklam och nästan helt utan studio… tror inte FIS sätter bra nog villkor på sin upphandling, tror de får it långt mycket mer av svt som sändningspartner än andra som kör reklamfinansierade lösningar

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väl satsade skattepengar..

Jag gillar inte alla inlåsningar, exklusiva rättigheter till olika saker. Det bästa vore fler privata aktörer fick rätt att sända och konkurrera.

Skulle absolut vara kul att se, alla får betala för att sätta upp sina kameror på arenorna, hyra studio och kommentatorsbås, … men sen får alla sända samma saker samtidigt om de vill, eller köpa av varnadra… tror det hade varit bättre för alla, mer inriktat på långsiktighet

Permalänk

Svt sänder Skidskytte och några ensraka utförsåkningar, så det är nog det dom ser. Traditionella längdskidor och det mesta annat ligger hos Viaplay (en hel del sänds linjärt i tv6 (med reklam)

Skrivet av Svensktiger:

Wait, päronen glor på skidor dagligen och det är ju på SVT tror jag (?).
100% säker på att dom inte har nånting utöver basutbudet på deras abb.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hoppas bara de släpper Premier League så någon annan plockar upp det. Vore fint att ha den mesta internationella fotbollen på en enda tjänst (C-More).

Borde finnas en motsvarighet till F1.com fast för Premier League

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hoppas bara de släpper Premier League så någon annan plockar upp det. Vore fint att ha den mesta internationella fotbollen på en enda tjänst (C-More).

Nä, tillbaks till statstelevisionen med Premier League. Tipsextra på lördagar 15.00.

Permalänk

1. erbjud antingen pay per view utan månadsavgift som någon sa tidigare eller valbara kategorier där man bara betalar en låg månadsavgift för x kategori säg typ 10-15:- per kategori man faktiskt vill ha och inte bli tvingad att betala för massa shit som man ändå aldrig kommer kolla på...

är totalt ointresserad av typ allt utom typ film så ingen större lust att betala för massa sport eller serier jag ändå aldrig kommer kolla på...

men typ skulle kunna tänka mig att betala för typ fantasy + action + skräck eller nått a 10-15:- stycket så typ 30-45:- vill jag ha fler i efterhand får jag köpa till de kategorierna.

2. var unik och erbjud allt så man slipper ha 9000 olika streamingtjänster för man vill se x här och y där på den tjänsten.

3. sänk månadspriset på typ 1/4... dyrare med halvdassigt innehåll lär knappast direkt locka fler kunder...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Väldigt modigt av dem köpa aktier för 5 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

Det här är ju problemet i ett nötskal. ViaPlay betalar i praktiken överpris för sina exklusiva rättigheter.
Frågan är vad värdet på de här sportsändningsrättigheterna egentligen är. Och den minskade exponeringen skadar i längden sporterna mer än de gynnas av intäkterna. Pengarna stannar i organisationen/administration - det finns inget där som kan ersätta en stor förlust i allmänhetens intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

Ja hade varit bästa att SVT tagit över slippa reklamen

Permalänk
Medlem

Säger som brandkåren detta går inte att rädda låt det brinna ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle absolut vara kul att se, alla får betala för att sätta upp sina kameror på arenorna, hyra studio och kommentatorsbås, … men sen får alla sända samma saker samtidigt om de vill, eller köpa av varnadra… tror det hade varit bättre för alla, mer inriktat på långsiktighet

Det blir väl som typ Eurovision. Det är produktionen som filmar, sen har alla tv-bolagen ett eget litet bås med kommentatorer. Finns ingen anledning att man inte gör exakt likadant med fotboll osv... utöver att folk är vana vid att betala löjliga summor för att titta på sport.

Jag skiter i sport, men har barn som gillar fotbollsklubbar... hade gärna betalt t.ex. 25 kr/match för att de ska kunna se lite champions leaguematcher då och då, men tänker inte prenumerera.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dreijer:

Är så tacksam att jag är helt ointresserad av sport och e-sport. Det känns dyrt, frustrerande och tidskrävande.

Det är exakt alla dom sakerna och alldeles alldeles underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Ja men nu kan det ju bara gå upp Om det inte fortsätter ner till 100%

Absolut inte. En aktie kan gå ned 99.99% varje dag. Sen görs en aktieemission och en omvändsplit och tilltaget kan upprepas.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

När aktien sjunkit 96% så hade jag nog tänkt att de inte kan bli värre, även om bolaget konkar och säljs så kommer det bli mer avkastning på det än värdet nu. Men, vad fan vet jag.

Är det framförallt deras extrema budgivningar på sport och deras misslyckade försöka sälja in svindyra sportpaket som ligger bakom förlusterna eller vad är det mer?

Ja men lite så Viaplay klev över lik för att få vissa rättigheter vilket måste kostat enorma pengar. Man har förköpt sig helt enkelt och nu finns inte kundbasen att att splitta kostnaden på. Vilket gör att man tokhöjer priset vilket bara gör att fler lämnar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

"Ingen" är väl relativt, tour de ski slutetappen hade 1.3Miljoner tittare förra året, detta bara på TV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Ingen" är väl relativt, tour de ski slutetappen hade 1.3Miljoner tittare förra året, detta bara på TV6.

Förra året så det var relativt billigt med deras Vinter-kampanj också.

Permalänk
Medlem

Då en 98% utspädning av aktierna är på gång efter en 99%+ nedgång i aktievärde senaste året så spelar det ingen större roll vem som äger aktier nu utan om vem eller någon är villig att köpa upp vraket.

Frågan blir då om den fragmenterade sportmarknanden (vill du se allt så är det 15-20k per år) blir än värre och med en fattigare befolkning då väljer att finna alternativa sätt att konsumera sport.

Permalänk

Problemet med alla dessa streaming tjänster är utbudet numera.

Man går och betalar några hundringar hit, några hundringar dit för att se det man själv vill kolla på. Men för att faktiskt dra nytta av det ordentligt så känner jag att jag måste ha mer fritid för att ens kunna nyttja på ett sätt som känns skäligt för min plånbok.

Som andra sagt i andra trådar så kan man ju alltid rotera abonnemang och så men jag har tur ifall jag kan kolla en säsong av någon serie i månaden(högst personligt för mig, men det är inte bara jag som klagar på kostnaderna) och i och med att alla priser höjs konstant och utbuden blir allt skralt så ser jag inte hur det ska kunna överleva med den modellen där är nu.

Vi nådde peaken av streaming tjänsters lönsamhet under covid, nu så börjar alla plattformar få det tunt i kassan och och tillväxten är i stort sett obefintlig jämfört med tidigare.

Att tjäna pengar är inte nog för bolagen, det är tillväxten som betyder något och den fasen har stagnerat.

Där behövs helt enkelt en ny betalmodell för att tillgodose folks behov!

Det var ju det som var poängen med on-demand från början!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad är det som är ironiskt? Dom går med sinnessjuk förlust. Höja priserna gör dom för att på något sätt mildra förlusten. Sen att det sannolikt är att skjuta sig själv ytterligare i foten på lång sikt är kanske något ironiskt. Men dom är ett börsbolag med allt vad det innebär, kvartalsrapporten hägrar.

Min kommentar anspelade bara lite enkelt på ytterligare höjningar skulle lösa biffen (eftersom de precis gjort kraftiga höjningar för att rädda siffrorna). Det är ironi att det är lösningen på deras problem.

Jag förstår såklart vad de hoppas ska få ut av att mjölka sina kunder på pengarna de dribblat bort i sina expansionssatsningar. Men det är ordagrant snordyra paket de säljer och de kommer tappa kunder. Endast de som har gott ställt och högt intresse kommer behålla abonnemang. Andra kommer säga upp sina avtal eller börja dela på kostnaden (kompisgäng som ser matcher tillsammans t.ex.). Intresset för IPTV lär också öka.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

"Vi köper alla dyra rättigheter så kommer kunderna stå för notan i slutändan" och sen var det inte i närheten av tillräckligt många som var med på det tåget. Jag tyckte jag såg någon artikel om att rättigheterna här uppe i norden är betydligt dyrare också än i övriga Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Min kommentar anspelade bara lite enkelt på ytterligare höjningar skulle lösa biffen (eftersom de precis gjort kraftiga höjningar för att rädda siffrorna). Det är ironi att det är lösningen på deras problem.

Jag förstår såklart vad de hoppas ska få ut av att mjölka sina kunder på pengarna de dribblat bort i sina expansionssatsningar. Men det är ordagrant snordyra paket de säljer och de kommer tappa kunder. Endast de som har gott ställt och högt intresse kommer behålla abonnemang. Andra kommer säga upp sina avtal eller börja dela på kostnaden (kompisgäng som ser matcher tillsammans t.ex.). Intresset för IPTV lär också öka.

Ja, då var vi inne på samma sak. Det är väl ren PANIK där nu kan jag tänka mig. Massor av felsatsningar som pajat vad som kunde varit ett fint, välskött bolag och höja priserna kommer vara som att kissa i byxan för att värma sig (varmt först osv)

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

En plattform med all video
Pay-per-view (ingen månadsavgift)

Fram tills att marknaden inser det så kommer många, många, många idiotiska beslut tas. Titta bara på Microsoft med Game Pass och allt vad videoströmingstjänster heter.

En plattform vill nog alla ha men inte Pay-per-view. Dels fungerar det inte bra i barnfamiljer och dels sänker det konsumtionen (det vill varken leverantörerna eller kunderna). Som en möjlighet utanför en prenumeration kan det nog fungera.

Game Pass är ju helt underbart - ett ställe med det mesta, riktigt billigt, day one och möjligheten till att testa en massa fler spel än man vanligtvis gör. Skulle vi få motsvarigheten för film/serier hade vi haft en klar vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förra året så det var relativt billigt med deras Vinter-kampanj också.

Vad menar du? Igen, detta är bara för linjärtv på tv6, dvs exlusive streaming på viaplay.

edit.

Fanns för årets också, 1.5Miljoner.

edit2. noterar också att dom eventuellt har klantat till sig i pressmeddelandet, Viaplay rapporterar i princip aldrig siffror för streaming, men står att tv6 ökade med 6%, så ungefär 1,35M tittare på TV6 och 150K på Viaplay kan man kanske spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Grundproblemet är väl att Viasat med flera betalat överpriser, framför allt för sport, med motiveringen att om vi köper detta trots att vi inte har råd så kommer vi att få si och så många nya abonnenter vilket gör att vi ändå går plus i slutändan. Nu blev det ju inte så. Viasat med flera måste lära sig att säga nej om det blir för dyrt men få dem att inse det är nog svårt.

Fast de vet att de har betalt för mycket, och de visste det när de betalade det också.

Hela den här soppan kan beskrivas som Hela havet stormar, om någon minns den gamla leken. När musiken slutar gäller det att sätta sig på en stol, och den som inte har någon stol är ute. Varje runda tar man bort en stol tills det är en kvar, och den som sitter på den vinner. Här är det samma sak, fast man slutar innan man kommer ner på en enda stol. Folk kan tänka sig att ha några streamingtjänster - fler än en, men inte så många. Viaplays plan var att de skulle hålla sig levande med exklusiva sporträttigheter, men det blev dyrt när andra bjöd på samma sak (främst Discovery) och pressade upp priset. Nu har musiken slutat (=pengarna har tagit slut) och de har ingen stol att sitta på (=inte tillräckligt med kunder att klara sig på).

När antalet streamingtjänster minskar förbättras lönsamheten (färre som bjuder på samma rättigheter, och färre för kunderna att välja på så man kan dra upp priserna) så allt går bra om man är kvar bland de sista (=man har en stol). Några blir ju kvar - antalet stolar blir aldrig noll - så det kan ses som en sorts spel. Viaplay har helt uppenbart förlorat, men de låtsas som om de inte har gjort det än. Möjligen hoppas de bli uppköpta av någon.

Problemet förvärras av att de allihop skall ha en ”four quadrant service”, dvs en tjänst med något för alla. Det är därför de skall ha både sport, egengjorda TV-serier och inköpt amerikanskt som visats tidigare. Detta gäller även internationellt, kanske tydligast i att Disney+ köpte in Kardashians. Hade de gjort något mer fokuserat - säg att Viaplay bara kör med live-sport, till exempel - hade de kunnat leva vidare som ett komplement till jättarna, men det tillåter väl inte egot. Det är ju det en tjänst som F1.com gör. De tror inte att de skall vara den enda tjänsten, utan de är något man har bredvid Netflix och Disney+ och vad det nu är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att segmentera. Jag kollar enbart på MotoGP och UFC och vill inte betala för allt annat trams. Nu delar jag konto med farsan men annars hade jag aldrig haft Viaplay.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tecknade upp mig för 550kr i månaden i december. Vill egentligen bara se ett enda lag spela i premier-l. December månad var härlig, men sen höjdes priset och plötsligt kom alla jävla landslags-pauser etc. Dvs 700kr för nästan inga matcher.

Hoppas verkligen på ppw. Hade lätt kunnat betala 100+ kr per match.

Just nu har jag återgått till att lyssna gratis på matcherna via klubbens app.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Fast de vet att de har betalt för mycket, och de visste det när de betalade det också.

Hela den här soppan kan beskrivas som Hela havet stormar, om någon minns den gamla leken. När musiken slutar gäller det att sätta sig på en stol, och den som inte har någon stol är ute. Varje runda tar man bort en stol tills det är en kvar, och den som sitter på den vinner. Här är det samma sak, fast man slutar innan man kommer ner på en enda stol. Folk kan tänka sig att ha några streamingtjänster - fler än en, men inte så många. Viaplays plan var att de skulle hålla sig levande med exklusiva sporträttigheter, men det blev dyrt när andra bjöd på samma sak (främst Discovery) och pressade upp priset. Nu har musiken slutat (=pengarna har tagit slut) och de har ingen stol att sitta på (=inte tillräckligt med kunder att klara sig på).

När antalet streamingtjänster minskar förbättras lönsamheten (färre som bjuder på samma rättigheter, och färre för kunderna att välja på så man kan dra upp priserna) så allt går bra om man är kvar bland de sista (=man har en stol). Några blir ju kvar - antalet stolar blir aldrig noll - så det kan ses som en sorts spel. Viaplay har helt uppenbart förlorat, men de låtsas som om de inte har gjort det än. Möjligen hoppas de bli uppköpta av någon.

Problemet förvärras av att de allihop skall ha en ”four quadrant service”, dvs en tjänst med något för alla. Det är därför de skall ha både sport, egengjorda TV-serier och inköpt amerikanskt som visats tidigare. Detta gäller även internationellt, kanske tydligast i att Disney+ köpte in Kardashians. Hade de gjort något mer fokuserat - säg att Viaplay bara kör med live-sport, till exempel - hade de kunnat leva vidare som ett komplement till jättarna, men det tillåter väl inte egot. Det är ju det en tjänst som F1.com gör. De tror inte att de skall vara den enda tjänsten, utan de är något man har bredvid Netflix och Disney+ och vad det nu är.

Det var ungefär detta jag menade, lite underförstått, men du har åskådliggjort det mycket tydligare.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Indeed. Undra hur mycket skidsporten förlorar på att inga vill vara sponsor för att ingen ser skidåkning längre när det ligger bakom en så extremt dyr paywall i förhållande till andra streamingtjänster.

6an är väl gratis...

Personligen är det av ren princip...
Sport ska vara på SVT, annars kan det kvitta. Annars kommer man aldrig få "någon drar igång sport på [insert allmän plats/skola/jobb] för nu jävlar ska det tas folkhemsguld"

För att inte ens tala om all jävla reklam (Bäst i test - TV4 kan dö i en eld...)
#PrincipSosseEllerNåt

Rättigheter osv lär lösa sig självt - Det är aldrig värt de miljarder som spenderas så det lär rätta till sig..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

6an är väl gratis...

Personligen är det av ren princip...
Sport ska vara på SVT, annars kan det kvitta. Annars kommer man aldrig få "någon drar igång sport på [insert allmän plats/skola/jobb] för nu jävlar ska det tas folkhemsguld"

För att inte ens tala om all jävla reklam (Bäst i test - TV4 kan dö i en eld...)
#PrincipSosseEllerNåt

Rättigheter osv lär lösa sig självt - Det är aldrig värt de miljarder som spenderas så det lär rätta till sig..

LinjärTV. Tänkte inte ens på att det existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väl satsade skattepengar..

Jag gillar inte alla inlåsningar, exklusiva rättigheter till olika saker. Det bästa vore fler privata aktörer fick rätt att sända och konkurrera.

Verkligen. Nu skiter jag fullständigt i sport så de får göra vad de vill. Men för tillväxten är det nog bra att det man aldrig får något exklusivt. Jag undrade redan för många år sen hur Viasat har räknat då de köpte upp allt som gick att köpa.